سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

VOIP چیست؟(2)
VOIP چیست؟(2)

 






 

نرم افزارهای VOIP:
Yahoo Messenger
یک آشنای قدیمی

همه ما با این نرم افزار قدیمی و محبوب کمپانی یاهو آشنا هستیم. این نرم افزار که می توانید آن را به صورت رایگان دانلود و نصب کنید، به شما این امکان را می دهد که برای کاربران دیگری که از این نرم افزار استفاده می کنند پیام های متنی ارسال کنید. اما در اینجا ویژگی مهم این نرم افزار برای امکان برقراری تلفن اینترنتی از طریق یاهو مسنجر است.
اولین نسخه این نرم افزار در سال 1998 با نام yahoo pager عرضه و با استقبال مواجه شد. با گذشت زمان نسخه های دیگری از این نرم افزار ارائه شدند و امکانات و خدمات دیگری به این نرم افزار افزوده شد. در حال حاضر می توانید این نرم افزار را در سیستم عامل های ویندوز و Mac نصب و استفاده کنید.
Yahoo voice یک سرویس VOIP است که کمپانی یاهو آن را از طریق نرم افزار یاهو مسنجر ارائه می کند. این نرم افزار سرویس ارتباط صوتی کامپیوتر به کامپیوتر و کامپیوتر به تلفن در تمام کشورهای دنیا ارائه می کند. اما سرویس تلفن به کامپیوتر تنها در ایالات متحده و کشور فرانسه ارائه می شود. به این ترتیب کافی است که یک اسپیکر و یک میکروفون داشته باشید تا بتوانید با این نرم افزار ارتباط صوتی برقرار کنید. به علاوه در بسیاری از کشورها می توانید از طریق این نرم افزار به موبایل دوستانتان پیام کوتاه ارسال کنید. همچنین اگر یک وب کم داشته باشید و سرعت اینترنت شما مناسب باشد،‌ می توانید علاوه بر ارتباط صوتی،‌ با دوستانتان ارتباط تصویری هم برقرار کنید. این سرویس هم از سرویس های رایگان یاهو است. رزولوشن تصویری ای که این نرم افزار در این حالت در اختیار شما قرار می دهد 240 ×320 یا 120×160 است و سرعت آن به طور متوسط یک یا دو فریم در ثانیه است.
از نسخه هشتم به بعد سرویس پست صوتی به این نرم افزار اضافه شد؛ به این ترتیب که می توانید برای دوستانی که آف لاین هستند، پیام صوتی بگذارید و هرگاه که آنها آن لاین شدند،‌ پیام صوتی شما را دریافت کنند. اما این تمام ماجرا نیست. این نرم افزار امکانات و قابلیت های دیگری دارد که باعث می شود چیزی بیشتر از یک نرم افزار چت ساده یا تلفن اینترنتی باشد. به کمک این نرم افزار می توانید فایل هایی تا حجم دو گیگابایت با دوستانتان به اشتراک بگذارید. با ارائه این نسخه، یاهو امکان جالب دیگری برای این نرم افزار ارائه کرد. به این ترتیب که کاربران این نرم افزار می توانند برای این نرم افزار plug –in طراحی کنند. همچنین می توانند این plug –in را در یک گالری به اشتراک بگذارند یا plug –in هایی را که دیگران طراحی کرده اند از این گالری دریافت کنند.
یکی دیگر از امکانات جذاب این نرم افزار، امکان گوش دادن به رادیوهای اینترنتی است. این سرویس که به نام Yahoo music Radio معروف است. یک رادیوی اینترنتی است که آن را شبکه رادیویی CBS از طریق سایت یاهو ارائه می کند. این سرویس همچنین به کاربران اجازه می دهد تا خودشان یک ایستگاه رادیویی مجازی داشته باشند و موسیقی هایشان را برای دیگران پخش کنند. همچنین می توانید پلی فهرست خودتان را با توجه به سلیقه موسیقیایی خودتان انتخاب و به موسیقی هایی که دوست دارید گوش کنید.
گوش دادن به موسیقی، تنها امکان سرگرمی ای نیست که این نرم افزار در اختیار شما قرار می دهد. در پنجره گفت و گو می توانید دکمه بازی را فشار دهید و به بازی های مختلفی دسترسی پیدا کرده و با دوستانتان بازی کنید.
یاهو نسخه ای از این نرم افزار را برای گوشی های تلفن همراه طراحی کرده است. چند سال پیش هم نسخه یاهو وب مسنجر معرفی شد. برای استفاده از این مسنجر تحت وب، نیازی نیست که نرم افزار یاهو مسنجر را نصب کنید. شما می توانید به راحتی با یک مرورگر معمولی از این سرویس استفاده کنید.
اخیراً با توجه به همه گیر شدن انواع شبکه های اجتماعی، یاهو با همکاری این شبکه های اجتماعی قابلیت هایی اضافه کرده تا کاربران بتوانند از طریق یاهو مسنجر با دوستانشان در دیگر شبکه های اجتماعی در ارتباط باشند.

