سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پیشرفته ترین جنگنده های دنیا
پیشرفته ترین جنگنده های دنیا

 

نویسنده: ندا بهجتیان




 
این هواپیماهای جنگی با داشتن تجهیزات منحصر به فرد در فهرست پیشرفته ترین ها قرار گرفته اند.
در حالی که آرزو می کنیم همیشه در تمام دنیا صلح و آرامش برقرار باشد اما هر کشور به نوبه خود سعی دارد مجهزترین وسایل و سلاح ها را برای دفاع در برابر دشمن بسازد. با اینکه ساخت این جنگنده ها با این تجهیزات فوق پیشرفته نشان دهنده سطح بالای فناوری و تکنولوژی در دنیاست، اما بیانگر این موضوع هم هست که هر لحظه باید برای دفاع آماده بود. موضوعی که بین تمامی این جنگنده های هوایی مشترک است، سرعت بسیار بالا و مافوق صوت آنهاست.

سوخوتی 50

این جت جنگنده دو موتوره از نسل پنجم جنگنده ها و ساخت یک شرکت هوایی روسی به نام سوخو است. تولید این هواپیما از سال 2010 آغاز شده است که اولین مشتری آن هم نیروی هوایی هند بود. این جنگنده هنوز در حال تکامل است ولی از ویژگی های اصلی آن می توان به پرواز در تمام طول شبانه روز، پروازهای بسیار طولانی، امکان سوخت گیری هوایی در زمان پرواز، پنهان شدن از دید رادار دشمن، استفاده از موشک های هوا به هوا، هوا به زمین و هوا به دریا، داشتن هوش مصنوعی برای فرار از تله های احتمالی هوایی و قابلیت دفاعی خودکار اشاره کرد.

سوخوی 30

جنگنده سوخوی 30 یک جنگنده دو سرنشین و چند منظوره است که برای دفاع در برابر جنگنده آمریکایی اف 15 ساخته شد. این هواپیما که توسط شرکت هوایی ایرکات در مسکو ساخته شد، نوعی پیشرفته تر از سوخوی 27 و یکی از پرفروش ترین جنگنده ها در سراسر دنیا به حساب می آید. از مشخصه های این جنگنده می توان به رادار گریزی، شناسایی از روی اشعه مادون قرمز و سرعت سوپر کروز که سرعتی بسیار بالا و مافوق صوت است، اشاره کرد. همچنین موشک انداز این جنگنده یکی از پیشرفته ترین موشک اندازها بین چهار نسل گذشته جنگنده های هوایی است.

اف 22 رپتور

این هواپیمای جنگنده ساخت شرکت لاکهید و بوئینگ است. اف 22 هواپیمای جنگنده نسل پنجم و دو موتوره بوده که از فناوری استیلز- پنهان شدن از دید رادارها- برخوردار است. همچنین این جنگنده تک سرنشین دارای قابلیت حمله به زمین و جنگ الکترونیکی است. پیمانکار اصلی این طرح، لاکهید مارتین است که تولید بدنه هواپیما، سلاح و مونتاژ نهایی را بر عهده دارد. این جنگنده در دسامبر 2005 وارد سازمان هوایی آمریکا شد. اف 22 توانایی حمل 4500 کیلوگرم سلاح را دارد. یکی از جالب ترین برنامه های این جنگنده فناوری شلیک اول با دید اول است که می تواند اهداف گوناگونی را در همان دید اول مورد هدف قرار دهد.

اف 35 لایتنینگ

جنگنده اف 35 از نسل پنجم جنگنده ها، یک جت تک موتوره و تک سرنشین است که قابلیت رادار گریزی، حمله به زمین و شناسایی هدف حتی در مسافتی بسیار دور را دارد. این جنگنده هم که توسط شرکت هوایی لاکهید مارتین ساخته شده، برای اولین بار در 15 دسامبر 2006 به پرواز درآمد. جنگنده اف 35 پیشرفته ترین هواپیمای جنگی چند منظوره است.
حسگرهای این جنگنده بسیار قوی بوده و می توانند دشمن را چه در هوا، چه در زمین و چه در دریا از فاصله دور نشانه گیری کرده و درست به هدف بزنند. همچنین این جنگنده قادر است به صورت عمودی نیز پرواز کند.

