سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

دنیایی که به نام کُلت می شناسیم
دنیایی که به نام کُلت می شناسیم
* ترجمه و نوشته: حمیدرضا هدایت پناه

نماد غرب وحشی و کابوی های خشن
در زمینه تولید تپانچه های دستی، هیچ نامی به اندازه کلت پرآوازه نخواهد بود. هیچ کلکسیونی در جهان بدون جنگ افزارهای بی نظیر این کارخانه کامل نیست و هنوز هم نمونه های دست ساز تپانچه های ویژه آن با قیمت های سرسام آور به فروش می رسند.
هنگامی که «ساموئل کلت» Samuel Colt در سال 1836 کار خود را آغاز کرد، به خوبی می دانست که در جست و جوی چیست و چندی نگذشت که شرکتش را تبدیل به برترین تولید کننده جنگ افزارهای انفرادی سبک در دنیا کرد. از آن روز تا به حال مجموعه کلت همچنان به عنوان یکی از برترین سازندگان سلاح در جهان مشغول کاراست و ارتش های بی شماری در جای جای کره زمین تجهیزات خود را از آن تهیه می کنند. اگرچه دیگر کلت آن تولید کننده بی نظیر سال های دور نیست ولی نام آن به قدری بزرگ است که هنوز هم بسیاری پس از شنیدن نام کلت نیازی به پرسش بیشتر احساس نمی کنند.

Single Action Army
رئیس جمهور «تئودور روزولت» و غارتگر مشهور «بوفالو بیل»، طرفدار پروپا قرص این ریولور خوش دست بوده اند. خط تولید Single Action Army Peace Maker از سال 1873 فعال بوده و این تپانچه در طول این مدت تبدیل به نماد غرب وحشی و کابوی های خشن ایالت های جنوبی شده است.
Peace Maker یک ریولور با مکانیزم عمل بسیار ساده بوده که توسط «ساموئل کلت» برای نیروهای سواره نظام ارتش آمریکا طراحی شده است. نمونه اصلی این سلاح با فشنگ های قدرتمند ‎45 Colt. ساخته شد اما در طول زمان بیش از یک قرنی که از ساخت آن می گذرد، نمونه هایی با قابلیت استفاده از تمامی فشنگ های معمول مانند ‎357Magnum و یا ‎38S&W Special به تولید رسیده است. Single Action Army گذشته از ظاهر فوق العاده جذاب خود، از کارآیی بالایی نیز برخوردار است. کارکرد آن مانند تمامی ریولورها ساده و قابل اتکا بوده و به دلیل اندازه بزرگ سیلندر6 تیر آن می توان گلوله های قدرتمندی را با آن شلیک کرد. نکته مهم دیگر که باعث افزایش بیش از پیش توان Peace Maker می گردد لوله بلند آن است که باعث هرچه قدرتمندتر شدن شلیک می شود. این لوله در برخی مدل ها بیش از 40 سانتی متر طول دارد، هر چند در مدل اصلی طول آن برابر 114 میلی متر است.

