سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

اگر دلتان می خواهد رزولوشن 2560 در 1920 را در کامپیوتر خانگی تان داشته باشید، بد نیست نگاهی به جدید ترین محصول اچ پی بیاندازید.

کامپیوتری که با 4 گیگابایت رم و با 2 ترابایت حافظه از امکانات اختیاری مختلفی مانند پخش کننده بلو-ری و تیونر تلویزیون پشتیبانی می کند.

همچنین روی آن سیستم صوتی Beats و ورودی اچ دی ام آی را هم پیدا می کنید. ضمن اینکه اچ پی یک رابط کاربری جدید به نام Magic Canvas را هم به این محصول جدید اش اضافه کرده تا کار با سیستم عامل ویندوز برای شما لذت بخش تر بشود.

a0609510d_narenji.jpg

 

این کامپیوتر 27 اینچی با طراحی زیبا و با قیمت ابتدایی 1200 دلار بسته به سخت افزاری که انتخاب می کنید، از چند روز دیگر وارد بازار خواهد شد.






تاریخ : چهارشنبه 90/11/12 | 11:44 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

همان طور که میدانید نمایشگاه سی ای اس در راه است و بزرگان تکنولوژی برای عرض اندام پا به این نمایشگاه میگذارند.
در این میان ال جی نیز با محصولاتش جدیدش وارد شده و قصد دارد بازار اولترابوک ها را به چالش بکشد. اگر از خوانندگان نارنجی باشید حتما منتظر
حمله اولترابوک ها به بازار

هستید. و حالا به نظر می رسد اج جی نیز سوار بر جریان اولترابوک ها وارد این نام پر سر و صدا در سال 2012 می شود. با این پیش زمینه نگاهی مختصر به اولترابوک های جدید ال جی می اندازیم.

چند ماه قبل خبرهایی از این اولترابوک ها به بیرون راه پیدا کرد اما ال جی دو سوپر اولترابوک خود یعنی Z330 و Z430 را به طور رسمی در نمایشگاه معرفی میکند.


اولترابوک مدل Z330:


شاید شما هم به شباهت این مدل با مک بوک ایر پی برده باشید. این لپ تاپ نازک با سرعت بوت شدن بی نظیر خود، اولترابوک های موجود در بازار را به چالش کشیده است. این مدل با سرعت 10 ثانیه بوت شدن از حالت کاملا خاموش برای ویندوز، تقریبا 3 برابر از دیگر مدل ها سریع تر است.
ضمن اینکه این اولترابوک برای خارج شدن از حالت استند-بای تنها به 2 ثانیه زمان احتیاج دارد. نمایشگر 13?3 اینچی و ضخامت 14?7 میلی متری این اولترابوک قابلیت حمل آسان را نیز به آن اضافه کرده، زیرا این مدل تنها 1?21 کیلوگرم وزن دارد. ال جی می گوید با اینکه شما یک کامپیوتر 13?3 اینچی در مقابل دارید اما این کامپیوتر آنقدر فشرده طراحی شده که به اندازه یک کامپیوتر با نمایشگر 12 اینچی است، میتوانید حافظه SSD از نوع SATA3 و پردازشگر سری i7 را نیز به قابلیت های آن اضافه کنید.

lg-ultrabook-ces-2012_narenji.jpg

 


اولترابوک مدل Z430:



این اولترابوک نیز به مدل قبل شباهت دارد و تفاوت آن در نمایشگر 14 اینچی است، ضخامت آن نیز به 19?9 میلی متر می رسد. سرعت بوت شدن آن 12 ثانیه است و وزن آن نیز 1?5 کیلوگرم است. این اولترابوک میتواند SSD یا هارد دیسک داشته باشد و ظرفیت حافظه ی آن تا 500 گیگا بایت است.

