سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمورد API چه می دانید؟
درمورد API چه می دانید؟

 

مترجم : حبیب الله علیخانی
منبع : راسخون



انستیتوی نفت خام آمریکا ( American petroleum lnstitue ) که به طور اختصار آن را API می نامند تنها انجمن حرفه ای است که تمام مسائل مربوط به صنعت نفت وگاز طبیعی آمریکا را درسطح ملی مورد بررسی قرار می دهد.این انجمن دارای چهارصد عضواست که این اعضا از افراد غیر سیاسی تشکیل شده اند. و از کمپانی های کوچک و بزرگ انتخاب می شوند.( این افراد از بخش های مختلف صنعت انتخاب می شوند ) افراد انتخابی کسانی اند که جزء تولید کنندگان ،اپراتورهای خطوط لوله کشی و..می باشند. این افراد وظیفه ی سرویس دهی ومهیا نمودن بخش های مختلف این صنعت را برعهده دارند.
اگر چه این ارگان در ابتدا برای رفع نیازهای صنایع داخلی آمریکا تأسیس شد ولی درسال های اخیر گستره ی کار این سازمان به صورت بین المللی درآمده است. امروزه انستیتو ی نفت خام آمریکا به خاطر برنامه هایش درسرتاسر جهان معروف شده است .این برنامه ها شامل موارد زیر می شود :

1- تعیین خط مشی کلی

انستیتوی نفت خام آمریکا در مورد صنعت گاز طبیعی ونفت صحبت می کند.این سازمان با دولت مرکزی ایالات متحده ی آمریکا، شعب برنامه ریزی و رسانه ها صحبت می کند.همچنین این سازمان با آژانس های نظم دهنده همکاری می کند. و اقدامات قانونی در زمینه ی این صنعت را اتخاذ می کند.این سازمان در این زمینه با انجمن های دیگر نیز همکاری ومشارکت دارد.با همکاری این سازمان با دیگر سازمان ها، شرایط مناسب برای رسیدن به اهداف اصلی ایجاد می گردد.خط مشی کلی کار در زمینه ی صنعت نفت وگاز طبیعی بواسطه ی همین کارها تعیین می گردد.

2- ارائه تحقیقات وآمار

تحقیقات تحت حمایت انستیتوی نفت خام آمریکا از آنالیزهای اقتصادی تا آزمون های مخرب ( tociclogical testing ) گسترش یافته است. این سازمان داده های آماری در زمینه ی جنبه های مختلف عملیات های صنعتی آمریکا را گردآوری ، نگهداری وانتشار می دهد.این کارها شامل مهیا نمودن اطلاعات مربوط به محصولات متنوع،واردات وصادرات، عملیات سوراخ کاری وقسمت های احداث چاه است.این اطلاعات شاخص های بموقعی را مهیا می کند که براساس آن تمایلات صنعت شناخته می شود. بولتن(بیانیه)هفتگی این انستیتو شناخته ترین نشریه ای است که به طور گسترده بوسیله ی رسانه ها گزارش داده می شود.

3- ارائه ی استانداردها

برای بیش از 75 سال، انستیتوی نفت خام آمریکا باعث توسعه ی صنعت نفت و وسایل پتروشیمی و استانداردهای عملیاتی شده است. این انستیتیو دانش صنعتی گستره ی وسیعی از وسایل از سرمته ی حفاری گرفته تا وسایل محافظت کننده ی محیط زیست و وسایل مربوط به مهندسی مطالعه ی صدا وعملیات های نجات وتمرینات عملیاتی را ارائه می کند.همچنین در مورد وسایل و مواد قابل تعویض نیز صحبت می کند.

