سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 لکسس LF-LC
لکسس LF-LC

 

* ترجمه و نوشته: مهندس کیوان بنی هاشمی




 

دورشدن لکسس از طرح و مدل های کسالت آور

دشوارترین بخش در ساخت یک اتومبیل برای آینده، مهندسی آن نیست چون کافی است تعهد لازم و منابع مطمئن دراختیار باشد تا بتوان هماهنگی لازم بین عملکرد اتومبیل، کیفیت ساخت و دوام و پایداری که همگی در یک فرآیند مکانیکی خلاصه می شود را ایجاد کرد. البته چالش های زیادی در انجام این امور وجود دارد که باید در طی فرآیند با دقت و پرداختن کامل به جزئیات و کنترل یک به یک آنها از عهده شان برآمد و چنانچه یک مدل ابداعی نتواند استانداردهای لازم را تأمین کند باید فرآیند را دوباره و چند باره تکرار کرد.
امروزه فرآیند توسعه مهندسی انواع اتومبیل به قدری استاندارد شده که حتی ارزان ترین مدل ها نیز قادر به رعایت استانداردها و رفرنس های تدوین شده در زمینه کارآیی، کیفیت و دوام و پایداری هستند.

 

حال ببینیم چه مواردی در طراحی و ساخت اتومبیل برای آینده دشوار بوده و چالش جدی محسوب می شوند؟ مهمترین عامل در ساخت یک اتومبیل برای آینده، چیزی نیست جز طرح آن که در واقع روح اتومبیل است.
طراحی اتومبیل در واقع علم ظریقی است که تلاش می کند تمایلات مشتریان را درک کرده و پل ارتباطی با آن برقرار کند و از آنجایی که هیچ گونه مسیر مشخصی برای پیدا کردن جواب وجود ندارد لذا چالشی به مراتب بزرگتر، جدی تر و دشوارتر از کار مهندسی یا ساخت اتومبیل است. مهم این نیست که در طراحی اتومبیل از چه فرآیند جذاب و یا از چه ابزار مدرنی استفاده می شود چون فقط تعداد بسیار محدودی از طراحان اتومبیل در جهان وجود دارند که می توانند به گونه ای پیوسته در ارائه طرح های مختلف موفق عمل کنند.

 

لکسس ازابتدای تولیدش که به سال 1989 برمی گردد (22 سال پیش) تمامی تمرکز و توجه خود را معطوف به کیفیت و قابل اعتماد بودن کرده و در واقع می توان گفت پایه گذار علم استحکام و ثبات در دنیای اتومبیل شده و ازاین نظر شاید هیچ خودروساز دیگری همپای آن نباشد و با وجود اینکه چندین مدل اسپرت در پرونده محصولات این شرکت تاکنون وجود داشته ولی این برند برتر ژاپنی شهرت خود را مدیون ساخت اتومبیل های لوکس و با کیفیت است و نه اتومبیل هایی که با کارآیی بالا و احیاناً اسپرت های داغ. مشکل اساسی اتومبیل های لکسس تابه امروز ضعیف بودن زبان طراحی آنها بوده، چیزی که شاید اگر داشت، مشتریان به مراتب بیشتری را به خود جلب می کرد.
لکسس در تمامی مدل های آینده، جلوپنجره دوکی شکل خواهد داشت. مدیران لکسس با واژه اتومبیل خسته کننده و کسالت آور (Boring Machine) کاملاً آشنا بوده و عزم جدی دارند تا این روند را تغییر دهند. کاری که تویوتا در مدل کمری انجام داد ولی متأسفانه باز هم درگیر یک طرح جدید کسالت آور دیگر شده است. در آغاز سال مسیحی و درنمایشگاه بین المللی اتومبیل در آمریکای شمالی، جدیدترین مدل ایده ای لکسس با نام LF-LC را معرفی کرد که تمامی مدل های آینده این کمپانی از آن الهام خواهند گرفت.
«کوین هانتر» رئیس کمپانی تحقیقات طراحی Calty خاطر نشان می کند که این مدل ایده ای کاملاً جدید بوده و روی یک کاغذ کاملاً خالی و پاک شکل گرفته است.

مأموریت گروه طراحی، ارائه یک کوپه هیبریدی از نوع 2+2 بوده که بتواند زبان طراحی لکسس های آینده را متحول کند. تنها خطوط و نکاتی که در مورد آن برای تیم طراحی به عنوان اهداف اصلی تعیین شده، عبارت بودند از: زیبایی جدید و متفاوت نشأت گرفته از ایده های جدید، منحصر به فرد بودن و عدم کپی برداری، لذت بخش بودن برای رانندگی و تکنولوژی غیرقابل رقابت.

 

