سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه درب یک کشو باز می کنید وقتی حتی جای قفل آن را نمی بینید؟ این ایده جذابی است که قفل مخفی Quirky با نصب آسان اش برای شما فراهم می کند. قفلی که به کشوی میز تحریر شما متصل می شود اما در عمل مشخص نیست که یک فقل پشت کشو قرار گرفته است. ضمن اینکه نکته جالب تر اینجا است که برای باز کردن کشو، باید از محل قرار گیری قفل هم مطلع بود.

این قفل مخفی به راحتی در درون کشو پیچ شده و دور از چشم دیگران در گوشه ای از آن جاخوش میکند، برای باز کردن آن به کلید مغناطیسی مخصوص آن احتیاج دارید البته شما میتوانید این قفل را به صورت موقت و با نوار چسب مخصوص آن در کشوی خود نصب کنید.

بهتر است دیگران را از داشتن این قفل مطلع نکنید، تا راز شما برملا نشود و بتوانید مانند یک ساحر، کشوی بدون قفل خود را باز کنید. البته کاملا مشخص است که این روش کاملا امنی به حساب نمی آید. این کلید مغناطیسی روی چوبی با ضخامت مشخص کار میکند و حتما میتوانید حدس بزنید اگر کسی از وجود این قفل خبردار شود دیگر امنیت چندانی برایتان وجود نخواهد داشت.

اما این محصول برای گیک هایی که دوست دارند یک میز تحریر با قفل هایی متفاوت داشته باشند کاملا جذاب و عالی است. البته هنوز از زمان به بازار آمدن و قیمت آن خبری در دست نیست. شما مایل هستید که این راز بزرگ را در کشوی میز خود قرار دهید؟






تاریخ : دوشنبه 91/3/8 | 8:46 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

ترمز ABS
ترمز ABS

 

تهیه کننده : امین هادیان
منبع : راسخون

ترمز ABS چیست؟

نگه داشتن خودرو در مواقع اضطراری کار بسیار سختی است. سیستم ضد بلوکه همانند یک سیستم عصبی در این گونه موارد وارد عمل میشه. در حقیقت در سطوح لغزنده رانندگان حرفه ای هم نمی توانند بدون ترمز ABS مثل رانندگان آماتور با ترمزهای ABS خودروی خود را متوقف کنند. عملکرد ترمز ABS بسیار ساده است. وقتی شما روی یخ رانندگی میکنید اگر به آرامی ترمز کنید بخوبی متوقف میشوید. اگر ترمز شدید بگیرید ممکن است چندین متر لیز بخورید ضمن اینکه کنترل خودرو از دستانتان خارج میشود .ممکن است با خودرو های دیگر تصادف کنید. یکی از روشهایی که رانندگان ماهر استفاده میکنند این است که وقتی ترمز را روی یخ فشار میدهند مواظب این هستند که چرخها قفل نکنند بمحض اینکه این عمل اتفاق افتاد لحظه ای پا را از روی ترمز بر میدارند. سیستم ABS این کار را برای شما بطور اتوماتیک انجام میدهد. در نتیجه زمان توقف کوتاه تر میشود و دیگر اینکه در هنگام ترمز شما توانائی هدایت ماشین بوسیله فرمان خودرو را دارید سیستم ABS ترکیبی از سیستم های الکترونیکی و هیدرولیکی است که مانع از قفل شدن چرخها می شود .

اجزای سیستم ترمز ABS

الف) واحد کنترل الکترونیکی یا ECU
ب ) واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU
پ ) پمپ
ت ) سیلندر اصلی
ه ) سلونوئیدها
د ) انبارها اکومولاتورها
ز ) سنسورهای سرعت
ر ) سایر تجهیزات ورودی واحد
خ ) کنترل الکترونیکی

عملکرد

در هنگام گرفتن ترمز سنسورهای هر چرخ تعداد دوران هر چرخ در دقیقه ( سرعت چرخشی چرخ) را به ECU منتقل می کنند و اگر ECU تشخیص داد که دور یکی از چرخها از بقیه از حد مجاز کمتر باشد به سوپاپ سولنوئید solenoid دستور باز شدن می دهد که امر باعث افت فشار روغن در پمپ آن چرخ می شود و در نتیجه نیروی ترمز در چرخ کمتر شده و چرخ از حالت قفل شدن رها می شود. این عمل تا هنگامی ادامه پیدا ی کند که دور چرخ مورد نظر با بقیه چرخ ها یکی شود.
به دلیل پیچیدگی سیستم ، یک دستگاه تست خودکار« self-test » در هنگام روشن شدن موتور وضعیت را چک کرده و در صورت پیدا نشدن عیبی چراغ اخطار سیستم ضد قفل و چراغ ترمز ها خاموش می شود. اگر یکی از اجزاء سیستم دچار اختلال شود چراغ های اخطار به سرعت روشن خواهند شد . اگر چراغ ضد قفل Anti-Lock روشن شود به این معنی است که یکی از اجزاء و این سیستم خراب شده اند ولی خودرو توان ترمز را دارد.اگر هر دو چراغ اخطار « Anti-Lock و ترمز » روشن شوند یعنی وضعیت بحرانی و خودرو توان ترمز کردن خود را به طور کلی از دست داده است « یا خیلی کاهش یافته ».

اگر فقط چراغ اخطار ترمز روشن شود به این معنی است که قدرت ترمز خودرو کاهش یافته که این امر می تواند به دلیل کاهش سطح سیال پمپ یا فرسودگی لنت ها brake pads باشد.

وسیله نقلیه ای که مجهز به ترمز ضد قفل است پای شما باید بطور ثابت روی پدال ترمز باشد در این حالت دستگاه ضد قفل ترمز را برای شما پمپ می کند و شما می توانید با خیال راحت تری به رانندگی بپردازید .
کار ویژه این سیستم ضد قفل این است که با فشاری متغییر بر سیستم ضد قفل به طور اتوماتیک بر روی هر چرخ وارد شده و به مدت بسیار کوتاهی چرخها را محصور کندو در حالتی که جاده تغییر حالت می دهد ترمز با تغییر حالت هندسی جاده خود را تنظیم می کند.بیشتر ماشینهای جدید دارای سیستم ترمز ضد قفل استاندارد و اختیاری هستند.تا در مکانهای مختلف آب و هوائی ماشین شما و همچنین خودتان را در مقابل حوادث ناگهانی حفظ کند بر روی داشبورد چراغ زرد رنگی وجود دارد که در صورت فعال بودن ترمز ضد قفل روشن است.تفاوت وسایل نقلیه دارای ترمز ضد قفل در این است که این سیستم بر هر چهار چرخ وسیله نقلیه اثر میگذارد و باعث محصور کردن چرخها و در مسیر نگه داشتن اتومبیل میگردد.

وقتی که ترمز ضد قفل فعال است شما ممکن است یک لرزش ناچیزی را در زیر پدال ترمز احساس کنید که نتیجه فعال بودن ترمز ضد قفل و پمپاژ کردن آن به پدال است و یک صدای وزوز ناچیزی هم شنیده می شود.شاید اتومبیلهای دارای ترمز ضد قفل سریع تر از بقیه اتومبیلها باشند ولی تفاوت عمده آن با وسایل دیگر در این است که در موقع ترمز گرفتن وسیله نقلیه را سریع تر و در زمان کوتاهی متوقف می کند حتی در مکانهایی که سطحی یخ زده ولیز دارند. پس این سیستم با تعداد دفعات زیاد با فاصله های کم بر روی چرخ تاثیر میگذارد.

تاریخچه تکامل ترمز ABS

ترمزهای هیدرولیک از سیستم‌های مطمئن‌ ترمز محسوب می‌شود. اما این سیستم در ابتدا دارای عیب‌های بزرگی بود. اگر هر گاه به دلیلی، شکستگی جزئی در یکی از لوله‌های ترمزها به وجود می‌آمد در اثر نشت مایع ترمز یا وارد شدن هوا در سیستم، تمام سیستم ترمز از حالت فعالیت خود بیرون آمده و خطرآفرین می‌شد.
برای از میان برداشتن این عیب، خودروسازان و شرکت‌های تولید‌کننده سیستم‌های ترمز مجبور به تقسیم کردن نیروی ترمز از طریق فشار هیدرولیک به دو بخش شدند. یکی از این بخش‌ها به چرخ‌های جلو و دیگری به بخش‌های عقب فشار وارد می‌آورد طراحی و تولید این سیستم جدید بسیار مثبت بود، ولی به نظر می‌رسید آنچنان از خطرات احتمالی آن نمی‌کاست، چرا که در این صورت ایجاد شکستگی در لوله‌های ترمز جلو و قفل یا بلوکه‌کردن چرخ‌های عقب، خودرو به شدت به دور خود چرخیده و از کنترل خارج می‌شد.
اما سوئدی‌ها راه‌حل این مشکل را پیدا کردند. کمپانی ( ساب SAAB ) ترمزهای هیدرولیک دو کاناله به صورت ضربدری را طراحی و تولید کرد به این صورت که چرخ سمت راست جلو به همراه چرخ‌سمت چپ عقب از یک کانال و چرخ سمت چپ جلو به همراه چرخ سمت راست عقب از کانال دیگر تغذیه می‌شدند.
ولی کمپانی‌‌های خودروسازی ولوو و بی‌ام‌ و بر روی طرح نسبتا بهتری کار کردند به این ترتیب که با هر دو چرخ جلو هر کدام از یک کانال تغذیه می‌شدند چرخ‌های عقب نیز از کانال مستقلی بهره می‌بردند. در این صورت در اثر بروز اشکال یا شکستگی در یکی از لوله‌های هیدرولیک چرخ‌ها تنها همان چرخ بود که قابلیت ترمزگیری را از دست می‌داد و در کنترل خودرو اشکال عمده‌‌ای پیش نمی‌آمد اما سیستم ترمز در خودروها نیز در دنیا به سرعت دیگر بخش‌ها رشد داشت و خوشبختانه در حال حاضر ترمزهای سه و چهارکاناله ضد بلوکه ABS در بیشتر خودروها به صورت استاندارد وجود دارد.

