سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داشتن وایمکس به نداشتن می ارزد؟

داشتن وایمکس به نداشتن می ارزد؟

 

  
اگر بخواهیم وایمکسی شویم باید در مورد خوبی ها و بد ی هایش هم بدانیم. این فناوری نسبتا سابقه دار در جهان و نوپا در ایران، مثل هر فناوری د یگر معایب و مزایایی دارد که برای اطلاع از آنها می توانید مطلب زیر را بخوانید.

وایمکس ایرانی

معایب وایمکس

یکی از مشکلاتی که در ابتدا خریدار تکنولوژی وایمکس را مرد د می کند، پیروزی این فناوری از قانون امواج رادیو یی است. به دلیل بی سیم بود ن وایمکس، موانع محیط همچنان اثرات خود را روی آن خواهد گذاشت. اثرات محیطی باران و آب در این شبکه تاثیر بیشتری دارد. هرچند در مورد امواج مزاحم نسبتا ایزوله شد ه اما نسبت به رطوبت هوا آسیب پذیر تر شد ه است. با وجود بهینه کردن تجهیزات د یجیتال سیستم، هنوز تداخل امواج با رادیو یی دیگر ممکن است اتفاق بیفتد.
مشکل بعدی این است که استفاد ه از شبکه وایمکس در بیشتر مواقع نیازمند سرپاکرد ن د کل است. البته وایمکس مورد استفاد ه در تلفن همراه، متفاوت است زیرا در این صورت سلول های محلی مشترک را معاف از نصب دکل می کنند.
بزرگترین اشکال وایمکس، تاثیر امواج مربوط آن بر محیط و انسان است. این اشکال در بیشتر کشورها باعث ترد ید آنها در استفاد ه از وایمکس شد ه است. البته اثر محیط روی وایمکس به نسبت دیگر شبکه های بی سیم بسیار کم شده است.
یکی از امکانات وایمکس که همه جا بیان می شود، این است که می تواند سرعت Mbps70 در محدود ه 70 مایلی (113 کیلومتر) با ایستگاه متحرک ارائه کند. در حالی که این تنها در اید ه آل ترین شرایط و فقط به شرط وجود یک گیرند ه است. در محیط باز، مشترک سرعت 10 مگابایت را در فاصله 10 کیلومتری از وایمکس دریافت می کند. اما در مناطق شهری و با توجه به نداشتن وضعیت د ید، حداکثر در دو کیلومتری از مرکز، ممکن است سرعت 10مگابایت وجود داشته باشد. همه اینها در صورت ثابت بود ن مشترک است و حرکت کرد ن می تواند افت چشمگیری در شبکه ایجاد کند.
علاوه بر همه اینها در وایمکس نه تنها ممکن است پهنای باند اینترنت مشترک به اشتراک گذاشته شده باشد که خود شبکه وایمکس همین اتفاق را تجربه کند. این مشکل موجب کاهش مضاعفی در پهنای باند مورد استفاد ه می شود. همچنین یکی دیگر از معایب بزرگ وایمکس نصب تجهیزات است. البته مشکل بود ن نگهداری از تجهیزات آن را نباید فراموش کرد زیرا بسیار د شوارتر و پرهزینه تر است.
از اشکالات د یگر وایمکس، تجهیزات و نیاز رسید گی بیشتر بود. همچنین مصرف انرژی آن در مقایسه با دیگر شبکه های بی سیم بسیار بالاست و نیازمند منابع برق زیادی است.