البته قابل ذکر است که قیمت این اولترابوک ها هنوز فاش نشده. شاید باید تا زمان به بازار آمدن آنها کمی صبر کنیم. به نظر شما این اولترابوک ها میتوانند چالشی در بازار کامپیوترهای قابل حمل به وجود بیاورند؟ شما در سال جدید به داشتن یک اولترابوک فکر می کنید؟






تاریخ : چهارشنبه 90/11/12 | 11:43 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

شرکت Lenovo هم قصد دارد در نمایشگاه CES امسال قدرتمند ظاهر شده و حرفی برای گفتن داشته باشد. به همین منظور با به روز رسانی ThinkPad X1 و عرضه مدل جدید تر آن، از هم اکنون حسابی گرد و خاک به راه انداخته است. تینک پد ایکس یک هیبرید از مدل سال قبل این شرکت نازکتر بوده و تنها 1?.?52 سانتی متر ضخامت دارد. این عدد چندان جذاب نیست؟ لنوو قرار است درون این لپ تاپ نازک 13.3 اینچی دو پردازنده قرار دهد! حالا نظرتان درباره این لپ تاپ جمع و جور چیست؟

پردازنده اصلی این لپ تاپ یکی از مدل های i3, i5 یا i7 اینتل است و سی پی یو دوم هم از نوع ARM خواهد بود. اما نکته جذاب اصلی این است که شما از این لپ تاپ می توانید به عنوان یک تبلت هم استفاده کنید (البته شاید نتوان آن را چندان با جرات تبلت نامید، زیرا صفحه نمایشی با صفحه کلید فیزیکی دارید که سیستم عامل آن سریع بالا آمده و مصرف بسیار پایینی دارد). در حالت تبلت شما یک سیستم عامل جداگانه مبتنی بر معماری پردازنده ARM در اختیار خواهید داشت که درون نمایشگر جاسازی شده است. هنگامی که از پردازنده ARM استفاده می کنید، لپ تاپ به استفاده از 16 گیگابایت فضای اختصاصی سویج می کند و یک سیستم عامل ویژه بر پایه لینوکس اجرا می شود. جابجایی بین دو سیستم عامل هم به راحتی توسط یک دکمه صورت می گیرد.

از دیگر نکات جالب ایکس یک هیبرید این است که تنها طی 30 دقیقه باتری آن تا 80 درصد ظرفیت شارژ می شود. صفحه نمایش آن از نوع ال سی دی و با محافظ مستحکم گوریلا گلاس است.
ThinkPad X1 Hybrid
قرار است نیمه دوم سال جاری، با حداقل قیمت 1599 دلار به فروش برسد.

 






تاریخ : چهارشنبه 90/11/12 | 11:35 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()




به تازگی نوت بوک جدیدی از سری محصولات قابل حمل با نام T400s به بازار عرضه شده است.T400s محصولی متفاوت از کمپانی IBM/Lenovo بوده و یکی از نوت بوک های سری پر طرف دار ThinkPad این کمپانی است که به نوت بوک های مهندسی ساز شهرت داشته و به قول خود کمپانی بهترین ابزار برای کسب موفقیت در دنیای IT می باشند.

محصول یاد شده که با پشتیبانی سازگار عرضه میشود ، دارای ضخامتی معادل 21 میلی متر و وزن 1.77کیلوگرم است. از جدی ترین رقیبان این نوت بوک می توان به HP 6930P و همچنین Dell E6400 اشاره کرد که در یک مقایسه از لحاظ ظاهری T400S در رقابت با HP 6930P 23 درصد سبک تر و 17درصد نازک تر بوده است.

T400s همچنین ازدیگر رقیب خود Dell E6400 به میزان 23 درصد سبک تر و30 درصد نازک تر است که این امر باعث گردیده تا جایگاه اول نازک ترین نوت بوک های 14 اینچی جهان را به نام خود ثبت کند.

این نوت بوک به پردازنده نسل جدید کمپانی Intel یعنی سری SP مجهز است. لازم به ذکر است مصرف انرژی این پردازنده در بالاترین حد خود تنها 25وات در ساعت می باشد و از اینرو محدودیت شارژ باتری و یا توان بازدهی برای این نوت بوک برطرف شده و آن را نسبت به نسل های پیشین خود از نظر قابلیت های سخت افزاری متمایز ساخته است.