‎COLT MODEL 1911
پیدا کردن معروف ترین تپانچه دستی تاریخ هیچ گاه کارسختی نبوده است. M1911 همانگونه که از نامش پیداست برای اولین بار در سال 1911میلادی به تولید رسیده اما هنوز هم پس از سپری شدن 101 سال از آن تاریخ جزء محبوب ترین های کلاس خود به شمار می آید. نکته جالب در مورد این وسیله طراحی آن به وسیله طراح افسانه ای John M Browning است، جوانی که پس از طراحی این سلاح و کسب شهرت، کارخانه خود را دایر کرد، کارخانه سلاح سازی برونینگ!
طراحی شیک و کاملاً ساده M1911 تا به حال بارها توسط دیگر تولید کنندگان تقلید شده اما هیچ یک از این محصولات اصالت و ابهت تپانچه خیره کننده کلت را نداشته است. این سلاح که در اواسط دهه 1330 شمسی به صورت رسمی وارد خدمت ارتش ایران شد، به عنوان اولین تپانچه دستی نیمه اتوماتیک به قدری در میان کاربران ایرانی موفق بود، که امروزه بسیاری هنوز هم این نوع جنگ افزارها را فارغ از مدل و شکلشان، با نام کلت می شناسند. خشاب بزرگ M1911 ظرفیت پذیرش 7 گلوله بزرگ ‎45 ACP، را دارد و لوله 125میلی متری آن نیز کاملاً کافی به نظر می رسد. اگرچه در مقایسه با نمونه های جدیدتر ممکن است این تعداد چندان کافی به نظر نرسد اما بد نیست بدانید که گلوله های ‎45 ACP، گلوله های بزرگ و به شدت قدرتمندی هستند. نکته مهم دیگر درباره M1911 اطمینان پذیری بالا و سادگی مثال زدنی آن است، به گونه ای که این سلاح هنوز هم در بسیاری از ادارات پلیس ایالات متحده به عنوان سلاح سازمانی مورد استفاده است. کلت به تازگی مدلی به نام Rail Gun را روانه بازار کرده که در اصل همان M1911 بوده که به یک ریل استاندارد در بخش زیرین خویش مجهز شده است.

‎ DEFENDER
این مدل همان گونه که از نام آن پیداست بیشتر برای دفاع شخصی و موارد امنیتی طراحی شده است. اندازه کوچک و جمع و جور و 170میلی متری آن پنهان کردن DEFENDER درون کیف و یا زیر لباس را ساده کرده اما این بدان معنا نیست که مانند دیگر سلاح های دفاع شخصی در محصول جدید کلت نیز از گلوله های کوچک و کم توان استفاده شده، بلکه بر عکس DEFENDER نیز مانند برادران بزرگ تر خود از فشنگ های قدرتمند ‎45ACP بهره می برد، فشنگ های پرقدرتی که از قدرت بازدارندگی بالایی حتی در برابر مجرمین مجهز به جلیقه های ضد گلوله برخوردار هستند.

نکته مهم در مورد DEFENDER سایت هدف گیری لیزری NOVAK مخصوص آن است که به تیرانداز اجازه می دهد در کمترین زمان ممکن نسبت به هدفگیری اقدام کند. دسته سلاح نیز به شکلی طراحی شده که به سادگی در دست قرار می گیرد و امکان سر خوردن آن تقریباً به صفر می رسد.

بدنه سلاح به صورت کامل از فولاد ماشین کاری شده ساخته شده و ماشه و محفظه آن آلومینیمی است.

‎380MUSTANG
کلت معتقد است که ‎380MUSTANG برای دفاع شخصی مخصوصاً برای خانم ها، سلاح کارآمدی بوده که نظر کاملاً درستی است، به شرط آنکه فرد شلیک کننده توان کنترل لگد گلوله های 380 مگنوم راداشته باشد! تلاش شده تا طول این تپانچه تا مقدار ممکن کاهش یابد که این مورد با رساندن طول به کمتر از 14سانتی متر به خوبی به دست آمده است. بدنه MUSTANG به صورت کامل از آلیاژهای آلومینیم ساخته شده به استثنای دسته مسلح سازی که از فولاد ضد زنگ ماشین کاری شده در ساخت آن استفاده شده است. برای بیشترین دقت ممکن لوله به شکل یک تکه و با تکنیک CNC به تولید رسیده، موضوعی که برای یک تپانچه چندان مرسوم نیست ولی در نهایت باعث ارتقا دقت کلی وسیله شده است. خشاب MUSTANG تنها 6 فشنگ را در خود جای می دهد که برای مقاصد دفاع شخصی کافی به نظر می رسد.

منبع: ماهنامه نوآور، شماره ی






تاریخ : سه شنبه 91/5/31 | 12:1 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.