سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختراعات بسیار مهم انقلاب صنعتی دوم

برخی از اختراعات و تغییرات در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم هرگز حتی در حد تخیل مردم هم در آن زمان نبود. تصورات بارور و دانش مفید نمایانگر انقلاب صنعتی بود. دانش علمی و فنی جدید در بخش صنعت به کار گرفته شد و دانشمند افسار محدودیت‌های برنامه‌های کاربردی عملی را رها کرد و ترفندهایی را که در علم پنهان است، به وجود آورد. می توان گفت که انقلاب فناوری (انقلاب صنعتی دوم) محدودیت‌های اولین انقلاب را پشت سر گذاشت
.
قبل از انقلاب فناوری، مردم تا آن زمان با استفاده از ابزارهای دستی اولیه در خانه خود وسایل را تولید می‌کردند. اما پس از آن، آنها به ماشین آلات پیشرفته و تولید انبوه روی آوردند. این انقلاب کالاهای متنوعی را در حجم‌های زیاد به وجود آورد و رشد صنعت را تا سطوح بی سابقه‌ای افزایش داد. آلمان و ایالات متحده بازارها را به تصرف خود درآوردند و در اقتصاد جهانی رتبه‌های برتر را اشغال کردند. در پایان قرن نوزدهم، آنها بریتانیا را در بازار جهانی کالاهای صنعتی به چالش کشیدند.
 

اختراعات مهم در طول انقلاب فناوری

انقلاب حمل و نقل

این یکی از انقلاب‌های مهمی بود که در این مدت اتفاق افتاد. این انقلاب شیوه زندگی، مسافرت و کار مردم را دگرگون می‌کرد. اختراع موتور بخار و موتور احتراق داخلی در قرن نوزدهم باعث تغییر اساسی در انتقال کالاها و مسافران شد. علاوه بر آن، ظهور اتومبیل و هواپیما در قرن بیستم باعث رشد نمایی در حمل و نقل و تحول بیشتر آن شد.
 
اتومبیل: در سال 1885، موتورواگن کارل بنز، با موتور احتراق داخلی اولین اتومبیلی بود که اختراع شد. این اتوموبیل توسط هنری فورد بداهه سازی شد و با مهارت‌های بازاریابی او، به زودی در دسترس مردم قرار گرفت. تأثیر خودرو در بین مردم بسیار زیاد بود و همه شروع به خرید آن کردند. همچنین، صنعت خودروسازی به میزان قابل توجهی در رشد اقتصادی کشور سهم داشت.
 
راه آهن بین قاره‌ای: در طول سال 1869، راه آهن بین قاره‌ای در ایالات متحده آمریکا توسط راه آهن مرکزی اقیانوس آرام کالیفرنیا و راه آهن اتحادیه اقیانوس آرام ساخته شد. این راه آهن ایالات متحده را از شرق به غرب پیوند می‌دهد.
 
مدل تی فورد: مل تی، یک اتومبیل است که در سال 1908 توسط شرکت موتور فورد ساخته شد. این اتومبیل در آن زمان بسیار پرطرفدار بود و برای افراد طبقه متوسط ??نیز مقرون به صرفه بود. نوآوری خط مونتاژ شرکت فورد این خودرو را در بین آمریکایی‌ها بسیار محبوب کرد.
 
هواپیما: بشریت همیشه آرزو کرده است که با الهام از ماشین پرواز لئوناردو داوینچی و بال‌های مومی اسطوره‌ای داودالوس و ایکاروس، به آسمان برود. در سال 1903، دو برادر آمریکایی، ویلبر و اورویل رایت با ساخت اولین ماشین پرواز واقعی به نام "هواپیما"، رؤیاها را به واقعیت تبدیل کردند. تلاش آنها مردم را به تحرک واداشت و قرن بیستم شاهد تأثیرگذارترین رشد در حمل و نقل بود.
 

انقلاب ارتباطات

در طول قرن نوزدهم، یک سری از نوآوری‌های تکنولوژیکی روش ارتباط، تجارت، داد و ستد و تبادل ایده‌ها در جهان را به طرز چشمگیری تغییر داد.
 