انستیتوی نفت خام آمریکا دارای بیش از پانصد استاندارد و دستورات توصیه ای است که بسیاری از آنها درقوانین فدرال وایالتی ایالات متحده ی آمریکا آورده شده است .البته این استانداردها به طور روز افزون بوسیله ی سازمان بین المللی استاندارد(International Organization for Standardization ) نیز مورد تأیید قرار می گیرد. ( سازمان بین المللی استاندارد یک فدراسیون جهانی با بیش از صد گروه استاندارد است. )

4- ارائه گواهینامه

صنعت گاز طبیعی و نفت خام همواره به وسایل تولید، پالایش وتقسیم محصولاتش نیازدارد. این وسایل در برخی موارد بسیار پیشرفته هستند و به ما کمک می کنند تا منابع نفتی ویا گازی را کشف کنیم یا بتوانیم با استفاده از آنها به نحوه ای کارکنیم که محیط زیست کمتر آسیب ببیند.
برنامه ی مونوگرام انستیتوی نفت خام آمریکا ( API Monogram program ) بر روی وسایل و ادوات مصرفی درصنعت نفت وگاز مانند وسایل پالایش ، وسایل حفاری و...نظارت دارد . و با این نظارت سعی در کارکرد درست این وسایل دارد. انستیتوی نفت خام آمریکا همچنین استاندارهای محیط زیستی را نیز تدوین می کند. و سیستم های مدیریت سلامت و ایمنی را مهیا وتدوین می کند.در واقع APIQR وظیفه این کار را برعهده دارد.این سرویس ( APIQR ) بوسیله ی ANAB ( هیئت اعتبار گزاری ملی ASQ- ANSI ) تصدیق شده است ودارای گواهینامه های ISO 9001 و ISO14001 است .
انستیتوی نفت خام آمریکا همچنین صلاحیت بازرسان صنعت نفت و گاز را نیز بررسی وتأیید می کند و برکارآنها نظارت نیز می کند. این سازمان بررسی می کند که آیا معیارهای یک بازرس براساس معیارهای صحیح تدوین شده است یا نه؟ این سرویس ارائه شده بوسیله ی انستیتوی نفت خام آمریکا به نام برنامه ی تأییدیه ی اشخاص ( Individual certification programs ) معروف است .این سازمان بواسطه ی برنامه های اجرائی در زمینه ی گواهی دادن ،محیطی فراهم کرده است تا بر روی مسائلی ازجمله مواد و وسایل مورد استفاده در بخش های حساس نظارت کاربردی و دقیقی انجام شود.
انستیتوی نفت خام آمریکا با برگزاری برنامه های آموزشی ( Training provider certification programs ) مباحث مربوط به صنعت نفت و گاز را آموزش می دهد و از همه مهمتر این است که این سازمان مباحث عملی وکاربردی را بیان می کند و کسانی که در این دوره های آموزشی شرکت کنند مباحث صنعتی مورد نیاز را بدست می آورند.
برای کمک به بهبود ایمنی درصنعت نفت وگاز ،انستیتوی نفت خام آمریکا یک راه برای شرکت های صاحب قرارداد نفتی است که تا بتوانند این اطمینان را بدست آورند که پیمانکاران شان به خوبی آموزش دیده اند و دارای مهارت های لازمه هستند. سرویس ایمنی کار ( API Work safe TM ) سرویسی است که کار پیمانکاران نفتی را تأیید می کند.
برای کسانی که در زمینه ی نفت و گاز فعالیت دارند، انستیتوی نفت خام آمریکا همچنین سرویسی ارائه کرده که بتوانند بواسطه ی آن گواهی و لیسانسی در زمینه ی مهندسی نفت دریافت کنند. این سرویس EOLCS ( Engine oil licensing certification system ) نام دارد. مدرک لیسانسی که این سرویس ارائه می کند جنبه ی داوطلبانه داشته وبه عنوان یک گواهی معتبر برای کسانی که می خواهند دربخش های خاصی کارکنند، بکار می آید.

5- ارائه خدمات آموزشی

انستیتوی نفت خام آمریکا سمینارها، کارگاه ها ، سمپوزیوم ها وکنفرانس هایی درمورد خط مشی عمومی صنعت نفت برگزار می کند.این مرکز در دانشگاه خود کار با وسایل ومواد مختلف را آموزش می دهد و بواسطه ی همین مسئله افراد شاغل درصنعت نفت وگاز می تواند از استانداردهای وسایل واین صنعت استفاده کنند.ضمناً برای بهبود وضعیت آموزشی این مرکز،همکاری های گسترده ای بین این سازمان و ارگان های آموزشی مرتبط وجود دارد.
*استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون بلامانع می باشد.






تاریخ : یکشنبه 91/2/3 | 11:18 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.