سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نقل از برنا، سلاح های جنگی نزدیک ترین دوست سربازان در میادین جنگی هستند و با وجود پیشرفت ها و تحولات عظیمی که در زمینه تاکتیک های نظامی و ادوات جنگی در 100 سال اخیر به وجود آمده، اما هنوز هم تفنگ ها نقش موثری در خطوط مقدم ایفا می کنند.


متخصصان تسلیحات نظامی در شبکه تلویزیونی دیسکاوری با بررسی تفنگ هایی که تاکنون ساخته شده اند، 10 تفنگ برتر تاریخ را معرفی کردند.برخی از این سلاح‌ها از زمان جنگ‌های جهانی تاکنون مورد استفاده‌اند اما هنوز در رده‌بندی مرگبارترین ها، جایگاه خود را از دست نداده‌اند.


رده بندی برترین ها را از رتبه دهم آغاز می کنیم:



1.ام 14 (M14) :


مشخصات فنی :


نوع : نیمه اتوماتیک


کالیبر: 7.62 * 51 میلیمتر


تعداد شلیک : 700 تا 750 گلوله در دقیقه


در اواخر جنگ جهانی دوم از آنجایی که سربازان پیاده نظام آمریکایی مجبور بودند همزمان 4 نوع سلاح مختلف را به همراه مهمات با خود حمل کنند، طراحان تسلیحات به فکر تفنگی افتادند که در آن قابلیت های موجود را جمع کنند که در نهایت، نتیجه مطالعات آنها به ساخت تفنگ ام 14 انجامید. نخستین کاربرد این تفنگ در یورش نیروهای آمریکایی به ویتنام بود، عملکرد ام 14 فوق العاده اما اکثر سربازان از وزن زیاد آن گلایه داشتند.



 


2. اس.تی.جی 44 (Strumgewehr 44) :


مشخصات فنی :


نوع : نیمه خودکار یا خودکار


کشور سازنده : آلمان


کالیبر :7.92 *33 میلیمتر


ظرفیت خشاب : 30 تایی


تعداد شلیک : 500 گلوله در دقیقه


ورماخت (Wehrmacht) یا همان ارتش آلمان در سال های 1935 تا 1945، بعد از عملکرد ناموفق سلاح موزر (Mauser) در میادین جنگ، تصمیم به ساخت سلاح جدیدی گرفت. نام این سلاح جدید را نازی ها تفنگ تهاجمی (Strurmgewehr به زبان آلمانی( گذاشتند. علت محبوبیت این تفنگ، کم شدن قطر کالیبر آن و در نهایت افزایش برد موثر و کاهش وزن مهماتی بود که سربازان مجبور بودند آنها را حمل کنند. قابلیت های این تفنگ آن قدر زیاد بود که نازی ها افسوس می خوردند که چرا زودتر آن را تولید نکردند. هرچند اس.تی.جی 44 در سال 1944 یعنی یک سال پیش از پایان جنگ جهانی دوم به میدان جنگ آمد اما نقش موثر آن تا مدت ها در خاطره آلمانی ها باقی ماند.



 


3.  1903 اسپرینگفیلد (1903 Springfield) :


مشخصات فنی :


نوع : گلنگدن دستی


کشور سازنده : آمریکا


کالیبر : 7.62*63 میلیمتر


ظرفیت خشاب : 5 تایی


تعداد شلیک : 10 گلوله در دقیقه


در نبرد آمریکایی – اسپانیایی ، نیروهای آمریکایی به شدت از عملکرد ضعیف تفنگ های نروژی کرگ یورگنسان کلافه شده بودند، با قرض گرفتن فناوری تفنگ های آلمانی آن زمان به نام موزر، اسپرینگ فیلد را تولید کردند.


 


 


4. اشتایر آاوگ (Steyr AUG)


مشخصات فنی :


نوع : کاملا خودکار


کشور سازنده : اتریش


کالیبر : 5.56 *45 میلی متر


ظرفیت خشاب : 30 و 42 تایی


تعداد شلیک : 650 گلوله در دقیقه


این تفنگ برای اولین بار توسط ارتش اتریش در سال 1977 معرفی شد. ظاهر این تفنگ شباهت زیادی به سلاح های فیلم های علمی تخیلی است.


 


5. ماوزر K98K (برنو)


مشخصات فنی :


نوع : گلنگدن دستی


کشور سازنده : آلمان


کالیبر : 7.92 *57 میلیمتر


ظرفیت خشاب : 5 تایی


تعداد شلیک : 10 تا 15 گلوله در دقیقه


ماوزر K98K که در کشور ما به برنو معروف است برای نخستین بار در اواخر قرن نوزدهم میلادی معرفی شد. نسخه نهایی این تفنگ در طول جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت.



