سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهمترین ترکیب پوزولانه سیلیکا آمورف و یا سیلیس شیشه ای است که در نتیجه واکنش آنها با هیدروکسید کلسیم، سیلیکات کلسیم هیدراته شده ، تولید می شود. سرعت واکنش و واکنش پذیری پوزولان ه ا ، بستگی به مقدار سطح مقطع آنها دارد ، هرچه سطح مقطع واکنش دهنده ه ا بیشتر باشد سرعت انجام واکنش ، بیشتر می شود. بنابراین بدیهی است که نانو سیلیس ها بدلیل سطح مقطع بیشتر از اهمیت خاصی برخودار باشند.


تحقیقات انجام شده نشان داده است که مقاومت فشاری 7 روزه و 28 روزه سیمانهای حاوی scanning نانو سیلیس بیشتر از سیمانهای حاوی میکرو سیلیس می باشد. علاوه بر این ، آزمایشات و سرعت تغییرات حرارتی ، نشان Ca(OH) و با قیمانده مقدار 2 electron microscope(SEM) دهنده افزایش واکنش پذیری سیمانهای حاوی نانو سیلیس می باشد.


استفاده از نانو سیلیس در سیمان ، نه تنها به علت خاصیت پرکنندگی منافذ باعث بهبود ساختار می شود، بلکه واکنشهای پوزولانی را فعالتر می نماید


 

. جهت بررسی خواص سیمانهای حاوی نانو سیلیس و مقایسه خواص آن با سیمانهای حاوی دوده سیلیس، تحقیقاتی انجام شده است .
مشخصات شیمیایی و فیزیکی نانو سیلیس و دوده سیلیس مورد استفاده برای انجام این تحقیقات در جدول 1 آورده شده است. مشخصات سنگدانه مورد استفاده در جدول 2 آورده شده است ،بعلاوه در ساخت همه مخلوط سیمانهای مورد آزمایش از پلی کربوکسیلات ساخت کشور کره با نانو XRD ودیاگرام (SEM) 1 ، بعنوان روانساز استفاده شد. در شکل 1 و 2 نیز / دانسیتیه 60 سیلیس و دوده سیلیس نشان داده شده است.


   

   



*پوزولان:مواد سیلیس یا سیلیسی آلو مینای هستند که در حالت معمولی با آب واکنشی ندارند لیکن
در مجاورت آهک و یا سیمان پرتلند ایجاد واکنش شیمیایی می کنند و ژل سیلیکات کلسیم می
شود


.

حاصل از هیدراته شدن ، فازهای سیمان ژل سیلیکات کلسیم


CH از واکنش سیلیس پوزولان با
هیدراته تولید می شود .

با سخت شدن ژل فو


ق ،ملات ساخته شده با این مواد بتدریج افزایش مقاومت پیدا کرده و با کم شدن
فضاهای داخلی و افزایش دانسیته کاهش نفوذ پذیری ملات و دوام آن در محیط های مختلف افزایش
می یابد.
ماده پوزولانی مصنوعی بسیار فعال و محصول فرعی کوره های الکتریکی تولید سیلیسیم یا آلیاژ


: (Silica fume ) *دوده سیلیس
فرو سیلیس می باشد . این ماده در ایران تولید و با نام تجاری میکرو سیلیس در بازار وجود دارد.
حاصل از هیدراته شدن فازهای سیمان ، ژل سیلیکات کلسیم هیدراته تولید می شود


.


بعد از


120 روز ، افزایش می یابد C-S-H نشان داد ، تغییرات کمی بعد از 7 روز رخ می دهد و تشکیل XRD نتایج حاصل از و تنها 75 % از دوده سیلیس در ملات سیمان بعد از گذشت 90 روز هیدراته می شود





تاریخ : دوشنبه 88/4/22 | 11:48 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
دقیقاً! نانوکامپوزیت هم یعنی نانوکاه‌گل. به شرط اینکه رشته‌های کاه که در گِل توزیع شده‌اند، قطری در حد 1 تا 100 نانومتر داشته باشند.


نمونه‌ای از یک نانوکامپوزیت
شباهت آن به کاه‌گل جالب توجه است.

نانوکامپوزیت‌ها
برای اینکه یک کامپوزیت به نانوکامپوزیت تبدیل شود، می‌توان روی دو قسمت از آن کار کرد:

1. زمینه: همان‌طور که بارها گفته‌ایم، اتم‌های یک مادة منظمِ بلوری، در داخل دانه‌ها قرار دارند. یعنی همة آنها در یک جهت چیده نشده‌اند، بلکه مثل سلول‌های روی پوست دست، دسته‌‌دسته اتم‌های داخل هر سلول در یک جهت خاص قرار دارند. ما برای اینکه کامپوزیت را به نانوکامپوزیت تبدیل کنیم، باید قطر دانه‌ها را نانومتری کنیم.

2. تقویت‌کننده: گفتیم که سه نوع تقویت‌کننده داریم. اگر تقویت‌کنندة ما ذره‌ای باشد، با ریزکردن ذرات در حدّ نانومتر و وارد کردن آنها در یک زمینه، نانوکامپوزیت تولید می‌شود. اما اگر تقویت‌کننده‌های ما رشته‌ای باشند، با ریز کردن قطر رشته‌ها در حدّ نانومتر (یعنی تولید یک‌سری نخ نازک که قطر هر کدام بین یک تا صد نانومتر است) و وارد کردن آنها در زمینه، می‌توانیم نانوکامپوزیت تولید کنیم. اگر تقویت‌کنندة ما لایه‌ای باشد، با نازک کردن لایه‌ها در حدّ نانومتر (ضخامت ورقه‌ها در حدّ 1 تا 100 نانومتر باشد) می‌توانیم نانوکامپوزیت بسازیم.


تقویت‌کنندة ذره‌ای

تقویت‌کنندة رشته‌ای

تقویت‌کنندة لایه‌ای

چرا نانوکامپوزیت؟
در جواب به این سؤال، اول باید معلوم شود که چرا اصلاً از کامپوزیت استفاده می‌کنیم؟ حتماً دیده‌اید که دیوارهای خانه‌های قدیمی، خیلی ضخیم‌تر از دیوارهای ساختمان‌های امروزی‌اند، یا اگر در خانه‌های قدیمی ستون دیده باشید، به‌مراتب قطورتر از ستون‌های ساختمان‌های نوسازِ امروزی است. علتْ این است که برای تحمل نیروی سقف، احتیاجی به قطور کردن دیوارها یا ستون‌ها نیست. چون با زیاد کردن تعداد ستون‌ها و قرار دادن ستون‌های باریک¬تر در جاهایی که نیرو وارد می‌شود، در واقع ستون‌های کاذب را حذف می‌کنیم. در مواد مرکب هم، برای اینکه بخواهیم خواص ماده بهتر شود، لازم نیست همة ماده را از یک ماده با خواص خوب بسازیم.