همچنین صفحه نمایش T400s از فناوری نورپردازی LED بهره می برد که ضد بازتاب Anti-Glare) ( بودن از ویژگیهای این صفحه نوع نمایش بشمار میرود.

گفتنی است صفحه لمسی این محصول نیز 27درصد بزرگتر از سری های پیشین خود طراحی و تولید شده و قابلیت های چند اشاره ای نظیر چرخش و بزرگنمایی تصویر به آن افزوده شده است.

همچنین قابلیت Constant Secure از دیگر امکانات این محصول محسوب میشود. این قابلیت کاربر را قادر می سازد تا با استفاده از موبایل ، اطلاعات نوت بوک خود را کنترل کند. در واقع این امکان را به کاربر میدهد تا با استفاده از موبایل خود رمز قفل کردن اطلاعات را به نوت بوک ارسال کرده و هرگونه دسترسی به اطلاعاتش را از راه دور مسدود نماید

از دیگر امکانات این نوت بوک میتوان به استفاده از نسل جدید هارد دیسک های 1.8 اینچی ، دوربین وب کم نسل جدید با کیفیت 2 مگاپیکسل و 2 میکرفون پیشرفته دیجیتالی برای گفت و شنود در محیط مجازی اشاره کرد


منبع : پی سی مارک






تاریخ : سه شنبه 90/11/11 | 9:33 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

 

یک لپ تاپ برای صاحبش کاربردهای متفاوتی دارد، می تواند یک مرکز سرگرمی و بازی باشد، درگاهی برای دسترسی به وب و اینترنت و یا ابزاری برای انجام کارها و پروژه های مختلف در داخل و خارج از خانه. از اینها که بگذریم لپ تاپ ها انصافاً یک سخت افزار گران قیمت محسوب می شوند و هیچکس دوست ندارد این سخت افزار گرانقیمت را از او به سرقت ببرند. ‏



مسلماً بهتر است قبل از هر چیز مراقب باشیم تا کسی لپ تاپمان را سرقت نکند ولی اگر این اتفاق افتاد چه باید کرد؟ می توانیم در مقابل احتمال دزدیده شدن آمادگی داشته باشیم و در صورتی که لپ تاپمان به سرقت رفت آنرا ردیابی کنیم. یک مجموعهء نرم افزاری با نام Prey وجود دارد که شما را قادر میسازد لپ تاپ به سرقت رفتهء خود را به صورت کنترل از راه دور مانیتور نموده، از نمایشگرش هنگامی که سارق مشغول کار با آن است اسکرین شات گرفته، با وب کمش تصویر چهرهء سارق را ضبط کنید و با توجه به محل اتصال لپ تاپ به اینترنت محل استقرار احتمالی سارق را پیدا کنید و با یک گزارش نسبتاً کامل و حسابی به سراغ پلیس بروید و بخواهید دزد را بیابد. خوشبختانه Prey کدباز و رایگان است اما بد نیست ببینیم چگونه می توان از آن استفاده نمود. ادامه مطلب را از دست ندهید. ‏

‏‏
ابتدا یک اکانت مهمان در ویندوز بسازید ‏ ‏
در ویندوز Prey به صورت یک سرویس در پس زمینه اجرا می شود. این بدین معنی است امکان ردیابی تنها زمانی فعال می شود که سارق به یکی از اکانتهای کاربری موجود بر روی سیستم عامل لاگین نموده باشد. برای اینکه سارق بتواند به لپ تاپ شما لاگین کند دو راه حل پیش رو دارید: اول اینکه می توانید کلاً روی اکانت اصلی خود پسورد نگذارید (که البته از نظر مسائل امنیتی شاید کار خوشایند و درستی نباشد) و راه حل دوم که توصیه می شود


ساخت یک اکانت مهمان یا Guest که فاقد پسورد باشد.


negahbaan_prey1.jpg


ساخت اکانت مهمان کار ساده ای است، ابتدا استارت منو را باز کنید، بر روی کامپیوتر کلیک راست کنید و گزینهء Manage را انتخاب نمائید. در پنجره ای که باز می شود در ستون سمت راستش گزینهء Local Users and Groups را انتخاب کرد و سپس وارد قسمت Users شده در وسط پنجره کلیک راست کرده و با انتخاب گزینهء New User می توانید یک اکانت جدید بسازید. ‏


 

ادامه مطلب...