 


6. اف ان (FN FAL)


مشخصات فنی :


نوع : نیمه خودکار یا تمام خودکار


کشور سازنده : بلژیک


کالیبر : 7.62*51 میلی متر


ظرفیت خشاب : 20 تایی


تعداد شلیک : 650 تا 700 گلوله در دقیقه


بلژیکی ها با الهام از اس تی جی 44 نازی ها، این تفنگ را طراحی کردند. با تولید این اسلحه طولی نکشید که آن به یکی از سلاح های کلاسیک دوران جنگ سرد تبدیل شد و در بیش از 50 کشور مورد استفاده قرار گرفت.



 


7. ام 1 گرند (M1 Garand) :


مشخصات فنی :


نوع : نیمه خودکار


کشور سازنده : آمریکا


کالیبر :7.62*63 میلی متر


ظرفیت خشاب : 8 تایی


تعداد شلیک: 30 گلوله در دقیقه


با ساخت این اسلحه در سال 1936 در مدت زمان کوتاه این تفنگ به یکی از موفق ترین و محبوب ترین سلاح های دنیا تبدیل شد. ام 1 اولین تفنگ موفق نیمه خودکار دنیا است که تا زمان بازنشستگی آن یعنی اوایل دهه 60 میلادی بالغ بر 6 و نیم میلیون از آن تولید شده است.



 


8. لی آنفیلد اس ام ال ای (Lee-Enfield SMLE)


مشخصات فنی :


نوع : گلنگدن دستی


کشور سازنده : انگستان


کالیبر: 7.7*56 میلی متر


ظرفیت خشاب : 10 تایی


تعداد شلیک : 15 تا 20 گلوله در دقیقه


این تفنگ از زمان آغاز جنگ جهانی اول تا سال 1956 در درگیری کانال سوئز به عنوان سلاح سازمانی ارتش پیاده نظام انگلستان شناخته شده است. خشاب این تفنگ ظرفیت 10 گلوله را در خود جا می داد و تا آن زمان تفنگی با این ظرفیت خشاب ساخته نشده بود.



 


9. ام 16 (M16)


مشخصات فنی :


نوع : نیمه خودکار یا تمام خودکار


کشور سازنده : آمریکا


کالیبر: 5.56*45 میلی متر


ظرفیت خشاب : 20 و 30 تایی


تعداد شلیک : 700 تا 950 گلوله در دقیقه


اگر چه مدتی طول کشید تا نواقص این اسلحه به طور کامل برطرف شوند، اما با ورود این تفنگ به میادین جنگی در اوایل دهه شصت میلادی و اثبات قابلیت های آن، تحسین همه کارشناسان نظامی را برانگیخت.



 


10. آ کا 47 (AK 47)


مشخصات فنی :


نوع : خودکار یا تمام خودکار


کشور سازنده : اتحاد جماهیر شوروی


کالیبر : 7.62*39 میلی متر


ظرفیت خشاب : 30 تایی


تعداد شلیک : 600 گلوله در دقیقه


آ کا 47 با رکورد تولید بیش از 75 میلیون قبضه در سراسر جهان به یکی از اسطوره های جنگ افزار تبدیل شده است. این تفنگ علاوه بر این که طراحی ساده دارد از قیمت پایین هم برخوردار است.


 


 






تاریخ : یکشنبه 90/11/2 | 5:29 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