ترمزگیری صحیح با ABS

در شرایط بحرانی (مواجه شدن با موانع) فورا پدال کلاچ را گرفته و با تمام نیرو به طور مداوم روی پدال ترمز فشار دهید.
در این زمان ABS شروع به کار کرده و شما قادر خواهید بود خودروی خود را در مسیر دلخواه هدایت کرده و از برخورد با موانع جلوگیری کنید.

دو قانون مهم هنگام ترمزگیری با سیستم ABS

1- فورا کلاچ را بگیرید و با تمام نیرو روی پدال ترمز به طور مداوم فشار دهید.
2- با وجود ترمزگیری کامل، خودرو را در مسیر دلخواه هدایت کنید.

مزایای سیستم ABS

سیستم ترمز مجهز به ABS قادر است وضعیت ایمن‌تری را برای خودرو ایجاد کند.
کاهش خط قرمز افزایش پایداری خودرو در جاده‌های لغزنده افزایش کنترل فرمان کاهش اثر شرایط متفاوت جاده بر روی لاستیک‌ها، کاهش‌ مقدار لرزش لاستیک و سیستم تعلیق در ترمز و پایداری خودرو در جاده‌های ناهمگن به هنگام ترمز شدید از فواید این سیستم است.

نکات ایمنی

با این که سیستم ABS دارای ایمنی بالایی است، ولی وجود آن در خودرو نباید باعث سرپیچی راننده از رعایت مقررات رانندگی به خصوص سرعت‌های غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله ایمنی و سرعت مناسب در پیچ‌ها شود.
به عبارت دیگر بهره‌مندی از سیستم‌های ایمنی به معنای نادیده گرفتن ایمنی نیست.
انجام تغییرات شخصی در خودرو (مثلا ترمز، بدنه‌ها و یا چرخ‌ها) می‌تواند بر عملکرد سیستم ABS تاثیر منفی بگذارد.
با وجود این در حال حاضر سیستم ترمز ABS مطمئن‌‌ترین ترمزی است که تکنولوژی آن در صنعت خودروی ما وارد شده است و شاید روزی شاهد باشیم که با بالا رفتن تقاضای عمومی برای خودروهای مجهز به ترمز ABS اعمال فشار از سوی راهنمایی و رانندگی دیگر خودرویی بدون ترمز ABS تولید و عرضه نشود.

انواع سیستم های ترمز ABS

1) چهار کاناله:
برای هر چرخ یک سنسور سرعت و یک سوپاپ وجود دارد این بهترین نوعABS است .
2) سه کاناله:
برای هر کدام از چرخهای جلو یک سنسور و یک سوپاپ و برای دو چرخ عقب یک سنسور و یک سوپاپ وجود دارد که معمولا داخل اکسل عقب نصب میشود در این نوع ممکن است یکی از چرخهای عقب قفل کند. مثلا در شرایطی که یک چرخ روی گازوئیل و چرخ دیگر روی زمین خشک است.
3) تک کاناله:
که برای دو چرخ عقب یک سنسور و یک سوپاپ وجود دارد.
شرکت های خودروسازی جهان از سیستم های ترمز ABS مختلفی بر روی خودروهایشان استفاده
می کنند که اصولا کار و کلیات سیستم های ABS را دارا می باشد اما با هم فرق های دارند
الف) سیستم های بندیکس (ترمز ABS)
ب) سیستم های بوش (ترمز ABS)
پ) سیستم های کلسی – هایز (ترمز ABS)
ت) سیستم های دلفی- چیسیس (ترمز ABS)
ز) سیستم های نیپوندنسو و نیسین و سومیتوو (ترمز ABS)
ر) سیستم های توس (ترمز ABS)
د) سیستم های تویوتا (ترمز ABS)
منابع تحقیق :
http://irantamam.blogfa.com
http://www.mohammadonline20.blogfa.com
http://iranclubs.org
http://khodroha.com
http://forum.charnabsh.com






تاریخ : یکشنبه 91/2/3 | 11:36 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

تاریخچه شرکت ایران خودرو
تاریخچه شرکت ایران خودرو

 

مترجم : محمود کریمی شرودانی
منبع : راسخون



 

ایران ناسیونال یا همان ایران خودرو که مادر پیکان در 40 سال اخیر بوده روز 12 مهرماه 1341 با سرمایه‌ای در حدود 10 میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو توسط آقایان حاج علی اکبر خیامی ، محمود خیامی، احمد خیامی، خانم مرضیه خیامی وخانم زهرا سیدی رشتی در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد و از 28 اسفندماه 1342 با تولید اتوبوس شروع به کار کرد. اینک با گذشت بیش از 45 سال از زمان تأسیس آن به فعالیت خود ادامه می دهد .
این شرکت علاوه بر سایت اصلی که در کیلومتر 12 جاده مخصوص تهران - کرج واقع است در شهرهای مشهد- تبریز - شیراز و کرمانشاه نیز دارای پایگاه های تولید خودرو است . این گروه در زمینه صنایع ریلی هم فعالیت دارد.

تولد پیکان

تولید اتوبوس آن هم به تیراژ محدود خواسته‌های برادران خیامی، مدیران آن روز ایران خودرو، را برآورده نمی‌کرد، و به همین دلیل در آن زمان آنها سعی کردند با کارخانجات خودروسازی دنیا ارتباط برقرار کنند تا بتوانند خودرویی را برای اقشار متوسط در ایران تولید کنند.
فورد، پژو، فولکس‌ و تالبوت برخی گزینه‌هایی بودند که با آنها تماس برقرار شد. هنوز هم بسیاری بر این باورند که استعمار پیر انگلستان که صنعت خودروی خود را در آن روزگار مظهر اراده ملی خود می‌دید، به وسیله راه‌هایی که همه به آن روش‌های انگلیسی نام می‌دهند سبب شد تا شرکت تالبوت بتواند جای شرکت‌های آلمانی و فرانسوی را بگیرد؛ اما عده‌ای دیگر نیز می‌گفتند در آن زمان تنها کارخانجات انگلیسی روی خوش به مدیران ایران خودرو نشان دادند. به هرحال پیکان وارد ایران شد.
درسال 1345 قراردادی بین شرکت ایران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروی پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود منعقد شد و به طور رسمی با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن روزگار زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود، تولید پیکان در اردیبهشت سال 1346 با ظرفیت 60 هزار دستگاه آغاز شد، این تیراژ به تدریج به 120 هزار دستگاه رسید.
اما ورود اولین پیکان به خیابان‌های تهران بسیار جالب بود، خودرو بعد از طی مسافت کمی جوش می‌آورد، علت هم مشخص بود، رادیاتور برای انگلستان طراحی شده بود نه ایران؛ بعدها با اصلاح این ایراد، مشکل پیکان تا حدودی حل شد.
تولید داخل این خودرو به آرامی و با شکل‌گیری قطعه‌سازان کوچک و بزرگ و با به وجود آمدن نظام‌های مهندسی در حال افزایش بود.
شاید دانستن این مطلب جالب است که تولید این خودرو پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران شروع شد. پیکان را شاید هنوز هم بتوان در استرالیا دید، محبوب‌ترین مکان‌هایی که بعد از ایران این خودرو در آن تولید یا فروخته شده است را می‌توان انگلستان و استرالیا دانست.
چهره خودرو که طراحی آن در سال 1965 به پایان رسیده و در سال 1966 نیز در شهر کاونتری انگلستان تولیدش آغاز شده بود آکنده از فرم‌های هندسه و قرینه‌ای است که چهره یک اتومبیل کلاسیک را تداعی می‌کند.

مدل‌های اولیه پیکان در انگلستان دارای حجم موتور 1725 سی‌سی بود، در سال‌های بعد یعنی سال 1969 مدل دولوکس پیکان که در ایران نیز بسیار مشهور است ساخته شد.
بهترین مدل پیکان که در ایران معروف به پیکان اونجر است نیز در سال 1975 ساخته شد؛ تالبوت در آن زمان موتور پرتحرک فورد را بر روی پیکان گذاشته بود.
پیکان تا قبل از انقلاب در بیش از شش مدل تولید شد که پیکان استیشن، دولوکس، کار، جوانان برخی از مدل‌های قبل از انقلاب پیکان است.
روند مونتاژ خودرو در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال 1364 ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایران خودرو آن را مونتاژ می‌کرد، و در کنار آن قسمت‌هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته می‌شد.
در سال 1364 خط تولید پیکان تالبوت انگلستان متوقف و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد. با توجه به این وضعیت، تولید پیکان از سقف بیش از 70 هزار دستگاه در سال 1363 به سه هزار دستگاه در سال 1368 رسید و عملا خط تولید پیکان می‌رفت تا با توقف روبه‌رو شود.
اما در سال 1368 مدیران آن زمان ایران خودرو تصمیم گرفتند تا خطوط دست دوم شرکت تالبوت را خریداری کرده و با تقسیم آن در تولید کنندگان قطعات خودرو و بازسازی بخشی از خطوط تولید ایران خودرو سعی کردند پیکان را از ورطه نیستی نجات دهند، اما بعد از نصب خطوط، ایران خودرو با خطوط ناقص ، دست دوم و مستهلک شده‌ای روبه‌رو بود که کاستی‌های فراوانی داشت.
در سال 1370 صنعت خودروی ایران به جانداری نیمه‌مرده شبیه بود؛ رکود اقتصادی و صنعتی بعد از جنگ و حدود هفت سال خواب زمستانی، ایران خودرو را در آستانه نابودی قرار داده بود.
در آن زمان بسیاری معتقد بودند دیگر احتیاجی به صنعت خودرو نیست و عده‌ای نیز خواستار ادامه تولید کارخانجات خودروسازی و نجات آن بودند، اما پیکان در آن سال‌ها، صنعت خودروی ایران را نجات داد و جریان حیاتی سرمایه را به شرکت ایران خودرو بازگرداند.
حتی در اوایل دهه 70 و واردات انبوه خودرو، این خودرو از محبوبیت نیفتاد و هم‌چنان پول رایج بازار خودروی ایران بود.

