سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این روزها استفاده از هدفون و هدست بسیار بسیار رایج شده است. مخصوصا در میان جوانان که بدون اینکه دیگر لازم باشد نگاه‌های متعجب دیگران را تحمل کنند از این وسیله بسیار کاربردی استفاده کنند.

هر روز عده زیادی را می‌بینیم که مثلا سعی می‌کنند راه‌های طولانی رسیدن به محل کار را با شنیدن کتاب‌های صوتی از بطالت نجات بدهند. یا با شنیدن یک موسیقی لایت از طریق هدفون بر روی کارهایشان تمرکز کنند. اگر یادتان باشد موسیقی پاسخی است برای « چی کار کنم که حواسم از کار پرت نشود؟»

اما از میان همین عده بسیار زیاد، کم هستند کسانی که راه و رسم تمیز نگاه داشتن هدفونشان را هم بدانند. مسئله مهمی که همیشه در موردش غفلت کرده‌ایم. اما چرا این مسئله مهم است؟

اولین دلیل بافت حساس درون گوش است. حالا هر چیزی که ما نمی‌بینیم دلیل بر این نیست که مشکل پیدا نمی‌کند! مشکلات شنوایی بسیاری از جمله عفونت‌های شایعی وجود دارند که با استفاده از هدفون آلوده خیلی امکانش بیشتر می‌شود.

اگر هم فرض کنیم که شما مثل مسواک، از یک هدفون شخصی استفاده می‌کنید که مختص خودتان است با این حال همیشه که نمی‌توانید سلامت آن را تضمین کنید. یک بار بگذارید توی جیب‌تان با انواع و اقسام موجودات فضایی آشنا می‌شود.

یک مورد دیگر هم زیبایی است. کلی هزینه می‌کنید یک هدفون خوشگل می‌خرید ولی بعد از یک مدت اصلا قابل نگاه کردن نیست بس که چرک و از شدت چربی بدرنگ شده است! دلیل بعدی هم کیفیت صداست. بهترین هدفون‌ها هم اگر تمیز نباشد تحت تاثیر کثیفی‌ها نمی‌توانند کیفیت صدای ایده‌آلی را به گوش شما برسانند.

اما معمولا ما بلد نیستیم از این هدفون‌ها درست مراقبت کنیم. به همین خاطر هم پایونییر یک هدفون قابل شستشو ساخته است که می‌توانید حتی آن را در ماشین لباسشویی بیاندازید! اما شخصا اگر من باشم ترجیح میدهم یاد بگیرم چطور هدفونم را تمیز کنم تا این که 60 دلار برای این هدفون بپردازم :)


این کار عموما خیلی ساده است. در اولین مرحله باید هدفون را از ابزاری که داریم ( مثلا Ipod یا هر نوع mp3 پلیری ) جدا کنیم.

- شستن هدفون زیر شیر آب بهترین روش است. فرو کردنش توی محلولهای شوینده هم همینطور. آنها را تمیز تمیز می‌کند. ولی بعدش دیگر آن هدفون برای شما هدفون نخواهد شد.

- بعضی هدفون‌ها مثل بعضی محصولات اپل تکه تکه می‌شوند و می‌شود قطعات آنها را از هم جدا کرد و بعد دوباره سر هم کرد. مثلا بعضی قسمتهای سیلیکونی. آنها را اول کار جدا کنید و جدا جدا با روشی که در ادامه می‌گوییم تمیز کنید.

- برای شست شو به یک ماده شوینده نیاز داریم. آب گرم ( و نه داغ ) می‌تواند در کنار یک ماده شوینده نه چندان سنگین به کار ما بیاید. مثلا می‌توانید مایع دستشویی را رقیق کنید با آب گرم و استفاده کنید.

- برای تمیز کردن هدفون به یک پارچه نرم هم احتیاج داریم. پارچه نرمتان را پرت نکنید داخل ظرف محلول. یک گوشه از آن را کمی با شوینده مرطوب کنید و خیلی نرم بکشید روی هدفون. پارچه شما نباید موقع تمیز کردن پرز بدهد.

- بعضی قسمتهای فلزی هستند که کمی تمیز کردنشان مشکل است. برای تمیز کردن آنها از یک مسواک نرم استفاده کنید. مسواک‌های زیر می‌توانند روی آنها خش بیاندازند. تمیز کردن با مسواک می‌تواند گرد و غبار روی آنها را هم تمیز کنید.

- از پنبه آغشته به الکل طوری که اصلا حالت خیسی نداشته باشد، می‌توانید برای جاهایی که خیلی ظریف و حساس هستند استفاده کنند. اصلا آنها را خیس نکنید چون اگر آب به داخلش نفوذ کند دچار دردسر می‌شوید. شاید مجبور شوید از روشهای خشک کردن موبایل خیس شده استفاده کنید!


- iPod Earbud شما که کابل سفیدی دارد بعد از مدتی ممکن است رنگش زرد بشود. عذر می‌خواهم ولی به این حالت می‌گویند چرک مرده! معمولا اگر لیوان چای را هم سریع نشورید این رنگی می‌شود. برای دچار نشدن به این حالت مرتبا آن را با الکل و پنبه ضدعفونی و تمیز کنید.

سعی کردم به صورت خلاصه و بدون حاشیه تمام راه‌های تمیز کردن هدفون / ایرفون را بررسی کنم. با این حال ممکن است شما تجربه دیگری داشته باشید. لطفا با ما بیان کنید. همه ما نیاز داریم که بتوانیم در کنار استفاده از هدفون از دست عفونت های گوش مان هم جلوگیری کنیم.






تاریخ : چهارشنبه 90/9/23 | 2:26 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.