10 خودروی زرهی برتر جهان (+ عکس) در طی قرن اخیر، خودروهای جنگی و زرهی پیاده نظام (نفربر زرهی)، از جمله وسایل نقلیه ای بودند که نیروها را به مراکز مناطق جنگی می بردند و به پیروزی آنها در جنگ کمک می کردند.اما در بین همین وسایل نقلیه جنگی، بهترین هایی وجود دارد که در این مقاله به ده نمونه برتر آن می پردازیم.1
113- M
- 113- M پس از جنگ جهانی دوم، نیاز به یک نفربر زرهی خدمه برای نیروهای پیاده نظام احساس می شد که نتیجتا ثابت شد خودرویی تمام شنی که بتواند ترکیبی از سرعت و قابلیت حرکت در انواع زمین ها را ارائه دهد، خودرویی مناسب خواهد بود. از این رو 113- M  در اوایل دهه 1960 وارد عرصه تولید گردید. این نفربر با قابلیت حمل 10 نفر نیرو، سرعت 40 مایل در ساعت و همچنین شعاع عمل 300 مایل، حقیقتا یک برنده محسوب می شد. از همان زمان 80 هزار دستگاه از این خودرو به تولید رسید، به طوری که حتی به حدود 50 کشور نیز صادر گردید.113- M همچنین دارای قابلیت حمل به صورت محموله هوایی بود و خودروی آبی خاکی نیز محسوب می شد، کمااینکه در جنگ ویتنام خاورمیانه و عراق مورد استفاده های گسترده ای قرار گرفته است.از ویژگی های دیگر این خودرو باید به این مطلب اشاره کرد که علاوه بر نقش آن که حمل خدمه بود، در نقش هایی همچون حامل خمپاره انداز، خودروی فرماندهی، ضد هوایی و شعله افکن نیز عمل می کرد. 113- M هنوز هم خودرویی قدرتمند به حساب می آید به طوری که به عنوان یکی از خودروهای زرهی بسیار پرکاربرد به تولید می رسد.2
M-2 Bradley
- M-2 Bradleyنقایص نفربر زرهی به عنوان خودروهای جنگی، همچون زره نازک و قدرت شلیک محدود به ایجاد راهکارهایی جهت اصلاح خودروهای جنگی پیاده نظام در اواخر دهه 1960 منجر گردید. در این طرح به جای ساخت خودرویی که بتواند فقط نیروهای پیاده نظام را تا میدان جنگ حمل کند، به طوری که آنها برای جنگیدن مجبور به پیاده شدن از خودرو باشند، طرحی به نام IFV ارائه شد که با آن نیروها در حالی که داخل خودرو هستند، می توانند با سلاح هایشان به جنگ دشمن بروند و با آن درگیر شوند و در عین حال به واسطه زره خودرو حفاظت شوند.Bradley IFV که از طرح های شوروی و آلمان اقتباس شده بود، در سال 1981 وارد تولید شد. این خودرو که M-2 نیز نام دارد، به علت دارا بودن زره فاصله دار و لایه لایه در قسمت بالای بدنه آلومینیومی خود، نسبت به M-113 ، حفاظت بیشتری برای مسافران خود به عمل می آورد.Bradley همچنین با دارا بودن توپ 25 میلیمتری از قدرت شلیک بالاتری برخوردار است و می تواند گلوله های اورانیوم تهی شده را شلیک کند. این سلاح بسیار قدرتمند توانسته بسیاری از خودروهای زرهی عراق را در طی عملیات "طوفان صحرا" نابود کند.3
MCV-80 Warrior
- MCV-80 Warriorنفربر زرهی انگلیسی MCV-80 همچون Bradley آمریکایی، بازتاب دهنده تغییری در فلسفه طراحی خودروهای زرهی نفربر می باشد و این در زمانی اتفاق افتاده که خودروی شوروی BMP-1  معرفی گردید. نفربر زرهی، هم اکنون از خودروهای جنگی پیاده نظامی محسوب می شوند که می توانند پشتیبانی آتش فراهم آورند و همچنین با خودروهای دشمن درگیر شوند. Warrior در طی جنگ اخیر عراق، توانایی های خود را بارها به اثبات رساند، به خصوص در زمان هایی که در درگیری های شدید گرفتار می شد، راننده آن آنقدر قدرت عمل داشت که می توانست خودرو را از مسیرهای خطرناک بیرون آورد و زندگی نیروهای به شدت زخمی شده خود را نجات دهد و به همین دلیل به وی نشان پیروزی یعنی بزرگ ترین افتخار نظامی انگلستان اعطا شد.Warrior ، نفربری جامع است که می تواند مخازن و تجهیزات را به مدت حتی 48 ساعت با شعاع عمل 410 مایل، سرعت 47 مایل بر ساعت و توپ 7.62 میلی متری با خود حمل کند.4
Stryker
- StrykerStryker اولین خودروی زرهی جدید است که در سال 1980 به ارتش ایالات متحده معرفی گردید. از این خودرو بسیار توانا می توان هم به صورت یک نفربر پیاده نظام و هم به صورت سیستم متحرک توپ با لوله 105 میلی متری استفاده کرد.ماکسیمم سرعت خودرو 62 مایل است و قابلیت حمل 9 نفر نیرو و خدمه را داراست. این خودرو که توانایی حرکت در همه نوع زمین را داراست، می توانند قابلیت حمل و نقل را با سرعت بسیار بالا فراهم کند. همچنین قابلیت حمل هوایی به وسیله C-130 Hercule را دارد و می تواند بسیار سریع تر از تانک سنگین Abrams به مناطق جنگی برسد.از Stryker در عراق و افغانستان استفاده های زیادی شده و بیش از 2400 دستگاه از آن به تولید رسیده است.5
Sd.Kfz.251
- Sd.Kfz.251زمانی که آلمان نازی، توسعه نظریه حمله رعدآسای خود را در دهه 1930 آغاز نمود. بسیار واضح بود که نیروهای پیاده نظام و توپخانه ای آن به نوع جدیدی از خودرو نیاز دارند. نتیجه امر به طراحی یکی از مهم ترین خودروهای جنگی آن زمان که نیمه شنی بود، انجامید.عنوان این نفربر زرهی که Sd.Kfz.251 نام داشت، برای اولین بار در سال 1938 معرفی گردید.این خودرو در طی جنگ لهستان، ارزش های خود را ثابت کرد و نشان داد که شریک ایده آلی برای خودروهای زرهی و بسیار سریع آلمانی می باشد. از این جنگنده نیمه شنی در ابتدا به صورت حامل زرهی خدمه و یا خودروی یدک کش توپخانه استفاده می شد اما پس از مدتی نقش های دیگری همچون خودروی ضد تانک، ضد هوایی، آمبولانس، خودروی فرماندهی و حتی راکت انداز که با عنوان stuka پیاده نظام شناخته شده را پذیرفت. توانایی برجسته این خودروهای نیمه شنی از سیستم منحصر به فرد و پیچیده track شنی (کشنده) آن ناشی می شود. با این وجود قدرت کم چرخ های جلوی آن سبب گردیده در مقایسه با خودروهای مشابه آمریکایی از قابلیت مانور پذیری کمتری برخوردار باشد. از این نفربر در همه جنگ های مهم ارتش آلمان در طی سال های جنگ جهانی دوم استفاده شده است. تا ده سال پس از جنگ نیز به وسیله ارتش چک و اسلواکی مورد استفاده قرار گرفت.6