تعمیر راحت، ارزان بودن تعمیر، تعمیر در همه جا، هزینه کم و انس مردم ایران با این خودرو، هم‌چنان این خودرو را تا سال 1380 به عنوان پرمشتری‌ترین خودرو مطرح می‌کرد.
خودروی پیکان از طی دهه 70 به بعد سبب شد مراکز قطعه سازی نیز بعد از انقلاب دوباره با داخلی سازی قطعات پیکان شکل بگیرد، بسیاری از قطعه سازان از کپی کاری قطعات پیکان به روش مهندسی معکوس به دانش ساخت دست یافتند وتا جایی پیش رفتند که هم اکنون به اروپا و آمریکا نیز صادرات قطعه انجام می‌دهند.
آخرین مدل پیکان طراحی معروف کرایسلر است که تولیدش در ایران از سال 1359 آغاز شد. شاید اولین زمزمه‌های رفتن پیکان سال 1356 به گوش می‌رسید. در آن زمان قرار بود پژو 304 هووی پیکان شود و طی مدتی کوتاه این نوعروس، قصد گرفتن جای پیکان را داشت.
و بالاخره در سال 1384 و تولید دو میلیون و 295 هزار دستگاه پیکان تولید آن متوقف شد.

همکاری با پژو

از سال 1374 شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرد.در سال 1384 درآمد شرکت پژو از بازار خود رو ایران یک میلیارد یورو بود.

شعبه‌های خارجی

ایران خودرو تاکنون در کشورهای ونزوئلا، سنگال، روسیه سفید، سوریه و آذربایجان کارخانجاتی را برای تولید خودرو احداث کرده‌است.

 

سال شمار تولید انواع سواری

1346- سواری پیکان در مدلهای دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان و تاکسی با حجم موتور 1600 و 1725 و 1800 سی سی .
1369- سواری پژو 405 در مدلهای Gl و Glx با حجم موتور 1580 سی سی
1374- سواری پژو 405 در دو مدل دنده ای و اتوماتیک با حجم موتور 2000 سی سی
1374- سواری پژو 205 مدل Gr با حجم موتور 1360 سی سی
1376- سواری پژو Rd با حجم موتور 1600 سی سی
1377- سواری استیشن پژو 405 با حجم موتور 2000 سی سی
1378- پرشیا (پارس) با حجم موتور 1800 سی سی و سپس پارس 2000 سی سی و پارس ELX و سفارشی
1379- تولید آزمایشی سمند (پروژهX7) با حجم موتور 1800 سی سی و سیستم انژکتوری
1380- پژو 206 باحجم موتور 1400 سی سی
1380- افتتاح خط تولید سمند با حضور ریاست محترم جمهور وقت آقای خاتمی

و پس از آن تولید سمند Lx.

1383- تولید سومین مدل سمند." سمند سریر"
1383- پژو GLI 1800سی سی
1384- پرده برداری از اولین پزو فرانسوی , ایرانی .پژو آریان و تولید آخرین پیکان !
1385- پژو 206 صندوقدار 1600 سی سی - (SD) ، تیپ های 3 و 4 و 5
1385- پژو ROA با حجم موتور 1600 سی سی
1385- سمند LX سال 85
1385- تندر/تندر90/لوگان/ال90 (!) با موتوری به حجم 1570 سی سی باقدرت 107 اسب بخار
1386- سمند سورن با موتور به حجم 1800 سی سی در نیمه دوم سال 86

سال شمار تولید انواع خودروهای کار

1342- اتوبوس مرسدس بنز مدل 302 ، مدلهای ( برون شهری ، درون شهری ، فرمان چپ و شاسی ) ، اتوبوس بنزLp 608 ، اتوبوس بنز مدل Op
1344- مینی بوس کومر (مینی بوس ،وانت و آمبولانس )
1346- مینی بوس مرسدس بنز مدل 319 که بعد ها به مدل 309 تغییر یافت در مدلهای : (استاندارد و سقف بلند )
1349- مینی بوس مرسدس بنز 409 آمبولانس
1350- مینی بوس بنز 309 (مینی بوس ، وانت و آمبولانس تک کابین و دو کابین )
1367- مینی بوس مرسدس بنز مدل 508 ( استاندارد و سقف بلند )
1368- اتوبوس شهری مدل O355
1369- مینی بوس بنز 508 کاروان ، مینی بوس بنز 409 ، مینی بوس بنز M30 ، مینی بوس بنز 508 کاروان ، مینی بوس بنز 409 ، مینی بوس بنز M30
1373- اتوبوس توریستی سقف بلند مدل 400 ، مینی بوس بنز O508 D
1374- اتوبوس سوپر C400 ، مینی بوس کاروان
1375- اتوبوس درون شهری S360
1376- اتوبوس دو طبقه ی نئوپلن ، اتوبوس فرودگاهی نئوپلن ، اتوبوس شهری لاینر نئوپلن ، اتوبوس توریستی سقف بلند مدل 400 تولید انبوه ، مینی بوس هیوندایی مدل E ، مینی بوس هیوندایی مدلM ( مینی بوس و نوع وانت ) ، اتوبوس شهری دو کابین

شرکت ایران خودرو دیزل

شرکت ایران خودرو دیزل ، تشکیلات سازمان یافته¬ای است که ابتدا با نام گروه صنعتی خاور، فعالیت خود را با مونتاژ روزانه یک دستگاه کامیون آغاز نمود و در سال 1343 با توجه به افزایش روز افزون تقاضای خودرو در کشور، با احداث سالن های مناسب و تجهیز خطوط تولید ، آموزش و جذب نیروهای کارآمد و ارتقاء کیفیت محصولات ، موفق به افزایش تولید و ساخت تیپ¬های مختلف کامیون تحت لیسانس شرکت معظم مرسدس بنز گردید.
شرایط بازار رقابتی و لزوم توجه روزافزون به تغییرات تکنولوژیکی و تحولات سریع ناشی از آن در صنعت حمل و نقل از یک سو و نیاز به تولید نسل¬های پیشرفته انواع خودروهای تجاری از سوی دیگر، همچنین توجه به ضرورت ارتقاء نظام مدیریت کیفیت و تولید قابل قبول سازمان¬های استاندارد جهانی برای ورود به ناوگان حمل و نقل بین¬المللی و جذب بازارهای فروش در خارج از کشور، این ضرورت مسلم را ایجاب کرد تا تغییراتی بنیادین در سازماندهی و ماهیت شرکت به تناسب اهداف پیش¬بینی شده ، پی-ریزی شود.
در سال 1378 شرکت ایران خودرو با خرید سهام عمده گروه صنعتی خاور و الحاق خطوط تولید اتوبوس و مینی¬بوس خود، شرکت ایران خودرو دیزل را تاسیس نمود و با طراحی و اجرای پروژه عظیم ساخت تاسیسات و راه¬¬اندازی خطوط تولید کار خود را شروع کرد.
شرکت ایران خودرو دیزل به موازات بازسازی و بهینه¬سازی محیط درون سازمانی ، تلاش نمود تا با تقویت و گسترش شرکت های اقماری تحت پوشش خود شامل: ایدم ، گواه ، تاپ سرویس ، تاپ خودرو، چرخشگر ، تولید قطعات خاور ، تولید محور خودرو، توسعه خودروکار و اپکو ، شرایط مطلوبی را فراهم کند.
شرکت ایران خودرو دیزل در تحقق اهداف توسعه اقتصادی ، با صدور تولیدات خود به کشورهای ارمنستان ، قزاقستان ، ترکمنستان ، آذربایجان ، اوکراین ، عربستان، عراق ، اردن، کویت ، امارات متحده عربی ، سوریه ، لیبی ، سودان ، بروندی ، بورکینافاسو ، ساحل عاج، سنگال ، گینه ، گامبیا و غنا گام¬های اثربخشی را در امر صادرات برداشته است.
منابع تحقیق :
www.carnp.com
www.ikco.com
www.ikd-co.com
www.acoforum.org
آفتاب
داستان ظهور و توسعه? ایران ناسیونال و پیکان در ایران (زندگینامه? احمد و محمود خیامی)
وبگاه روزنامه آسیا






تاریخ : یکشنبه 91/2/3 | 11:7 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

معرفی شرکت سایپا
معرفی شرکت سایپا

 

تهیه کننده : محمود کریمی شرودانی
منبع : راسخون




 

