سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لباس‏های تنگ مغز شما را فشار می‏دهند

اندازه لباس و کفش شما چقدر است؟ لباس و کفشی که هم اکنون بر تن دارید، چگونه است؛ این یک شوخی نیست و مسئله‏ای کاملاً جدی و بهداشتی است.
کسانی که عادت دارند لباس یا کفش کوچک‏تر از اندازه واقعی خود انتخاب کنند و از پوشیدن لباس‏های تنگ و چسبان خوششان می‏آید، با یک مشکل سلامتی روبه‏رو می‏شوند. آنها با اختلال خون‏رسانی مواجه خواهند شد.
پوشیدن لباس‏های تنگ، خصوصاً اگر ساعت‏های طولانی طول بکشد، تأثیر قابل توجهی بر خون‏رسانی اعضای مختلف بدن و سیستم‏های حیاتی می‏گذارد و در واقع بدن را با یک مشکل جدی روبه‏رو می‏کند.
وقتی که پوست به شدت تحت فشار قرار گیرد، مویرگ‏های سطحی آن بسته می‏شوند و جریان خون در آنها متوقف می‏شود و ما می‏دانیم که قسمت اعظم تبادلات اکسیژنی و غذایی در سیستم عروقی بر عهده مویرگ‏هاست. وقتی که مویرگ‏ها نتوانند در سطح پوست، وظیفه خود را به درستی انجام دهند، پوست به عنوان وسیع‏ترین عضو بدن انسان، دچار کم خونی و انباشتگی مواد دفعی و نوعی خفگی سلولی می‏شود. این احساس خفگی و تنگی نفس، در هنگام پوشیدن لباس‏های تنگ، کاملاً ملموس و محسوس است و چون مویرگ‏ها، واسطه‏های اصلی سرخ‏رگ‏ها و سیاه‏رگ‏ها هستند، به علت عدم عبور صحیح و کامل خون از آنها، در سطح پوست، نوعی انباشتگی خون در برخی اعضا و کمبود خون در برخی دیگر رخ می‏دهد و تعادل عمومی بدن کاملاً آشفته می‏گردد و درهم می‏ریزد.
پوشیدن کفش تنگ هم اثرات مشابه و حتی بدتری دارد. پاها که در علم طب و بهداشت، به عنوان «قلب دوم» انسان نامیده می‏شوند، در یک نقطه کاملاً مهم و سوق‏الجیشی در سیستم خون‏رسانی بدن قرار گرفته‏اند. اگر پاها تحت فشار دائمی و طولانی قرار گیرند، شاهد اثراتی مشابه نارسایی قلبی از نوع فشاری خواهیم بود. سیستم خون‏رسانی در نقطه تلاقی عروق مهم، با یک انسداد فشار مواجه خواهد شد و خستگی زودرس، احساس مشکل تنفسی، خستگی فکری و در طولانی مدت، ضعف بینایی و آسیب‏های عروقی و عوارض قلبی بر جای خواهد گذارد.
علاوه بر همه اینها، کفش و لباس تنگ، یک مشکل دیگر نیز ایجاد می‏کند.
شما به زودی متوجه خواهید شد که (تمرکز حواس) شما بسیار کاهش یافته است و این یک حقیقت است. لباس و کفش تنگ و نامناسب، به علت وارد شدن مداوم پیام‏های عصبی از نواحی تحت فشار، از تمرکز فکری شما خواهد کاست و به این دلیل و دلایل مهم پیشین، قدرت یادگیری و توانایی‏های مغزی و ذهنی شما را تحت تأثیر منفی قرار خواهد داد. یک بار دیگر اندازه واقعی کفش و لباس خود را تعیین کنید و برای سلامت جسم و فکر خود، فقط از اندازه مناسب خود استفاده کنید.
نامناسب‏ترین زمان یادگیری

