سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حوزه پوشش ها و پوشرنگ ها، از سری حوزه های نوین تحقیقات انجام شده توسط موسسه Freedonia می¬باشد که جهت فراهم آوردن آنالیزی عمیق در گرایشات مختلف صنعتی مورد بررسی قرار گرفته و چشم اندازی مناسبی را از بخش های تولیدی و بازار ارائه می کند بطوریکه اطلاعات مورد نیاز جهت طراحی راهکارهای نوین فراهم می آورد.
تقاضای پوشش و پوشرنگ ها در ایالات متحده
پیش بینی شده است که نیاز به پوشش و پوشرنگ ها در ایالات متحده سالانه حدود 2.7 درصد رشد خواهد داشت. این تقاضا در سال 2004 ، هفت میلیارد پوند بوده است. گرایش به فرمولبندی های قابل قبول از لحاظ محیط زیست، اثر قابل توجهی بر نوع مواد اولیه دارد. علت این موضوع آن است که این نوع پوشش ها احتیاج به رزین ها ، رنگدانه ها ، پرکننده ها ، مواد افزودنی و بهبود دهنده های بیشتر و متنوع تری نسبت به فرمولبندی های حلال پایه متداول دارند.
در سال 2004 بازار ساختمانی بیشترین سهم را در حوزه مواد پوششی و پوشرنگی به خود اختصاص داد که بخش اعظم آن به پوششهای آب پایه مربوط بوده است.
استفاده از پوششهای پودری در بازار تولید تجهیزات استفاده از رزینهایی چون اپوکسی ، پلی استر TGIC و پلی یورتان را رشد داده است که از جمله دلایل این رشد ، عاری از حلال بودن این پوششها و تلاش برای کاهش استفاده از پوششهای حلال پایه بوده است.
ساختار صنعتی
در سال 1999، چهار تامین کننده بزرگ یعنی DuPont، Haas و Rohm، Union Carbide و Dow Chemicalسهمی معادل 31 درصد از کل فروش سالانه را بخود اختصاص داده بودند. شرکت هایی چون Millennium Chemicals ، Shell Chemical ، McWhorter و BASF در رده های بعدی قرار داشتند.

میزان تقاضا مواد اولیه پوششی و پوشرنگ در سال 1999
اولین قانون زیست محیطی که صنایع پوششی ایالات متحده را تحت تاثیر خود قرار داد قانون Clean Air Act (CAA) بهمراه چندین اصلاحیه بود. همچنین این صنایع بوسیله قوانین منطقه ای نیز تاثیر پذیرفتند.این قوانین محدودکننده بشدت بازار پوششها را فرا گرفت. بعنوان مثال قوانین زیست محیطی نیرو محرکه ای در جهت گسترش فن آوریهای نوینی چون پوششهای پودری و فرمولبندی های تابش پز گردید.
سرآغاز بسیاری از قوانین محیطی موثر در صنایع پوششی به دهه های 60 و 70 بر می گردد که در آن سال ها ایالات متحده متوجه اهمیت حیاتی حفظ و نگهداری منابع محیطی گردید. اغلب این قوانین بصورت اجباری ادامه یافت و برخی نیز اصلاح گردید. بعید نیست که قوانین محدود کننده جدید نیز به واسطه رایزنی های قدرتمند صنعتی وضع گردد. البته ناگفته نماند که بسیاری از قوانین جدید از قوانین موجود مشتق می گردد. همانند خیلی از برنامه های کاهش انتشار مواد فرار (VOC) که بخشهایی از Clean Air Act می باشند که بطور مداوم اصلاح و بروز می¬گردند. خیلی از اصلاحات انجام شده در CAA مربوط به صنایع پوششی در ماه سپتامبر 1998 اعلام گردید و EPA راهبردهای نوینی را در مورد انتشار مواد فرار در پوششهای خودرویی ، تزئینی و صنعتی ارائه نمود. قوانین AIM ، پوششهای تولیدی را پس از 13 سپتامبر 1999 مورد تاثیر قرار داد و کاهش 20 درصدی مواد فرار را خواستار شد. قوانین پوششهای خودرویی به کندی تاثیر پذیرفت و تاکنون کاهشی 33 درصدی داشته است. اگرچه بنگاه های تجاری می تواند یک هزینه اضافی را در صورت عدم داشتن استانداردهای جدید پرداخت نمایند.