تاریخ : دوشنبه 90/9/28 | 7:30 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

آیا شما هنوز از همان موس و صفحه کلیدی استفاده می کنید که همراه با کامپیوترتان خریده اید؟ یا مدام موس خود را برای بدست آوردن بهترین کیفیت عوض می کنید؟ حتی شاید دچار دردهای شدید دست به علت ارگونومیک نبودن موس و کیبورد شده باشید. اگر از سیم های در هم پیچیده آنها خسته شده اید. اگر موس تان تاخیر دارد و از شما عقب می افتد. پس باید به دنبال یک فرز و چالاک تر باشید. اگر کیبوردتان همیشه سه چهار حرف از شما عقب تر است. علاوه بر اینکه نشان می دهد، شما تایپیست ماهری هستید، به معنی این نیز هست که باید یک کیبورد جدید بخرید!

قصد داریم طی یک مقاله دو قسمتی نکات ضروری برای خرید موس و کیبرد را یادآوری کنیم، تا پس از یک هزینه نسبتا گزاف از خریدتان راضی باشید و به راحتی از آن استفاده کنید. بخش اول به موس ها اختصاص دارد.

در ادامه نکاتی نوشته شده که هنگام خرید موس، بهتر است به آنها توجه کنید.

ادامه مطلب...




تاریخ : دوشنبه 90/9/21 | 5:5 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

نمایش ویژیوال (بصری) همیشه یک تکنولوژی مورد تقاضاست و هرشخصی خواهان نمایشگری با شفافیت بالاست و میخواهد نمایشگرهای CRT خود را با تلویزیون های ال‌سی‌دی یا مانیتورها جایگزین کند. امروزه بزرگ‌ترین دغدغه برای خریداران انتخاب بهترین مدل از بین طیف عظیم گجت‌ها ست. در اینجا چند نکته از تجربه های شخصی برای کمک به شما در انتخاب و خرید بهترین  نمایشگر ال‌سی‌دی با توجه به تقاضایتان جمع آوری کردیم.

 

 

 

 

قبل ازخرید تلویزیون ال‌سی‌دی یا مانیتور به نکات زیر دقت کنید:

ادامه مطلب...




تاریخ : دوشنبه 90/9/21 | 11:20 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

زمانی لپ تاپ یک وسیله تجملاتی برای مهندسین عالی رتبه محسوب می‌شد. اما این روزها بسیاری از دانشجویان مخصوصا دانشجویان رشته‌های مهندسی یک کامپیوتر قابل حمل به همراه دارند. اگر به دانش‌آموزان فامیل و آشنا حتی اگر نگاهی بیاندازیم هم تعداد بسیاری زیادی از آنها را می‌بینیم که سرشان گرم لپ‌ تاپ است و دیگر علاقه گذشته را به کامپیوترهای رومیزی سری PC نشان نمی‌دهند. 


اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که اکثرا نمی‌دانیم چطور از این همراه نسبتا گرانقیمت مواظبت کنیم در حالی که لپ تاپ به خاطر ظریف بودن و حمل شوندگی بسیار زیاد به نسبت PC بسیار بیشتر در معرض آسیب است.