آیا استفاده از VOIP به نفع همه است؟

همیشه با شکل گیری فناوری ها جدید و استفاده در سطح وسیع و به شکل تجاری، ‌فضاهای جدیدی برای رقابت به وجود می آیند که ممکن است بازار فناوری های قدیمی تر را تهدید کنند. فناوری اطلاعات نه تنها از این قاعده مستثنا نیست بلکه به دلیل طبیعت خاص آن، این رقابت در این حوزه حساسیت خاصی دارد. تا پیش از معرفی شدن VOIP و استفاده در سطح وسیع از آن، ‌شرکت های مخابرات سنتی سرویس های مکالمات تلفنی معمولی، ‌ارسال و دریافت فکس و... را ارائه می کردند. با پیدایش VOIP جایگزین دیگری برای استفاده از این سرویس ها در اختیار کاربران قرار گرفت. حالا کاربران این امکان را داشتند که بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای با هزاران کیلومتر آن سوتر مکالمه کنند. این مسأله ای است که می تواند باعث زیان مالی شرکت های مخابرات معمولی شود. به این دلیل در کشورهای مختلف دنیا قوانین و شرایط مختلفی ایجاد شده است. به عنوان مثال در سوئد و در برخی مناطق ایالات متحده، ‌شرکت های ارائه سرویس های مکالمات تلفنی به طور کامل به تکنولوژی VOIP رو آورده اند در حالی که در کشورهای دیگری مثل پرتغال و امارات متحده عربی این فناوری به طور کامل ممنوع شده است.

مقایسه VOIP و شبکه های مخابرات معمولی

روش برقراری ارتباط در فناوری VOIP بسته های داده و پروتکل اینترنت است. در این روش برای انتقال اطلاعات نیاز به یک مسیر اختصاصی نیست؛ بلکه این اطلاعات به صورت دنباله ای از قطعات کوچک به نام پاکت (Paket) ارسال می شود. هر پاکت در طول شبکه از گرهی به گره دیگر ارسال می شود و در هر گره پاکت به طور کامل دریافت و ذخیره شده سپس به گره های بعدی ارسال می شود. در حالی که شبکه های مخابرات سنتی از طریق سوئیچ های شبکه، ‌یک مسیر اختصاصی بین ایستگاه های مبدأ و مقصد برقرار می شود. مقایسه این دو فناوری نشان می دهد که شبکه های مبتنی بر VOIP پیچیدگی داخلی کمتری دارند. بنابراین راه اندازی یک شبکه مبتنی بر VOIP، ‌آسان تر و هزینه های آن هم کمتر است. به علاوه هزینه نگهداری از زیر ساخت های شبکه های مبتنی بر VOIP، ‌نسبت به شبکه های مخابرات قدیمی،‌ کمتر است. همین سادگی سیستم و پایین بودن هزینه های راه اندازی و نگهداری باعث می شود کلیه سرویس هایی که از طریق این شبکه ها در اختیار کاربر قرار می گیرند، با هزینه کمتری ارائه شوند.
مراکز VOIP می توانند مانند شبکه های مخابرات معمولی یک شماره تلفن ثابت در اختیار شما بگذارند. این شماره ها مانند آدرس پست الکترونیک، یک پس ورد یا کلمه عبور دارند. کاربر با استفاده از این کلمه عبور به این مرکز وصل می شود و شماره تلفن مقصد را به مرکز VOIP می دهد،‌Ip مقصد را دریافت می کند و با استفاده از این Ip تماس با مقصد برقرار می شود.
نصب و استفاده از شبکه های مخابراتی مبتنی بر VOIP هر روز بیشتر گسترش می یابد. هم اکنون بسیاری از شرکت های بین المللی برای ایجاد ارتباط بین دفترهای خود در نقاط مختلف دنیا از این سیستم استفاده می کنند به عنوان مثال کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ارتباط بین دفترهای این شرکت در اروپا، آسیا، خاورمیانه و آفریقا از VOIP استفاده می کند.