خواص مهندسی مواد
ما از مواد خاصی برای ساخت قطعات، دستگاه‌‌ها، ساختمان‌ها و... استفاده می‌کنیم، چون همة مواد خواص مورد نیاز ما را در آن دستگاه برآورده نمی‌کنند. به این خواص ماده، که موجب می‌شود آن ماده دارای کاربردهای مهندسی شود، «خواص مهندسی مواد» می‌گویند. خواص مهندسی مواد عبارتند از:

1. خواص مکانیکی، مثل خواص کشتی؛
 2. خواص فیزیکی، مثل هدایت الکتریکی؛
 3. خواص شیمیایی، مثل مقاومت در برابر خوردگی؛

نمونه‌ای از این تغییر خواص شبمیایی را در زیر می‌بینید. در اینجا با تبدیل میکروکامپوزیت به نانوکامپوزیت امکان شکل گیری ذغال به ماده اضافه شده است. با این کار از گسترش آتش جلوگیری می‌شود.

بهتر شدن خواص مکانیکی با ترکیب مواد و تولید نانوکامپوزیت
خواص مکانیکی یعنی خواص ماده در برابر اِعمال انواع نیروها. نیروها به چند دسته تقسیم می‌شوند: کشیدن، فشردن، خم کردن، پیچاندن و...
وقتی یک لایه‌ یا صفحه با ضخامت 1 میلی‌متر را وارد زمینه‌ای نرم می‌کنیم، اگر تقویت‌کننده محکمتر از زمینه باشد، مثلاً مقداری ورق فلزی را وارد یک زمینة پلاستیکی (پلیمری) کنیم، مادة مرکبِ تشکیل‌شده در مقایسه با مادة اول، در برابر نیروی کششی، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.
حال اگر این لایه بخواهد به لایه‌ای با ضخامت 1 نانومتر تبدیل شود، یک میلیون لایه با ضخامت 1 نانومتر خواهیم داشت. واضح است که توزیع یک میلیون لایة نانومتری، می‌تواند در تمام سطح زمینة پلیمری به صورت یکنواخت توزیع شود. بنابراین، وقتی به زمینة پلیمری نیروی مکانیکی وارد می‌شود، این نیرو را بهتر تحمل می‌کند.


در شکل دو کامپوزیت را می‌بینید که لایه سطحی یکی از آنها با ذرات نانوی و دیگری با ذرات میکرونی پوشیده شده است. همان طور که می‌بینید لایه با ذرات میکرونی (تصویر سمت چپ) ر مقابل تنش ترک خورده است در حالی که لا با ذرات نانویی در مقابل این تنش مقاومت کرده است.

بهبود سختی کامپوزیت اپوکسی-سیلیس با تغییر درصد نانوذرات سیلیس و لاستیک به عنوان تقویت کننده

بهتر شدن خواص فیزیکی
خواص فیزیکیِ یک ماده، خواصی از قبیل هدایت، مقاومت الکتریکی و... هستند. جریان الکتریکی با حرکت الکترون‌ها وارد یک ماده می‌شود و اتم‌ها با ارتعاش، به همدیگر می‌خورند و به این ترتیب الکترون را دست به دست درون ماده منتقل می‌کنند. حال اگر مادة ما یک پلاستیک (عایق الکتریسیته و حرارت) باشد و ما بتوانیم چند عدد میلة مسی درون آن وارد کنیم (دقیقاً مثل سیم)، الکترون‌ها از درون این پلاستیک و با عبور از اتم‌های مس، می‌توانند هدایت شوند. یعنی ما با قرار دادن یک میلة مسی درون یک پلاستیک، آن را هادی جریان الکتریسیته کرده‌ایم. اکنون فرض کنید که سطح این پلاستیک 1 متر در 1 متر باشد و قطر میلة مسی 1 میلی‌متر. در این صورت، مقطعی دایره‌ای به قطر 1 میلی‌متر از پلاستیک هادی جریان می‌شود. این در حالی است که با ریز کردن میلة مسی، به میله‌های با قطر نانومتر می‌توان یک میلیون میله با قطر 1 نانومتر را درون پلاستیک پخش کرد. بنابراین، یک میلیون قسمت پلاستیک، رسانای جریان الکتریکی می‌شوند.






تاریخ : دوشنبه 88/4/22 | 11:46 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
 
کلوییدها - نانوذرات قدیمی
یک روش خوب برای درک مفاهیم نانویی، مطالعه‌ی نقاط شروع این فناوری در دنیای علم است. در قرن بیستم، به دنبال کشف قابلیت‌های گسترده‌ی مولکول‌ها در ساختن مواد جدید، دانش‌های مرتبط با ذرات ریز توسعه یافتند. یکی از این یافته‌ها که امروزه توسعه‌ی چشمگیری پیدا کرده، کلویید و انوا?
 
کلوییدها - نانوذرات قدیمی
 

ادامه مطلب...




تاریخ : سه شنبه 88/4/2 | 1:49 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

نانو کامپوزیت ها

 

با توجه به این که تایر یکی از قطعاتی است که در صنعت و مهندسی نقش استراتژیک و بسیار مهمی دارد، در کشورمان فعالیت های گسترده ای برای تاسیس کارخانجات جدید تایرسازی و توسعه آنها درحال پیگیری و انجام است.
بنابراین پروژه های تحقیقاتی متعددی در جهت ارتقای خواص و ویژگی های کنونی تایرهایی که مورد استفاده قرار می گیرند ، تعریف و اجرا شده است تا بتوان در آینده ای نه چندان دور از این دستاوردها در ساخت تایر استفاده کرد.
با موفقیت محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی کشور در تولید نانوتایر، کشور ایران به عنوان تنها قدرت خاورمیانه و آسیا در عرصه طراحی و ساخت تایرهای نوین با استفاده از فناوری نانوشناخته شد و به این ترتیب همگام با دیگر تولیدکنندگان بزرگ تایر در سراسر دنیا، در آینده ای نزدیک با بهره گیری از فناوری نانو، تولید تایرهایی با خواص مکانیکی و دینامیکی بالا را آغاز خواهد کرد.
استفاده از این فناوری در حضور صنعت خودروسازی ایران در بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.


مواد و توسعه آنها از پایه های تمدن بشری به شمار می آیند و به همین علت دوره های تاریخی را به نام مواد نامگذاری کرده اند. ما هم اکنون در عصر کربن زندگی می کنیم.

این در حالی است که بدون شناخت یک ماده جدید، از طریق بهینه سازی و ترکیب مواد نیز می توان قدم در عرصه های نوین گذاشت.

دستیابی به فناوری نانو می تواند مقدمه ای بر ایجاد تغییراتی شگرف و جدید در مواد کامپوزیتی باشد.

کامپوزیت ها ترکیباتی هستند که از چند ماده متمایز که اجزای آن به آسانی از یکدیگر تشخیص داده می شوند، ساخته شده اند. هدف از ایجاد کامپوزیت دستیابی به ماده ای ترکیبی با خواص و ویژگی های مورد نظر است.