برای همین امروز موضوع صحبت‌مان درباره راه‌هایی برای بالا عمر لپ تاپ است. در اولین قدم باید اشکالات کار را بفهمیم و سپس آنها را رفع کنیم :

تنظیمات کارخانه:
عموما در اسمارت فون‌ها، تنظیمات کارخانه‌ای ( مانند روشنایی صفحه نمایش ) بیشتر از آن چیزی است که هر کاربر نرمالی به آن نیاز دارد. معمولا این جوری لپتاپ در نگاه اول زیباتر به نظر می‌رسد! با تنظیم کردن مجدد این میزان روشنایی هم به خودتان رحم می‌کنید و هم به باتری لپتاپ‌تان و هم به خود لپتاپ !
این که می‌گویند که کارخانه بهتر می‌داند چطوری باید تنظیم کند را بریزید دور! برای اکثر مردمی که تا توی رختخواب هم با کامپیوتر کار می‌کنند این مسئله بسیار مهم است. خیلی بد است که تا آخرین لحظه قبل از به خواب رفتن یک نورافکن توی چشم شما باشد!

شارژ کردن زیاد باتری:
باتری‌های لپ‌تاپ عمدتا بر این اساس ساخته می‌شوند که جدا از برق باشند. افراد زیادی را می‌بینیم که از لپ تاپشان به عنوان دستگاه اصلی در دفتر یا خانه استفاده میکنند و عموما در تمام مدتی که دارند با دستگاه کار میکنند سیم برق به این دستگاه وصل است.
بهتر است در مدت استفاده این سیم به دستگاه وصل نباشد و باطری به طور نرمال بر اثر استفاده خالی شود و دوباره دستگاه را به پریز بزنید و شارژ کنید. این کار از پیری زودرس باتری جلوگیری می‌کند.

حرارت بالا:
دو راه برای گرم کردن لپ تاپ وجود دارد. استفاده سنگین و طولانی مدت در شارژ گذاشتن. این کار به راحتی می‌تواند عمر دستگاه شما را کم کند. کلا هر نوع وسیله الکتریکی با گرمای زیاد مشکل خواهد داشت.
اینکه مطمئن بشید که کامپیوترتان میتواند به آسانی نفس بکشد هم مسئله ی مهمی است. برای مثال در جایی که اصلا هوا گردش ندارد یا روی تخت قرار ندهید لپ تاپ را چون باز هم گرمای بالای لپ تاپ را شاهد خواهید بود.
جدیدا هم که مشخص است مخصوصا آقایان نباید لپ‌تاپ را روی پا بگذارند. برای این جور مواقع بهتر است یک چیزی مانند بالش مناسب میان لپ تاپ و پای شما باشد.
یک سایت هست به آدرس coolpad.ir که کول پدهای خیلی خوبی دارد و در ایران تهیه انواع کول‌پدها را مهیا کرده است.


هارد اکسترنال:
نرم افزارهایی که بیشتر از آنها استفاده می‌کنید در واقع همان نرم افزارهایی هستند که بیشترین حجم رم‌تان را اشغال میکنند. درست است که می‌توانید از فلش مموری برای کمک به رم لپ تاپ استفاده کنید اما در کل کار زیادی برای این بخش نمی‌شود کرد.

می‌ماند قسمت مربوط به هارد کامپیوتر که یک قطعه داخلی پراستفاده است اما لزومی هم ندارد همیشه پر از اطلاعات باشد! بهتر است قسمتی از اطلاعات را روی یک هارد اکسترنال ذخیره کنید. این جوری علاوه بر این که لازم نیست یک لپ تاپ معمولی را به خاطر هارد بالایش به قیمت بالایی بخرید یک جور پشتیبان همیشگی هم دارید.
بعد از سیلی که در بعضی از کشورهای آسیایی آمد قیمت هارد به شدت بالا رفت. اما الان وضع کمی بهتر شده است. در ثانی باز هم یک هارد اکسترنال علاوه بر این که قابلیت حمل و نقل بالایی دارد از قیمت پایینتری به نسبت هارد لپتاپ برخوردار است.
یادتان باشد پیشتیبان گیری مهم‌ترین اصلی است که حرفه‌ای‌ها رعایت می‌کنند. این جوری به لپ تاپتان هم کمتر فشار می‌آید. حتی اگر به من باشد می‌گویم درایو CD یا DVD اکسترنال هم استفاده کنید :)