میزبانان VOIP ایرانی

برای ایجاد ارتباط با تلفن اینترنتی یا همان VOIP نیاز به یک میزبان دارید که دامنه تماسش را در اختیار شما قرار دهد. در این شرکت هایی وجود دارند که این کار را انجام می دهند. تعداد شرکت های ارائه دهنده سرویس VOIP تقریباً زیاد است. ما بخشی از این شرکت ها را به شما معرفی می کنیم.

Skipe

اسکایپ نرم افزاری است که این امکان را به شما می دهد که از طریق آن بتوانید با دوستانتان تماس صوتی برقرار یا با آنها چت کنید. این نرم افزار از سیستم VOIP برای برقراری ارتباط صوتی استفاده می کند. برای ارتباط صوتی با کاربران دیگر اسکایپ نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید. اما برای تماس با تلفن های ثابت و همراه باید هزینه مشخصی بپردازید.
پیشینه اسکایپ به سال 2003 بر می گردد. در آن سال نیکلاس زونشتروم سوئدی و جانوس فریس دانمارکی یک شبکه ارتباط تلفنی کاربر به کاربر (peer to reer) ایجاد کردند. در ماه آوریل آن سال دامنه های slype.net و skipe.com ثبت و راه اندازی شدند و در ماه آگوست سال 2003 اولین نسخه بتای عمومی اسکایپ منتشر شد. مدتی بعد ebay شرکت پشتیبانی کننده این نرم افزار را خرید و از آن پس انتشار آن حالت حرفه ای تری به خود گرفت.
این نرم افزار را به خاطر امکانات جانبی اش نظیر چت،‌ امکان به اشتراک گذاری فایل و ویدئو کنفرانس محبوب شده است. تا سال 2010 تعداد کسانی که حساب کاربری اسکایپ داشته اند. بیش از 600 میلیون نفر بوده است. بنا به گزارش Tele Geography که در اوایل سال 2010 منتشر شد. در سال 2009 حدود 13 درصد تماس بین المللی از طریق اسکایپ انجام شده است. مجموع این تماس ها شامل 406 میلیارد دقیقه بوده که 54 میلیارد دقیقه آن از طریق اسکایپ بوده است.
در می 2010 نسخه 5 بتای اسکایپ منتشر شد. این نسخه اسکایپ این امکان را ایجاد کرد که چهار نفر به طور همزمان با هم ارتباط تصویری داشته باشند. به علاوه در همین ماه نسخه جدید اسکایپ برای iphone منتشر شد. این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا از طریق شبکه 3G ارتباط صوتی یا تصویری برقرار نکنید.
همان طور که اشاره شد یکی از دلایل محبوبیت اسکایپ امکاناتی بوده که این نرم افزار در اختیار کاربرانش قرار داده است. اگر سرعت اینترنت شما مناسب باشد. می توانید به وسیله اسکایپ ارتباط ویدئویی برقرار کنید. به علاوه اگر طرف مقابل شما یک وب کم HD داشته باشد. می توانید به کمک آخرین نسخه اسکایپ،‌ تصویر طرف مقابل را به صورت HD دریافت کنید. حداقل سرعت اینترنت شما در این حالت باید 512KB/S باشد. ارتباط تصویری همزمان با چند نفر به کمک نسخه پرمیوم اسکایپ امکان پذیر است. برای استفاده از این نسخه باید ماهانه هزینه ای بپردازید. اما حالت ارتباط تصویری با یک نفر رایگان است. اگر موبایل شما از سیستم 3G پشتیبانی می کند،‌ با نسخه اسکایپ برای موبایل می توانید به صورت رایگان تماس تصویری برقرار کنید. به علاوه اخیراً اولین نسل تلویزیون هایی که از اسکایپ پشتیبانی می کنند عرضه شده اند. به این ترتیب می توانید تصویر دوست، همکار یا اعضای خانواده تان را روی صفحه این تلویزیون ببینید و با آنها صحبت کنید. سامسونگ و پاناسونیک اخیراً تلویزیون هایی دارای این قابلیت را عرضه کرده اند.
یکی دیگر از قابلیت های اسکایپ، امکان برقراری ارتباط با تلفن ها و موبایل های معمولی در هر نقطه جهان است. هزینه ای که در این حالت می پردازید بسیار کمتر از هزینه برقراری تماس به شکل عادی است. به خصوص اگر بخواهید با شخصی در کشوری دیگر تماس بگیرید.
قابلیت های دیگر این نرم افزار عبارتند از فرستادن پیام کوتاه، ‌فرستادن فایل، پست صوتی، منتقل کردن تماس و...