میزان تقاضا در صنعت پوشش تجهیزات
میزان رشد تقاضای پوشش تجهیزات با یک رشد 3.6 درصدی در سال ، در حدود 3.7 میلیارد پوند در سال 2004 پیش بینی شده بود. سود ناشی از فروش پوششها و پوشرنگ ها در حوزه پوششهای آب پایه و فرمولبندی های دارای درصد جامد بالا ، مانند پوششهای پودری و تابش پز نیز بسیار قابل قبول بوده است.رزینها ، رنگدانه ها و مواد افزودنی نیز در این تغییر ، سود زیادی را ایجاد خواهند کرد. و البته حلال ها رشد کندی را بجهت وجود قوانین VOC و HAP خواهند داشت.
بر خلاف دیگر بازارها ، وضعیت بازار تجهیزات بادوام را می توان با استفاده از میزان مصرف رزینهایی چون اپوکسی ، پلی استر، پلی وینیل کلراید و پلی یورتان در تولید پوششهای پودری تعیین کرد. پوششهای پودری تقریبا دارای درصد جامد 100 بوده و نیازی به حلال ندارند که این موضوع اساسا انتشار مواد فرار را کاهش می¬دهد. پودرها از مایعات موثرترند زیرا جامدات کمتر هدر می روند و مقدار هدر رفته نیز کمترین میزان سمیت را داراست. گذشته از منافع محیطی ، پوششهای پودری مقاومت خوبی در برابر هوازدگی، محیط های شیمیایی و خورنده دارند و ضخامت و براقیت های مختلفی را در دسترس قرار می دهند. البته لازم به یادآوری است که از جمله معایب آنها هزینه زیاد تبدیل خط رنگ مایع به پودری می باشد. از دیگر فن آوری های بزرگ تجهیزات بادوام پوششهای حلال پایه و آب پایه ، پوششهای کلافی و پوششهای تابش پز می باشند. مصرف روز افزون پوششهای تابش پز و آب پایه فرصتهای زیادی را در اختیار عرضه و تقاضای مواد اولیه خصوصا شروع کننده های نوری ، مواد کف زدا ، مواد ضدآفت و غلظت دهنده ها قرار می دهد.
اگرچه فرمولبندیهای جایگزین، بازار را قبضه کرده اند اما پوششهای حلال پایه هنوز بصورت گسترده استفاده می شوند.
رزین پلی یورتان
رشد مصرف رزین پورتان جهت استفاده در پوششها و پوشرنگ ها سالانه در حدود 4.8درصد (در سال 2004) پیش بینی شده بود که در دوره های مشابه قبلی ارزش بازار آن 361 میلیون دلار بوده است. ایجاد فرمولبندی های جدید پوششی در حوزه محصولات دوستدار محیط زیست مخصوصا پوششهای پودری بر پایه پلی یورتان بسرعت رشد داشته است و رقابت شدید میان آن و پوششهای پلی استری TGIC که امروزه بر بازار پوششهای پودری سایه افکنده است ادامه خواهد یافت. استفاده از مواد پلاستیکی در تولید تجهیزات بادوام ، با ورود رزین یورتان وارد مرحله جدیدی خواهد شد. این رزین در تولید پوششها و پوشرنگ ها کاربرد فراوان دارد ؛ آنچنانکه در حدود 4 درصد از کل رزینهای مصرفی در سال 1999 شامل این رزین بوده است. رزینهای پلی یورتان که از واکنش پلی ال و ایزوسیانات تهیه می شوند مقاومت سایشی و خوردگی خوب ، چسبندگی به زیرآیند مناسب، مقاومت بالای فیلم، دوام و براقیت بالا را بهمراه دارد. علاوه بر پوششهای پودری ، ترکیب رزینهای یورتانی با رزینهای پلی استری در فرمولبندی پوششهای کلافی بکار می رود. همچنین این رزین در پوششهای تزیینی ، پوششهای تجهیزات بادوام ، پوششهای ویژه و حفاظتی دارای کاربرد فراوان است.
این رزین ها از جمله رزینهای برجسته ای هستند که در پوشش پل ها ، پوششهای ضد لکه، پوششهای دریایی و خودرویی بکار می روند. برای مثال، در صنایع وسایل نقلیه موتوری بن پوشه های یورتانی در پوشانش زیرآیندهای پلاستیکی بکار می روند. دیگر کاربردهای خودرویی آنها شامل پوشش چرخها، سپرها و قاب آینه ها می باشد. در ضمن این رزین در تولید پوشرنگهای تزیینی دارای براقیت بالا ، پرداخت کننده های چوب ، پوششهای کف ، پوشش هواپیما و پوشش تجهیزات موتوری بکار می رود.