نانو کامپوزیت ها نیز کامپوزیت هایی هستند که در مقیاس نانوساخته می شوند. این مواد در دو مرحله تشکیل می شوند. در مرحله اول ساختاری بلوری در ابعاد نانو ساخته می شود که زمینه یا ماتریس کامپوزیت محسوب می شود. ماده زمینه ممکن است از جنس پلیمر، فلز یا سرامیک باشد. در مرحله دوم ذراتی در مقیاس نانو به عنوان تقویت کننده برای استحکام ، مقاومت ، هدایت الکتریکی و... به ماده زمینه افزوده می شود. کامپوزیت های پلیمری به علت خواصی مانند استحکام ، سختی و پایداری حرارتی و ابعادی در ساخت هواپیماها مورد توجه قرار گرفته اند. با توسعه فناوری نانو، کاربرد کامپوزیت های پلیمری نیز گسترش خواهد یافت.

پلیمرها با استفاده از موادآلی یا معدنی تقویت می شوند. ذرات و الیاف با توجه به ساختارشان سبب ایجاد استحکام می شوند و ماده زمینه پلیمری با چسبیدن به موادمعدنی ، نیروهای اعمال شده به کامپوزیت را به طور یکنواخت به ماده تقویت کننده منتقل می کند و در نتیجه سبب ایجاد تغییر در میزان سختی ، شفافیت و تخلخل ماده درون کامپوزیت می شود. این ماده پلیمری می تواند سطح ماده تقویت کننده را از آسیب دور کند و ذرات را به گونه ای در کنار هم قرار دهد تا از ایجاد و گسترش هرگونه ترک یا شکاف در کامپوزیت جلوگیری شود. تبدیل کامپوزیت به نانو کامپوزیت سبب افزایش بازده استحکامی آن خواهد شد. در نانو کامپوزیت ها از مقادیر کمی ذرات نانومتری استفاده می شود. این ذرات علاوه بر افزایش استحکام پلیمرها، وزن آنها را نیز کاهش می دهند. به گفته دکتر محمد کرابی از محققان پژوهشکده پلیمر و پتروشیمی ایران و مجری این طرح امروزه مواد تقویت کننده در مقیاس نانو تولید و برای به کارگیری در آمیزه های لاستیکی اصلاح شده اند بنابراین امکان بررسی تقویت کنندگی این دسته از مواد در ترکیبات لاستیکی امکان پذیر است و می بایست نقش مواد نانو در ترکیبات لاستیکی و همچنین تایرها را به طور کامل مورد بررسی قرار داد. با توجه به احداث کارخانجات جدید تایرسازی و همچنین طرح توسعه اکثر تولیدکنندگان تایر به نظر می رسد دستیابی به فناوری نانو در ساخت تایر که قطعه ای استراتژیک و مهندسی محسوب می شود دارای اهمیت بسیار زیادی است و چه بسا در آینده ای نه چندان دور بدون استفاده از فناوری نانو ، تولیدکنندگان تایر در ایران با مشکلات اساسی در میدان رقابت جهانی مواجه خواهند شد.

اصلاح ترکیبات لاستیکی

به گفته کرابی ، استفاده از مواد تقویت کننده نانو موجب می شود تمامی مراحل اختلاط ، شکل دهی و خواص نهایی متاثر از این مواد باشند و به همین دلیل پروژه ای تحقیقاتی برای بررسی نقش کیفی و کمی این مواد در قطعه تایر به مرحله اجرا در آمد. در این طرح ، ابتدا نانو سیلیکات های اصلاح شده مناسب در ترکیبات لاستیکی انتخاب شدند و سپس با طراحی فرمولاسیون و روش فرآیندی جدید، ترکیب لاستیکی جدیدی طراحی شد و خواص فیزیکی ، مکانیکی و دینامیکی که در ساختار تایر اهمیت دارند مورد بررسی قرار گرفت.

 


بررسی ها نشان داد که این ترکیب نسبت به ترکیبات معمولی که فاقد نانو سیلیکات هستند از خواص مکانیکی بسیار بهتری برخوردار است.

مفاهیم جدید فناوری نانو بسیار گسترده و ناشناخته است و ممکن است علم و فناوری را در مسیرهای غیرقابل پیش بینی شده قرار دهد.

لاستیک های مقاوم در برابر سایش که از ترکیب ذرات خاک رس با پلیمرها به دست آمده اند یکی از جدیدترین محصولات عرضه شده در فناوری نانو است که می تواند در ساخت تایرها مورد استفاده قرار گیرد و بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه را از میان بردارد.در حال حاضر بیش از 10کارخانه تولید تایر در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند که تولیدات آنها عمدتا براساس فرمولاسیون شرکتهایی که تحت لیسانس آنها هستند ارائه می شود. این در حالی است که در این طرح جدید نتایج کاربرد نانو ذرات رس یا (nano clay) در فرمولاسیون ترکیبات لاستیکی بررسی شده است.

اگر چه ذرات رس به صورت طبیعی در ابعاد نانو یافت می شوند، اما برای استفاده از آنها در ترکیبات لاستیکی لازم است اصلاحات شیمیایی روی آن انجام شود تا بتوان خواص ویژگی های فرآیند تولید تایر را افزایش داد. به این ترتیب ، با توجه به پیش بینی خواص مکانیکی تایر، مقاومت سایشی آن تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

تایر ساخته شده با این آمیزه از مقاومت غلتشی پایین تر و خواص سایشی بالاتر برخوردار خواهد بود که به ترتیب به کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر مفید تایرها منجر خواهد شد.

نانو ذراتی از جنس خاک رس

به گفته کرابی ، در نانو کامپوزیت ها از نانو ذراتی مانند خاک رس و فلزات به عنوان تقویت کننده استفاده می شود که سبب بهبود خواص پلیمرها می شود. موضوع فناوری نانو در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

عرصه نانو محدوده ای میان ابعاد میکرو و ابعاد ملکولی را در بر می گیرد و هدف اصلی در فناوری نانو ایجاد کاربردهایی متفاوت و استفاده از خواص و ویژگی های منحصر به فرد مواد شناخته شده است.

در نانوکامپوزیت های خاک رس ، از خاک رسهای نوع اسمکتیت مانند مکتوریت و مونت موریلونیت به عنوان پرکننده استفاده می شود. این نوع از خاک رس ساختاری لایه ای دارد و به همین جهت پیش بینی می شود از خواص مکانیکی فوق العاده ای در جهت موازی این لایه ها برخوردار باشد. یکی از مهمترین زمینه های کاربرد این مواد صنعت خودروسازی است که اولین کاربرد تجاری آن استفاده از این ماده در ماده زمینه ای نایلون به عنوان روکش نوار زمان سنج برای ماشین های تویوتا در سال 1991 بوده است.

