سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمایشگاه تکنولوژیکی رافائل لوزانو همر شیمی دانی که به یک هنرمند تبدیل شده است از ساختارهای بزرگ تکنولوژیکی متشکل از روباتها، تابش نور، اطلاعات، صدا، تجهیزات ارتباطی و حسگرها برخوردار است که عملکرد تمامی آنها به گونه ای نیازمند حضور انسان است.

ساختارهای ابداعی این هنرمند با بیننده های خود در گیر بوده و با آنها در تعامل هستند. در ادامه تصاویری از نمونه کارهای این شیمیدان را از نشریه نیوساینتیست مشاهده می کنید:

نمایشگاه شیمیدانی هنرمند

تساوی خورشیدی

این اثر طی همکاری لوزانو همر و ناسا ساخته شده و چهره اصلی خورشید را در ابعادی 100 میلیون بار کوچکتر از ابعاد واقعی آن در نزدیکی زمین به نمایش گذاشته است. بر روی این بالن هلیومی که بزرگترین بالن هلیومی جهان نیز به شمار می رود به منظور نمایش شعله ها، فورانها و گردابهای خورشیدی از پروژکتوری استفاده شده است که اطلاعات خورشید را به صورت مستقیم از رصدگرهایی مانند سوهو و SDO دریافت کرده و پس از ترکیب آنها با الگوریتم متحرک سازی تصویری واقعی از سطح خورشید را که در زمان واقعی تغییر حالت می دهد به نمایش می گذارد. این خورشید کوچک تعاملی بوده و نسبت به دستورهای بینندگان که توسط آی-فن یا آی-پاد لمسی یا آی-پد ارسال می شود پاسخ می دهد.

نمایشگاه شیمیدانی هنرمند

ترس یابی

برای خلق این اثر از یک وب سایت اینترنتی، یک وب کم، ردیابهای سه بعدی و فناوری بهبود یافته پروژکتور استفاده شده است. ردیابها به صورت خودکار سایه بازدید کننده ها را بر روی این اثر می اندازند و در این هنگام رایانه ای مکالمات و مباحثات آنلاین درباره ترسهای معاصر بشر میان 30 هنرمند و نظریه پرداز از 17 کشور مختلف جهان را تحت کنترل گرفته و واژه های این مکالمات را از آن استخراج کرده و درون سایه ها به نمایش می گذارد.

نمایشگاه شیمیدانی هنرمند

اتاق تپش

این طرح یکی از آثاری است که از اطلاعات بیومتریکی مانند شدت ضربان قلب و فشار خون برای ایجاد خروجی بصری استفاده می کند. اتاق تپش از 300 لامپ پر شده و به حسگری مجهز است که با برقراری تماس با دستهای بازدید کننده تپش قلب وی را احساس کرده و بر اساس سرعت آن بر روی نور اتاق تاثیر می گذارد و زمانی که بازدید کننده دستهای خود را از حسگر رها کند به دلیل از بین رفتن تپش قلب چراغها به نشانه مرگ برای چند لحظه خاموش می شوند.

نمایشگاه شیمیدانی هنرمند

بطری های سیناپسی

در این اثر هنری "لوزانو همر" از 30 بطری بزرگ استفاده کرده تا به شکلی ابتدایی و کمی نامعقول، عملکرد تفکر و اندیشه در مغز را ملموستر کند. موتورهایی کوچک بطری ها را بر اساس الگوریتمهایی که اتصالات نورونی در مغز را شبیه سازی می کنند، می چرخانند. هر چند دقیقه یکبار بطری ها راه اندازی مجدد شده و رایانه الگویی جدید را برای چرخش بطری ها ارائه می کند، به شکلی که حرکت آنها هرگز تکراری نخواهد شد.

نمایشگاه شیمیدانی هنرمند

فرکانس و صدا

همر در این اثر از بدن انسان به عنوان آنتنهایی زنده استفاده کرده است. سایه بازدید کننده ها که بر روی دیوار تابانده می شود به منظور اسکن کردن فرکانسهای رادیویی میان 150 کیلوهرتز تا 1.5 گیگاهرتز مورد استفاده قرار می گیرند. جایگاه سایه فرکانس و ابعاد آن بلندی صدا را تعیین می کند. در این ساختار می توان به صورت همزمان بیش از 48 فرکانس را با یکدیگر ترکیب کرده و ترکیبی به وجود آورد که با حرکات بدن قابل کنترل است.

نمایشگاه شیمیدانی هنرمند

پراکندگی واکنشی

تصویر ماهواره ای مرز سن دیه گو-تیجوانا میان مکزیک و آمریکا با استفاده از 100 هزار LED سرخ رنگ نورانی شده است. در ابتدای دوره نمایش این اثر، آمریکا به رنگ سیاه و مکزیک به رنگ قرمز دیده می شود سپس به صورت دوره ای و با باز شدن مرزها توده هایی قرمز رنگ وارد آمریکا شده و تا زمانی که هر دو کشور یک رنگ شوند ادامه پیدا می کند. پس از قرمز شدن هر دو کشور، این روند از سر گرفته خواهد شد. زمانی که این ساختار به اینترنت اتصال پیدا کند، اخبار آنلاینی که از باز شدن مرزهای میان مکزیک و آمریکا خبر می دهند، منجر به جاری شدن رنگ قرمز در میان دو کشور خواهند شد.

نمایشگاه شیمیدانی هنرمند

گروهانی از رنگها

این نمایشگر تعاملی تصاویر زنده یک دوربین دیدبانی را نمایش می دهد که در آن تصویرها با هدف نشان دادن کیفیت تصویری تجهیزات قدیمی در تاریخ رایانه، از مجموعه های رنگی محدودی برخوردارند. در میان شبیه سازی های رنگی می توان چهار رنگمایه سبز اولین نینتندو گیم بوی، هشت رنگ تله تکست، 16 رنگ کومودور 64، اپل دو و ZX Spectrum را مشاهده کرد.

نمایشگاه شیمیدانی هنرمند

درگیری

در فیزیک کوانتوم از عبارت درگیری برای توضیح دادن ویژگی های عجیب دو ذره که رفتارهایی یکسان دارند استفاده می شود. در زیر هر یک از نشانه های درخشان کلید چراغی قرار گرفته است که نشانه ها را روشن یا خاموش می کند. با این حال به منظور نزدیک شدن به حالت درگیری ذرات، هیچ یک از این دو نشانه و کلیدهای آنها مستقل عمل نمی کنند. نشانه ها که هر یک در دو اتاق مختلف یا حتی دو شهر مختلف واقع شده اند، از طریق اینترنت با هم در ارتباط بوده و زمانی که کلید یکی از آنها زده می شود، دیگری نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

نمایشگاه شیمیدانی هنرمند

 33 سئوال در دقیقه

در این طرح رایانه ای از قوانین دستوری و واژه های یک واژه نامه برای ترکیب واژه ها و خلق سئوالهای بی مانند استفاده می کند. این سئوالها بر روی 21 نمایشگر کوچک و با سرعتی برابر 33 سئوال در دقیقه برای بازدیدکنندگان به نمایش در می آیند. پرسیدن تمامی 55 میلیارد ترکیب ممکن واژه ها (ترکیب معنی دار) به سه هزار سال زمان نیاز خواهد داشت.

 

 

منبع: نیوساینتیست

برگرفته از مهر






تاریخ : چهارشنبه 89/7/7 | 9:57 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.