صنعت
احتیاجات صنعت در حوزه صنایع پوششی و پوشرنگی در ایالات متحده با توجه به نوع محصول تولیدی متغیر است. بطورکلی محصولات در گستره وسیعی از مواد شیمیایی کم ارزش ( مانند حلالها)، محصولات خاص نسبتا گران ( مانند مواد ضد آفت) و همچنین محصولات فرآیند شده معدنی تولید می شوند. از آنجائیکه می توان چندین محصول را از مواد اولیه متنوع تولید نمود این مواد در صنایع مختلف کاربرد دارد. برای مثال ، خیلی از رزینهای مشابه ، رنگدانه ها و حلال های مورد استفاده در پوششها و پوشرنگ ها در ساخت جوهرها نیز بکار می روند.
در راه تلاش برای کاهش قیمت مواد خام برخی از تولیدکنندگان پوشش و پوشرنگ از جمله تولیدکنندگان آمریکایی همچون AkzoNobel ، BASF، DuPont و Sherwin-Williams درگیر تولید مواد اولیه شده اند. برای مثال، Akzo Nobel یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پوشش های صنعتی در ایالات متحده می باشد. این شرکت مواد اولیه تولید پوشش¬ها و پوشرنگها مانند ، مواد ضد آفت، تاخیراندازهای آتش ، نرم کننده ها ، رزینها و مواد غلظت دهنده را نیز تولید می کند. BASF و دیگر تولیدکنندگان پیشتاز در صنعت پوشش، مواد تاخیرانداز خوردگی، ضدکف و رزینهای متنوعی را برای استفاده در فرمولبندیهای پوششی و پوشرنگی تولید می کند. DuPont هم در حوزه تولید پوشش صنعتی و هم دی اکسید تیتانیم فعالیت دارد. Sherwin-Williams از تولیدکنندگان پوششهای صنعتی و تزئینی، رنگدانه های متنوعی را نیز تولید می¬نماید. از جمله شرکت های فعال در این عرصه Haas و Rohm ( رزین و مواد افزودنی) و Ferro ( رنگدانه) می باشد. از اینرو بازار پوشش¬ و پوشرنگ تا حدی در حال کامل شدن است و تولیدکنندگان بطور راهبردی قابلیت های محصولاتشان را گسترش می دهند. برای مثال در سال 2000، شرکت Creamona واحد جدیدی را در Mobile جهت تولید مواد اولیه مورد استفاده در پوششهای پلی یورتان و اپوکسی احداث نمود. شرکت Ciba نیز ظرفیت تولید رنگدانه های Quinacridone خود را در Newport افزایش داد.
شرکت Engelhard واحدهای صنعتی و بازار ویژه ای را برای مواد شیمیایی خاص دانش پایه و مهندسی شده ایجاد کرده است. این شرکت در پنج حوزه فعالیت دارد: افزودنی ها و رنگدانه های کاغذی ، افزودنی ها و رنگدانه های ویژه ، فن آوری های محیطی ، فن آوری های فرآیندی و مدیریت مواد اولیه صنعتی. این شرکت در سال 1999 جمعا 4.4 میلیارد دلار فروش داشته که 2.8 دلار آن در ایالات متحده بوده است. در ضمن این شرکت در همین سال 6420 نفر را استخدام کرده است.
رنگدانه های ویژه این شرکت محصولات عاملداری هستند که در صنایع پوششی، پلاستیکی و ساختمانی بکار می رود. این شرکت گستره وسیعی از رنگدانه ها ، پراکنه ها و مواد افزودنی معدنی را برای استفاده در صنعت پوشش و پوشرنگ تولید می کند.
شرکت Engelhard رنگدانه های رنگی و صدفی را در کارخانه هایی در Sylmar، کالیفرنیا، کنتاکی ، Eastport، کالیفرنیای جنوبی ، Inchon و کره جنوبی تولید می کند.