ماوس:
بیشترین سخت‌افزاری که در کنار لپ تاپ خریده می‌شود ماوس است. بعد از یک مدت ممکن است به trackpad خود لپتاپ برای شما عادی بشود و بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید. در این صورت خرید یک ماوس خیلی بی‌معنی به نظر می‌رسد.
اما به نظر من بردن تجربه استفاده از ماوس از PC به لپ تاپ ارزش کمی دست به جیب شدن را دارد. فقط خواهشا از این ماوس‌های ارزانقیمتی که بعضا اشانتیون هم می‌دهند استفاده نکنید! ماوسهای خوبی با قیمتی زیر 50 یا حتی 25 هزار تومان در بازار هست که علاوه بر کیفیت بسیار بالا برای استفاده سریع و دقیق ( مثلا در بازی‌ها و کارهای گرافیکی ) به سلامتی دست به خصوص مچ دست شما توجه بسیاری دارند.
استفاده از پد لپ تاپ به مرور زمان علاوه بر کثیفی و چرب شدن که از زیبایی لپ تاپ شما کم می‌کند باعث آسیب به سلامت شما و لپ تاپ هم می‌شود. استفاده از آن‌ را مواقعی موکول کنید که واقعا ماوس در دسترس نباشد.

پوشش لپتاپ
لپ تاپ قابلیت حمل زیادی دارد. برای همین ممکن است هر جایی از آن استفاده کنیم و بعد از استفاده هم در هر جایی که دستمان رسید آن را قرار بدهیم.
اما توصیه می‌کنم حتما از پوششی مثل کیف برای لپ تاپ استفاده کنید. مخصوصا وقتهایی که با آن کار نمی‌کنید آن را درون کیف بگذارید. خراشها و خط و خش‌هایی که معمولا بدجور هم توی ذوق می‌زنند همیشه در انتظار تنبلی شما هستند!


نکته دیگری هم هست این است که نیاز نیست 50 مدل کیف لپتاپ با قیمتی بسیار زیاد بخرید! یک کیف معمولی این روزها با قیمتی حدود 50 هزار تومان و کیفیت خیلی خوب قابل تهیه است. اگر استفاده خاصی ندارید یا لوازم خاصی را مجبور نیستید در کنار لپ تاپ داشته باشید، خرید کیفهای مارکدار با قیمت خیلی بالا کار عاقلانه‌ای محسوب نمی‌شود.

تمیز کردن
علاوه بر اینکه لپ تاپ را باید در جایی نگاه دارید که هوا جریان دارد و دمای مناسبی هم دارد، باید در جایی دور از گرد و غبار آن را نگه دارید. گرد و غبار به سرعت می‌تواند جلوی تهویه مناسب را بگیرد و صدماتی جدی به دستگاه وارد کند.
در ثانی برای تمیز کردن همیشه به دنبال راه‌های مناسب باشید. گاهی بد نیست چند هزار تومان هزینه کنید و دستمال ویژه لپ تاپ خودتان را تهیه کنید. تمیز کردن با هر چی که به دست شما رسید خودش عاملی است که می‌تواند خط روی قسمتهای براق لپ تاپ شما بیاندازد.
مخصوصا در موقع تمیز کردن صفحه نمایش دقت کنید. معمولا می‌گویند در صورت نبودن پارچه و اسپری مخصوص از پارچه نخی نم‌دار و نرم استفاده کنید. در هر حال از هر نوع فشار به شدت خودداری کنید چون سطح مانیتور در لپ‌تاپ‌ها به شدت ظریف است و ممکن است باعث آسیب بشود و کلی خرج روی دست شما بگذارد!






تاریخ : دوشنبه 90/9/21 | 11:17 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

اگر جزو کسانی هستید که همیشه با مشکل کمبود باطری مواجه اید یا زیاد به سفر در طبیعت می روید، شاید بد نباشد که یکی از این باطری های پر ظرفیت iGeek را داشته باشید.