سایپا یک شرکت خودروسازی ایرانی است. این شرکت با شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران در سال 1344 بنیان گذاری شد.
در سال 1337 به دنبال افزایش روز افزون تقاضای خرید خودرو اندیشه ساخت البته به صورت مونتاژدر کشور شکل گرفت.
اقدامات عملی در این زمینه با صدور مصوبه ای درسال 1342 از سوی وزارت اقتصاد در خصوص چگونگی شرایط پروانه ساخت خودرو صورت پذیرفت.
از تقاضاهای پذیرفته شده در ان زمان می توان به شرکت های ایران ناسیونال (ایران خودرو) شرکت سهامی سیتروئن (سایپا) و جنرال موتورز ایران (پارس خودرو) اشاره کرد.
شرکت سهامی ایرانی سیتروئن در سال1344 در زمینی به مساحت 240 هزار متر وزیر بنای 20 هزار متر و با سرمایه اولیه 160 میلیون ریال توسط(( آلفرد آیسه)) تاسیس گردید.
با صدور پروانه تاسیس و تعیین اعضای هیئت مدیره در اواخر سال 1345 به صورت رسمی فعالیت شرکت آغاز شد و در اواخر سال 1347 به مرحله بهره برداری رسید.
تهیه زمین احداث نخستین سالن تولید(سالن بدنه و رنگ فعلی) تهیه و تدارک لوازم مورد نیاز و ثبت علامت به همراه کلمه Saipa که ماخذ ان فرانسوی بود و همچنین تقاضای ثبت کلمه ژیان از جمله اقداماتی بود که تا سال 1347 یعنی زمان بهره برداری از شرکت صورت گرفت.
اولین محصول تولیدی شرکت آکا نام داشت که طی چهار سال (از 1347 تا 1350) تعداد 1035 دستگاه تولید گردید.
تولیدات شرکت بعد از سال 1353 به واسطه استفاده از ابزارهای جدید ومکانیزه شدن برخی از بخشهای تولیدی، سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات شرکت نیزافزوده شد. بعنوان مثال می توان به تولید خودروهای: مهاری، پیکاب در مدلهای معمولی،دولوکس و کار اشاره نمود.
نام شرکت در اوایل سال 1354 با حذف کلمه سیتروئن ازانتهای عبارت فرانسوی آن به "شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل" به نام اختصاری (سایپا) که ماخوذ از عبارت فرانسویIraniane De Production Automobile SocieteAnnonyme می باشد، تغییر یافت.
در سال 1355 طی قرداد با شرکت فرانسوی رنو، رنو 5 هم به تولیدات شرکت افزوده شد.
این شرکت در 16 تیرماه 1358 تحت مالکیت دولت در آمده و از 18 آذرماه 1360 تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفته و بر اساس مصوبه مورخ 1/2/65 هیات وزیران، کلیه سهام سرمایه آن به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی بنام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل گردید. در دی ماه سال 1378 به پیروی از سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تصدی دولت وخصوصی سازی شرکتهای دولتی و به موجب تبصره 35 قانون بودجه کل کشور، با واگذاری بیشاز 51 % سهام این شرکت به غیر، سایپا نیز در زمره شرکتهای خصوصی قرارگرفت.

این هم از وانت پراید که تولید نشد.

در سال 1362 خط مونتاژ نیسان جونیور 2000 در سایپا راه اندازی و درسال 1364 امتیاز ساخت وانت مزبور از شرکت زامیاد خریداری شد و امتیاز تولید آن منحصرا" در اختیار سایپا قرار گرفت.
به منظور افزایش قدرت موتور نیسان جونیور شرکت سایپا از سال 1369 ساخت وانت نیسان 2400 را طی قراردادی باشرکت نیسان ژاپن آغاز کرد.
درسال 1371 با همکاری شرکت رنو تولید رنو21 ودر سال 1372 پس از بررسیهای فراوان در کلاس خودروهای کوچک از نقطه نظر کیفیت قیمت و اعتبار جهانی سازندگان آن خودروی پراید از محصولات کیا کره جنوبی که با بکار گیری تکنولوژی پیشرفته کمپانی فورد امریکا و مزدا ژاپن طراحی و ساخته شده است.
واژه پراید به منعای غرور و مباهات است.که با توجه به ریشه لاتین ان شرکت در مسابقه ای نام این محصول را به نسیم(هاچ بک)، صبا (ناچ بک) تغییر یافت.
روند تعداد تولید محصول در سال
تولیدات شرکت در سال 1357 به 22655 دستگاه رسیده بود.
درسال 57 تا 59 به دلیل جنگ و انقلاب به 9000 دستگاه درسال نزول پیدا کرد
در سالهای بعد با تولیدی در حدود 12000 دستگاه ادامه یافت.
به دنبال اوج جنگ در سالهای 66 و 67 مجدا به سطح نازل 5500 دستگاه رسید.
پس از پایان جنگ و انتخاب پراید درسال 73روند رشد سیر صعودی یافت وبه رکورد تولید 56000 دستگاه در سال 78 نائل گردید.
136000 دستگاه در سال 1381 تولید شد.
وانت نیسان که به دلیل سیاستهای شرکت نیسان موتور و محدودیت ساخت داخل و ظرفین سایپا در حدود 8000 دستگاه در سال بود، با خرید شرکت زامیاد و انتقال خط به شرکت به 30000 دستگاه در سال 82رسید.
درسال 81 تولیدات سایپا به 190000 دستگاه افزایش یافت.
طی سالهای 81 و 82 با رشد 60 درصدی موفق شد سهم بازار خود را 38 درصد افزایش دهد. به طوری که در نه ماهه اول سال 83 توانست 208000 خودرو تولید نماید.
با توجه به این روند تولید 263000 دستگاه در سال 83 محقق گردید.
فضای ناکافی سایپا را بر آن داشت در اقدامی شرکتهای زامیاد و سایپا دیزل و شرکت پارس خودرو را خریداری نماید. تا بتواند با تولید 500 هزار دستگاه در سال 85 جایگاه رفیعی در صنعت خودرودست یابد.

سالنمای سایپا

1344: تاسیس شرکت به نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران
1347: بهره برداری و شروع فعالیت با تولید انواع مدلهای خودرو ژیان (1359-1347)
1354: تغییر نام شرکت به «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» و تبدیل شدن به شرکت سهامی عام
1355: تولید رنو 5 در مدل‌های سه درب و 5 درب (1372-1355)
1362: تولید «وانت نیسان» زامیاد با حجم موتور 2000 سی سی
1369: تولید «وانت نیسان» با حجم موتور 2400 سی سی (درحال حاضر درشرکت زامیاد ادامه دارد)
1371: تولید رنو 21
1372: تولید پراید
1380: تولیدزانتیا
1383: تولید ریو
.......

شرکت‌های زیر گروه سایپا

سازه گستر سایپا - طراحی و تامین قطعات - 100% سهم سایپا
زامیاد - خودروهای تجاری - 100% سهم سایپا
سایپا یدک - خدمات پس از فروش - 100% سهم سایپا
پارس خودرو – خودروهای سواری- 85/4%سهم سایپا
مگا موتور – قوای محرکه - 93%سهم سایپا
سایپادیزل – خودورهای تجاری - 80%سهم سایپا
رایان سایپا – مالی و اعتباری - 100%سهمسایپا
مهندسی توصعه سایپا – ساخت و مدیریت پروژه - 100%سهم سایپا
سایپا پرس – پرس - 100%سهم سایپا
قالبهای صنعتی سایپا

شرکت زر

مرکز تحقیقات سایپا – طراحی خودرو - 100% سهم سایپا
گسترش خدمات پارس خودرو
ایندامین – کمک فنر - 56/9%سهم سایپا
سایپا اذین – صندلی - 70%سهم سایپا
رادیاتور ایران
شیشه نشکن – شیشه - 7/99%سهم سایپا
سایپا شیشه – شیشه - 95%سهم سایپا
آیتسکو- خدمات مهندسی - 100 سهم سایپا
امداد خودرو سایپا
موسسه فرهنگی ورزشی سایپا
سایپا کارت

مینیاتور

پارس خودرو

شرکت پارس خودرو یکی از شرکتهای تولید کننده خودرو در ایران است. پارس خودرو عمده‌ترین تولید کننده خودروهای چندمنظوره و ورزشی(SUV) در ایران نیز می‌باشد.

تاریخچه

در ابتدا پارس خودرو محصولات رامبلر و جنرال موتورز را تحت لیسانس شرکت‌های اصلی تولید می‌کرد. اولین خودروی ساخته شده توسط این شرکت آریا شاهین بود که در سال 1967 میلادی بر اساس خودروهای تولید رامبلر ساخته شد. این شرکت همچنین خودرو جیپ را تحت لیسانس شرکت اصلی تولید کرد.
در سال 1972 میلادی پس از این که پارس خودرو جزئی از جنرال موتورز شد به جنرال موتورز ایران تغییر نام یافت و تولید خودروهای اپل را با علامت تجاری شورلت در ایران آغاز کرد. این خودرو با موتورهای 2?5 و 2?8 لیتری تولید می‌شد. علاوه بر این یک مدل بیوک و کادیلاک و یک مدل شورلت به نام شورلت نوا همراه با یک وانت شورلت تولید شد. این تولیدات تا سال 1361 شمسی که دولت جمهوری اسلامی ایران شرکت را وادار به قطع رابطه با جنرال موتورز کرد ادامه داشت.
پس از این پارس خودرو تولید نیسان پاترول را تحت لیسانس شرکت نیسان آغاز کرد. همچنین شرکت پارس خودرو خط تولید رنو 5 را از شرکت سایپا خریداری کرده و اقدام به تولید خودروهای سپند I و سپند II نمود که در واقع نسخه‌های تغییر یافته رنو 5 بودند.
در سال 2000 مقدار 51 درصد از سهام شرکت پارس خودرو توسط سایپا خریداری شد. محصول بعدی پارس خودرو پی‌کی نام داشت که با تلفیق موتور پراید و بدنه رنو 5 تولید می‌شد. با توجه به این که فاصله چرخ‌های پراید بیش از رنو 5 بود چرخ‌های پی کی خارج از بدنه آن قرار می‌گرفت. تولید این خودرو متوقف شده است.

سایپا دیزل

شرکت سایپادیزل یکی از شرکتهای فعال خودروسازی در ایران است. این شرکت در زمینه تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین مانند انواع کامیون و اتوبوس فعالیت دارد. این شرکت در ابتدای تاسیس ایران‌کاوه نام داشت.