Google Talk، نرم افزار چت گوگل

گوگل تاک یا به طور مختصر جی تاک نرم افزار رایگانی است که شرکت گوگل آن را برای ویندوز طراحی کرده است. کاربران این نرم افزار می توانند از امکانات چت،‌ تلفن اینترنتی (VOIP)و ارتباط تصویری آن استفاده کنند. اولین نسخه بتای این نرم افزار در آگوست سال 2005 عرضه شد. هم اکنون نرم افزار چی تاک برای بسیاری از سیستم عامل های تلفن همراه مثل PHONE و آندروید موجود است. گوشی NOKIA N900 هم این نرم افزار را به هنگام خرید روی خودش دارد.
در فوریه 2005 نسخه تحت وب جی تاک هم عرضه شد. در آن زمان در صفحه اصلی Gmail پنجره ای طراحی شد که فهرست دوستان کاربر در جی تاک را نمایش می داد و کاربر می توانست با آنها چت کند. همچنین گفت وگوهای کاربران به صورت پیش فرض در قسمت چت صفحه Gmail آنها ذخیره می شود. علاوه بر این کاربر می تواند در هر کلمه ای که بخواهد در این گفت و گوهای ذخیره شده جست وجو کند.البته کاربر جی تاک این امکان را دارد که وقتی نمی خواهد گفت وگوهایش ذخیره شوند، هر زمان که خواست این امکان را غیر فعال کند.
قابلیت ذخیره کردن گفت وگوها در یاهو مسنجر به صورت پیش فرض نبود. کاربر باید خودش آن را فعال می کرد و در این حالت هم این گفت وگوها از طریق یاهو میل در دسترس نبود. همچنین امکان دسترسی به فهرست دوستان از طریق صفحه ای میل، امکانی بود که یاهو بعد از Gmail اضافه کرد.
در ماه نوامبر سال 2008، گوگل یک پلاگ این برای برقراری ارتباط ویدئویی ارائه کرد. کاربر باید این پلاگ این را دریافت و نصب می کرد تا بتواند از طریق صفحه Gmail با دوستانش ارتباط تصویری برقرار کند. این پلاگ این برای سیستم عامل های ویندوز، Mac و لینوکس ارائه شده است.
در جولای 2006 گوگل امکان پست صوتی و ارسال فایل را به نرم افزار جی تاک اضافه کرد. هر پیام صوتی می تواند حداکثر 10 دقیقه باشد. این پیام ها به صورت یک فایل mp3 به ای میل گیرنده ارسال می شود. کیفیت این پیام های صوتی 11khz kbit/s و به صورت مونوست.
در سال 2010 گوگل پلاگ اینی برای صفحه Gmail ارائه کرد که این امکان را به وجود آورد که کاربران از طریق همان صفحه Gmail تماس صوتی برقرار کنند. بنابراین کاربران گوگل برای استفاده از voIp، دیگر نیازی به نصب هیچ گونه نرم افزاری نداشتند و می توانستند از طریق یک مرورگر با دوستانش در هر جای دنیا، تماس صوتی برقرار کنند. کاربران جی تاک در ایالات متحده می توانند با استفاده از این پلاگ این به تلفن های معمولی هم زنگ بزنند. البته کاربر برای استفاده از این امکان باید هزینه کمی بپردازد.

