سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نویسنده: مریم محسنی

روزنامه های قدیمی را دور نریزید، ممکن است به زودی هم وزن اش طلابگیرید! دانشمندان ژاپنی ادعا می کنند که کاغذ روزنامه یکی از مهمترین اجزای فرآیندی است که طی آن طلاو سایر فلزات ارزشمند زباله های صنعتی بازیافت می شوند.
    وسایل الکترونیکی قدیمی و از دور خارج شده مانند کامپیوتر، گوشی های تلفن همراه و تلویزیون منابع مهمی از فلزات ارزشمندی هستند که در ساخت آنها به کار رفته اند. ولی بازیافت این فلزات کار چندان آسانی نیست زیرا در حین بازیافت، مقادیر زیادی گازهای شیمیایی تولید می شوند که برای محیط زیست به شدت مضر است.
    به تازگی دانشمندان ژاپنی راهی ساده تر و بهتر برای بازیافت این فلزات یافته اند. آنها ابتدا روزنامه های قدیمی را خرد کردند و از آن خمیری ساختند. سپس با اضافه کردن چند نوع ماده شیمیایی ازجمله کلر و فرمالدئید ژل کاغذ ساختند و با خشک کردن ژل آن را به صورت پودر درآوردند.
برای آزمایش، مقدار زیادی از زباله های صنعتی که شامل فلزات ارزشمندی مانند طلا، مس، آهن و روی بود را ذوب کردند. غلظت طلادر این مایع حدود ??? در یک میلیون، غلظت پلاتین و پالادیم حدود ?? تا ?? در یک میلیون و سایر فلزات بین ??? تا ??? در یک میلیون بوده است. با افزودن ژل به این مایع، مشاهده شد که ژل توانایی جذب و تفکیک ?? درصد طلا، پلاتین و پالادیم و مقادیر کمی از مس، روی و آهن را از سایر ترکیبات دارد.
این خصوصیت قابل توجه ژل کاغذ به خاطر وجود سلولز است. سلولز به طور ذاتی شکل منظم و خاصی ندارد. به همین علت مواد شیمیایی به راحتی در قالب آن نفوذ می کنند و همین مسئله موجب قدرت جذب بالای آن می شود. هرچند هنوز مشخص نشده است که به چه علت ژل کاغذ فقط فلزات ارزشمند را جذب می کند.
یک کیلوگرم ژل توانایی جذب ??? گرم طلارا دارد. البته فرآیند جذب فلزات ارزشمند توسط ژل بسیار طولانی (حداقل ? ساعت) است و همین مسئله نقطه ضعفی است که استفاده صنعتی و به طور انبوه آن را محدود می کند.‎






تاریخ : سه شنبه 88/11/6 | 10:35 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.