این یک باطری 9900mAh است که در سایز یک هارد دیسک پرتابل ساخته شده و شرکت سازنده اش می گوید که قادر است گجت های شما را برای یک هفته استفاده شارژ کند.

داشتن دو پورت ورودی سبب می شود که این محصول بتواند همزمان دو گجت را شارژ کند و به گونه ای ساخته شده که انواع تلفن های هوشمند و تبلت های مختلف اندرویدی و آی او اس و… را پشتیبانی می کند.

در صفحه مشخصات این باطری در مورد وزن آن چیزی نوشته نشده. بنابراین می توانید روی یک محصول سنگین حساب باز کنید! با این حال شاید دلتان بخواهد با پرداخت 62 دلار در سفرها یک منبع انرژی قدرتمند برای گجت هایتان داشته باشید.

فید نارنجی






تاریخ : یکشنبه 90/9/20 | 7:39 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

زمانی که برای اولین بار نام لپ تاپ بر سر زبان ها افتاد، شاید به نظر نمیرسید که روزی بتواند به چنین محبوبیتی دست پیدا کند. بازار گسترده و انتخاب های فراوانی مانند لپ تاپ ها، نتبوک ها و اولتراپرتابل ها کار را برای خریداران سخت کرده و حالا باید اولترابوک ها را نیز به لیست خرید اضافه کرد. اسم جدیدی که احتمالا به زودی زیاد به گوش مان خواهد خورد. بنابراین بد نیست کمی بیشتر با داستان اولترابوک ها آشنا شویم.

زمانی که یک کمپانی ایده ی خاص خود را به محصول تبدیل کرده و به بازار عرضه میکند باید منتظر تقلید دیگر شرکت ها نیز باشیم. در مورد اولترابوک ها هم همین طور است، حامی این پروژه یعنی پدرخوانده ی بزرگ، اینتل، با دسته ای از خصوصیات منحصر به فرد، این محصولات را به بازار معرفی کرده است.

زمان زیادی از معرفی اولترابوک ها نگذشته و شاید لازم باشد با خصوصیات این لپ تاپ های نازک آشنا شوید. اولترابوک ها برخلاف نت بوک ها دارای ویژگی های خاص تعریف شده ای نبودند دارای یک مجموعه از خصوصیات هستند که توسط اینتل تعریف شده است. و در صورتی که نتوانند این خصوصیات را برآورده کنند جز این دسته محسوب نمی شوند. برخی از ویژگی های زیر برای اولترابوک ها، در نظر گرفته شده است:

- لپ تاپ هایی با صفحه نمایش 13 اینچی که ضخامت آنها از 18 میلیمتر بیشتر نیست.

- حداقل عمر باتری 5 ساعته که قرار است تا سال 2013 به 10 ساعت زمان آماده برای کار افزایش پیدا کند.

- سرعت بالای بوت شدن آنها که با استفاده از یک فلش مموری جاسازی شده در چیپ اینتل، میسر شده است و پشتیبانی از فناوری Intel Rapid Start.

- داشتن وای-فای

-قیمت اولیه ای معادل 999 دلار یا کمتر. بنابراین اولترابوک ها قرار است که لپ تاپ هایی باریک، قدرتمند و ارزان باشند.

با وجود همه ی این مزایا، به نظر نمیرسد که اولترابوک ها بتوانند انقلاب بزرگی در این زمینه ایجاد کنند. آنها در واقع لپ تاپ های نازکی با همان نمایشگرها و کیبورد هستند. هنوز نمیتوان قابلیت چند لمسی بودن نمایشگر را در اولترابوک ها دید و حتی وایرلس 3G هم برای آنها اختیاری است.

شاید جالب باشد اگر بدانید که AMD نیز قابلیت ساخت آنها را ندارد زیرا طبق تعریف گفته شده اولترابوک ها باید دارای فناوری Intel Rapid Start باشند که متعلق به شرکت اینتل است.

