سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یکی از تجهیزاتی که در سیستم های آمونیاکی استفاده می شود Low pressure Receiver می باشد که البته در بازار کار بیشتر به اسم سپراتور آن را می شناسند که البته هریک از یکی از وظایف این مخزن را معرفی می کند.

وظایف این مخزن: 1. جدا کردن مایع مبرد از بخارمبرد: همانطور که قبلا نیز ذکر شد در این سیستم در خروجی اواپراتور مخلوط دو فازی مبرد وجود دارد وباید به وسیله ای این مایع را از بخار مبرد جدا کرده و فقط بخار مبرد به داخل کمپرسور مکش شود تا در اثر ورود مایع به کمپرسور، به کمپرسور صدمه ای وارد نشود، ظرفیت کمپرسور کاهش نیابد، روغنکاری کمپرسور مختل نشود و... 2. حجم مورد نیاز برای جادادن وذخیره مایع مبرد: مقدار مایع برگشتی از اواپراتور با تغییر بار سیستم تغییر کرده و با کاهش بار برودتی مقدار مبرد کمتری در اواپراتور تبخیر شده و مبرد برگشتی از اواپراتور بیشتر می شود و سپراتور باید توانایی جادادن این مبرد اضافی را داشته باشد.

· مبرد ذخیره کافی برای فرستادن به اواپراتور در مخزن ذخیره باشد.

· هنگام دیفراست کردن اگر اواپراتور پمپ دان نشده باشد، گاز دیفراست مایع مبرد موجود در اواپراتور را خارج می کند که سپراتور باید بتواند ای مایع اضافی را در خود جا دهد.

سپراتورها در دو نوع افقی و عمودی ساخته شده وهرکدام به طور وسیعی در سیستم تبرید استفاده می شوند. سپراتورهای عمودی معمولا با کمپرسورهای پیستونی استفاده شده ونوع افقی وقتی استفاده می شود که ظرفیت زیادی مورد استفاده بوده ویا محدودیت ارتفاع داشته باشیم.


همانطور که در شکل 3 مشاهده می شود سپراتور باید حجم کافی برای مورد زیر را داشته باشد:

  1. Surge volume : وقتی بار اواپراتور تغییر می کند مقدار مایع برگشتی از اواپراتور بیشتر می شود و هنگامی که گاز دیفراست به داخل اواپراتور فرستاده می شود این گاز مایع مبرد موجود در اواپراتور را تخلیه می کند که سپراتور باید بتواند این مایع اضافی را در خود جای دهد.
  2. Ballast Volume : وقتی پمپ شروع به کار میکند باید مایع کافی در سپراتور دخیره باشد تا تغذیه اواپراتور به صورت پیوسته انجام شود و در پمپ هم در اثر کاهش مبرد ،کاویتاسیون رخ ندهد.که به این حجم ، ballast volume گفته می شود.
  3. Volume for swelling and foaming : در اثر کاهش ناگهانی فشار، مبرد ممکن است کف کند که این مورد نیز باید در حجم سپراتور در نظر گرفته شود.
  4. Separation volume: در بالای سطح مایع داخل سپراتور باید فضایی در نظر گرفته شود که در این فضا بخار مبرد جریان داشته باشد واین فضا باید طوری در نظر گرفته شود که سرعت بخار مبرد به قدری کم شود تا مایع مبرد موجود در آن از بخار مبرد جدا شود و بخار مبرد از بالای سپراتور توسط کمپرسور مکش شود.
تصاویر در منبع: http://hvacportal.ir/thread2209.html

 






تاریخ : یکشنبه 91/4/4 | 11:26 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.