وایمکس ایرانی چه مشکلاتی دارد؟

علاوه بر معایبی که برای وایمکس مطرح شد، این فناوری که تازه به ایران رسیده، مشکلات بزرگ تری در کشورمان دارد. اصل استفاده از وایمکس در سراسر جهان برای اپراتورهای تلفن همراه است. یعنی این فناوری به عنوان یکی از خدمات تلفن همراه (اینترنت تلفن همراه)محسوب می شود. اما در ایران، وایمکس توسط اپراتورهای مستقل ارائه می شود و کسی از این تکنولوژی به منظور اینترنت همراه (تلفن همراه) استفاد ه نمی کند. تنها اپراتور مشترک تلفن همراه و وایمکس، ایرانسل است. اپراتور دوم ایران توانسته از این موقعیت به خوبی استفاده کند. ایرانسل همچنین با ارائه وایمسک و خد مات تلفن همراه، بازار اپراتور سوم که تنها ارائه د هند ه نسل سوم موبایل است را خراب کرده زیرا وایمکس در رقابت با نسل سوم موبایل و بعد از آن وارد بازار شد ه است. پس با وجود این فناوری کمتر کاربری به فکر استفاده از نسل سوم موبایل خواهد افتاد. یکی د یگر از معایب وایمکس ایرانی توجه نداشتن به امکانات اصلی آن است. وایمکس، بیشتر به دلیل سیار بود نش یعنی استفاده از آن در موقع حرکت مورد استقبال قرار گرفته است. اما در ایران مشترکان وایمکسی نمی توانند از آن در زمان حرکت استفاده کنند؛ قانون وایمکس ایران این اجازه را به کاربران نمی د هد.

مزیت وایمکس ایرانی نسبت به مدل جهانی اش

در کنار اینکه وایمکس در ایران علاوه بر مشکلات جهانی اش، دو مشکل دیگر هم دارد. مزیتی را نیز داراست که در هیچ جای جهان وجود ندارد؛ در ایران، اگر کاربر اینترنت پرسرعت در مناطقی باشد که امکان استفاده از اینترنت پرسرعت کابلی به هیچ طریقی نباشد. می تواند از وایمکس استفاده کند. این نشان می د هد که وایمکس ایرانی در بیشتر مناطق مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای وایمکس

با خواند ن مطالب قبل به مرحله ای از صرف نظر برای استفاده از وایمکس رسیده اند. ولی نباید این نکته را فراموش کنیم که وایمکس یک فناوری جد ید است. هر فناوری جدیدی هم نسبت به باقی تکنولوژی ها مزایایی دارد. وایمکس هم نسبت به باقی روش های د ستیابی به اینترنت خوبی هایی دارد. یکی از این خوبی ها این است که یک ایستگاه می تواند صد ها کاربر را پوشش د هد.وایمکس همچنین نسبت به شبکه های سیمی مثل دایال آپ، ای دی اس ال و آی سی دی ال سریع تر امکان اتصال کاربران را فراهم می کند.
همچنین اینترنت پرسرعت بی سیم وایمکس، عد م محدودیت مکانی دارد. وایمکس می تواند ورودی ای باشد که به کاربران اجازه می د هد بدون محدودیت در سراسر منطقه تحت پوشش اپراتور از سرویس خود استفاده کنند. با این ویژگی، اینترنت قابل جابه جایی و حمل و نقل خواهد شد که این امر سرعت رو آورد ن صاحبان کسب و کار به استفاده از مزیت هایی که اینترنت برای آنها فراهم می کند را بیشتر از پیش خواهد کرد.
امنیت بالای انتقال داده ها که در این شبکه وجود دارد، همچنین موجب می شود تا داد ه ها به صورت رمزگذاری شده منتقل شوند و دسترسی به داد ه ها صرفا با داشتن مجوز مربوطه امکان پذ یر باشد و مشترکین یک شبکه، به خصوص مشترکان سیار بتوانند در هر نقطه ای با داشتن اجازه اتصال، به شبکه متصل شد ه و از امکانات ویژه آن برخوردار شوند.
علاوه بر این، در فناوری وایمکس استفاده از خد مات ارزش افزوده ای همچون VIOP (تلفن اینترنتی)، VPN (شبکه اختصاصی مجازی)، content providing (موسیقی، فیلم، تصویر و ...) و بسیاری د یگر نیز گنجاند ه شد ه که این تکنولوژی را به یکی از رقبای جدی سیستم های تلفن ثابت، موبایل و د یگر فناوری های ارتباطی تبد یل کرد ه است.
منبع: همشهری دانستنی های ویژه نامه دیجیتال





تاریخ : سه شنبه 91/5/31 | 4:45 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.