آیا خصوصیات گفته شده برایتان آشنا نیست؟ بله، تبلت ها! اگرچه نمیتوان از نام تبلت برای اولترابوک ها استفاده کرد، اما میتوانیم به تعریف دقیق تری دست پیدا کنیم. میتوان گفت که اولترابوک ها تبلت هایی هستند که کوشیده اند برخی مزایای لپ تاپ ها را نیز حفظ کنند، ویژگی هایی مانند نمایشگر بزرگ تر، سرعت سخت افزاری بالاتر و رابط کاربری بهتر برای وارد کردن متن.

اولترابوک هایی که تا آخر سال جاری به بازار عرضه میشوند با پردازشگرهای sandy bridge اینتل ساخته شده و قرار است در سال آینده با استفاده از چیپ های lvy bridge بتوانند از یو اس بی 3?0 و کارت

PCIe 3.0

نیز پشتیبانی کنند که باعث میشود انرژی کارآمدتر و عمر باتری طولانی تری داشته باشند و همچنین اطلاعات با سرعت بیشتری جا به جا شوند.

هدف بزرگ و اصلی اینتل، ارائه این محصولات با قیمتی زیر 1000 دلار بود. اما حالا که اولین اولترابوک به بازار آمده شاهد شکست در این هدف هستیم زیرا کمپانی ها، محصولات خود را با قیمتی بالای 1000 دلار به بازار عرضه کرده اند.

البته صحبت ها حاکی از این است که تا سه ماهه ی اول سال 2012 اینتل به خواسته ی خود خواهد رسید. زیرا خبرهای شنیده شده از ایسر، توشیبا و ایسوس نشان دهنده ی قیمتی زیر 1000 دلار برای اوایل سال آینده است.

براساس گفته ی منابع، درحال حاضر برای اجزای یک اولترابوک 13 اینچی حدود 690 دلار هزینه میشود و اگر هزینه های نصب و طراحی، تولید و بازاریابی و همچنین رشد سریع قیمت ها را هم در نظر بگیریم، متوجه میشویم که شرکت ها برای کاهش قیمت کار سختی در پیش رو دارند. اما باید به این نکته هم توجه کرد که اولترابوک ها هم مانند دیگر وسایل الکترونیکی، با گذشت زمان، قربانی افت قیمت میشوند.

اما با وجود این هزینه های بالا، ایسر اعلام کرده که قصد دارد تا نیمه ی دوم سال 2012 قیمت اولترابوک هایش را تا 899-799 دلار کاهش دهد، و جالب تر این است که این شرکت قیمت 499 دلار را برای فروش محصولاتش در سال 2013 پیش بینی کرده است. ایسر در حال حاضر ماهانه 100 هزار اولترابوک به فروش می رساند و قصد دارد که به زودی این فروش را به 300-250 هزار عدد افزایش دهد و این فروش انبوه، به طور طبیعی باعث کاهش قیمت محصولاتش میگردد.

اما به هرحال بدون در نظر گرفتن قیمت پایین این محصولات باید برای مشخص شدن بازارشان حداقل تا نیمه سال 2012 منتظر بمانیم، تا شاهد موفقیت و یا شکست آنها باشیم. به هر حال ممکن است هرگونه تزلزل در این زمینه باعث عقب کشیدن چند کمپانی از این پروژه شود و مطمئنا این موضوع باعث شکست حتمی این حرکت می گردد.

پس وجود یک حامی بزرگ مانند اینتل نیز نمی تواند دلیلی برای موفقیت پروژه اولترابوک ها باشد و ممکن است مانند برخی دیگر از پروژه های بزرگ با شکست مواجه شود.

با توجه به همه ی این مسائل، شاید اولترابوک ها نتوانند برای کسانی که دنبال بهترین و جدیدترین ها هستند، انتخاب مناسبی باشند. آیا شما ترجیح میدهید از لپ تاپ و یا تبلت تان استفاده کنید یا اینکه قیمت پایین اولترابوک ها شما را هم برای خرید آن وسوسه کرده است؟

فید نارنجی






تاریخ : یکشنبه 90/9/20 | 7:38 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.