اف 18

هیچ شکی نیست که اف 18 یکی از بهترین جنگنده های دنیاست. این جنگنده که سرعتی بسیار بالا و مافوق صوت دارد در دو مدل تک سرنشین و دو سرنشین و توسط شرکت آمریکایی نورسروپ و توسط طراح مک دانل داگلاس ساخته شده است. این هواپیما قابلیت سوخت گیری در زمان پرواز، حمله به زمین، شناسایی هدف، درگیری نزدیک هوایی و دفاعی هوایی را داشته و برای هر نوع آب و هوایی مناسب است و قدرت مانور هوایی بسیار بالایی دارد. موشک انداز این هواپیما بسیار دقیق بوده و این جنگنده چند منظوره حتی از روی زمین یا عرشه ناوهای جنگی نیز قادر به پرتاب موشک های خود است. این جنگنده در واقع جایگزینی برای اف 4 و برای دفاع در برابر اف 16 ساخته شده است.

گریپین

این جنگنده هوایی چند منظوره، تک موتوره بوده و توسط شرکت هواپیمایی سوئدی گریپین ساخته شده است. گریپین از جنگنده های نسل چهارم است و کابین آن گنجایش دو سرنشین را دارد. این جنگنده مجهز به پیشرفته ترین سیستم های دیجیتالی است و بهترین نوع تشخیص دشمن را دارد و خلبان هواپیمای گریپین می تواند با خلبان همکار خود صحبت کرده و نقشه حمله را مرور کند، بدون اینکه دشمن از روی امواج بتواند آنها را شناسایی کند. این جنگنده برای برخاستن از زمین به 800 متر باند احتیاج دارد. بال های دلتاشکل این هواپیما این امکان را به او می دهد تا با سرعت هر چه بیشتر بتواند بالا و پایین رفته و فرود بیاید.

رافائل

رافائل جنگنده ای دو موتوره و چند منظوره است که توسط شرکت فرانسوی داسو ساخته شد. این جنگنده توانایی دفاع در هنگام پرواز را داشته و موشک های هوشمند آن از قبیل میکا، آپاچی و سایدوایندر هدف را در آسمان و زمین و دریا دیده و به آن حمله می کند. این جنگنده توانایی حمل بیش از 9 هزار کیلوگرم سلاح و مواد منفجره را دارد. حسگرهای این هواپیما می تواند هشت هدف را به طور همزمان تشخیص دهد. همچنین رافائل مجهز به سیستم ایجاد اختلال در رادارهای دشمن و فرار از تیررس آن است. سرعت بالای این جنگنده نیز مافوق صوت است.

جی 10

این هواپیمای جنگنده که توسط شرکت چینی چنگجو و به منظور استفاده ارتش چین ساخته شده است، در مواقع نیاز هم به عنوان جت جنگی و هم به عنوان یک بمب افکن و به صورت همزمان استفاده می شود. این جنگنده به نام اژدهای نیرومند نیز شناخته می شود. همچنین جی 10 می تواند در بدترین شرایط آب و هوایی نیز هدف را شناسایی کرده و به جنگیدن ادامه دهد. این جنگنده دارای سیستم تشخیص از روی اشعه مادون قرمز بوده و رادار آن دارای چشم الکترونیکی است. جی 10 از نسل سوم هواپیماهای جنگنده به حساب می آید که برای اولین بار در سال 1998 به پرواز در آمد.

تایفون

این جنگنده یک جت دوموتوره و چند منظوره است که توسط شرکت یورو فایتر ساخته شده است. وزن این جنگنده بسیار کم بوده و به همین خاطر می تواند در آسمان مانور بهتری دهد. این جت قادر است در شرایط اضطراری در آب و هوای بسیار بد نیز به درستی فرود بیاید. حسگرهای هوشمند تایفون نزدیک شدن موشک را به خوبی تشخیص داده و هشدار می دهند.
این جنگنده نیز از سیستم موشک های هوشمند برخوردار است که دشمن را از فاصله دور تشخیص داده و درست به هدف می زند و خودش می تواند به راحتی از رادارهای دشمن پنهان شود. 70 درصد از بدنه این هواپیما از فیبر کربن، تیتانیوم و آلومینیوم ساخته شده است.

میگ 35

جنگنده میکویان یا همان میگ 35 از پیشرفته ترین جنگنده های دو موتوره و نسل پنجم است که توسط شرکت روسی میگ طراحی و ساخته شده است. این جنگنده مجهز به کابین خلبان شیشه ای بوده تا نمایی کامل از اطراف را برای خلبان داشته باشد. رادار و حسگرهای لیزری جنگنده میگ بسیار پیشرفته و حساس بوده و هواپیماهای دشمن را در هر جهتی که هستند، نشان داده و موشک های هوشمند آنها را مورد حمله قرار می دهند. این جنگنده تمامی استانداردهای جنگنده های غربی را دارد و مجهز به جدیدترین سلاح جنگی روسی است. همچنین دارای سیستم دفاع در حال پرواز بوده و قادر است تا شش تن مواد منفجره و سلاح را حمل کند.
منبع: نشریه همشهری سرنخ شماره 97

 






تاریخ : شنبه 91/4/24 | 3:56 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.