سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سال هاست که نسل جدید باطری های لیتیومی جایگزین باطری های نیکلی شده است؛ این جایگزینی شبهات بسیاری را برای کاربران جهت نگهداری از باطری دستگاهشان به وجود آورده و این شبهات و نگرانی ها با توجه به تفاوت های این دو نسل باطری چندان بی راه نمی باشد. در این نوشته سعی داریم با مطرح کردن روش هایی، باطری دستگاه خود را سالم تر نگه داریم. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

پرهیز از مصرف کامل باطری:‌

هرگز نگذارید شارژ باطری شما به 0% برسد و دستگاه کامل خاموش شود. همیشه قبل از خاموش شدن دستگاه آن را شارژ کنید. طی تحقیقاتی که توسط ‍ battery university صورت پذیرفت، نتایج زیر حاصل گشت :‌

 

6d5d75b69dfad6ae974e0694a7b0f520_narenji.jpg

همانطور که در جدول بالا میبینید اگر در شرایطی که 50% باطری خالی شده است آن را شارژ کنید ، باطری شما به مراتب عمری بیشتر از یک چرخه 0 تا 100% شارژ را دارا خواهد بود.

 

پرهیز از شارژ کامل:

باطری های لیتیومی هرگز نیاز ندارند به صورت کامل و 100% شارژ شوند. در واقع مطالعات نشان داده است که شارژ تا 80% میتواند شارژ‌ی ایده آل باشد؛ و احیانا اگر باطری را تا 100% شارژ کردید هرگز آن را بیشتر از آن به برق متصل نگذارید. این اشتباه یکی از نکاتی است که خیلی از ما سهوا مرتکب آن میشویم و سلامت باطری خود را به شدت به خطر می اندازیم. برای جلوگیری از این اتفاق میتوانید از آداپتور های هوشمندی استفاده کنید که خودشان پس از انجام شارژ کامل، از رسیدن برق به دستگاه جلوگیری میکنند.

 

خالی کردن کامل شارژ به صورت ماهیانه:‌

شاید این حرف با حرف هایی که در بالا مطرح کردیم کمی در تناقض باشد، ولی نکته ای پشت آن نهفته است! باطری های نوین که «باطری های هوشمند» نیز قلمداد میشوند، دارای این ویژگی هستند که زمان باقی مانده تا اتمام شارژشان را تخمین زده و به شما اعلام کنند. این تخمین ممکن است بعد از مدتی با اشتباهاتی مواجه شود که برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است هر ماه یک بار اجازه دهید باطری شما به صورت کامل خالی شده و دستگاه خاموش شود.

 

خنک نگاه داشتن:

یکی از مهمترین نکات در سلامت باطری دمای نگهداری از آن است. مجددا تحقیقات گروه battery university نتایج زیر را با خود به همراه داشته است :

 

311e435b743aaad792edba80ac422492_narenji.jpg

همانطور که مشاهده میکنید هرچه دما بیشتر باشد عمر بیشتری از باطری کاسته میشود. پس اگر لپ تاپ شما دمای زیادی از خود ساطع میکند بهتر است از گجت های خنک کننده برای آن استفاده کنید.

 

اولین شارژ:

این یکی از قسمت هایی است که بیشترین سردرگمی را در بین کاربران ایجاد میکند و شاید علت اصلی آن نیز بی اطلاعی فروشندگان باشد!‌ احتمالا برای شما هم پیش آمده است که پس از خرید یک گجت جدید، با توصیه های فروشنده مبنی بر شارژ دستگاه از 8 الی 12 ساعت و حتی عدم استفاده از وسیله در طول شارژ ، مواجه شده باشید.‌ این یک باور کاملا غلط است که در مورد باطری های لیتیومی صادق نیست. برای اولین بار تنها کافیست دستگاه خود را به برق زده و صبر کنید تا شارژ آن به 100% برسد.

در نهایت جا دارد بدانید باطری های لیتیومی هرچقدر هم که در نگهداری آنها کوشا باشید، پس از چند ماه و چند سال شروع به ضعیف شدن میکنند و نیاز به تعویض دارند. پس اگر هم یکبار باطری خود را تا ‍100% شارژ کردید و یا تا 0% شارژ آن را خالی کردید خیال نکنید که دنیا به پایان رسیده است! با رعایت نکات بالا باطری شما عمر بیشتری میکند ولی در نهایت مانند سایر باطری ها احتیاج به تعویض دارد.






تاریخ : جمعه 90/11/14 | 12:47 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.