سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اسفج سلولی صلبی است, که از ساختار پلیمری آن عمدتا" از تغلیظ فنل , همولوگ های آن و / یا مشتقات آن با آلدئیدها یا کتن ها ساخته میشود. ( استاندارد ملی80 84 بند4-2-4)


فوم فنلیک سخت(pf)
مواد عایق بندی از جنس فنلیک سخت مواد پلاستیکی سختی هستند با یک ساختمان سلوله بسته که از رزین های فنلیک ادغام شده با یک عامل دمنده و یک کاتالیزر با / یا بدون افزایش حرارت خارجی ساخته شده اند.
( استاندارد ملی 5642 بند4-2)


یکی از مصالح عایقکاری حرارتی فوم فنولیک صلب بوده که از انواع پلاستیک سلولی است . این ماده از جمله عایقهای گرما سخت بوده که عمده ساختار ملکولی آن بسته است و از رزین فنولیک در ترکیب با یک ماده ساده دمنده (مانند هوا) و یک کاتالیزور ساخته می شود و به صورت عایق فوم شده درمحل در دسترس است.
رزین فنولیک از پلیمریزاسیون مولکولها در واکنش تراکمی فنلها و فرم آلدئید ساخته می شود.مکانیزم واکنش بین فنل و فرم آلدئید هنوز بطور کامل شناخته نیست.اما توضیحاتی درعلم شیمی آلی و پلیمر موجود بوده که قابل بررسی است در این واکنش سه مرحله اصلی وجود دارد که مرحله اولین آن تراکم بوده که رزین در این مرحله گرما نرم است.
مرحله دوم آن شبکه ای شدن جزئی به همراه افزایش جرم مولکولی و ویسکوزیته آن بوده و انحلال آن کاهش پیدا می کند.در این حالت رزین گرما نرم شده و ذوب می شودو در هنگام سخت شدن شکننده می شود.مرحله سوم میزان پلیمریزاسیون و شبکه ای شدن بسیار زیاد است و رزین غیر قابل ذوب و انحلال می شود که در این واکنش 2 نوع رزین فنولیک تولید می شود. 1- رزول 2 – توالاک
رزینهای فنولیک دارای رنگ تیره بوده و رنگ آنها از کهربایی کمرنگ تا قهوه ای تیره و سیاه تغییر میکند.و یکی از دلایل مصرف پایین رنگ تیره آنها می باشد.
مزایا و معایب فوم فنولیک در مقایسه با فوم پلی یورتان و پلی استایرن عبارت است از:
الف) معایب
1- قیمت آن گرانتر است .
2- پس از زمان عمل آوری (Curing time) تا 2 درصد جمع می شود .
3- هدایت حرارتی آن از 2 نوع دیگر بالاتر است که به دلیل آن وجود سلول های باز در پوسته فوم می باشد که باعث جذب و سرعت نفوذ آب در آن می شود.
ب: مزایا
1- تحمل دمایی آن بالاست و حداکثر تا 149C به صورت پیوسته می باشد. در حالی که فوم پلی استایرن و پلی اتیلن را نمی توان در دمایی بالاتر از 71-79 درجه سانتیگراد بکار برد.
2- این فوم خود خاموشگر بوده و در هنگام سوختن چکه نمی کند و ذغال سختی از آن تولید می شود که از توسعه شعله جلوگیری می کند.
3- گازهای حاصل از سوختن آن دارای سمیت پایین تری می باشد.
4- دارای استحام مکانیکی بالاست.


اسفنج فنولیک

اسفنج فنولیک






تاریخ : پنج شنبه 87/11/24 | 9:47 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.