تاریخچه

شرکت سایپادیزل در28 تیرماه سال 1342 با انعقاد قرارداد انحصاری با شرکت ماک تراکس و با نام ایران‌کاوه فعالیت خود را با مونتاژ کامیون‌های ماک و ساخت انواع تریلر آغاز نمود. تعداد کامیون‌های تولیدی ایران‌کاوه طی مدت همکاری با شرکت ماک‌تراکس تا سال 1357 بالغ بر 7500 دستگاه گردید. به دنبال توقف تولید کامیون‌های ماک در سال 1357، شرکت سایپادیزل به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در ایجاد اشتغال، مونتاژ سایر وسایل‌نقلیه در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بار و مسافر را در دستور کار خود قرار داد. در سال 1363 پس از بررسی‌های انجام‌شده در خصوص راه‌اندازی خط جدید تولید کامیون، قرارداد ساخت و تولید کامیون‌های ولوو اف12 در تیپهای 4×6، 2×6، 2×4 با شرکت ولوو تراکس منعقد گردید. انعقاد قرارداد تولید تریلرهای کفی با شرکت گوشا یوگسلاوی، از دیگر اقدامات برجسته سایپادیزل طی این سال بود.
در روند تولید مطمئن طی سال‌های 1363 تا 1380، تولید کامیون‌های ولوو ان‌ال12 و اف12 به میزان بیش از 10000 دستگاه و با حدود 52? خودکفایی حاصل گردید.
اما در پی وضع استانداردهای زیست‌محیطی موسوم به استانداردهای ” یورو“ توسط اتحادیه اروپایی و عدم تجهیز کامیون‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران به موتورهای دارای استانداردهای آلایندگی، شرکت سایپادیزل اقدامات گسترده‌ای را آغاز نمود و سرانجام پس از انجام بررسی‌ها و مذاکرات مقدماتی و انعقاد قرارداد جدید با شرکت ولوو تراکس، کامیون‌های ولوو مدل اف‌اچ12 و ان‌اچ12 که هم‌اکنون مجهز به موتورهای با استاندارد آلایندگی یورو 3 می‌باشد، در خط تولیدی محصولات سایپادیزل جای گرفتند.

ژیان خاطره انگیز

سیتروئن ژیان (در انگلیسی : Dyane) یک ماشین خیلی کوچک که توسط سازنده فرانسوی، سیتروئن، از سال 1967 تا 1983 تولید می‌شد.

تاریخچه

این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروئن 2CV بوده و 1?9 میلیون دستگاه از آن تولید شده‌است. ژیان یک نسخه اِستیشِن با نام Acadiane دارد.
خودروی ژیان در فرانسه با نام دوژوو (DeuxChevaux) معروف است، دو ژوو در زبان فرانسوی به معنای دو اسب است که بیانگر قدرت دو اسبی این خودرو در مقیاس فرانسوی است. محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است.
در واقع، ژیان پاسخ سیتروئن به مدل رنو 4 بود که بعد از معرفی آن در سال 1961 باعث سقوط فروش مدل 2CV شد. این اتومبیل مانند cv2از موتور دو سیلندری که توسط هوا خنک می‌شود بهره می‌برد . موتور این اتومبیل در ابتدا همانند cv2 از حجم 435 سی سی برخوردار بود اما در ادامه تولید آن حجم موتور به 602 سی سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد . شرکت اتومبیل سازی سایپا این اتومبیل را در ایران مونتاژ کرده‌است .
ژیان در ایران توسط شرکت سایپا در سال‌های 1347 تا 1359 تولید می‌شد.
منابع تحقیق :
Fa.wikipedia.org
وبگاه شرکت خودروسازی سایپا
www.tuningtalk.com






تاریخ : یکشنبه 91/2/3 | 11:7 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

چرا داشبورد اتومبیل ترک می‌خورد؟
چرا داشبورد اتومبیل ترک می‌خورد؟

 

اگر یک پیکان مدل 57 داشته باشید، احتمالاً با این مشکل، یعنی ترک خوردن داشبورد روبرو شده‌اید. این موضوع، همه جا به همین شکل است. پس چرا داشبورد پیکان مدل 57 ترک می‏خورد، ولی داشبورد یک پراید مدل 79 تا زمان زیادی سالم می‏ماند؟
همان طور که احتمالاً حدس زده‌اید اولین عامل نور خورشید است. در سالیان گذشته، خودروسازان، خطرات مربوط به قرار داشتن مداوم در معرض تابش آفتاب و افزایش دمای ناشی از آن را نمی‌دانستند. علاوه بر افزایش دما ، اشعه‌ی ماوراء بنفش هم عامل مهمی است. تابش طولانی مدت اشعه‌ی ماوراء بنفش می‌تواند پیوندهای شیمیایی یک پلیمر را بشکند و موجب تخریب آن شود. اما در حقیقت، مشکل اصلی در این است که سطح داشبورد کاملاً خشک می‌شود. افزودنی‌های پلیمری به نام نرم‌کننده‌ها با گذشت زمان از داخل داشبورد به محیط اطراف پراکنده می‌شوند.

نرم کننده ها

نرم‌کننده ها موادی هستند که جهت کاهش دمای انتقال شیشه‌ای به یک پلیمر افزوده می‏شوند. قسمتی از یک لوله‏ی سخت پلی(وینیل کلراید) (PVC) را با پرده‏ی حمام که آن هم از PVC است، مقایسه کنید. پرده‏ی پلاستیکی، نرم کننده‏ای به عنوان افزودنی دارد که آن را نرم و انعطاف پذیر می‏کند. نرم کننده‏ها معمولاً مولکول‏های آلی کوچک هستند. بیس-(2-اتیل هگزیل) فتالات، یا به اختصار DOP، عموماً همراه با PVC، به عنوان مصرف می‏شود. ضمناً DOP ماده‏ی شیمیایی‏ای است که بوی خاص نو بودن سفره، مشخصه‏ی آن است.

بیس- (2-اتیل هگزیل) فتالات آکا دی اکتیل فتلات (DOP)
حالا چه حدسی می‌زنید؟ پوشش خارجی داشبورد شما از PVC ساخته شده است. در طی سال‌ها که آفتاب تابستان به آن می‌تابد، نرم کننده تبخیر می‌شود و در نتیجه... خُب، خودتان می‌دانید.

داشبوردها پیچیده هستند

داشبورد یک ماشین، از سه لایه تشکیل شده است. شما لایه ی زیرین را نمی بینید. این لایه از یک ترموپلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه، ساخته شده است. روی آن لایه ای از فوم پلی یورتان قرار دارد. لایه‏ی رویی در اتومبیل‏های قدیمی، حتماً از جنس PVC است. اخیراً رویه های داشبورد از آلیاژ PVC با ماده ای به نام ABS، ساخته شده اند.
ABS مخفف نام یک کوپلیمر بل ساخته شده از آکریلونیتریل، بوتادی ان، و استایرن است. PVC آلیاژ شده با ABS در عمل کار PVC همراه با نرم کننده را انجام می‏دهد، ولی در این مورد، ABS تبخیر نمی‏شود. بنابراین داشبورد ماندگاری بسیار بیشتری پیدا می‏کند.

تعمیر و نگهداری PVC-ABS

سابقاً درباره‌ی کارایی محصولات تمیز‌کننده اتومبیل ، بحثی پیش آمده بود. یک ادعا این بود که این مواد به جای آنکه روغن نرم‌کننده داشبورد را تعویض کنند، در حقیقت روغن‌ها را به سطح می‌آورند و موجب تبخیر سریع‌تر آنها می‌گردند. البته ، تحقیق دیگری کاملاً عکس این مطلب را نشان داد. وازلین در بین بسیاری از علاقه‌مندان به اتومبیل، مورد توجه است. ارزان است و هیچ ویژگی منفی نشان نمی‌دهد. در همین بین ایده‌ی استفاده از موادی مشابه کرم ضد آفتاب هم مطرح شد. در آن زمان، این ایده به اندازه‌ی کافی منطقی به نظر می‌آمد، چرا که بالاخره این کرم از مضرات اشعه‌ی ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند. اما مشکل اینجاست که کرم ضد آفتاب جانشین روغن‌ها نمی شود و یا آنها را نگه نمی‌دارد، و علاوه بر این پسماند نامطلوبی بر جای می‌گذارد. شاید راه حل نهایی این باشد که متخصصین پلیمر مواد بهتری را ابداع کنند!






تاریخ : یکشنبه 91/2/3 | 10:3 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