Engelhard تعداد زیادی رنگدانه رنگی را برای کاربردهای پوششی ، صنعتی و تزئینی ارائه کرده است. این رنگدانه ها دارای رنگ های مختلف ، قدرت رنگدهی بالا و پشت پوشی هستند. انواع رنگدانه های پوششی این شرکت شامل رنگدانه های آلی ENGELTONE ، رنگدانه های غیرآلی کمپلکسی METEOR و METEOR PLUS( CLCPها)، مواد رنگ کننده چندکاره OPTIONS و OPTIONS SF می باشد.رنگدانه های آلی ENGELTONE برای ارائه خواصی با کارائی بالا در پوششهای تخصصی ، صنعتی و تزئینی طراحی شده اند. رنگدانه های METEOR و METEOR PLUS از خانواده CLCPها دارای شدت رنگی و روشنایی بالایی هستند.
روش کارFreedonia :
Freedonia تنها اطلاعات را جمع آوری و منتشر نمی کند. بلکه Freedonia اطلاعات را ایجاد می کند. این شرکت، یک صنعت را با استفاده از ارزیابی شرکا کلیدی صنعت و آنالیز اطلاعات بدست آمده از منابع چون نوشتجات تجاری و دولتی کاملا بررسی می کند. در صورتی که تحقیقات کامل شود Freedonia پیش بینی خود را ارائه می کند. تمام نوشتجات، ویرایش ها و پیش بینی ها جهت یکنواختی در یک سازمان تهیه می شوند. در مواردی که اطلاعات موجود نیست ، Freedonia براساس نسبت ورودی ها و خروجی ها ، احوالات مواد و نمودارهای جریان وسیر مواد در کارخانه اطلاعات را بوجود می آورد. نمودار زیر روش Freedonia را خلاصه کرده است:












درباره گروه Freedonia
گروه Freedonia یک شرکت پیشتاز در عرصه مطالعات صنعتی بین المللی می باشد. از سال 1985 ، Freedonia ، 1500 عنوان منتشر کرده که شامل حوزه هایی چون مواد شیمیایی ، پوششها و چسبها ، مواد ساختمانی ، پلاستیک ها و ترکیبات صنعتی ، تجهیزات ، کالای خانگی ، بسته بندی و دیگر صنایع می شود.
حوزه های کاری Freedonia شامل موارد زیر است :
• پوشش ها و پوشرنگ ها
• رنگدانه های آلی و مواد رنگزا
• مواد ضد آفت
• تاخیراندازه ها
بدلیل آنکه Freedonia منبع مطمئنی می باشد پیش بینی های آن در بسیاری از نشریات همچون The Wall Street Journal ، The Financial Times ، Purchasing و Chemical Market Reporterمورد استناد قرار می گیرد.
عملیات سازمانی
بدلیل آنکه تمام کارکنان در یک جا کار می کند ، ارتباط میان آنالیزها و گروه ها نظام قدرتمندی را فراهم کرده است.
پیش بینی های قابل اعتماد
بدلیل آنکه تمام آنالیزها، محیطی که یک محصول یا صنعت در آن قرار دارد بهمراه تهدیدها و فرصت های موجود در بازار را مورد بررسی قرار می دهد ، پیش بینی های Freedonia شاخص های قابل اعتمادی می باشد.
مصاحبه های موردی
از مصاحبه با صنایع کلیدی، شرکا و مصرف کنندگان نهایی در تهیه گزارشات استفاده می شود.
پایگاه اختصاصی داده های الکترونیکی
آنالیزهای Freedonia از یک پایگاه الکترونیکی داده های سازمانی ارزشمند شامل اسناد صنفی ( شامل اطلاعات خصوصی شرکت)، نشریات تجاری، گزارشات دولتی و خیلی از منابع اطلاعاتی دیگر بهره می گیرد.
مشتریان
مشتریان Freedonia شامل بخش های صنعتی، سرویس دهی، مشاوره و مالی شرکتهای آمریکایی و بین المللی می باشد. مشتریان تحقیقات Freedonia شامل موارد زیر می شود:
مدیر عاملان شرکتها
طراحات صنفی
آنالیزکنندگان مالی
محققین بازار
مراکز اطلاعاتی
تولیدکنندگان محصولات جدید
متخصصین کسب سود
از سال 1985 اطلاعاتی را برای گستره وسیعی از مشتریان فراهم آورده است. بیش از 90درصد از شرکتهای صنعتی در Fortune از تحقیقات Freedonia برای طرح های راهبردیشان استفاده کردند.