در نانوکامپوزیت های رسی نه تنها دانه های رسی را از هم جدا می کنند، بلکه لایه های هر دانه را نیز از هم جدا می کنند تا خواص مکانیکی هر لایه به میزان چشمگیری افزایش یابد. اگرچه تحقیقات درخصوص ترکیب خاک رس و پلیمر به پیش از سال 1980برمی گردد اما با توجه به این که تحقیقات انجام شده در آن زمان هیچ گاه به نتایج مطلوبی در بهبود خواص فیزیکی و مهندسی آنها منجر نشده است ، نمی توان آنها را بخشی از تاریخچه نانوکامپوزیت های رسی به شمار آورد. استفاده از فناوری نانو در ساخت کامپوزیت های پلیمری در نتیجه تلاشهای محققان شرکت تویوتا برای لایه لایه کردن دانه های رسی در ماده زمینه ای نایلون آغاز شد.آنها اثبات کردند که با استفاده از ذرات خاک رس در ابعاد نانو به عنوان ماده تقویت کننده در پلیمرها می توان خواص این مواد را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. به این ترتیب ، تحقیقات وسیعی در این زمینه در سطح جهان آغاز شد و در حال حاضر استفاده از این ویژگی در دیگر پلیمرهای مهندسی مانند پلی پروپیلن ، پلی اتیلن و لاستیک نیز مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد مواد تولید شده با استفاده از این فناوری انتظار می رود نانوکامپوزیت های رسی بتوانند جایگزین مناسبی برای کامپوزیت های مقاوم شده با الیاف مرسوم باشند.به گفته کرابی ، تحقیقات انجام شده در این طرح بر روی آج تایر متمرکز است که در حقیقت نقطه تماس تایر با سطع جاده محسوب می شود. استفاده از این فناوری ، علاوه بر ایجاد مقاومت در برابر سایش تایر، کاهش چشمگیر وزن و حجم تایر را هم به همراه داشته که بسیار امیدوارکننده بوده است اما به نظر می رسد کاهش در مصرف سوخت خودروها با توجه به سهمیه بندی بنزین یکی از مهمترین مزایای دستیابی به این فناوری نوین باشد. این طرح با حمایت وزارت علوم انجام شده است و مجریان طرح هم اکنون در تلاش هستند مقدمات استفاده از این فناوری نوین در دو کارخانه تایرسازی کشور به مرحله اجرا گذاشته شود. لزوم به روزرسانی و ایجاد اصلاحاتی در تجهیزات کارخانه های تایرسازی از مشکلات موجود در این زمینه است.


مجری این طرح در پایان خاطرنشان کرد که استفاده از این فناوری در حال حاضر برای تایرهای کوچک در نظر گرفته شده است و در آینده در صنایعی دیگر مانند ساخت تایر هواپیماها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.





تاریخ : شنبه 87/8/11 | 1:50 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

کامپوزیت?ها: مصالح ساختمانی آینده اند

هند در سالهای اخیر گام­های بلندی را در استفاده از کامپوزیت­ها در صنعت ساختمان برداشته و به نوآوری­های باارزشی در این عرصه دست یازیده است. آنچه در زیر می­آید دیدگاه "هیأت ارزیابی و پیش­بینی اطلاعات تکنولوژی هند" (TIFAC)، دربارة محورهای مناسب کاربرد کامپوزیت­ها در صنعت ساختمان است:
امروزه در عرصة انتخاب مواد، کامپوزیت­ها رقبای مهمی برای فولاد و آلومینیوم محسوب می­گردند. فتح بازارهای جهانی، مستلزم کاهش هزینه­های مواد اولیه و فرایند تولید می­باشد و همین مساله توجه صنعت عمران و ساختمان را به سوی کامپوزیت­ها معطوف داشته است. در بعضی از موارد، این مواد جایگزین مناسبی برای چوب و بتن در ساختمان­ها به شمار آمده و با دارا بودن وزن پایین و مقاومت در برابر خوردگی در بسیاری از قسمت­های ساختمان به­کار رفته­اند. کامپوزیت­ها هم در مصارف زیربنایی ساختمان از قیبل قطعات ساختمان­های سبک پیش­ساخته و صفحات پوششی سقف ساختمان استفاده می­شوند و هم در مصارف داخلی بنا مانند ساخت حمام، کابینت آشپزخانه و پنجره­ها مورد استفاده قرار گرفته­اند. این مواد حتی به عنوان سنگ­های مصنوعی در نمای بیرونی ساختمان نیز کاربرد ویژه­ای دارند.

راهبرد کشور هند

مراکز تحقیقاتی و صنعتی هند تلاش­های فراوانی جهت گسترش مواد ساختمانی با عملکرد بالا و هزینه اندک انجام داده­اند تا پاسخگوی نیاز قشر کم­درآمد به مسکن ارزان باشند. در این راستا، تمرکز فعالیت­ها به سوی گسترش و کاربرد تکنولوژی کامپوزیت­های الیاف شیشه و الیاف طبیعی معطوف گردیده است. مشکلاتی که بر سر گسترش کامپوزیت­ها مشاهده گردید، بالا بودن قیمت مواد اولیه و ناکارامد بودن فرایندهای دستی و قدیمی ساخت بود که با بهره­گیری از تکنولوژی جدید و رعایت ملاحظات استاندارد محصول و فرایند، به خوبی مرتفع گردید. به این ترتیب هند موفق شده است تا مواد کامپوزیت را در محصولات ساختمانی زیر به کار گیرد:

1
- قطعات و پانل­های پیش­ساخته و سبک ساختمانی

2- صفحات پوشاننده، دیواره­ها، نمای بیرونی ساختمان و کف­پوش­ها

3- دکوراسیون داخلی و قالب­های گچ­بری و معماری تزئینی

4- وان­های حمام، حوض­ها، استخرها، دستشویی­ها، مخازن ذخیره و کانال­ها

5- چارچوب­ها، درب­ها، پنجره­ها، کابینت آشپزخانه


تکنولوژی الیاف شیشه

کامپوزیت­های الیاف شیشه با زمینة پلیمر (GRP) پاسخگوی بسیار مناسبی به نیازهای ساختمانی می­باشد. در این میان از بین تولیدات بسیار متنوع کامپوزیتی GRP، پروفیل­های تهیه شده توسط فرایند پالتروژن جایگاه ویژه­ای در صنعت ساختمان دارند. مقدار انرژی و هزینة صرف شده در فرایند تهیة پروفیل­های پالتروژنی در مقایسه با پروفیل­های فولاد یا آلومینیوم، پایین­تر بوده و برای مصرف­کننده نیز مزایای بیشتری نسبت به محصولات مشابه آلومینیومی یا فولادی دارد. این پروفیل­ها در سطح بین­المللی به عنوان یک کالای ساختمانی متداول شناخته شده­اند. در جدول زیر مقایسه­­ای از خواص این پروفیل­ها در مقایسه با سایر مواد متداول ساختمانی آورده شده است:



پروفیل­های پالتروژنی دارای سطح مقطع ثابت بوده و به اشکال مختلف ساخته می­شوند و با تکنیک­هایی امکان ساخت بعضی مقاطع متغیر نیز وجود دارد. این پروفیل­ها را می­توان به هر طول دلخواه تولید کرد و می­توان درصورت نیاز آنها را از انواع الیاف شیشه، کربن و حتی الیاف طبیعی تولید نمود. این پروفیل­ها استحکام مکانیکی متوسط تا زیاد در کشش و فشار دارند و هزینة ساخت آنها بسته به نیاز و ضخامت قطعه قابل تغییر است.