بستن کمربند ایمنی آسان و همیشه نجات بخش
بستن کمربند ایمنی آسان و همیشه نجات بخش

در تصادفات جاده ای، نبستن کمربند ایمنی اصلی ترین عامل افزایش میزان مرگ و میر است. استفاده از کمربند ایمنی موثرترین روش برای پیشگیری از آسیب و مرگ و میر در تصادفات است.
استفاده از کمربند ایمنی 50 درصد احتمال مرگ و میر سرنشینان جلوی ماشین و 25 درصد احتمال مرگ و میر را در سایر سرنشینان کاهش می دهد. این در حالی است که بستن کمربند ایمنی مانع از پرت شدن سرنشینان به جلو یا بیرون افتادن از خودرو می شود.
آمار استفاده از کمربند ایمنی در کشورهای پیشرفته نشان می دهد از هر 10 سرنشین، 9 نفر از کمربند ایمنی استفاده می کنند، در حالی که در کشورهای جهان سوم این آمار بسیار کمتر است.
به طور کلی مردان در مقایسه با زنان 10 درصد کمتر از کمربند ایمنی استفاده می کنند.
نکات زیر در بستن کمربند ایمنی بایستی مورد توجه قرار گیرد:
کمربند ایمنی باید به صورت استاندارد طراحی و نصب شده باشد. بسیاری از خودروها دارای کمربند ایمنی غیراستاندارد هستند که در مواردی می تواند به افزایش صدمات در حین سوانح رانندگی منجر شود. به عنوان مثال کمربندهایی که در هنگام بسته شدن از ناحیه گردن عبور می کنند، در تصادفات عامل ثانویه ای برای آسیب بیشتر می باشند.
بستن کمربند ایمنی، اصلی است که بایستی از سوی تمام سرنشینان ـ چه در صندلی های جلو و چه در صندلی های عقب خودرو ـ اجرا شود.
پس از هر تصادفی، کمربندهای ایمنی باید از نظر کارایی بازبینی شوند. همچنین در معاینه فنی سالانه خودرو وضعیت کمربندهای ایمنی نیز علاوه بر سایر موارد باید مورد بررسی قرار گیرند.
وجود کیسه هوا در خودرو اگرچه باعث افزایش قابل توجه ایمنی سرنشینان می شود، اما به هیچ عنوان جایگزین نقش حیاتی بستن کمربند ایمنی نمی شود.
در کودکان با قد کوتاه تر از 140 سانتی متر استفاده از صندلی کودک قبل از بستن کمربند ایمنی توصیه می شود. صندلی کودک کمک می کند تا کودک در ارتفاع بالاتری قرار گیرد تا کمربند ایمنی به درستی بسته شود. صندلی کودک باعث کاهش بیش از 70 درصد مرگ و میر در نوزادان و 54 درصد در کودکان یک تا 4 ساله می شود.
صندلی های ویژه کودک براساس سن، قد و وزن کودکان طراحی شده و به راحتی در صندلی عقب خودرو نصب می شود.
برخی از این صندلی ها، قابلیت آن را دارند که به راحتی روی کالسکه کودکان نصب شوند و مصرفی دوگانه برای والدین داشته باشند؛ به طوری که والدین بتوانند از صندلی کودک به هنگام پیاده روی یا خرید، به عنوان بخشی از کالسکه کودک استفاده کنند و به هنگام سوار شدن بر خودرو، با انتقال و نصب سریع این صندلی ها به خودرو بتوانند از ایمنی کودک خود در هنگام حرکت اطمینان یابند.
نحوه بستن کمربند ایمنی کودکان در روی صندلی کودک باید به والدین به درستی آموزش داده شود. مطالعات نشان می دهد که بیش از 70 درصد از کودکانی که در صندلی کودک خودرو قرار داده می شوند، با نحوه صحیح بستن کمربند آشنا نیستند. بهتر است که همیشه کمربند ایمنی کودکان از سوی والدین آنها بسته شود.
والدین در آموزش کودکان خود در بستن کمربند ایمنی نقش بسزایی ایفا می کنند. طبق آمارهای موجود، بیش از 40 درصد از کودکانی که از کمربند ایمنی استفاده نمی کنند، والدین آنها نیز از این قانون تبعیت نمی کنند.
صندلی کودک بخصوص در مواردی که خودرو دارای کیسه هوا می باشد، باید در صندلی عقب گذاشته شود. قرار دادن کودکان در صندلی جلوی خودروهایی که دارای کیسه هوا می باشند، می تواند حتی در تصادفات خفیف به مرگ (خفگی) یا آسیب جدی در کودک منجر شود.
به طور کلی نشستن افراد زیر 16 سال در صندلی عقب و بستن کمربند ایمنی 40 درصد شانس صدمات شدید را کاهش می دهد.
آمارها نشان می دهد که دقت پلیس و حضور مشهود و دائمی وی در بستن کمربند ایمنی از سوی سرنشینان خودرو یکی از مهم ترین عوامل در بالابردن تعداد افرادی است که از کمربند ایمنی استفاده می کنند.
در خانم های باردار، نحوه بستن کمربند بایستی به صورتی باشد که قسمت بالایی کمربند از بالای شکم و قسمت پایینی از زیر شکم عبور کند.
منبع:روزنامه جام جم، شماره 3182






تاریخ : یکشنبه 91/2/3 | 9:32 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

علت لاستیک سایی در خودروها
علت لاستیک سایی در خودروها

 

لاستیک سایی که بیشتر در خودرو های مدل پائین دیده می شود ، به علت آن است که به مرور زمان زاویه های تنظیم این خودروها به هم می خورد و نیز هنگام انجام تعمیرات توسط تعمیرکاران غیر مجرب، این اندازه ها رعایت نمی وشند و یا اصلا دقیق تنظیم نمی شوند مثلا به هنگام تعمیر جلوبندی ماشین و تعویض سیبک ها یا فنر بندی خودرو ممکن است، این تنظیم ها به هم بخورد. خیلی از تعمیر کاران ما اساسا با اصطلاحات کمبر و کستر و تو این و تو اوت آشنایی ندارند و حتی ممکن است که این عبارات به گوششان هم نخورده باشد!
در مبحث خودرو ، بحثی است بنام هندلینگ ( که به معنی همان خوش دستی ماشین است ) که البته بخش عمده ای از آن مربوط به مسائل فنی و طراحی خودرو می شود و بخشی از آن هم ناشی از میزان بودن تنظیم های خودرو است. خودرویی که بخوبی تنظیم باشد، رانندگی به مراتب لذت بخش تر و راحت تری را دارد.
فرمان ماشین در حین حرکت نباید به چپ یا راست منحرف شود ، حتی اگر آن را رها هم کنید ، نباید چنین وضعی پیش بیاید . گاهی هم فرمان لرزش دارد ، بعضی از وقت ها تنظیم فرمان آنقدر به هم خورده است که اصطلاحا می گویند فرمان گیج است چون بدرستی عمل نمی کند. همه این موارد به اضافه موارد متعد دیگر می تواند علل گوناگونی داشته باشد از خرابی و سائیدگی پلوس ها گرفته تا ایراد در بالانس چرخها و یا حتی تنظیم نبودن باد لاستیک ها. که قضاوت در مورد این موارد متعدد کار تعمیرکار است تا بتواند عیب اصلی را تشخصی دهد و این مهم ترین بخش یک کار تعمیراتی است . در اینجا بدون اینکه وارد مباحث پیچیده تنطیم های گوناگون ماشین شویم به اشاره ای گذرا به این موضوعات اکتفا می کنیم تا لااقل دید تازه تری نسبت به موضوعی که بظاهر کم اهمیت می نمابد، پیدا کنید.
سائیدگی غیر عادی لاستیک ها نشانه خوبی است برای اینکه متوجه شویم که زمان تعویض آنها فرا رسیده است ولی آیا این می تواند هشداری باشد برای اینکه شما متوجه شوید که بخش هایی دیگر خودرو از جمله: فرمان، جلوبندی و فنر بندی آن نیز دچار مشکل شده اند؟ اگر با این هشدارهای اولیه آشنایی داشته باشید می توانید با کارهایی که جزء تعمیرات پیشگیرانه است باعث شوید که از خرابی خودرو در جاده ها جلوگیری بعمل آید.

فرمان خودور:

اگر خودرو شما به هنگام رانندگی به یک سمت کشیده می شود ( بخصوص زمانی که فرمان را رها می کیند ) اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان بودن باد لاستیک ها را چک کنید. اما اگر باد لاستیک ها را چک کردید و تنظیم بودند آنگاه ممکن است اشکال در جای دیگری باشد، ممکن است ،میل فرمان نامیزان باشد یا زاویه کمبر و کستر درست نباشند یا فرمان درست در مرکز تنظیم نشده باشد. اگر فرمان ماشین شما بیش از اندازه بازی دارد یا به سختی می پیچید، باید مارپیچ فرمان و قطعات داخلی جعبه فرمان را چک کنید.

فنر بندی:

فنر بندی ماشین از اجزای متعددی تشکیل شده است در این حالت لازم است که همراستایی چرخها و یاتاقانهای آنها و بوش و میله تعادل و بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید. اگر بخش هایی از فنر ها دچار سائیدگی شده یا صدمه دیده اند باید تعویض شوند. چون اگر این کار صورت نگیرد باعث فرسودگی و صدمه دیدن پیش از موعد سایر بخش های سیستم فنر بندی و خودرو می شود.

همراستایی:

برای هدایت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از سائیدگی لاستیکها؛ لازم است که چرخها هم راستا باشند. این کار باعث می شود که از سائیدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخها جلوگیری شود. ضمن اینکه میزان مصرف سوخت هم کاهش می یابد و از وارد آمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنر بندی کاسته می شود و هدایت خودرو بهتر صورت می گیرد. برای همراستایی و تنظیم چرخهای خودرو سه نوع تنظیم وجود دارد:

زوایه های

1- کمبر
2- کستر
3- تفارب و تنافر زاویه چرخها ( toe in و toe out)
کمبر و کستر به معنی مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخهاست . هدف از این تنظیم توزیع بار خودرو بطور متوازن بر روی سطح جاده است. این کار باعث می شود که فرمان دهی خودور بسهولت صورت گیرد و از سائیش لاستیک ها جلوگیر بعمل آید.
زاویه کستر میزان داخل یا بیرون بودن زاویه چرخهاست. تنظیم بودن زوایه کستر باعث می شود که چرخاندن فرمان خودرو راحت تر صورت گیرد. حرکت ماشین بر روی جاده از تبات بهتری برخودار باشد و برگشت فرمان در هنگام پیچیدن بهتر صورت گیرد. زوایای: " تو این " و " تو اوت " هم از این جهت مهم هستند . اگر انها را با پاهای خودتان مقایسه کنید ، اگر قسمت جلوی چرخها بطرف داخل متمایل باشد مثل حالتی است که نوک پاهای شما به طرف داخل متمایل است و به عکس " تو اوت " به معنی متمایل بودن نوک انگشتان بطرف خارج است. خارج از تنظیم بودن این زوایا باعث مالش و سایش لاستیکها می شود.
منبع: نمایندگی 1992 ایران خودرو





تاریخ : یکشنبه 91/2/3 | 9:31 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

آشنایی با سیستم خنک کاری خودرو
آشنایی با سیستم خنک کاری خودرو

 

چون در موتور عمل احتراق صورت می گیرد بنابراین در قطعات داخل موتور اتومبیل حرارت تولید می شود و اگر این حرارت به وسیله دستگاه خنک کننده گرفته نشود، باعث خسارات زیادی می گردد و از طرفی کمبودحرارت نیز باعث خرابی موتور خواهد شد پس موتور باید همیشه دارای حرارت متعادل باشد. بهترین حرارت برای موتور 8/73 الی 82 درجه سانتی گراد (65 الی182 درجه فارنهایت) است.