BMP-1
- BMP-1از زمانی که نفربر زرهی، قابلیت های خود را در جنگ جهانی دوم به اثبات رساند، خودروهای چرخدار و شنی در تمام ارتش های جهان به خدمت گرفته شدند.ارتش سرخ شوروی، اولین ارتشی بود که به سمت این ایده یعنی نفربر زرهی گام برداشت، از همین رو نیروهای پیاده نظامش می توانستند به جای آنکه از خودرو پیاده شوند و بدون حفاظت از زره بجنگند، از داخل نفربر، با دشمن درگیر شوند.اولین بار که غرب این خودروی جدید را در نمایشی باشکوه مشاهده کرد، در سال 1967 در Red Square بود.Bronevaya Maschina Piekota یا همان BMP-1 به دریچه هایی جهت شلیک خدمه مجهز بود تا خدمه بتوانند از این طریق در حالیکه داخل خودرو هستند، به شلیک بپردازند. این جنگنده همچنین دارای توپ 73 میلی متری بود که بر روی برجک تانک نصب شده و قابلیت شلیک موشک های مجهز به باله HEAT را داشت. BMP جنگنده ای آبی خاکی بود که به واسطه شنی از آب عبور می کرد.با وجود تمام مزیت هایی که برای BMP ذکر شد، باید گفت که این نفربر زرهی بسیار توانا از نقایصی هم برخوردار بود. زره آن نازک بود، همچنین low silhouette آن سبب گردیده، جا برای خدمه و مسافران بسیار محدود شود اما با این حال در بسیاری از ارتش های جهان مورد استفاده قرار گرفته است. BMP-2 مدل بعدی آن است که به تعداد بسیار زیادی به تولید رسید و در جنگ عراق و افغانستان نیز مورد استفاده قرار گرفت.7
Bren Gun
- خودروی زرهی همگانی Bren Gunاین خودرو زرهی انگلیسی نسبت به همه خودروهای جنگی زرهی جنگ جهانی دوم، بیشترین کاربرد را داشته است. چرا که می توانست چهار تا چهارده نیرو را در خود جای دهد و در غالب چندین مدل از حمله حامل مسلسل، پرتاب شعله، سکوی خمپاره انداز و کشنده توپ مورد استفاده قرار می گرفت. این خودرو همچنین با توپ ضد تانک 6 پوندی اش قابلیت حمل هوایی را نیز داشت.از قابلیت های این خودرو باید به این مطلب نیز اشاره کرد که از میادین جنگ اروپا تا جنگ های خاور دور، در همه مبارزات جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از این خودروهای زرهی به تسخیر آلمانی ها درآمد اما آنها خودرو را برای حمل توپ ضد تانک 37 میلی متری اصلاح کردند و اسم آن را Panzwrjaeger Bren نهادند. در واقع، Bren تنها عاملی است که به وسیله سربازان تمام کشورها در جنگ های رخ داده در طول سال های 45-1939 استفاده شده است.نکته آخر در مورد این خودروی بسیار توانای جنگ جهانی دوم این است که بیش از 200 هزار از آن به تولید رسید.8
M-3
- خودروی نیمه شنی M-3ارتش ایالات متحده در سال 1938 تولید خودروی نیمه شنی را آغاز کرد که از طراحی فرانسوی برخوردار بود. این طرح که M-3 نام داشت در سال 1941 وارد عرصه تولید شد.M-3 جزء لازم و ضروری لشکرهای زرهی به حساب می آید، به طوری که هر گردان پیاده نظام، به طور متوسط 62 دستگاه از آن را در اختیار داشت.با به اتمام رسیدن جنگ جهانی دوم، 40 هزار دستگاه خودروی نیمه شنی M-3 به تولید رسید که از شکل ها و مدل های مختلفی از جمله حامل خدمه، کشنده توپخانه و خودروی مخابراتی برخوردار بود.این جنگنده از همدوره خود یعنی جنگنده آلمانی Sd.Kfz.251 از قابلیت مانورپذیری آسان تری برخوردار بود و آن هم به علت این بود که گیربکس آن در محور جلویی خودرو قرار داشت. البته این خودرو معایبی هم داشت، مثل اینکه قابلیت حرکت در هر نوع زمینی را نداشت و در ضمن نمی توانست در حمل نیرو موثر واقع شود.M-3 در اکثر کشورها و در طی سال های جنگ جهانی دوم و البته سال های پس از آن مورد استفاده قرار گرفت. تولید آن در سال 1945 متوقف شد، با این حال به وسیله نیروی دفاع اسراییل در جنگ دهه 1980 نیز مورد استفاده قرار گرفت.9
LVT MK-4
- LVT MK-4LVT ها که با عنوان خودروهای زرهی آبی خاکی شناخته شده اند، از خودروهای بسیار لازم و در واقع ستون همه اسکله های دریایی در طی جنگ بلند و خونین اقیانوس آرام به حساب می آمدند.این خودروها که در سال 1944 معرفی گردید، نوعی خودروی ابتکاری بود که به یک در عقب مجهز بود تا از این طریق توپ یا جیپ تخلیه گردد. این در همچنین زندگی هزاران تکاور دریایی را نجات داده است.LVT MK-4 با هویتزر 75 میلی متری و قدرتمند خود می توانست برای حفاظت از 30 نیروی خود که از خودرو پیاده می شوند، شلیک آتش باری انجام دهد.این LVT به جای استفاده از چرخ با شنی حرکت می کرد و همین عامل قابلیت حرکت آسان آن را در آب، شن و یا جنگل های گل آلود و حتی در جاده های صعب العبور و یا زمین های چمن فراهم می نمود. نیروهای انگلیسی نیز از این خودرو در رودخانه هایی همچون راین در طی جنگ اروپا استفاده کرده اند.10
Humvee
- Humveeاین خودروی چرخدار و چند منظوره با قابلیت حرکت بالا یا همان Humvee برای اولین بار در سال 1980 ظاهر شد. شرکت سازنده آن یعنی AM General به علت ساخت حدود 60 هزار دستگاه افزایش یافته، به طوری که به بیش از 36 کشور نیز فروخته شده است.مرکز ثقل پایین و شاسی محکم آن سبب گردیده Humvee به خودرویی بسیار قابل اعتماد در بیش از 12 ترکیب متفاوت تبدیل شود.از خودرو زرهی گرفته تا عملیات های ویژه، از سکوی پرتاب موشک تا خودرویی با تفنگ بدون عقب نشینی، تمام این خصوصیات شگفت انگیز باعث شهرت فراوان آن گردیده است.البته قابلیت حمل هشت نیرو و خدمه، سرعت بالای بیش از 65 مایل بر ساعت و همچنین مسلسل کالیبر 50 آن به این شهرت قوت می بخشد.ارتش ایالت متحده از این خودرو قابل حرکت در انواع زمین ها در عملیات های واقع در سومالی، عراق و افغانستان استفاده های گسترده ای کرده است.البته Humvee به خاطر آسیب پذیر بودنش مورد انتقاد برخی نیز قرار گرفته اما در کل باید گفت که سودمندی این خودرو به پیروزی هایی منجر گردیده است که آن موقعیت ها مستلزم استفاده از خودروهای زرهی و مجهز به سلاح های بسیار سنگین بوده است.منبع: ماهنامه جنگ افزار