تکنولوژی الیاف طبیعی

در دهة اخیر استفاده از کامپوزیت­های الیاف طبیعی مورد توجه بخش­های مختلفی در هند قرار گرفته است. الیاف طبیعی­ای که مورد استفاده قرار گرفته­اند شامل انواع کنف، کتان، موز و نارگیل می­باشند که در مقایسه با الیاف شیشه سبک­تر و ارزان­تر بوده و با توجه به قابلیت بازگشت این مواد به طبیعت، ضرر زیست­محیطی ناچیزی دارند. این الیاف در بعضی از زمینه­ها توانسته­اند جانشین ارزان­قیمتی برای چوب باشند. در جاهایی که نیاز به استحکام زیاد نداشته باشیم به کارگیری الیاف طبیعی نسبت به الیاف شیشه، فلز و چوب به­صرفه­تر می­باشد.

کامپوزیت­های الیاف طبیعی با زمینة پلیمر(NFC) می­توانند به شکل صفحات و تخته­ها و یا پروفیل­های پالتروژنی، قالب­گیری و ساخته شوند. این محصولات در ساخت انواع دیواره­ها و سقف­های کاذب، پنجره­ها و نرده­ها، کفپوش و نمای ساختمان­ها و ساخت آجرهای مصنوعی کاربرد فراوانی دارند. در زیر مقایسه­ای بین چارچوب­های چوبی متداول و چارچوب ساخته شده از الیاف طبیعی طی فرایند پالتروژن انجام گرفته است:



الیاف طبیعی علاوه بر موارد یاد شده در ساخت درب­ها و همچنین ساخت پانل­های پوشش سقف به کار گرفته شده است. الیاف نارگیل به کمک یک زمینة رزین مایع با اعمال حرارت، قالب­گیری شده و به شکل درب به بازار عرضه می­گردد. این درب­ها جذب رطوبت بسیار پایینی داشته و به راحتی می­توان آنها را تحت عملیات نجاری قرار داد. با قالب­گیری فشاری الیاف مذکور در زمینة سیمانی، می­توان به یک بتن الیافی مقاوم دست یافت. این بتن، در ساخت پانل­های به ضخامت 6 الی 8 سانتیمتر جهت پوشاندن سقف­ها کاربرد دارد.





تاریخ : دوشنبه 87/8/6 | 1:31 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

کاربردهای متنوع نانوذرات

یکی از شاخه­های مهم نانومواد، نانوذرات هستند که خود شامل نانوپودرهای فلزی، نانوذرات بین­فلزی، نانوکامپوزیت­ها و غیره هستند. در مطلب زیر که از سایت www.nanoscale.com استخراج شده است، کاربردهای متنوعی از نانوذرات بیان شده است:
دکتر استنلی ویلیام، عضو شرکت HP و رئیس مرکز علوم کوانتوم، در یک همایش نانوتکنولوژی اظهار داشت: "نانوتکنولوژی باید بتواند در بخش غیرفعال خود به سمت تجاری­سازی پیش رود". وی نانوتکنولوژی را به دو بخش غیرفعال و فعال تقسیم کرده است:

بخش فعال: انتقال و تبادل اطلاعات میان یک نانوساختار و محیط اطراف آن

بخش غیرفعال: انجام وظیفه توسط نانوساختار

به عقیده وی، پیشرفت­های تجاری در بخش غیرفعال نانوتکنولوژی باعث می‌شود که شرکت­ها با کسب تجربه در این فناوری بتوانند حرکتی مفید و سودآور به سمت بخش فعال آن داشته باشند.

شرکت نانوتکنولوژیز، یکی از شرکت­های نوپا است که در بخش غیرفعال نانوتکنولوژی، پیشرفت­های قابل ملاحظه‌ای داشته است. فرآیندهای این شرکت، ساده، تکرارپذیر، قابل گسترش و قابل تعمیم است و نانوپودرهای تولیدی آنها از درجه خلوص بالایی برخوردار بوده و توزیع اندازه در آنها بسیار محدود است.

انعطاف‌پذیری فرآیندهای این شرکت می‌تواند پتانسیل بالایی را در تولید انواع مختلفی از نانوذرات از قبیل اکسیدها، نیتریدها، بوریدها، کربیدها، کربونیتریدها، ترکیبات درون فلزی، فولرین‌ها، نانوکامپوزیت­ها و پودرهای نانوفلزی تولید کند. حتی تولید یکسری مواد خارجی از قبیل الماس و کربن بی‌شکل نیز توسط این فرآیندها مقدور می‌باشد. موادی که تاکنون در این شرکت تولید شده‌اند عبارتند از نانوذرات نیترید آلومینیم، آلومینا، آلومینیوم، نقره و تیتانیا.

نانوذرات تولیدی این شرکت، در حال حاضر دارای مشتری­های گوناگونی از بخش­های مختلف صنعتی می‌باشند. از جمله مواردی که نظر بخش­های صنعتی به کاربرد این مواد جلب شده است، می‌توان به مواد الکترونیک، پوششهای نوری شفاف، مواد فتوولتاتیک، دیسک‌گردانها، مواد انرژی‌زا، نیمه‌هادی­ها و عوامل باکتری­کش اشاره کرد:

مواد الکترونیک: دستیابی به قابلیتهای جدید اجرایی در الکترونیک, عمدتاً بستگی به مواد پیشرفته‌ای دارد که امکان ظریف‌کاری بر روی سیستم و یا قطعات ساخته‌شده از آنها زیاد باشد. نانوذرات کریستالی موادی چون: نیترید آلومینیوم، بور و نقره، از جمله موادی هستند که به خاطر کاربردشان در مدارهای الکترونیک و کنترل حرارت به کثرت از طرف مشتریان درخواست می‌شوند.

پوشش­های نوری شفاف: نانوآلومینا که به صورت پراکنده در حلال درآمده و بر روی لنزها و صفحه‌های نمایش می‌نشیند, یک پوشش حفاظتی ایجاد می‌کند که علاوه بر گسترش قابلیتهای فعلی باعث افزایش کاربردهای صفحه­های نمایش و لنزهای پلی‌کربنات سبک و ارزان می­شود.

فتوولتاتیک (تولید الکتریسیته بر اثر تابش): شرکت فناوری گراتزل توانسته است با استفاده از خمیرهای نانوتیتانیا و شیشه‌های معمولی یا فیلمهای پلیمری نازک و ترکیب آنها با رنگهای مونومری, یکسری پیلهای خورشیدی جدید را تولید کند که مانند پیل­های خورشیدی فعلی دارای اثر فتوولتاتیکی بوده ولی هزینه کمتری صرف می‌کنند.