انواع دستگاههای خنک کننده:

الف)دستگاه خنک کننده مستقیم، که کلیه دستگاه با هوا خنک می شود.
ب) دستگاه خنک کننده غیر مستقیم، که کلیه دستگاه با آب خنک می شودو دارای رادیاتور می باشند.

متعلقات دستگاه خنک کننده:

الف )شیلنگ تحتانی
ب) پمپ آب
پ) تسمه
ج) بدنه سیلندر
د) رادیاتور
ه) سرسیلندر
و) ترموستات
ز) شیلنگ فوقانی
ح) پروانه
رادیاتور: مخزنی از جنس مس یا آلومینیوم می باشد که با توجه به کانالهای تعبیه شده در آن، وظیفه انتقال حرارت موجود در آب را به عهده دارد بنابراین بایستی همواره کنترل نمود که سطح آب در مخزن رادیاتور بیش از دو سانتیمتر پائین تر از دهانه مخزن نباشد.
پروانه: وسیله که از موتور به وسیله تسمه و در بعضی خودروها توسط الکتروموتور انرژی لازم را دریافت می نماید و کار آن، مکش هوا از شبکه های رادیاتور و خنک نمودن آب رادیاتور می باشد.
پمپ آب: وسیله ای است که به منظور گردش سریع و راحت آب موجود در رادیاتور و در اطراف موتور بکار رفته و حرکت آن از طریق موتور و تسمه پروانه تامین می گردد. بدین صورت که چون همیشه در قسمت پائین رادیاتور آب خنک و در بالای آن آب گرم (برگشت داده شده از موتور) وجود دارد، لذا برای رساندن آب جهت خنک کردن قطعات موتور از شیلنگ پائین رادیاتور، آب بوسیله مکش حاصل از واترپمپ وارد کانالهای بدنه سیلندرهای موتور شده و پس از گردش در اطراف سیلندرها و خنک کردن آنها، در حالیکه خود آب مقداری گرم شده از طریق کانالهای سیلندر به گرمترین نقطه موتور که سرسیلندر ها می باشد هدایت و پس از عبور از اطراف سوپاپها وشمعها و خنک نمودن آنها از طریق ترموستات و لوله های بالا جهت خنک شدن مجدد وارد رادیاتور می گردد.
ترموستات: سوپاپی است که درمسیر راه آب برگشتی از موتور به رادیاتور قراردارد و کار آن ثابت نگهداشتن دمای آب موتور می باشد.
با توجه به اینکه بیشترین سائیدگی قطعات موتور زمانی است که موتور در حال سرد کار می کند. در نتیجه برای جلوگیری از این نوع سائیدگی در موتور روشهای مختلفی وجود دارد از جمله نصب ترموستات، استفاده از مواد خنک کننده و پروانه اتوماتیک را می‎توان نام برد.
منبع انبساط: منبع انبساط ظرفی است با گنجایش حدود 2 لیتر از جنس پلاستیک که در کنار رادیاتور نصب می‎شود. هنگام جوش آوردن و گرم شدن بیش از حد موتور، آب اضافی رادیاتور با باز شدن سوپاپ فشار در رادیاتور از طریق شیلنگ سر ریز وارد منبع انبساط می‎شود و از هدر رفتن آب جلوگیری می‎شود.
تذکر: اتومبیلهایی که منبع انبساط دارند برای اضافه کردن آب نیاز به باز کردن در رادیاتور ندارند بلکه آب را داخل منبع انبساط می‎ریزند این کار به کمتر زنگ زدن رادیاتور کمک می‎کند.
تسمه: واسطه حرکتی میباشد که حرکت را از فولی میل لنگ گرفته و به فولی واترپمپ و فولی دینام انتقال داده و باعث به گردش دراوردن واترپمپ و دینام می گردد.
تنظیم کشش تسمه پروانه: اگر انگشت دستمان را روی تسمه گذاشته ویک کیلو گرم نیرو وارد کنیم به اندازه 8 تا 10 میلیمتر بایستی تسمه کشش داشته باشد.
ضد یخ: آب در مقابل سرما یخ می بندد و چنانچه در زمستان ضد یخ در موتور ریخته نشود سیلندر می ترکد.
برای جلوگیری از یخ زدن آب داخل موتور و رادیاتور در هوای سرد زمستان که موجب خسارت زیادی در موتور و رادیاتور می‎شود از ضد یخ استفاده می‎شود. جنس ضد یخ باید به گونه‎ای تهیه شود که اثر نامطلوب بر روی قطعات نداشته باشد.
خواص دیگر ضد یخ، ضد زنگ و ضد جوش بودن آن است به این مفهوم که ضد یخ علاوه بر خاصیت ضد یخ داشتن از زنگ زدگی قطعات داخل موتور جلوگیری می‎کند و نقطه جوش را نیز بالا می برد. نسبت مخلوط ضد یخ با آب بستگی به سرما و برودت هوا دارد.
محلول ضد یخ در سیستم خنک کننده از منجمد شدن مایع موجود در سیستم جلوگیری و بلوک سیلندر را از خطر ترکیدن محافظت می کند. در صورت موجود نبودن ضد یخ کافی در مایع خنک کننده ممکن است در درجه حرارتهای خیلی پایین حتی در حالی که موتور نیز کار می کند آب در منبع تحتانی رادیاتور منجمد شود. وجود مقدارکمی آب که پس از تخلیه بلوک سیلندر داخل آن باقی می ماند ممکن است در درجه حرارتهای بسیارکم حادثه ساز باشد.
در صورت وجود نشتی آب از سیستم، با اضافه کردن ضد یخ وبه دلیل بالا بودن قابلیت نفوذ این محلول، میزان نشتی سیستم شدیدتر خواهد شد بنابراین قبل از اضافه کردن ضد یخ مطمئن شوید که در سیستم هیچ گونه نشتی وجود ندارد.
جنس ضد یخ متداولی که اثر نامطلوب روی قطعات ندارد، اتیل گلیکول است.
طریقه تهیه ضدیخ مناسب: مقدار مناسبی ضد یخ را با نصف مقدار آب مورد نیاز برای پرکردن سیستم در داخل ظرف تمیزی مخلوط کنید. سپس این مخلوط را داخل رادیاتوری که قبلاً آنرا شستشوی کامل داده اید، ریخته و بقیه حجم رادیاتور را با آب تمیز پر کنید موتور را روشن کنید و اجازه دهید که ضد یخ با آب کاملاً مخلوط شود.

معمولاً کارهای زیر در اول هر بهار و پاییز باید انجام شود:

1- غلظت ضد یخ- ضد جوش را کنترل کنید که از حداقل ضروری (متناسب با تغییرات دمای هوا) کمتر نباشد.
2- اندازه و شرایط ضدیخ را بررسی نمائید. در صورت کثیف بودن یا داشتن مواد ناشی از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنید.
3- دستگاه را برای اطمینان از عدم وجود نشتی، تحت فشار (ترجیحاً وقتی ضد یخ سرد است) آزمایش کنید.
4- در پوش و لوله متصل به در پوش رادیاتور را بازرسی کنید.
5- لوله ها را بازبینی نمائید و محل اتصال لوله ها را محکم کنید.
6- تسمه پروانه ها را از لحاظ سالم بودن و کشش صحیح، کنترل کنید.
7- در صورتی که دمای آب رادیاتور بیش از حد گرم یا سرد می شود، ترموستات را کنترل کنید.
8- در تمام فصول سال محلول ضد یخ در رادیاتور باشد

علل جوش آمدن آب رادیاتور(گرم کردن موتور):

1- پاره شدن تسمه پروانه یا شل بودن آن.
2- کمی آب رادیاتور.
3- کثیف بودن رادیاتور و گرفتگی شیارهای آن.
4- کار نکردن واتر پمپ (پمپ آب)
5- خراب بودن ترموستات.
6- نامیزانی باد لاستیک.
7-کثیفی بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتی خوب
8- تازه تعمیر بودن موتور یا نو بودن موتور.
9- بار زیاد.
10- استفاده زیاد از دنده های سنگین.
11- سربالائی زیاد.
12- نامیزانی سوپاپها.
13- شکستن پره های پروانه.
15- کثیف بودن فیلتر هواکش کاربراتور
16- خرابی درب رادیاتور
17- سوراخ بودن رادیاتور
18- سفت بودن یا کارنکردن سوپاپ ها
19- خرابی آب پخش کن واترپمپ
21- وزش باد مخالف
22- گرفتگی اگزوز دود که عمل تخلیه براحتی صورت نمی گیرد.
23- گرفتن لوله خروج بخار آب در رادیاتور
24- گیر کردن ترمز یکی از سیلندرهای چرخ
منبعنمایندگی 1992 ایران خودرو:





تاریخ : یکشنبه 91/2/3 | 9:30 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

کیسه های هوا چگونه کار می کنند؟
کیسه های هوا چگونه کار می کنند؟

 

کیسه‌های هوا نوعی از سیستم امنیتی خودروها مثل کمربند ایمنی هستند که به منظور جلوگیری از برخورد سرنشینان با بخش‌های ثابت خودرو طراحی شده‌اند. کیسه‌های هوا معمولا در قسمت‌ فرمان، داشبورد، درها، سقف یا قسمت پشتی صند‌لی‌ها که دارای حسگر است، نصب می‌شوند تا آثار تصادف و ضربات را روی سرنشینان کم کنند.

