سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پژوهشگران پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان موفق به ساخت و تولید خاموت‌های دست‌ساز از الیاف پلیمری به جای خاموت‌های فلزی شدند.

دکتر سیف‌الله سعدالدین، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با بیان این‌که این اختراع در اداره کل ثبت اختراع و مالکیت صنعتی کشور به ثبت رسیده است، اظهار کرد: در بسیاری از سازه‌های امروزی به خصوص سازه‌هایی که در مناطق جنوبی کشور و سواحل خلیج فارس و دریای عمان ساخته می‌شوند، بحث خوردگی و کاهش ظرفیت سازه‌ها و از دست رفتن بخشی از توان سازه برای تحمل بارهای ثقلی و جانبی به دلیل خوردگی آماتورهای طولی و عرضی یک موضوع جدی است.

وی افزود: از جمله آسیب‌های ناشی از خوردگی می‌توان به کاهش شکل‌پذیری سازه، کاهش ظرفیت باربری در مقابل بارهای ثقلی، کاهش ظرفیت باربری در مقابل بارهای جانبی، کاهش مقاومت برشی سازه، کاهش مقاومت خمشی سازه و ایجاد درک‌های زیاد در سازه اشاره کرد؛ لذا ارائه یک روش ساخت موثر برای این‌که بتوان با استفاده از آن از کاهش ظرفیت سازه جلوگیری کرد، بسیار مهم است.

به گزارش سایت خبری پپنا، این اختراع توسط دکتر محمد کاظم شربتدار، عضو هیات علمی دانشگاه سمنان و احمد دالوند از مبتکران جوان با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان به ثبت رسیده است.

گفتنی است، «خاموت» به آرماتورهای عرضی که به دور آرماتورهای طولی و اصلی در شناژها بسته می‌شوند اطلاق می‌شود. میلگرد یا آرماتور، فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولادی که به این منظور در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد می‌باشد. 


منبع: ایسنا






تاریخ : شنبه 90/7/16 | 5:2 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.