مناسب‏ترین زمان برای فکر کردن و فعالیت‏های ذهنی چه وقتی است؟
نامناسب‏ترین زمان برای کارهای فکری، یادگیری و تفکر چه زمانی است؟
آیا به این موضوع توجه کرده‏اید که برخی زمان‏ها بهتر یاد می‏گیرید و بعضی وقت‏ها کاملاً در یادگیری ناتوان و درمانده می‏شوید؟ این مطلب از نظر علمی قابل بحث و گفت‏وگو است.
اوقات مناسب و نامناسب زیادی وجود دارد که شما می‏توانید زمان مطالعه خود را با آنها تنظیم کنید؛ اما یک زمان وجود دارد که از همه وقت‏ها برای مطالعه نامناسب‏تر است و هیچ کس هم در این مطلب شکی ندارد.
به یاد داشته باشید که هرگز «بعد از غذا خوردن» قصد مطالعه و یادگیری نکنید؛ چون کارآیی شما بسیار کاهش خواهد یافت و نهایتاً مغبون و ناراضی خواهید شد.
وقتی معده شما پر از غذاست، جریان خون به سمت دستگاه گوارش منحرف می‏شود تا مهم‏ترین وظیفه خود را در آن زمان انجام دهد. در هنگام هضم و جذب غذا، گوارش عالی و مطلوب برای بدن شما بسیار واجب‏تر از فعالیت‏های فکری و ذهنی است.
بنابراین، جسم هوش‏مند شما به انتخاب احسن می‏پردازد و مصلحت وجود شما را در نظر می‏گیرد و تمامی انرژی و توجه خود را صرف عملیات گوارشی می‏کند.
به همین دلیل، خون کافی و مورد نیاز برای یادگیری و ادراک به دستگاه مغزی و عصبی نمی‏رسد و شما بیشتر تلاش می‏کنید و کمتر فرا می‏گیرید. علت خواب‏آلودگی شما بعد از غذا خوردن هم همین است. دستگاه مغزی و اعصاب، توانایی کافی برای هوشیار نگه داشتن ما را نخواهد داشت و ناگزیر تن به استراحت و خواب خواهد داد؛ البته توجه به این نکته مهم است که اندکی خواب و استراحت، بهترین کاری است که شما بعد از صرف غذا می‏توانید انجام دهید.
همه این مطالب در صورتی صادق است که شما به میزان کافی و به قدر نیاز خود غذا خورده باشید؛ اما خدا نکند که اهل علمی زمام اختیار غذا خوردن را از کف دهد. معده انباشته و متورم تا ساعت‏ها شما را اذیت خواهد کرد و علاوه بر احساس‏های ناخوشایند گوارشی، قدرت ذهنی و یادگیری شما را چندین ساعت به شدت کاهش خواهد داد و تازه پس از این ساعات، خستگی عمومی ناشی از تلاشی که جسم بیچاره شما برای هضم و جذب آن همه خوراکی انجام داده، نمایان خواهد شد و خلاصه آن که امید نداشته باشید که تا روز بعد، افقی برای یادگیری شما گشوده شود.

کلید طلایی آرامش

این کلید طلایی را هم به عنوان حسن ختام به دست شما می‏سپارم تا در بحرانی‏ترین لحظات بتوانید به آسانی آرامش خود را بازیابید.
در طب فشاری، نقاط متنوعی برای ایجاد آرامش و تمرکز وجود دارد که مهم‏ترین آنها نقاطی در ناحیه ابروهاست. دو نقطه در بالای ابروها، چنانچه به صورت مداوم و دورانی چند لحظه تحت فشار قرار گیرند، کانال‏های انرژی را به سمت سیستم مغز و اعصاب باز نموده، موجب بازگشت آرامش و تعادل روحی و عصبی می‏گردند و یک نقطه در میان دو ابرو که از همه مهم‏تر است، با فشار ملایم انگشت‏ها حال ما را دگرگون می‏کند.
شما هم شاید ناخودآگاه وقتی که خیلی عصبی و آشفته هستید، دستان خود را به سمت پشیانی برده؛ ابروان خود را ماساژ می‏دهید. این یک هدایت درونی غیرارادی است که شعور ناخودآگاه ما آن را راهنمایی می‏کند.
از این به بعد می‏توانید کاملاً آگاهانه و با اطلاع کامل از اثرات مفید و سلامتی‏بخش آن در هنگام ناراحتی و اضطراب، چشمان خود را ببندید؛ در حالت آرامی بنشینید و با دو انگشت اشاره و نشانه، ناحیه میانی ابروها را به آرامی و به صورت چرخشی با دوران مختصر در طول چند دقیقه به طور مداوم و بی‏وقفه تحت فشار قرار دهید؛ پس از یک بار انجام این کار، آثار آرامش‏بخش و تمرکزآفرین آن را احساس خواهید کرد و در هنگامی که سر جلسه امتحان دست و پای خود را گم کرده‏اید و یا ساعاتی پیش از امتحانات نهایی که نگران حجم باقیمانده درس هستید و یا در موقعیت تصمیم‏گیری‏های بزرگ و حیاتی و در هر وضعیت نامطلوب و اضطراب‏آور دیگری، از این روش آسان و مؤثر بهره ببرید.

منابع‏

1- محمد رضا یحیایی، دایرة المعارف هفت طب دنیا، 1374.
2- توماس اندرولی، مبانی طب داخلی سیسل، ترجمه رضا ملک زاده، نشر اشتیاق، 1380.
3 - ابوالفضل ارجمند، طب فشاری، نشر فاضل، 1377.
4- ویلسون پاوول، کتاب کوچک آرامش، نشر فراوان، 1380.
5- نیک آنیتا، 60 نکته برای موفقیت در امتحان، نشر قدیانی 1380.
6- فیلد لیندا، 60 نکته برای زندگی بهتر، نشر قدیانی 1380

 






تاریخ : دوشنبه 90/11/17 | 6:54 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.