اشتراک تلفن

این دومین سرویسی است که شرکت افرانت در اختیار شما قرار می دهد. اشتراک تلفن امکان تماس از سراسر ایران را با سراسر جهان با صرفه جویی بالا تا 75 درصد کاهش نسبت به هزینه های مخابرات از طریق تلفن ثابت و موبایل فراهم می کند. در این سرویس کاربر شماره 81182 را گرفته و سپس با وارد کردن شماره مقصد می تواند تماس موفقی داشته باشد. اما پیش از این باید افرانت شماره شما را شناخته باشد. برای این کار پس از گرفتن شماره 81182 عدد 89 و سپس یک کد سه رقمی دلخواه ( بین 100 تا 109) و بعد شماره مقصد مورد نظر را وارد نموده و در انتها کلید # را فشار دهید. از این به بعد برای تماس با شماره مقصد مورد نظر کافی است 81182 را شماره گیری و کد سه رقمی مقصد مورد نظر را وارد کنید.

پارس آنلاین

شرکت پارس آنلاین نیز یکی از شرکت های بزرگ ارائه دهنده خدمات اینترنتی محسوب می شود. این شرکت به سه روش سرویس تلفن اینترنتی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

پارسیان میزبان

این شرکت یکی از میزبانان تلفن اینترنتی ایرانی است، شرکت پارسیان میزبان برای ارائه سرویس تلفن اینترنتی نیازی به سخت افزار ندارد. خدمات آن به صورت تلفنی در اختیار شما قرار می گیرد. شما می توانید با انجام چهار مرحله زیر از سرویس تلفن اینترنتی پارسیان میزبان استفاده کنید. ابتدا شماره تلفن منزل یا محل کار یا هر شماره ای را که از آن می خواهید تماس برقرار کنید. به کارشناسان بخش تلفن اینترنتی این شرکت بگویید. پس از اعلام اپراتور شماره مقصد خود را بدون دو صفر وارد کنید، ارتباط شما برقرار می شود. البته اگر شماره های مبدأ و مقصد شما در این سیستم معرفی و تنظیم شود، دیگر نیازی به وارد کردن پین و حتی شماره های مقصد خود نخواهید داشت. سرویس تلفن اینترنتی این شرکت یک حالت شارژی دارد و هیچ مبلغی روی قبض تلفنتان نخواهد آمد. برای شارژ و رسیدن به سرویس این شرکت می توانید با شماره 8802727 تماس گرفته و یا به آدرس میدان فاطمی، میدان گل ها، ابتدای بلوار گل ها پلاک شش، طبقه چهارم مراجعه کنید.

تلفن آسا

این روش هم مانند سرویسی است که شرکت افرانت ارائه می داد. برای استفاده از شبکه هوشمند تلفن بین الملل (تلفن آسا) با وارد کردن شماره ده رقمی 9092304400 شماره می توانید بدون نیاز به رمز عبور یا خرید کارت، با کشورهایی که نام آنها در فهرست زیر آمده، مکالمه تلفنی داشته باشید. هزینه مکالمات تلفنی با استفاده از سرویس تلفن آسان، دقیقه ای 49 تومان است که بر روی قبض تلفن شما به وسیله شرکت مخابرات ایران به دستتان می رسد.