مواد انرژی‌زا: نانوکریستال آلومینیوم باعث سوزاندن سریع و مؤثر سوخت (پیشران) جامد نسبت به دیگر پودرهای موجود می‌شود. به همین دلیل از این ماده می‌توان در سوخت موشک و همچنین در رنگهای بدون سرب استفاده فراوان کرد.

ساخت نیمه‌هادی­ها: استفاده از نانوذرات تیتانیا و آلومینا در دوغاب­های صیقل­دهی شیمیایی- مکانیکی CMP)) باعث بوجود آمدن ویفرهایی با سطوح صاف‌تر، کارایی بالاتر و قابلیت تمیزکنندگی آسانتر در مقایسه با استفاده از دوغاب­های معمولی می‌شود.

دیسک‌ گردان­ها: انتظار می‌رود ظرفیت ذخیره­سازی اطلاعات در دیسک‌گردان­ها تا 5 سال آینده، سالیانه 60 درصد افزایش داشته و در سال 2002 به 20 گیگابایت درهر اینچ برسد. این افزایش باعث اثرگذاری بر روی تمام جنبه‌های سیستم­های ذخیره اطلاعات از قبیل مدلسازی دیسک‌گردان­ها، مواد، ساخت، اندازه‌گیری و اصطکاک‌شناسی می‌شود. نانوذرات اکسیدآهن ازجمله موادی هستند که می‌توان از آنها به عنوان مواد کلیدی جهت افزایش ظرفیت مغناطیسی استفاده کرد.

عوامل ضد باکتری: نقره از موادی است که از قدیم در مبارزه با باکتری­ها بدلیل توقف تبادل اکسیژن در آنها معروف بوده است. تجربه ثابت کرده است که نانوذرات نقره باعث افزایش این خاصیت می‌شود. این ماده، اکنون در پوشش زخمهای خاص برای جلوگیری از ورود باکتری­ها به بدن استفاده می‌شود. از دیگر نانوذرات، به عنوان دارو برای تزریق به قسمتهای آسیب دیده بدن با کاهش ریسک بروز اثرات جانبی استفاده می‌شود.





تاریخ : دوشنبه 87/8/6 | 1:27 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

*این موفقیت تایوان مورد توجه سایر کشورها به ویژه ایالات متحده واقع شده است؛ تا جایی که نشست‌هایی را با مسوولان و کارشناسان این کشور به‌منظور انتقال تجربیات برگزار نموده است. در این نشست اذعان شده است که با وجود اینکه برنامه ملی فناوری نانو در تایوان چند سال بعد از آمریکا شروع شده است، اما در حوزه آموزش، تایوان بسیار سریع‌تر و بهتر از آمریکا نتیجه گرفته است و ایالات متحده باید از این تجربیات و برنامه‌ریزی‌ها استفاده کند.

مقدمه: یکی از مباحث مهم در توسعه نانوتکنولوژی، بحث آموزش و ترویج این فناوری می‌باشد. در این زمینه اقدامات و برنامه‌های مختلفی در کشورها صورت گرفته است که دسته‌ای از آن‌ها در سطح آموزش و پرورش انجام پذیرفته است. این نوشتار بر آن است که به اجمال به بررسی تجربیات کشورهای مختلف، به‌ویژه کشور تایوان، به‌عنوان یکی‌ از موفق‌ترین کشورها در این زمینه، بپردازد.
به‌طور کلی برنامه‌های آموزشی سطح آموزش و پرورش را می‌توان به سه بخش کلی تقسیم کرد:
بخش اول مربوط به آموزش معلمان است. در این بخش فعالیت‌های متعددی در کشور تایوان انجام شده است. بنیاد ملی علوم تایوان بر اساس برنامه ملی علم و فناوری نانو که در سال 2002 تدوین شده است اقدام به اجرای برنامه‌هایی به شرح ذیل نموده است:
- برنامه‌ی آموزشی مدارس (K-12)،که هدف آن آگاه‌سازی معلمان و کمک به تدوین مواد آموزشی برای دانش‌آموزان است.
- تاسیس 5 مرکز منطقه‌ای آموزش فناوری نانو، مجهز به دستگاه AFM (Atomic Force Microscope)، که در این مراکز دوره‌های آموزشی فناوری نانو برای معلمان برگزار می‌شود.
- تالیف سه کتاب آموزشی فناوری نانو در حوزه های شیمی و فیزیک و زیست‌شناسی تحت عنوان سمفونی نانو که مطالب این کتاب‌ها توسط معلمانی که آموزش فناوری نانو را گذرانده‌اند تدوین شده و مخاطب آن‌ سایر معلمان هستند.

بخش دوم شامل گنجاندن مطالب فناوری نانو در کتب درسی است. بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه حاکی از فعالیت کشورهای مختلف در این حوزه است. از جمله این کشورها می‌توان به ایالات متحده، مکزیک، انگلستان و چند کشور اروپایی دیگر اشاره کرد. ولی در این میان کشور تایوان در این زمینه نیز از سایر کشورها فعال‌تر بوده و گوی سبقت را از آن‌ها ربوده است. از جمله اقدامات نوآورانه تایوان در این زمینه می‌توان به گنجاندن رمان «طعمه(Prey)» در برنامه‌ریزی دانش‌آموزان اشاره کرد. این رمان که نوشته‌ی کریکتون می‌باشد رمانی است که حوادث آن بر مبنای نانوذرات و میکروروبات‌ها رخ می‌دهد. علاوه بر این تایوان اقدام به طراحی آزمایش‌های عملی (شش آزمایش نانویی از جمله سنتز سیالات مغناطیسی آبی) در زمینه‌ی فناوری نانو کرده است و این آزمایشات را در برنامه‌درسی دانش‌آموزان گنجانده است. "این موفقیت تایوان مورد توجه سایر کشورها به ویژه ایالات متحده واقع شده است؛ تا جایی که نشست‌هایی را با مسوولان و کارشناسان این کشور به‌منظور انتقال تجربیات برگزار نموده است. در این نشست اذعان شده است که با وجود اینکه برنامه ملی فناوری نانو در تایوان چند سال بعد از آمریکا شروع شده است، اما در حوزه آموزش، تایوان بسیار سریع‌تر و بهتر از آمریکا نتیجه گرفته است و ایالات متحده باید از این تجربیات و برنامه‌ریزی‌ها استفاده کند." یکی از این تجربیات، استفاده از رمان و داستان به‌عنوان ابزارهای درسی جهت آموزش علوم به دانش‌آموزان است که ایالات متحده نسبت به آن بی‌توجه بوده است.
بخش سوم مربوط به برنامه‌هایی است که جزء برنامه آموزش اصلی دانش‌آموزان نبوده و حالت فوق‌العاده دارند. در این بخش کشورهای زیادی من‌جمله تایوان، تایلد، ژاپن و آلمان فعالیت داشته‌اند. اتحادیه اروپا نیز در این زمینه اقداماتی را انجام داده است که نمونه‌ای از فعالیت‌های آنان به شرح ذیل می‌باشد:
- اتحادیه اروپا در زمینه آموزش مستقیم دانش‌آموزان از طریق کتب درسی، فعالیت اجرایی و عملی نداشته است؛ اما این اتحادیه از کتابچه‌ها، لوح‌های فشرده و سایر ابزارها جهت آموزش دانش‌آموزان استفاده نموده است
- وزارت آموزش و پرورش آلمان نیز دوره‌ها‌ی آموزش نانو ترتیب داده است. به علاوه این وزارتخانه نمایشگاه سیاری با عنوان Nanotruak فراهم کرده است که به‌طور منظم جابجا شده و به‌صورت موقت در مدارس مستقر می‌گردد.