تاریخ : یکشنبه 90/11/2 | 5:25 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

تفنگ های تهاجمی ( Assault gun )  مهمترین سلاح یک سرباز در میدان نبرد است . این تفنگ ها معمولاً کالیبرهای 62 / 7 یا 56 / 5 میلی متر را شلیک می نمایند و برای هدف قرار دادن اهداف در مسافت حدود m 600 قابلیت اطمینان ، تعمیر و نگهداری آسان ، وزن کم و جابجایی راحت ، سادگی در کاربرد و ... از ویژگی های مهم و حیاتی یک تفنگ تهاجمی است .


 برای مثال تفنگ G3 ( ژ-س ) یکی بدترین تفنگ های تهاجمی است وزن زیاد ، گیرکردن مکرر تیر در لوله ، تکان ( لگد ) شدید هنگام شلیک و ... از اشکالات مهم این سلاح است . شاید مهمترین نکته ای که سبب معروف شدن این سلاح است اثر وحشتناک گلوله ی آن بر روی فرد است که به علت شکل خاص پروفیل نرمی است و سبب ایجاد جراحت های مرگباری می گردد .


بگذریم در این مقاله سعی داریم دوستان را با اسلحه ی تهاجمی سربازان آمریکایی یعنی خانواده ی M16  آشنا کنیم . در سال 1948 یعنی پس از جنگ جهانی دوم بخش تحقیقات ارتش ایالات متحده نیاز خود را به یک سلاح تهاجمی جدید برای سربازان پیاده اعلام نمود .


 کار طراحی به بخش آرمالیت از شرکت هواپیما سازی فرچایلد واگذار شد . سلاح جدید باید دارای کالیبر 56 / 5 می بود و توانایی نفوذ به کلاه آهنی استاندارد از فاصله ی 500 متری را می داشت .


سلاح جدید توسط سر طراح کمپانی ( یوجین استونی ) و بر پایه ی سلاح قبلی او یعنی AR – 10  طراحی گردید . نمونه های اولیه در سال 1968 ساخته شد که نتایج جالبی در بر نداشت . سلاح جدید AR – 15 نام گرفت و بعدها نام معروف M 16  بر آن گذاشته شد .



