سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پلیمرها در کجاها هستند؟!

برای اینکه ببینیم پلیمرها چه هستند، اجازه بدبد ببینیم آنها کجا هستند؟ به اطرافتان نگاهی بیندازید، خواهید که تقزیبا پلیمرها همه جا هستند!

پلیمر در غذاها!
بفرمایید یک برش پیتزای پلیمری! واقعیت به اندازه این جمله عجیب نیست. درست است، ما پلیمرها را می خوریم! سیب زمینی سرخ شده شامل پلیمری طبیعی به نام نشاسته است. این ماده در سیستم گوارش به قند تبدیل می شود که سوخت بدن را تامین می کند.
انواع برگرها هم حاوی پروتئین هایی هستند که بدن برای ساخت و ترمیم بافت های خود از آن استفاده می کند. پپرونی و پنیر روی پیتزا هم شامل پروتئین هستند. به یاد داشته باشید که پروتئین ها هم پلیمر طبیعی هستند! پاپ کورن های دوست داشتنی، سرشار از نشاسته هستند و هات داگ ها مملو از پروتئین. البته پاپ کورن های کره ای و هات داگ ها دارای چربی زیادی هم هستند. چربی ها مولکول های بزرگی هستند ولی پلیمر نیستند.
غذاهای آماده معمولا در جعبه هایی به فروش می رسند که از جنس اسفنج های پلی استایرن هستند. یک پلیمر مصنوعی. دستمال های کاغذی از پرک های چوب تولید می شوند، پرک هایی که از سلولز ساخته شده اند، سلولز یک پلیمر طبیعی دیگر است. سایر ظروف معمول در رستوران ها، از پلیمرهایی همچون پلی استایرن، پلی اتیلن و پلی وینیل کلرید یا PVC هستند.
بستنی ها هم به صورت سنتی یک دسر محبوب شناخته می شوند. بستنی ها دارای ماده چسبناکی هستند که پلیمری به نام صمغ زانتان است.

پلیمرها در استخر!
اینجا را ببینید! ولی قول بدهید مثل جورج خیلی هیجان زده نشوید. او می داند که هیچ جایی بهتر از اینجا یعنی یک فروشگاه تجهیزات استخر برای پیدا کردن کاربردهای پلیمرها نیست. نگاه کنید جورج از همین حالا عینک پلیمری اش را به چشم زده است! ما هم از همین عینک ایمنی شروع می کنیم که دارای اجزای لاستیکی است و لنزهای آن معمولا از پلیمرهایی مثل پلی کربنات تولید شده است.
در گذشته استخرها گودال های بزرگی بودند که در داخل زمین کنده می شدند و سپس با بتون دیواره و کف آنها ساخته می شد. امروزه ولی استخرها به سادگی در هر محلی با PVC قابل ایجاد شدن هستند، حتی بالای سطح زمین.
وان های آب گرم که برای استراحت و آرامش خیلی خوب هستند هم از پلیمرها تولید می شوند. سطح آنها از پلی متیل متاکریلات ساخته می شوند که نام تجاری آن پلکسی گلاس است.
شنا خیلی مفرح است ولی غرق شدن اصلا خوب نیست! تیوب های نجاتی که شما را از غرق شدن در امان نگه می دارند، از ماده ای به نام Styrofoam تولید شده اند که نوعی پلی استایرن است. طناب های اتصال هم پلیمری هستند. طناب های نایلونی از هر طناب دیگری محکم ترند. البته کتان و کنف هم پلیمرهای سلولزی هستند. همانطور که گفتم شنا ورزش خیلی عالی است، ولی با تشکر از صندلی های شناور اصلا نیازی نیست برای روی آب ماندن و لذت بردن کاری انجام بدهید. حتی می توانید روی صندلی های پلیمری دیگری کنار ساحل آفتاب بگیرید! انواع این صندلی ها از پلی پروپیلن و PVC تولید می شوند.

پلیمرها در خودرو!
فروشگاه هایی که بچه ها معمولا به آنها رفت و آمد می کنند، شامل انواع خوراکی است، نه قطعات خودرو! ولی اگر تصمیم بگیرید که با دنیای پلیمرها در خودرو آشنا شوید، حتما می توانید نزدیک به خانه خود، فروشگاه فروش لوازم خودرو را پیدا کنید.
در واقع خودروها بدون پلیمرها اصلا نمی توانند وجود داشته باشند!
قطعات بدنه خودرو زیادی از پلیمرها هستند مثل پلاستیک های اکریلو بوتادی ان استایرن ABS نامیده می شوند. این ماده خودرو را سبک تر می کند، بنابراین سوخت کمتری مصرف می شود و آلودگی هوا هم کمتر خواهد شد. هر خودرویی حتما به تایر نیاز دارد. تایر ها از سه نوع لاستیک تولید می شوند. روی تایر از لاستیک SBS، دیواره های از پلی ایزوپرن و لایه داخلی از لاستیک پلی ایزو بوتیلن ساخته می شود. تایرها با الیافی تقویت می شوند که گاهی فلزی هستند ولی ممکن است از کولار باشند. کولار نوعی نایلون است.
چراغ های خودرو از پلی کربنات هستند. همان ماده ای که CD ها را می سازد.
برخی شیلنگ های سوخت رسانی و آب رسانی از لاستیک پلی بوتادی ان تولید می شوند. این نوع لاستیک می تواند در هوای سرد کارکرد خوبی داشته باشد. بنابراین در زمستان مشکلی نخواهید داشت و می توانید با خودروی خود به مناطق سردسیر سفر کنید!
فیلتر هوا از نوعی کاغذ سنگین تولید می شود و قاب تیره لاستیکی آن از پلیمری مثل پلی ایزو پرن است.






تاریخ : پنج شنبه 90/11/6 | 11:4 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.