افرانت

افرانت هم از شرکت های بزرگ ارائه دهنده خدمات اینترنتی است. این شرکت سرویس تلفن اینترنتی را به سه روش در اختیار مشتریان قرار می دهد.

اشتراک تلفن بدون پین

در این سرویس با معرفی تنظیم شماره های مبدأ و مقصد شما در این سیستم دیگر نیازی به وارد کردن پین و حتی شماره های مقصد خود نخواهید داشت. برای این کار ابتدا شماره تلفن منزل یا محل کار یا هر شماره ای را که از آن می خواهید تماس برقرار کنید به پارس آنلاین معرفی می کنید. سپس شماره 9711211 در تهران و 9714412 در کرج را شماره گیری کنید. پس از اعلام اپراتور # را فشار دهید تا از مانده اعتبار خود آگاه شوید و در آخر شماره مقصد را شماره گیری کنید. برای داشتن این سرویس می توانید با شماره شرکت یعنی 82208166 تماس گرفته و سفارش دهید. برای تماس با شرکت پارس آنلاین می توانید شماره 82200 را گرفته یا به آدرس خیابان خرمشهر، شماره 222، ساختمان نگین سبز مراجعه کنید.

اشتراک تلفن با امکانات ویژه

در این سرویسی که افرانت ارائه می دهد، شرکت هایی با حجم بالای تلفن بین الملل می توانند بهره ببرند. این سرویس نیاز به نصب تجهیزات دارد که پس از آن دیگر کاربر از خط مستقیم خود و بدون نیاز به گرفتن شماره افرانت می تواند با شماره بین المللی تماس حاصل کند.
هزینه سرویس های افرانت از طریق خرید کارت های تلفن بین الملل این شرکت پرداخت می شود. برای تماس با این شرکت می توانید با شماره 81181 تماس گرفته یا به آدرس خیابان شهید بهشتی، خیابان سهند، پلاک 12 مراجعه کنید.

تلفن آسان

برای استفاده از سرویس تلفن آسان که از طریق شبکه هوشمند مخابرات کشور راه اندازی شده، می توانید ابتدا شماره 2303333-909 گرفته و سپس با گرفتن شماره مقصد تماس موفق داشته باشید اما این روش معایبی دارد: اول اینکه به دلیل گران بودن carrier نمی توانید با تمام کشورهای دنیا تماس بگیرید و دوم اینکه از راه موبایل و شهرستان نمی توانید از سرویس استفاده کنید.

کارت تلفن

تنها ساکنان شهرهای تهران و کرج می توانند از این سرویس استفاده کنند. یعنی با خرید کارت های تلفن پارس آنلاین می توانند تماس های اینترنتی خود را بگیرند.

بیستاک

شرکت بیستاک یکی از شرکت های نوپا در این حوزه است اما این شرکت توانسته با نوآوری تماس اینترنتی را برای شما راحت تر کند. اگر مایل به استفاده از خدمات شرکت بیستاک هستید، می توانید تنها با گرفتن شماره 020 و در ادامه شماره مقصدتان، تماس بین المللی حاصل کنید. اگر ساکن استان های تهران، خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری، همدان، قم، بوشهر، سمنان، لرستان، مرکزی، گلستان، مازندران و یزد باشید یا با سیم کارت همراه اول شماره بگیرید، نیازی به خرید شارژ این شرکت نیست و هزینه تماستان با قبض در اختیار شما قرار می گیرد. اما اگر جزو ساکنان این استان ها نباشید، می توانید با مراجعه به سایت http://www.20talk. com و خرید الکترونیکی شارژ تماس تلفن اینترنتی حاصل کنید.
منبع: نشریه دانستنیها، ویژه نامه اردیبهشت 90

 






تاریخ : شنبه 91/3/6 | 6:50 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.