در سال 1959 امتیاز تولید سلاح به کمپانی کلت واگذار گردید . انواع اولیه M16 مشکلات زیادی داشتند . طی سال های 65 تا 67 در خلال جنگ ویتنام ، عملکرد ضعیف سلاح در آب و هوای به شدت مرطوب آن کشور و ایراداتی مانند گیر کردن تیر و از کار افتادن سبب وارد آمدن تلفات سنگینی به نیروهای ایالات متحده گردید . طرف  مقابل  نیروهای  آمریکایی  یعنی ویتنامی ها ، از سلاح منحصر به فرد AK – 47   ( کلاشینکف ) بهره می جست .


 پس از جنگ ویتنامی اصلاحات متعددی بر روی سلاح انجام گرفت و این سلاح به یکی از بهترین سلاح های جهان بدل گشت .


گونه های مختلفی از سلاح M 16  ساخته شده که آخرین مدل بهسازی شده در سال 1994 معرفی گردید . ( M 16 A4  ) بدنه ی سلاح از آلومینیوم ریخته گی است و گلنگدن از نوع چرخشی می باشد . وزن سلاح 4 / 3 کیلوگرم و یک ریل در زیر لوله امکان نصب نارنجک انداز M253  بر روی سلاح را می دهد . دوربین های مختلفی برای سلاح طراحی و عرضه گردیده .



لوله دارای 6 خان راستگرد می باشد و اسلحه به طریق فشار گاز باروت مستقیم مسلح می شود .سرعت نواخت تیر بین 700 تا 950 تیر در دقیقه است و سرعت خروجی گلوله از لوله 950 متر بر ثانیه می باشد .


گونه ی کوچکتری از سلاح با نام M4 A1 نیز عرضه گردیده که در کلاس کاربین است ( تفنگ های بین تفنگ تهاجمی و مسلسل های کوچک ) M4 دارای قنداق تلسکوپی است و طول لوله آن کوتاه تر شده . بنابراین برای مأموریت های درون شهری و ضد ترور مناسب می باشد .


بسیاری از نیروهای نظامی و انتظامی از M 16 استفاده می نمایند و بسیاری از کشورها نیز سلاح را تحت لیسانس تولید می کنند .  حزب ا... لبنان نیز از این سلاح به طور گسترده بهره می برد .


 


 


 







تاریخ : یکشنبه 90/11/2 | 5:24 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

XM8

سلحه XM8(ساخته شده از روی تفنگ آبپاش)  

به طور کلی اسلحه های سازمانی ارتش امریکا را M4A1 و M16A2 و  AK-47 تشکیل می دهند ولی توسعه و گسترش سبک هجومی XM8 توسط آمریکا در سال 2002 انجام شد، در این زمان این اسلحه به شرکت Alliant Techsystem آمریکا فرستاده شد تا امکان توسعه و گسترش آلات متحرکه بررسی شود تا به جای اسلحه کارابین XM29-OICW جایگزین شود . XM8 جایگزین دو اسلحه M4A1 و M16A2 (ساخت شرکت هکلر کخ آلمان) در آمریکا شد 


ولی نتوانست جای AK-47 در ارتش امریکا بگیرد. طبق آخرین برنامه اعلام شده از سوی ارتش آمریکا این اسلحه کنار AK-47 ، اسلحه سازمانی نیروهای نظامی آمریکا خواهد شد . این اسلحه می تواند تمام فشنگهای استاندارد ناتو با کالیبر 56/5 را شلیک کند و مطالعاتی روی جایگزین نوعی مهمات 56/5 در حال انجام است ; این مهمات باعث کاهش چشمگیر قدرت و کاهش وزن اسلحه تا حدودی بسیار کم و مهمات قابل حمل برای هر سرباز می شود . این مهمات جدید دارای پوکه کامپوزیتی و چاشنی برنجی است به همراه پوسته پلیمری مرمی که همه آنها در بسیار کم وزن مهمات تاثیر بسزایی دارند اما از میزان کشندکی می کاهد و قابل نفوذ در جلیقه های ضد گلوله نیستند .  این مهمات را می توان در تمام اسلحه های M16 و M4 و هر اسلحه ای که با کالیبر 56/5 ناتو کار می کند استفاده نمود . با این تغییرات 20% وزن XM8 در مقایسه با نوع فعلی کم خواهد شد با اینکه این یک حرکت موفق محسوب می شود ، باز هم اضافه بار سربازان ناشی از وسایل مخابراتی ، حفاظتی و سایر تجهیزات جنگی هنوز وجود دارد .


متفاوت مسلح شدن XM8 اقتباسی است از اسلحه OICW و همچنین قنداق این اسلحه از جنس پلاستیک بوده و حالت ریلی-تلسکوپی دارد به همراه یک دستگیره حمل راحت که روی آن ریلی برای نصب دوربین وجود دارد . در سال 2004 XM8 تحت تستهای مختلف در شرایط متفاوت در چندین واحد از ارتش آمریکا قرار گرفت که نتایج منفی داشت . 