کیسه هوای اتومبیل چگونه کار می کند ؟

سطح ایمنی مورد انتظار از کیسه هوا، صرفاً برای عملکرد در تصادفات شدید و جلوگیری از بروز صدمات جانی جدی طراحی شده است. این سیستم به‌عنوان سیستمی کمکی برای کمربند ایمنی مطرح است. در عمل، هنگام حرکت خودرو، اطلاعات مربوط به شتاب و سایر مؤلفه‌های فیزیکی از طریق یک سری حسگر دریافت شده و به واحد پردازش رفته و در صورت تشخیص تصادف سیگنالی به عمل کننده کیسه هوا فرستاده و به این ترتیب کیسه‌ها عمل می‌کند. کاری که کیسه هوا باید انجام دهد این است که سرعت حرکت سرنشین ها را به هنگام ترمز کردن به صفر برساند بدون اینکه صدمه ای به افراد وارد شود . محدوده کاری که کیسه هوا باید در آن عمل کند خیلی مهم است. کیسه هوا در فاصله بین سرنشین ( راننده ) و فرمان اتومبیل قرار می گیرد یا در جلوی داشبرد برای سرنشین کناری راننده . در این میان وجود حتی یک فضای کوچک ، و زمان بسیار ارزشمند است . تا بتواند نهایتا باعث نگهداری سرنشین ها به هنگام تصادف گردد.

هر کیسه هوا شامل 3 بخش می باشد :

1. خود کیسه هوا :

این کیسه که معمولاً از جنس الیاف پلی‌آمید ساخته می‌شود، باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که علاوه بر پوشش کامل ناحیه برخورد سر مسافر یا راننده، قابلیت‌های لازم در انبساط آنی را بدون ریسک ترکیدگی داشته باشد

2. حسگر sensor:

وسیله ای است که در زمان لازم فرمان باد شدن کیسه هوا را می دهد . باد شدن کیسه هنگامی اتفاق می افتد که نیروی برخوردی معادل تصادف ماشین با ساعت 16 تا 24 کیلومتر در ساعت به یک دیوار آجری بوجود بیاید . در این حالت کلید مکانیکی وجود دارد که در اثر جابجایی جرم عمل کرده اتصال الکتریکی را فعال می کند و به حسگر ها اطلاع می دهد که تصادف اتفاق افتاده است

3. شتاب سنج accelerometer:

حسگر ها اطلاعات را دریافت کرده و یک شتاب سنج accelerometer در داخل یک تراشه کوچک را فعال می کند . در این حالت سیستم باد کننده کیسه هوا عمل می کند و آزید سدیم sodium azide (NaN3) با نیترات پتاسیم (KNO3) واکنش انجام می دهد و بدین ترتیب گاز نیتروژن مورد نیاز برای باد کردن کیسه تولید می شود .سیستمی که باعث باد شدن کیسه هوا می شود بی شباهت به سوخت جامدی که در موشکهای فضایی شتاب اولیه را ایجاد می کند نیست . سیستم کیسه هوا باعث مشتعل شدن این سوخت جامد شده و با چنان سرعتی شروع به سوختن می کند که مقدار زیادی گاز نیتروژن تولید می کند که با آن بتوان کیسه هوا را باد کرد. سپس کیسه هوا از محلی که ذخیره شده است به یکباره بیرون می پرد و این عمل با سرعتی حدود 322 کیلومتر در ساعت انجام می گیرد و لحظه ای بعد گاز از درون سوراخهای نازکی که در کیسه هوا وجود دارند ناپدید می گردد و خالی شدن کیسه به شما این امکان را می دهد که بتوانید حرکت نمائید . باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام این مراحل در یک بیستم تا یک پنجاهم (20/1 تا 50/1 ثانیه ) صورت می گیرد و این زمان برای جلوگیذری از حادثه کافی است .
مواد پودر مانندی powdery substance از کیسه هوا منتشر می شوند که معمولا از جنس آرد ذرت یا آرد برنج و یا پودر تالک می باشند که این مواد را سازندگان کیسه های هوا به منظور نرمی و داشتن قابلیت انعطاف و لغزنده بودن در هنگامیکه که در محل خودش ذخیره شده است بکار می برند .

توصیه های ایمنی برای سرنشینان خودروهایی که دارای کیسه هوا می باشند

خطر کیسه هوا برای کودکان و نوزادان

ایمن‌ترین‌ جا برای کودکان 12 سال و پایین‌تر، صندلی عقب ماشین است. کیسه‌های هوا می‌توانند برای کودکان زیر 12 سال خطرناک باشند. از آنجایی که کیسه‌های هوای جانبی با سرعت بسیارزیاد پر از باد می‌شوند و این قدرت می‌تواند به شدت به کودکان زیر 12 سال صدمه برساند، اگر کودکی در قسمت جلوی خودرو و به طور ناصحیح روی صندلی کودک نشانده شود و به داشبورد نزدیک باشد، ممکن است در معرض صدمات جدی و مرگ باشد. نوزادان با صندلی کودک هرگز نباید در صندلی جلوی خودرو با کیسه‌های هوایی جانبی قرار داده شوند، چرا که ممکن است هنگام باد شدن سریع، کیسه‌ هوا باشدت زیاد به کودک برخورد کرده و سبب صدمات جدی و حتی مرگ نوزاد شود. نوزادان زیر یک سال و با وزن 9 کیلوگرم که سر و گردن‌شان قادر به تحمل نیروی ناشی از کیسه‌ هوا و تصادف نیست، باید در صندلی کودک و در عقب خودرو قرار داده شوند. آنها همچنین در معرض خطر صدمه با کیسه‌های هوایی جانبی هستند. ایمنی کودکان کمتر از 12سال وقتی به طور صحیح در صندلی عقب می‌نشینند تا 29 درصد بیشتر می‏شود، حتی اگر ماشین کیسه هوا نداشته باشد.

اگر قدتان کوتاه است...

بسیاری از رانندگانی که توسط کیسه‌های هوا جان خود را از دست می‌دهند، افراد کوتاه‌‌ قد و دارای جثه کوچک هستند. بستن کمربند ایمنی و قرار دادن صندلی بسیار نزدیک به فرمان سبب بروز خطرات بیشتر و صدمات با کیسه هوایی می‌شود. اگر قدتان کوتاه است، تا جایی که ممکن است از فرمان دور شوید.

اگر سن‌تان بالاست...

افراد سالمند هم نظیر سایر سرنشینان خودرو که در جلو می‌نشینند، باید به‌طور صحیح در صندلی بنشینند و تا جایی که ممکن است صندلی جلو را عقب ببرند.

اگر باردارید...

خانم‌های باردار هنگام نشستن در خودرو باید کمربند ایمنی خود را ببندند ویک بخش کمربند باید در زیر شکم آنها قرار بگیرد. زنان باردار باید مراقب باشند که هرگز کمربند را بالا یا روی شکم خود قرار ندهند. کمربند را از روی ران‌ها و لگن و زیر شکم عبور داده و از روی شانه و بین دو سینه و گردن عبور دهند. وجود کیسه‌های هوای جلو و جانبی بهترین ایمنی را برای زنان باردار ایجاد می‌کند اما در هر حال زنان هم باید مانند سایر افراد احتیاط کنند. باید در وضعیت صحیح روی صندلی بنشینند و تا جایی که امکان دارد صندلی را عقب ببرند و مطمئن شوند که کمربند کاملا در هر جا و مکان محکم بسته شده است.
منبع:نمایندگی 1992 ایران خودرو





تاریخ : یکشنبه 91/2/3 | 9:2 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

 

چند توصیه ساده در مورد نگهداری خودرو
چند توصیه ساده در مورد نگهداری خودرو

 

هر 20000 کیلومتر شمع خودرو تعویض گردد.
برای محصولات ایران خودرو شمع تک پلاتین توصیه می شود.
صافی بنزین و لنت ترمز هر 15000 کیلومتر تعویض شود.
تسمه تایم خودرو هر 60000 کیلومتر تعویض گردد.
تسمه تایم باید برند معتبر باشد.روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر 5000 کیلومتر تعویض شود.
روغن مناسب برای خانواده پژو توتال و ایساکو می باشد.در صورتیکه از روغن متفرقه استفاده شود در صورت مشاهده عیوب موتوری تعمیر خودرو شامل گارانتی نمی باشد.
از تمیز کردن فیلتر هوا جدا" خودداری فرمایید چون ذرات موجود در آن سرطان زا می باشد.
از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن نمودن خودرو خود داری کنید.
ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن نمایید.
در هنگام روشن بودن خودرو از باز کردن کابل باتری خودداری کنید.
در پژو 206 در صورتیکه سرنشین جلو کودک است کیسه هوای سمت شاگرد را توسط سوئیچ غیر فعال کنید.
با روشن شدن چراغ استپ ، خودرو را متوقف نموده با نمایندگی خودرو تماس بگیرید.
با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده وبسط باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید اگر چراغ خاموش نشد به نمایندگی ایران خودرو مراجعه نمایید.
در اول صبح بعد از روشن نمودن خودرو نیازی به گرم کردن خودرو در حالت توقف نیست و در کمتر از یک دقیقه خودرو را حرکت دهید و مسافت یک کیلومتر را با دنده 1 و2 برانید.در حالت توقف مدت زیادی خودرو را روشن نگاه ندارید.
از روشن کردن کولر در حالت توقف خود داری نمایید. در پژو 206 که دارای تهویه اتومات می باشند، جهت روشن نمودن بخاری و برطرف کردن بخار شیشه بعد از روشن کردن بخاری کلید AC را فشار دهید تا علامت ECO نمایان شود.در غیر این صورت کمپرسور کولر نیز روشن می باشد که موجب وارد شدن بار اضافی به موتور می شود.
نصب دزدگیر متفرقه باعث ابطال گارانتی برقی خودرو می شود. نصب دزدگیر برند ایساکو فقط در نمایندگی ایران خودرو مجاز می باشد.
هیچ دستگاه عیب یابی قادر به تنظیم میزان سوخت مصرفی نمی باشد.دستگاه عیب یاب فقط می تواند میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد. و رفع عیب به عهده مکانیک می باشد.
توصیه می گردد اولین تعویض روغن در 2500 کیلومتر انجام شود
منبع:نمایندگی 1992 ایران خودرو





تاریخ : یکشنبه 91/2/3 | 9:0 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.