سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محققان پژوهشگاه شیمی و پتروشیمی ایران موفق شده اند با استفاده از پلیمرهای طبیعی ساختاری شبیه پوست بدن ارائه کنند که با قابلیت ترمیم کامل انواع جراحت های پوستی، جایگزین اعمال جراحی پیوند پوست می شود و حتی قابلیت ترمیم کامل پوست در سوختگی های عمیق را داردمحققان پژوهشگاه شیمی و پتروشیمی ایران موفق شده اند با استفاده از پلیمرهای طبیعی ساختاری شبیه پوست بدن ارائه کنند که با قابلیت ترمیم کامل انواع جراحت های پوستی، جایگزین اعمال جراحی پیوند پوست می شود و حتی قابلیت ترمیم کامل پوست در سوختگی های عمیق را دارد.

دکتر مژگان زندی، مدیر گروه پلیمرهای زیست‌سازگار پژوهشگاه شیمی و پتروشیمی ایران، با بیان این مطلب در گفت و گو با خراسان تصریح کرد:  در این روش از بسترهایی برای ترمیم بافت پوست در مهندسی بافت استفاده می شود که کاملا طبیعی است، از عفونت زخم جلوگیری می کند، باعث بهبود زخم می شود و زخم را نیز به طور کامل درمان می کند. این مواد با بدن سازگار است و هیچ حساسیتی ایجاد نمی کند. وی هدف از انجام این پژوهش را ارائه تکنیکی جایگزین و کم خطر برای جراحی اعمال پیوند پوست بیان داشت و افزود:  پیوند پوست عمل بسیار دردناکی برای بیمار است که به بافت های سالم بدن نیز آسیب وارد می کند و بسیار هزینه بر نیز می باشد. علاوه بر این می توان در مواردی که به سطح پوست آسیب های بسیار شدیدی وارد شده است و انجام جراحی پیوند پوست امکان پذیر نیست، از روش جدید بهره برد. این محقق ادامه داد: در پروژه تحقیقاتی ترمیم پوست با پلیمرهای زیست سازگار از «ژلاتین» و «کیتوسان» استفاده شده است که زیست سازگار و تخریب پذیر است و سبب ترمیم لایه میانی پوست می شود. ژلاتین از تجزیه کلاژن به دست می آید و کلاژن هم اغلب از استخوان های گاو تهیه می شود و «کیتوسان» هم یک نوع پلیمر طبیعی است که از بدن سخت پوستان استخراج می شود و همانند ژلاتین، قابلیت ایجاد پیوندهای هیدروژنی را دارد. این پلیمر ساختاری شبیه پوست بدن دارد که سبب بهبود جراحت می شود. وی با اشاره به وظیفه پوست که از ورود عوامل بیماری زا به بدن جلوگیری می کند، گفت: پوست همچنین مانع خروج آب از بدن می شود که به همین منظور در روش ارائه شده از غشای سیلیکونی استفاده کردیم.

دکتر زندی ادامه داد:  در این روش که با بهره گیری از مهندسی بافت انجام شده است، یک ساختار مثلثی متشکل از داربست های طبیعی، سلول های بنیادی و فاکتورهای رشد سلول های بنیادی تشکیل می شود. داربست های پلیمری در واقع بسترهایی است که سلول های بنیادی استخراج شده از بدن در چارچوب آن ها رشد می کند. وی در توضیح فرآیند اجرای روش جدید گفت: سلول های بنیادی توسط متخصصان در پژوهشگاه رویان و انستیتوپاستور از بدن استخراج می شود و در بانک سلولی قرار می گیرد. سپس این سلول در محیط آزمایشگاهی تکثیر می شود. زمانی که تعداد سلول های بنیادی به میزان مناسب رسید، در محیط مشابه بدن روی داربست قرار می گیرد. در این مرحله سلول ها به داربست می چسبند و در حفره های داربست رشد می کنند. وقتی سلول ها رشد کردند و داربست را پوشاندند، داربست روی سطح پوست آسیب دیده بدن قرار داده می شود. پس از گذشت مدت زمان معین (یک تا 2 هفته) بسته به گستردگی زخم ایجاد شده و پوست آسیب دیده یا سوخته، سلول های بنیادی و فاکتورهای رشد در محل شروع به ترمیم آسیب دیدگی ها می کنند و پلیمرهای طبیعی نیز تجزیه می شوند. بدین شکل به مرور زمان پوست طبیعی و سالم جایگزین پوست آسیب دیده می شود. بدین ترتیب دیگر در سوختگی های شدید و یا حوادثی که طی آن حجم بسیار زیادی از پوست از بین می رود، نیازی به پیوند پوست نخواهد بود و پلیمرهای طبیعی با بهبود بخشیدن پوست آسیب دیده، به سرعت آن را ترمیم می کنند. دکتر زندی درباره مزایای استفاده از پلیمرهای طبیعی اظهار داشت: این داربست های پلیمری تخریب پذیر است و پس از مدتی تجزیه می شود. مواد حاصل از تخریب و تجزیه آن ها در بدن هیچ گونه التهاب و عفونتی ایجاد نمی کند. هم چنین به طور هم زمان با تجزیه پلیمرها، پوست ترمیم و پوست طبیعی جایگزین پوست آسیب دیده می شود. مدیرگروه پلیمرهای زیست سازگار پژوهشگاه شیمی و پتروشیمی ایران افزود:  این داربست های پلیمری، ویژگی پوست طبیعی بدن را دارد و تا هنگامی که بازسازی به طور کامل انجام شود، نقش پوست طبیعی بدن را ایفا می کند.

وی با اشاره به قابلیت های این ترکیبات طبیعی بیان داشت: می توان از این ترکیبات در اعضای دیگر بدن نیز استفاده و آن ها را با مواد دیگر تقویت کرد و به عنوان نمونه در بافت های استخوانی مورد استفاده قرار داد.

 






تاریخ : پنج شنبه 90/11/6 | 8:15 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.