ارتقای مدل XM8 در سپتامبر 2005
پس ساخت و ارائه متوقف شده ( یا حداقل عقب افتاد) است. به هر حال اطلاعات دقیقی در دسترس نیست .  XM8 از سوی شرکت هکلرکخ (Hekler Kokh) آلمان، ارتش آمریکا از شرکتهای اسلحه سازی دنیا دعوت به همکاری برای ارتقای این نوع اسلحه نمود . در همین حال پروژه ساخت OICW متوقف شد و مورد بازبینی قرار گرفت . به همین دلیل جایگزینی M4 و M16 با اسلحه های جدید XM8 و XM29-OICW به تعویق افتاد . در حال حاضر به نظر می رسد تولید XM8


توضیحات تخصصص


این اسلحه تهاجمی تا حدود زیادی شبیه G36 ، دیگر محصول شرکت هکلر کخ می باشد چه از نظر ظاهر و چه از نظر عملکرد .  


خصوصیات منحصر به فرد XM8


1- لگد بسیار زیاد اسلحه.


2 - مسلح شدن با فشار مستقیم گاز باروت .


3- قفل گلنگدن چرخشی.


4- لوله های مختلف برای هر کاربرد و تعویض راحت هر لوله در مدت زمان کوتاه ( لوله های 229 میلیمتر برای نوع کوتاه ، لوله 318 میلیمتر برای مدل متداول ، لوله 508 میلیمتر برای مدل تک تیر انداز و حالت تیربار این اسلحه که روی دو پایه قرار میگیرد کاربرد دارد).


5- ساختار داخلی آن به وسیله یک روکش و محافظ پلیمری حفظ می شود .


6- دستگیره آتش آن همانند G36 در قسمت دستگیره حمل قرار دارد و از هر دو طرف چپ و راست قابل استفاده است .   


7- قسمت تغذیه خشاب اسلحه به سختی قابل تعویض است تا این قابلیت را داشته باشد که از خشاب تمام اسلحه ها داشته باشد .


8- قنداقهای مختلف اسلحه را می توان در عرض چند ثانیه برای کاربردهای مختلف تعویض نمود ( قنداق استاندارد را می توان به صورت تلسکوپی در 5 اندازه برای وضعیتها و حالتهای مختلف تنظیم نمود.  


9- بالا محافظ دسته آتش (دستگیره حمل) محل قرار گیری ریل پیکاتینی نصب دوربین یا ابزار نشانه روی    RED-DOT (یا هر وسیله دیگری که برای نشانه گیری به کار می رود) می باشد.


10- روپوش اسلحه قابل تعویض است و می توان نارنجک تنداز XM320 با کالیبر 40 میلیمتر را جایگزین روپوش لوله کرد .


11- مقاومت در برابر نظافت نشدن این اسلحه مانند ام16 بسیار کم می باشد طوری که در محیط های خاکی نمی توان از آن استفاده کرد.


12- از لحاظ شکل ظاهری این اسلحه بسیار زشت هست.


13- این اسلحه مانند سایر اسلحه های مورد استفاده در جهان  خوش دست نمی باشدو سربازان با آن مشکل دارند. 


 


مشخصات:


کالیبر : 45×56/5 میلیمتر   



تعداد خان :1
طول کلی : 838 میلیمتر در مدل معمولی
طول لوله : 318 میلیمتر در مدل معمولی – 219 میلیمتر در مدل تکاوری – 508 میلیمتر در نوع تک تیرانداز
وزن : 475/10 کیلوگرم با خشاب خالی در نوع معمولی
نواخت تیر : 500 الی 550 تیر در دقیقه
تعداد تیر در خشاب : 30 و 100 تیری  


 معرفی اسلحه ی سازمانی آمریکا  



تفنگ های تهاجمی ( Assault gun )  مهمترین سلاح یک سرباز در میدان نبرد است . این تفنگ ها معمولاً کالیبرهای 62 / 7 یا 56 / 5 میلی متر را شلیک می نمایند و برای هدف قرار دادن اهداف در مسافت حدود m 600 قابلیت اطمینان ، تعمیر و نگهداری آسان ، وزن کم و جابجایی راحت ، سادگی در کاربرد و ... از ویژگی های مهم و حیاتی یک تفنگ تهاجمی است .


 برای مثال تفنگ G3 ( ژ-س ) یکی بدترین تفنگ های تهاجمی است وزن زیاد ، گیرکردن مکرر تیر در لوله ، تکان ( لگد ) شدید هنگام شلیک و ... از اشکالات مهم این سلاح است . شاید مهمترین نکته ای که سبب معروف شدن این سلاح است اثر وحشتناک گلوله ی آن بر روی فرد است که به علت شکل خاص پروفیل نرمی است و سبب ایجاد جراحت های مرگباری می گردد .


بگذریم در این مقاله سعی داریم دوستان را با اسلحه ی تهاجمی سربازان آمریکایی یعنی خانواده ی M16  آشنا کنیم . در سال 1948 یعنی پس از جنگ جهانی دوم بخش تحقیقات ارتش ایالات متحده نیاز خود را به یک سلاح تهاجمی جدید برای سربازان پیاده اعلام نمود .


