سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پلی کاپرولاکتام(Polycaprolactam)
مدل خطی کاپرولاکتام و نایلون 6
مدل خطی کاپرولاکتام و نایلون 6
مقایسه مدل گلوله-میله نایلون 6 با نایلون 6-6واکنش پلیمریزاسیون نایلون 6
مقایسه مدل گلوله-میله نایلون 6 با نایلون 6-6
واکنش پلیمریزاسیون نایلون 6
نام ماده: پلی کاپرولاکتام(Polycaprolactam)
نام تجاری: نایلون 6(Nylon 6)
سایر اسامی:
تاریخچه: نایلون 6 (Nylon 6) یا پلی کاپرولاکتام (Polycaprolactam) پلیمری است که توسط پول اسکلاک (Paul Schlack) برای باز تولید خواص نایلون 6و6 بدون مشابهت ساختاری، تهیه شد. برخلاف سایر نایلون ها، نایلون 6 یک پلیمر تراکمی (condensation polymer) نیست و به جای این روش به روش پلیمریزاسیون حلقه باز (ring-opening polymerization) تهیه می شود. رقابت نایلون 6 با نایلون 6,6 اقتصاد صنعت فیبرهای مصنوعی را تنظیم می کند. نایلون 6 در سال 1952 به نام تجاری Perlon معروف شد. نایلون (Nylon) نام کلی برای خانواده ای از پلیمرها است که به نام پلی آمید شناخته می شوند. پلی آمیدها اولین بار در 28 فوریه سال 1935 توسط والاس کارترز Wallace Carothers در دوپونت ساخته شدند.
موارد مصرف: ساخت برس مسواک، بخیه جراحی تولید کفش ، جوراب و مواد کش بافت ساخت نخ، طناب، میله ، تور و لاستیک گوشه ای از کاربردهای آن است. قنداق اصلحه از نایلون 6 و ترکیبی از چند پلیمر دیگر تهیه می شود و..
مجتمع های تولیدکننده:    
خواص فیزیکی و شیمیایی:

فیبر نایلون 6 بسیار محکم بوده، و دارای استحکام کششی بالایی است. فیبر نایلون 6 علاوه بر الاستیسیته بالا ، براق است. در برابر فرسایش شیمیایی مواد گوناگون نظیر اسیدها و آلکان ها مقاوم است. دارای سطح چروک دار هستند. پتانسیل استفاده در غذای صنعتی را دارند.

 نایلون 6 حدود 2.4% آب را جذب می کند که سبب کاهش استحکام کششی آن می شود. نایلون 6 پلی آمیدی نیمه کریستالی است.

مواد مرتبط: نایلون 6-6
روشهای تولید: سنتز نایلون 6 در ابتدا با مولکول خالص کاپرولاکتام آغاز می شود. کاپرولاکتام مولکولی با 6 اتم کربن است. هنگامی که کاپرولاکتام تا 533K در محیط مملو از ماده بی اثر نیتروژن در حدود 4-5 ساعت، حرارت داده می شود حلقه های آن شکسته شده و پلیمریزاسیون آغاز می شود. سپس جرم مذاب از درون رشته ساز عبور کرده و فیبر را تشکیل می دهد. از کاپرولاکتام در محیط عمل به مقدار بسیار زیاد داریم. ولی NH2Na2 ، چون بعنوان آغازگر بکار می‌رود، تنها به مقدار بسیار اندک داریم که آغازگر حلقه بوده و بعد از آن ، واکنش پیش خواهد رفت. در حین پلیمریزاسیون، پیوند پای درون هر مولکول کاپرولاکاتم شکسته شده و مولکول دارای دو گروه فعال در دو طرف ،مونومرهای نایلون را تشکیل می دهد.
دیاگرام فرآیند (PFD): دیاگرام تولید نایلون 6
واکنشهای شیمیایی:
اطلاعات ایمنی:
فایل ایمنی: petronet-safety-nylon6-83.pdf





تاریخ : شنبه 91/3/13 | 10:42 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.