بنابراین جای تعجب نبود که طراحان بزرگی مانند «یان کارتابیانو» و «ادوارد لی» برای طرح بیرونی و «ویلیام چرگوسکی» و «بن چنگ» برای طرح داخلی به انجام این پروژه علاقه نشان دادند. مدیرعامل تویوتا یعنی «آکیو تویودا» به آنها خاطرنشان ساخت که طرح ایده ای آنها باید واقعاً برجسته باشد. کار روی پروژه LF-LC از ماه می سال 2010 آغاز شد و همانطور که در طرح هر اتومبیل جدیدی مرسوم است، طراحان در جستجوی چیزی الهام بخش برای آن بودند و بالاخره آن را در طبیعت یافتند و آن چیزی نبود غیر از شکل خاص برگ درخت که در عین پیچیدگی ساختاری، دارای قابلیت انعطاف پذیری زیاد بوده، به طوری که می توان آن را به اشکال مختلف درآورد. نتیجه این امر ایجاد اتومبیل لکسس ایده ای به نام LF-LC بود.
در قسمت جلوی لکسس LF-LC جزئیات و بخش هایی مانند جلوپنجره دوکی شکل را مشاهده می کنید که اخیراً در مدل GS که به بازار معرفی شده دیده می شود. هر یک از چراغ های L شکل جلو از 3 پروژکتور LED تشکیل شده اند که شباهت زیادی به عدسی های دوربین دارند. دماغه آن تیزاست و به قول گروهی شباهت به شاخ کرگدن دارد، منتهی برای آنکه تیزی و جلوآمدگی آن چندان غیرعادی جلوه نکند، دو مجرای کاملاً بزرگ عمودی در کناره های جلوپنجره، آن را در بر گرفته اند و سطوح گلگیرهای جلو همانند روبانی به سمت جلو خم شده و امتداد پیدا کرده و اینها مجموعاً تشکیل دهنده قسمت جلوی اتومبیل هستند که در نوع خود کم نظیراست. پروفیل بدنه و اتاق آن بسیار قدرتمند بود و به نظر می رسد که جهت آن رو به عقب است که به همراه ستون های جلویی سقف، طرحی موزون برای کابین مسافری ایجاد کرده است.

 

در گلگیرهای عقب نیز مجاری بزرگ برای انتقال تعبیه شده و در قسمت عقب نیز به نوعی طرح ظاهری جلو پنجره که از میله های دوکی شکل گرفته بود تکرار شده است. چراغ های پشتی همانند پس سوزن های موتور جت در محفظه ای اصطلاحاً شبیه سازی شده و اگر از قسمت پشت به آن نگاه کنید، بی شباهت به یک موتور جت نیستند و چهار اگزوز حالت تهاجمی به آن داده است. در کابین این لکسس صندلی های جلو و عقب به نحو زیبایی طراحی شده و پوشش آنها از عالی ترین نوع چرم بوده که برای زیبایی بیشتردوخت قطعات چرمی کاملاً درشت و مشخص هستند.
فرمان آن الهام گرفته از اتومبیل های مسابقه ای دارای کنترل های متعدد بوده و در صفحه نمایشگر جلو داشبورد که از چند لایه تشکیل شده بخش هایی به شرح ذیل در آن قرار دارند:
- دورسنج آنالوگ که روشنایی آن از طریق OLED با لامپ های دیودی تأمین می شود که ضمناً در همین صفحه نمایشگر اطلاعات مهم دیگری نیز به نظر راننده می رسد.
- دو صفحه نمایشگر LCD که اندازه هر یک 12/3 اینچ بوده که در واقع مرکز سرگرمی آن هستند، به وسیله یک صفحه لمسی که در کنسول میانی قرار دارد کنترل می شوند. روی این صفحه لمسی هر عمل و حرکتی تشدید شده و علائم آن را روی صفحات نمایشگر LCD مشاهده می کنید، بنابراین نیاز به نگاه کردن به آن نیست که باعث حواس پرتی شما در رانندگی شود.
در پشت این صفحه لمسی یک اهرم تعویض دنده دارای پوشش چرم طبیعی است و از طریق آن می توانید دنده های گیربکس را انتخاب کنید.
بعد از انجام آزمایش هایی که در نیوپورت بیچ کالیفرنیا روی این اتومبیل انجام گرفت. این سؤال ها مطرح شد:

 

- آیا مدل ایده ای LF-LC الزاماً برخوردار از روح کافی به عنوان نقطه شروعی برای آینده مدل های تولیدی این کمپانی خواهد بود؟
- آیا این مدل ایده ای می تواند لکسس رابه جایی برساند که بتواند با سازندگان سطوح اروپایی رقابت کند؟
پاسخ به این سؤالات شاید است و بستگی به موفقیت آن در نمایشگاه آینده دیترویت در ایالات متحده دارد و البته بدون این مدل ایده ای می توان گفت که لکسس هیچ آینده ای در بازار خودروهای لوکس نخواهد داشت.

 

البته کمپانی لکسس در گذشته سعی کرده که طرح ظاهری مشخص تری را به علاقه مندان عرضه کند و شاهد این مدعا نسل اول مدل کوپه SC بوده که در سال های دهه 1990 به بازار وارد شد و همین طور نسل دوم سدان GS که در فاصله سال های اواسط دهه 1990 تا اواسط دهه 2000 تولید آن ادامه پیدا کرد و بالاخره یک سوپراتومبیل با نام LFA که اخیراً وارد بازار شده است. اما به غیر از مدل هایی که ذکر آنها آمد، با نگاه کردن به سایر مدل های این برند مانند ES ،IS ،HS ،RX ،GX و LS برجستگی خاصی در آنها نمی بینید و تماماً دارای طرح هایی کسالت آور هستند.

همانگونه که در ابتدای مقاله اشاره شد، طرح این لکسس در CALTY به انجام رسیده و جالب است بدانید این مرکز طراحی از بدو پیدایش (به سال 1973برمی گردد) طراح بسیاری از مدل های معروف تویوتا و لکسس (مانند تویوتا سلیکا 1978، لکس SC مدل 1991، تویوتا FJ کروز 2006 و لکسس GS مدل 2012) بوده است.

منبع: ماهنامه نوآور، شماره ی






تاریخ : شنبه 91/4/24 | 3:53 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.