تلفن: در سال 1876، الکساندر گراهام بل دستگاهی را به نام تلفن اختراع کرد. آزمایش‌های او با صدا، به منظور برقراری ارتباط ناشنوایان، منجر به اختراع تلفن می‌شود. تلفن نقشی اساسی در زندگی ما دارد. اگرچه این روزها تلفن‌های همراه سعی در جایگزینی تلفن دارند، اما الکساندر گراهام بل، از انقلابیون قرن نوزدهم، پیشگام انقلابی بود که جهان را به مرحله‌ای غیرقابل تصور رساند.
 
سیگنال ماوراء اقیانوس اطلس: در سال 1901، مارکونی اولین سیگنال ماوراء اقیانوس اطلس را با استفاده از کد مورس و تلگراف بی سیم نشان داد. تلگراف بی سیم با ارسال و دریافت سیگنال در کشتی‌ها برای ارتباطات اختراع شد و مورد استفاده قرار گرفت. نوآوری‌ها و اختراعات مربوط به انقلاب فناوری عواملی مؤثر بر زندگی مدرن امروزه ماست.در طول سال 1912، کشتی تایتانیک با استفاده از سیگنال‌های ماوراء اقیانوس اطلس از دریا، خواستار نجات خود توسط کشتی‌های اطراف شد. در سال 1906، اولین سیگنال صوتی انسان از طریق انتقال رادیویی با استفاده از امواج هوایی توسط مارکونی منتقل شد.
 
گرامافون: در سال 1877، توماس آلووا ادیسون فونوگراف یا گرامافون را اختراع کرد. این دستگاهی است که در آن سوابق چرخشی باعث لرزش قلم شده و ارتعاشات به صورت صوتی و الکترونیکی تقویت می‌شوند.
 

انقلاب نظامی

تفنگ گاتلینگ: ریچارد گاتلینگ، مخترع آمریکایی، تفنگ گاتلینگ را در سال 1862 اختراع کرد. این اولین مسلسل خودکار بود. این منجر به تولید طیف وسیعی از سلاح‌های اتوماتیک شد که همچنان ادامه یافت تا به یکی از مهمترین سلاح‌ها در چندین نبرد از جمله جنگ داخلی آمریکا و جنگ‌های جهانی تبدیل شد.
 
اژدر: در سال 1866، رابرت وایتهد، مهندس انگلیسی، اولین موشک خودکِششی زیر آب را تولید کرد. از آن زمان تاکنون اژدرها چندان از طرح اصلی ساخته شده توسط وایتهد منحرف نشده‌اند.
 

انقلاب فولاد

در دهه 1850، فرایندی به نام "فرآیند بسمر" برای تولید فولاد توسعه یافت. اصل مهم این فرآیند، حذف ناخالصی‌های آهن از طریق اکسیداسیون، در یک کوره است. این فرآیند به طور گسترده در صنایع مورد استفاده قرار گرفت و هزینه فولاد به مقدار قابل توجهی کاهش یافت. غالباً برای ساخت ساختمان‌ها، کشتی‌ها و پل‌ها از آهن استفاده می‌شد. اما پس از این انقلاب، تولید کنندگان و سازندگان به سمت استفاده از فولاد رفتند
.

انقلاب برق

در سال 1870، لامپ رشته کربن توسط سر جوزف سوان و توماس ادیسون ساخته شد. این لامپ شبیه به لامپ برقی رشته‌ای است که امروزه از آن استفاده می‌کنیم. این دو دانشمند به هم پیوستند و یک شرکت مشترک به نام سوان و ادیسون تشکیل دادند. این شرکت اولین لامپ برقی را تولید کرد. با استفاده از اصل فارادی، موتور الکتریکی در سال 1870 ساخته شد. از آن زمان، موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه در صنایع حمل و نقل پذیرفته شد. بعداً در سال 1888، موتور الکتریکی القایی توسط نیکولا تسلا اختراع شد.
 
نوآوری‌ها و اختراعات مربوط به انقلاب فناوری عواملی مؤثر بر زندگی مدرن امروزه ماست. دانشمندان و افرادی که این انقلاب‌ها را انجام داده‌اند، به دلیل تمایلات نوع دوستانه خود، حتی اکنون، نیکنام‌ترین افراد هستند. انقلاب فناوری باعث افزایش معیار زندگی ما شده است و همچنان به پیشرفت اقتصاد ما کمک می‌کند.
 
منبع: سوگانیا سوکومار






تاریخ : چهارشنبه 99/8/28 | 10:23 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.