سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درآمد امسال بخش پتروشیمی‌ به 3/8 میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به سال گذشته حدود 5/3 میلیارد دلار بیشتر است.
غلامحسین نجابت ـ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ ـ با بیان این مطلب اظهار کرد: این مبلغ شامل مجموع مصرف داخل و صادرات می‌شود، ولی پیش‌بینی می‌کنیم ارزش محصولات صادراتی تا پایان سال حدود 5/4 میلیارد دلار باشد.

راه‌اندازی شدن 13 واحد پتروشیمی تا پایان سال
وی با اعلام خبر راه‌اندازی 13 واحد پتروشیمی‌ در سال 86 افزود: از ابتدای امسال تاکنون مجتمع‌های پتروشیمی‌ زاگرس، برزویه، قدیر، اسید استیک ماهشهر و همچنین تولید CO ماهشهر به تولید رسیده‌اند و قرار است تا پایان سال مجتمع‌های پتروشیمی‌ کرمانشاه، لاله، کارون،‌ جم، آریا ساسول و آمونیاک سوم نیز به تولید برسد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ ایران در ادامه گفت: در ابتدا تعهد به تولید رسیدن 12 مجتمع پتروشیمی‌ را داده بودیم که تلاش می‌کنیم این تعداد را به 13 واحد پتروشیمی‌ افزایش دهیم. به این ترتیب مجموع تولید محصولات پتروشیمی‌ امسال 27 میلیون تن خواهد بود که از این مقدار 30 درصد معادل هشت میلیون تن مصرف بین مجتمعی دارد و باقی آن یعنی حدود 19 میلیون تن به فروش می‌رسد که از این مقدار نیز بین 9 تا 11 میلیون تن آن صادر و باقی به مصرف داخل می‌رسد.
به گفته او مجموع صادرات در سال گذشته حدود شش میلیون تن بود که در سال 86 با مجتمع‌های جدید به 9 میلیون تن خواهد رسید که تلاش می‌کنیم آن را به 11 میلیون تن نیز افزایش دهیم.


واگذاری پتروشیمی فن‌آوران تا 26 آبان
وی درباره خصوصی‌سازی یک شرکت پتروشیمی‌ توضیح داد: از زمانی که این دستور در شورای عالی واگذاری تصویب شود، مراحل خصوصی‌سازی در اختیار سازمان مربوطه قرار می‌گیرد که برای انجام مقدمات آن باید اقداماتی انجام شود. در این زمینه برای نمونه واگذاری شرکت فن‌آوران از طریق بورس در حال انجام است. اگرچه این زمان را 10 روز عقب انداختند، ولی این تاخیر برای این است که واگذاری این شرکت به کیفیت بهتری انجام شود و در این زمینه احتمالا این شرکت تا 26 آبان واگذار خواهد شد. باقی شرکت‌ها نیز تا پیش از پایان سال عرضه خواهند شد.
نجابت با بیان این که 10 شرکت پتروشیمی‌ دیگر به سازمان خصوصی‌سازی معرفی شده‌اند خاطرنشان کرد: وضعیت این شرکت‌ها در جلسات آینده بررسی خواهند شد.


وضعیت سوخت گاز مجتمع‌های پتروشیمی‌
او درباره چگونگی تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی‌ که تا پایان سال به تولید می‌رسند، توضیح داد: این طرح‌ها در عسلویه قرار دارند و مجتمع‌هایی که عمدتا به تولید رسیده‌اند، آروماتیک‌ها هستند و همچنین دو مجتمع الفین جم و آریا ساسول نیز خوراکشان اتان است که در نهایت اتیلن تولید می‌کنند. در این زمینه اتان حدود پنج درصد گاز را تشکیل می‌دهد، بنابراین این مجتمع‌ها حداکثر پنج درصد از گاز را می‌گیرند که مشکل تامین گاز نخواهند داشت.
وی با اشاره به این که به طور معمول وجه خوراک مجتمع‌های پتروشیمی‌ که از شرکت‌های پالایش و پخش، گاز و نفت دریافت می‌شود را به طور مستمر با آن‌ها مبادله می‌کنیم، افزود: اکنون وضعیت مالی موجود کاملا طبیعی است.
نجابت درباره این که برخی از مجتمع‌های پتروشیمی‌ از کمبود گاز دریافتی خبر داده‌اند، افزود: در خصوص این که مشکل آن‌ها مالی بوده است، اطلاعی ندارم ولی کمبود گاز پیش از زمستان طبیعی است، زیرا شرکت گاز با تقاضای سنگین زمستانی مواجه است و باید پیش از رسیدن سرمای شدید سرویس‌های خود را تعمیر کند، بنابراین هیچ گاه از نظر اختلاف قیمتی و مشکلات قیمتی موضوعی بین مجتمع‌های پتروشیمی‌ و شرکت ملی گاز ایران نبوده است.


شناور‌سازی نرخ محصولات پتروشیمی‌ بخش خصوصی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ در خصوص شناور‌سازی نرخ محصولات پتروشیمی‌ نیز به ایسنا گفت: برخی از محصولاتی که به شرکت‌های خصوصی متعلق است، آزاد شده‌اند و درباره باقی شرکت‌ها نیز کمیته‌ای مامور شده طرح را اجرایی کند. اصل خصوصی‌سازی مورد تایید کامل و انجام آن توسط دولت نیز دستور داده شده است. در این زمینه برخی از واحد‌ها اجرایی شده و برخی در حال بررسی هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: البته براساس مصوبه دولت، کود‌ها از این قانون مستثنی شده‌اند و از سوی دیگر مجتمع‌های خصوصی نیز تعهدی نسبت به قیمت‌های سوبسیدی ندارند.
او با اشاره به امضای قرارداد ساخت شرکت‌های اوره، آمونیاک لردگان، گلستان و زنجان توضیح داد: با به تولید رسیدن آن‌ها اوره و آمونیاک منطقه شمال (خراسان و گلستان)، غرب (کرمانشاه و زنجان) و جنوب (شیراز) تامین می‌شود. مجموعا مبلغ یک میلیارد یورو برآورد شده که تامین آن از حساب ذخیره ارزی است که در بودجه سال 87 منظور می‌شود.






تاریخ : یکشنبه 87/5/6 | 7:14 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.