- در بین کشورهای آسیایی نیز می‌توان به فعالیت‌های کشور ژاپن اشاره کرد. ژاپن با ایجاد سایت ویژه‌ای در زمینه فناوری نانو، آموزش رده سنی کودکان و نوجوانان را در دستور کار قرار داده است.

- اما قسمت اعظم فعالیت‌ها در این زمینه مربوط به ایالات متحده آمریکا می‌باشد. از آن جمله می‌توان به برگزاری نمایشگاه سیار Too Small To See اشاره کرد که از پاییز 2006 سفر خود را درایالات متحده آغاز کرده است.

به علاوه چند طرح پژوهشی که مربوط به آموزش نانو در رده سنی K-12 است توسط دانشگاه‌ها و با همکاری مدارس و معلمان انجام شده و یا در حال انجام هستند. همچنین چند دانشگاه، من‌جمله دانشگاه مرکزی فلوریدا و دانشگاه پنسیلوانیا اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی فناوری نانو برای معلمان و دانش‌آموزان کرده‌اند؛که این برنامه‌ها با همکاری و حمایت بنیاد ملی علوم آمریکا صورت گرفته است. در کنار این اقدامات نیز چند سایت متنوع که پشتیبانی بعضی از آن‌ها توسط دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، جهت آموزش و ترویج فناوری نانو در رده سنی K-12 راه اندازی شده است. علاوه بر این‌ جهت آشنایی و آموزش مطالب مفید فناوری نانو برای دانش-آموزان کتابی با عنوان Nanoscale Science:Activities for grades 6-12 در ایالات متحده منتشر شده است که مخاطبان این کتاب دانش‌آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان هستند.

در نهایت نیز می‌توان به انتشار مجله‌ای با نام Nano education در این کشور اشاره کرد که اساسا هدف آن بررسی روش‌ها و راه‌کارهای موثر آموزش فناوری نانو در رده سنی k-12 می‌باشند.






تاریخ : دوشنبه 87/8/6 | 1:25 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
در چند سال گذشته توجه به استفاده از مواد طبیعی برای تقویت پلاستیک ها زیاد شده. بیشترین کار در این زمینه روی چندسازه های دارای پودر چوب، خاک اره و موادی از این دست شده. استفاده از الیاف طبیعی مثل کتان، کنف و الیاف سلولزی دیگه برای تقویت پلاستیک ها هم در این راستا زمینه تحقیقاتی نسبتا جدیدی به شمار میره. این الیاف علاوه بر قابلیت بازگشت به طبیعت، نسبت به الیاف تقویت کننده دیگر ارزان ترند و در کاربردهایی که ویژگی های مکانیکی چندسازه های شیشه ای بیش از حد لازم است، قابل استفاده اند. تخمین زده می شه که این مواد توان در اختیار گرفتن ?? تا ?? درصد بازار الیاف تقویت کننده پلاستیک ها را دارند.
الان الیاف طبیعی در مقیاس تجاری هم تولید می شوند که می تونیم از این بین دو محصول Durafibre و Durafill را مثال بزنیم که شرکت Cargill کانادا عرضه می کنه.


برای اطلاعات بیشتر:

http://plastics.about.com/library/PR/2000/bllear1.htm
http://www.fao.org/DOCREP/004/Y1873E/y1873e0a.htm
http://www.plasticstechnology.com/articles/199910fa1.html
www.e-polymers.org/papers/peijs_110202.p





