سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به قابلیت های سوخوی 30 ام کی 2

شرکت هواپیماسازی سوخوی روسیه هواپیمایی موسوم به su-30mk2 ساخته که نوعی جنگنده دو سرنشینه با قابلیت مانورهای نفس گیر و زیبا و طراحی عالی است که می تواند چند مأموریت را همزمان انجام دهد. یعنی همزمان می تواند به عنوان بمب افکن، شکاری، جنگنده، رهگیر، جنگ الکترونیک و... ایفای نقش کند. همین طور قادر است در شب و روز عملیات ضربتی، هوا به فضا، هوا به زمین و هوا به دریا را در هر شرایط جوی مختلف و با انواع موشک های لیزری، راداری، حرارتی، بمب ها و راکت های هدایت شونده و معمولی انجام دهد. شرکت سوخو مدعی است داشتن یک گروه از این هواپیما در آسمان هر کشوری، برتری کامل هوایی را نصیب آن کشور می کند. چرا که دارای قابلیت های رزمی شناسایی و عکسبرداری و جنگ الکترونیک بر فراز قلمرو دشمن است. همچنین می تواند اهداف دریایی و زیر دریایی را شناسایی و رهگیری کند، به علاوه قابلیت های آموزشی و تست انواع سلاح و مهمات را دارد.
وجود دستگاه های جدید رهگیری و راداری با جدیدترین فناوری ها آن را قادر می سازد که حتی اهداف با مقطع راداری کوچک را کشف و شناسایی کند. رادار این هواپیما با مسافت یاب لیزری قوی خود قابلیت نقشه برداری در لحظه، از سطح زمین، دریا یا هوا را دارد، و می تواند لحظه به لحظه فاصله و موقعیت اهداف را در اختیار خلبان قرار دهد. همچنین با سیستم "تعیین اولویت در کنترل آتش" تهدیدهای هوایی، دریایی و زمینی را درجه بندی کند. موشک های هوا به زمین این جنگنده نیز از دستگاه هدف یابی فروسرخ بهره می گیرند که باعث دقت بالای 97 درصد در انهدام اهداف می شود.
در بعد مأموریت های ضد رادار و ضد جنگ الکترونیک، این هواپیما قادر است با استراق سمع هوشمندانه، موشک های ضد امواج راداری را به طور اتوماتیک بر روی منشأ رادار قفل کرده و 100 درصد رادار را منهدم سازد. به علاوه، این هواپیما تا حد کمی هم پنهانکار است، و با موشک هایی با هدایت غیر فعال راداری، می تواند به یک یا چند هواپیمای دشمن در هوا ناگهانی و پنهانی حمله کند.
مخازن سوخت بزرگ درون بدنه و بال ها به آن اجازه پایانی و گشت طولانی هوایی را می دهد. برد و مدت پایداری این پرنده در هوا تنها با یک نوبت سوختگیری هوایی به حدود 11 ساعت می رسد.
محموله های عملیاتی این هواپیما شامل انواع موشک های هوا به هوا، هوا به زمین، ضد کشتی، بمب های دقیق هدایت پذیر، راکت های هدایت ناپذیر و بمب های سقوط آزاد است و بسته به نوع مأموریت تعداد بمب ها و موشک ها تفاوت می کند، چرا که 12 جایگاه تسلیحات در زیر بال ها و بدنه، قدرت تنوع و انتخاب بسیار زیادی را برای جنگنده فراهم می کند.
به طور مثال اگر عملیات هوا به هوا باشد، این هواپیما می تواند 10 موشک فوق پیشرفته هوا به هوا با برد کشف 140 کیلومتری حمل کند. ولی اگر مأموریت ضد اهداف زمینی باشد، می تواند 28 یا 32 بمب هدایت ناپذیر، به علاوه بمب هدایت شونده، چهار موشک هوا به هوای پیشرفته R-73E و توپ GSH-301 با 150 گلوله را حمل کند. این توانایی ها نشان می دهد که این هواپیما، به معنای واقعی کلمه، یک جنگنده همه کاره است.
حداکثر وزن هواپیما هنگام برخاستن به همراه محموله کامل جنگی، 34 هزار و 500 کیلوگرم است و می تواند تا ارتفاع 17 هزار و 300 متری از سطح زمین اوج بگیرد و در همین ارتفاع قادر است با سرعت حدود 2 ماخ پرواز کند. حداکثر برد پروازی آن با سوخت کامل و چهار موشک هوا به هوا، در ارتفاع پایین 1270 کیلومتر و در ارتفاع بالا 3 هزار کیلومتر است.
این هواپیما همچنین قابلیت تطبیق با 19 مدل مختلف از تسلیحات را دارد که ثابت می کند یک شکارچی قوی در نبردهای هوایی و زرهی است.
منبع: نشریه دانشمند، شماره 581..





تاریخ : شنبه 91/4/24 | 3:52 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.