برخی از مشتریان Freedonia در بازار مواد پوششی و پوشرنگی شامل Dow Chemical ،DuPont ، Huntsman Corporation ، B.F. Goodrich و Imperial Chemical Industries می شوند.

عناوین دیگر Freedonia
پوششها و پوشرنگ ها
در سال 2004، نیاز به پوششها و پوشرنگ ها در ایالات متحده در حدود 1.5 میلیارد گالن بوده است. پوشش تجهیزات بادوام بدلیل گسترش محصولات بادوام ایالات متحده و رشد زیاد آن در امر صادرات بسیار سودمند خواهد بود. همچنین پیش بینی می شود که درصد جامد در پوشش های مربوط به صنایع هوافضا افزایش یابد که دلیل این موضوع پیشرفت در تولید و نیاز به نگهداری ناوگان موجود می باشد. این تحقیق صنعت پوشش و پوشرنگ 17 میلیون دلاری ایالات متحده طی سالهای 2004 تا 2009 براساس نوع و کاربرد مورد بررسی قرار داده است.
رنگدانه های آلی و مواد رنگزا
تقاضای جهانی رنگدانه های آلی و مواد رنگزا سالانه بالغ بر 5% رشد خواهد داشت. این تقاضا در مورد مواد رنگزا جهت کاربرد در صنعت نساجی در کشورهای آسیایی پررنگ شده است در حالیکه نیاز به رنگدانه های آلی بیشتر در آمریکای شمالی، غرب اروپا و ژاپن متمرکز شده است که در تولید جوهرهای چاپ و پوشش بکار می رود.
در این تحقیق صنعت پوشش و پوشرنگ 11 میلیارد دلاری 6 ناحیه و 20 کشور را طی سالهای 2004 تا 2009 براساس نوع و کاربرد مورد بررسی قرار داده است.
مواد ضد آفت
تقاضا برای مواد ضدآفت در ایالات متحده سالانه در حدود 5 درصد رشد خواهد داشت. ظهور استانداردهای محیط زیستی جدید و ادامه جایگزینی مواد شیمیایی توسط فرمولبندیهای ویژه سودآور خواهد بود. ترکیبات هالوژندار بزرگترین بخش خواهد شد و اسیدهای آلی بسرعت رشد خواهد کرد.
رزینهای اپوکسی در آمریکای شمالی
سود ناشی از فروش رزین اپوکسی در آمریکای شمالی توسط بازار کانادا و مکزیک حمایت می شود و بسمت فرمولبندیهای با درصد جامد بالا و مقدارحلال کم تغییر کرده است. این پوششها دارای بیشترین کاربرد در حوزه ساختمان و مصارف خانگی هستند و این کاربرد بسرعت در حال رشد میباشد .
مواد ضد کف
میزان تقاضا مواد ضد کف در ایالات متحده سالانه در حدود 5 درصد رشد خواهد کرد از سویی دیگر معیارهای قانونی باعث افزایش این مقدار خواهد شد. این مواد شامل مواد ضدکف مرکبی هستند که حاوی اجزا فعال چندگانه ای مانند اسیدهای چرب، استرها ، استرها، روغن ها و یا سیلیکا در یک پوشش آب پایه می باشند. در حوزه مواد ضد کف، بازار کاغذ و خمیرآن، یکی از بزرگترین بازارها است.
رزینهای آکریلیکی
رشد تقاضا در ایالات متحده بسمت استفاده بیشتر از آکریلیکها در پوششها ، چسبها و صنایع کاغذ و نساجی می باشد این امر بدلیل سازگاری این رزینها با محصولات پایه آب، دارای درصد جامد بالا و تابش پز می باشد. در ضمن این محصولات جایگزین مناسبی برای فرمولبندیهای سنتی حلال پایه می باشد.
مواد تاخیر انداز آتش
کاربردهای جدید بخصوص در صنایع پلاستیک ، رشد کند اقتصادی و تقاضا را جبران خواهد کرد. استفاده از ترکیبات برمدار ، بدلایل زیست محیطی بعنوان فنآوری جایگزین مناسب معرفی شده است. این مواد را که بطور ذاتی دارای خواص ضد آتش هستند در بسپارها و محصولات نساجی بکار می برند.






تاریخ : پنج شنبه 90/11/6 | 8:41 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.