تاریخ : دوشنبه 87/8/6 | 1:19 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
گردآوری: محسن حاجی هادی
الیاف کوارتزالیاف کوارتز (سیلیس فیوز شده ی خالص) تا دمای ???? درجه سانتیگراد و در زمانهای کوتاه تا ???? درجه سانتیگراد قابل استفاده اند . حال آنکه الیاف شیشه تا ??? درجه سانتیگراد کاربرد دارند . کوارتز در برابر رادار نسبت به شیشه شفاف تر است و شفافیت آن در بسامدهای بالا نیز افزایش می یابد . در ضمن چگالی کمتری از شیشه دارد . کوارتز از نظر شیمیائی پایدارتر است و مقاومت الکتریکی بالای آن باعث می شود که برای کاربردهای استتاری (صنایع نظامی) ایده آل باشد . از کاربردهای الیاف کوارتز به موارد زیر می توان اشاره کرد : عایق حرارتی ، لوازم ورزشی ، ساینده ها ، محافظ رادار و کابل های ضد آتش ، بهای الیاف کوارتز تقریباً بین ??? تا ??? دلار بر کیلوگرم است . در کاربردهائی چون محافظ رادار هواپیما ـ که در معرض برخورد ذرات تگرگ و غیره هستند ـ الیاف کوارتز را به خاطر مقاومت به ضربه ی بالا به کار می برند و این امر مایه ی کاهش شدید هزینه های جایگزینی می شود .الیاف بازالت الیاف پیوسته بازالت در دهه ?? میلادی در شوروی سابق گسترش یافته اما تا کنون کاربرد آنها به صنایع نظامی محدود شده است . در مقایسه با الیاف شیشه ، این الیاف دمای کابری بیشتری برابر با ???? درجه سانتی گراد ، سفتی بالاتر ، مقاومت بهتر در برابر قلیائی ها و استحکامی شبیه به S_glass از خود نشـان می دهند . به خاطر مقاومت بـازالت در برابر قلیائی ها ، امکان تقویت بتن با آن مد نظر قرار گرفته است .روش تولید الیاف بازالت همانند الیاف شیشه است ولی ماده اولیه آن سنگ های بازالتی است . هم اکنون بهای آن حدود ? تا ?? دلار بر کیلوگرم است .الیاف کربــنالیاف کربن عمومی ترین الیاف در کامپوزیت های با کارآئی بالا هستند . الیاف کربن از پیرولیز یک ماده آلی ساخته می شوند ، بدین ترتیب ?? درصد یا بیشتر از ماده آلی تبدیل به کربن خواهد شد . سپس عملیات حرارتی با دمای بسیار بالائی روی الیاف صورت می گیرد تا الیاف بسیار قوی و سفتی تولید شود . از مواد اولیه آلی ، پلی اکریلو نیتریل (PAN) ، قیر (Pitch) و رایون (Rayon) را می توان نام برد . رایون جزو قابل دسترس ترین مواد اولیه الیاف کربن است ، اما به عملیات حرارتی با دمای بسیار بالائی نیاز دارد که بهای تمام شده محصول نهائی را افزایش می دهد . امروزه پلی اکریلو نیتریل و قیر جایگزین رایون شده اند . محصول بدست آمده از این مواد ، با نام الیاف گرافیتی (در آمریکا) یا الیاف کربنی (در اروپا) شناخته می شوند . استحکام و سفتی الیاف کربن بسیار بالاست . اختلاف در ویژگی های الیاف ، از شرائط عملیات حرارتی و نوع ماده اولیه ناشی می شود . استحکام الیاف حاصل از PAN در محدوده ی خوب تا عالی (????/?Mpa) با سفتی تـا (Mpa ??????/?) تغییر می کنند . الیاف حاصل از قیر ممکن است سفتی تا (Mpa ??????) داشته باشند . مدول کششی (سفتی) الیاف کربن معمولا" به صورت کم (??-?? Msi) ، متوسط (??-?? Msi) ، بالا (??-?? Msi) یا بسیار زیاد (??-??? Msi) بیان می شود .الیاف با سفتی بالا در جهت طولی ضرایب انبساط حرارتی کم یا منفی دارند . با وجود این ، الیاف با سفتی خیلی بالا به عملیات حرارتی دما بالا (???? درجه سانتی گراد) نیاز دارند و بنابراین بسیار گران هستند . اما به خاطر برخی از ویژگی های منحصر به فرد ، کاربردهای روزافزونی در کامپوزیت های با کارآئی بالا پیــدا کرده اند . مقاومت به خستگی آن ها همانند مقاومت شیمیائی شانفوق العــاده است .ویژگی های فشاری خوبـی دارند و هم چنین ویژگی های آن ها در جهاتی غیر از جهت اصلی الیاف مناسب است . هدایت حرارتی بالائی دارند و انباسط حرارتی آن ها به گونه ای است که اجازه طراحی
??
سازه هائی را با انبساط کم و یا حتی انبساط صفر می دهد . هم چنین ویژگی های اصطکاکی (سایشی) عالی دارند . با وجود این که الیاف کربن به طور قابل توجهی گران تر از الیاف شیشه اند ، در بیشتر کاربردها، ترکیب مناسبی از ویژگی های مورد نظر را با بهائی قابل قبول تامین می کنند .با وجود این ، الیاف کربن مقاومت به ضربه و چقرمگی کمتری نسبت به الیاف شیشه و آرامید دارند . در حالی که این الیاف ، خودشان در برابر خوردگی مقاوم هستند ، خوردگی الکترو شیمیائی فلزات را گسترش می دهند . در مورد کامپوزیت های با کارآئی بالا، باید واقع بین بود . بها، فاکتوری مهم در گزینش نوع الیاف است . روش هائی برای کاهش هزینه الیاف ، بدون تغییر کامل نوع الیاف انتخابی وجود دارد . برای مثال ، الیاف کربن معمولی از نوع فضائی آن (برای کاربردهای هوا فضائی) بسیار ارزان تر است . یکی از الیاف معمولی کم بها ، الیاف با بافت درشت با تعداد بیشینه ی ???,??? تار است . این الیاف به خاطر ساخت سریع آنها ، به گونه ی قابل توجهی ارزان تر هستند . هم چنین قطر تارهای درون الیاف نیز می تواند تاثیر مهمی بر بهای آن داشته باشد . بیشتر تارهای کربنی حاصل از PAN ، قطری در حدود ? میکرون دارند ، اما الیاف با قطر کمتر ( برای مثال 5 میکرون) کارآئی بهتری دارند . ولی معمولاً گران تر و شکننده تر هستند و بنابراین استفاده از آنها مشکل تر است . جنبه های اقتصادی نیز روی بهای الیاف کربن و دیگر الیاف تاثیر مهمی دارد . چنانچه حجم تولید افزایش یابد ، بها کاهش خواهد یافت و چنانچه ، الیاف کربن در کاربردهای معمول بیشتر به کار رود ، انتظار می رود قیمت ها کاهش یابند .با معرفی الیاف آرامید در دهه ی ?? میلادی توجه بازار به الیاف کربنی کاهش پیدا کرد . با وجود این در اوائل دهه ی ?? میلادی ، تولید کنندگان الیاف کربنی تولید الیاف با استحکام و سفتی بالا و مقاوم در برابر ضربه را ـ تقریباً با همان بهای پیشین ـ آغاز کردند . بدین ترتیب حتی سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دادند . با طراحی مناسب ، کامپوزیت های الیاف کربنی می توانند ده برابر مستحکم تر و پنج برابر سفت تر از فولاد با دست کم یک پنجم وزن فولاد باشند . هیچ نوع الیاف دیگری نمی تواند سفتی کربن را به همراه استحکام زیاد و با بهای معقول تامین کند . کاربردهای الیاف کربن عبارتند از : لوازم ورزشی (کفش های دو میدانی ، راکت تنیس و غیره ) ، اندام مصنوعی ، بدنه هواپیما ، سازه های ماهواره ای ، تجهیزات حفاری در دریا ، بدنه موتور موشک ، درهای شاتل فضائی و غیره . کامپوزیت های الیاف کربنی در بیشتر هواپیماهای نظامی و هواپیماهای نوین یافت می شوند . هم چنین به کارگیری این کامپوزیت ها در کاربردهای زیربنائی هم چون تقویت سازه ای یا بازسازی در برابر زلزله مرسوم است . بهای نوع معمول الیـاف کربن حدود ?? دلار بر کیلوگرم است . حال آنکه بهای ارزان ترین نوع فضائی آن حدود ?? دلار بر کیلوگرم است . با وجود این ، الیاف کربن ویژه که بهائی بالاتر از ???? دلار بر کیلوگرم دارند ، نیز موجود هستند و گاهی مصرف می شوند





تاریخ : یکشنبه 87/8/5 | 2:15 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
 صابون هوشمند ساخته شد

صابون ی هوشمند صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب ایجاد خواهند کرد.به گزارش خبرگزاری مهر،شوینده های فعلی حاوی مولکول های فعال سطحی هستند که از یک سمت با برخورداری از خاصیت های چربی،آلودگی و جرم ها را جذب و سمت دیگر آن ها را به کنار می رانند.این مولکول ها همچنین تمایل به تولید حباب داشته که البته این فرایند استفاده از آب بیشتر را موجب می شود.اکنون محققان دانشگاه کوینزلند استرالیا واکنش کننده ی شیمیایی هوشمندی تولید کرده اند که تنها تحت شرایط محیط های قلیایی حباب تولید می کنند.بر اساس گزارش(نیوساینتیست)شوینده ها در این فرایند نوین تمایل دارند تا خاصیت قلیایی داشته باشند.بنابراین در زمان سپری شدن چرخه ی شست و شو مولکول های یاد شده به یکدیگر متصل شده تا حباب تشکیل دهند.

((مجله ی مواد شیمیایی))






تاریخ : یکشنبه 87/8/5 | 2:14 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.