 کار طراحی به بخش آرمالیت از شرکت هواپیما سازی فرچایلد واگذار شد . سلاح جدید باید دارای کالیبر 56 / 5 می بود و توانایی نفوذ به کلاه آهنی استاندارد از فاصله ی 500 متری را می داشت .


سلاح جدید توسط سر طراح کمپانی ( یوجین استونی ) و بر پایه ی سلاح قبلی او یعنی AR – 10  طراحی گردید . نمونه های اولیه در سال 1968 ساخته شد که نتایج جالبی در بر نداشت . سلاح جدید AR – 15 نام گرفت و بعدها نام معروف M 16  بر آن گذاشته شد .



در سال 1959 امتیاز تولید سلاح به کمپانی کلت واگذار گردید . انواع اولیه M16 مشکلات زیادی داشتند . طی سال های 65 تا 67 در خلال جنگ ویتنام ، عملکرد ضعیف سلاح در آب و هوای به شدت مرطوب آن کشور و ایراداتی مانند گیر کردن تیر و از کار افتادن سبب وارد آمدن تلفات سنگینی به نیروهای ایالات متحده گردید . طرف  مقابل  نیروهای  آمریکایی  یعنی ویتنامی ها ، از سلاح منحصر به فرد AK – 47   ( کلاشینکف ) بهره می جست .


 پس از جنگ ویتنامی اصلاحات متعددی بر روی سلاح انجام گرفت و این سلاح به یکی از بهترین سلاح های جهان بدل گشت .


گونه های مختلفی از سلاح M 16  ساخته شده که آخرین مدل بهسازی شده در سال 1994 معرفی گردید . ( M 16 A4  ) بدنه ی سلاح از آلومینیوم ریخته گی است و گلنگدن از نوع چرخشی می باشد . وزن سلاح 4 / 3 کیلوگرم و یک ریل در زیر لوله امکان نصب نارنجک انداز M253  بر روی سلاح را می دهد . دوربین های مختلفی برای سلاح طراحی و عرضه گردیده .



لوله دارای 6 خان راستگرد می باشد و اسلحه به طریق فشار گاز باروت مستقیم مسلح می شود .سرعت نواخت تیر بین 700 تا 950 تیر در دقیقه است و سرعت خروجی گلوله از لوله 950 متر بر ثانیه می باشد .


گونه ی کوچکتری از سلاح با نام M4 A1 نیز عرضه گردیده که در کلاس کاربین است ( تفنگ های بین تفنگ تهاجمی و مسلسل های کوچک ) M4 دارای قنداق تلسکوپی است و طول لوله آن کوتاه تر شده . بنابراین برای مأموریت های درون شهری و ضد ترور مناسب می باشد .


بسیاری از نیروهای نظامی و انتظامی از M 16 استفاده می نمایند و بسیاری از کشورها نیز سلاح را تحت لیسانس تولید می کنند .  حزب ا... لبنان نیز از این سلاح به طور گسترده بهره می برد .







تاریخ : یکشنبه 90/11/2 | 5:22 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

از حدود 10 سال پس از معرفی تانک ذوالفقار، حدس و گمانهای کارشناسان خارجی در مورد این تانک ادامه دارد. اصولن تمامی اطلاعاتی که می توان از رسانه های گوناگون به دست آورد، مبتنی بر حدث و گمان و برداشتهای اطلاعاتی است که از تصاویر و یا فیلمهای گرفته شده بدست آمده است. طراحی و ساخت این تانک، خود نمایانگر احساس نیاز واحدهای نظامی ایران به ادوات جنگی قابل اطمینان و ساخت داخل است؛ اندیشه ای که بر پایه ی تجارب ارزشمند زمان جنگ با عراق شکل گرفته است.

تانک متوسط T-62 بدنهء اصلی زرهی سپاه پاسداران ایران
 

بی شک در ساخت این تانک، از تجارب سایر کشورها نیز استفاده شده است. با این حال جالب است بدانید برخی از سایت های اینترنتی ، تانک ذوالفقار را در رده ی تانکهای بسیار مدرن جهان قرار داده اند و این خود نمایانگر زحمات باارزش مهندسان ایرانی است. ذوالفقار گذشته از شباهتها و همسانی هایی که با برخی تانکهای امریکایی و روسی دارد، طرحی کاملن جدید است که بر پایه تکنولوژی موجود در ایران به نتیجه رسیده و این خود مهمترین نقطه ی قوت ذوالفقار به حساب می آید. ساخت داخل بودن یک تکنولوژی نظامی، دارای ارزشهای فراوانی از جمله داشتن چشم اندازهای پیشرفت و بهسازی های مهندسی در آن وسیله است. مسئله ای که می توان آن را به عینه در روند تکامل تدریجی تانک ذوالفقار دید. از اولین نمونه های آن تا جدیدترین مدلهای ارائه شده، جای پای نوآوری و ابتکار به همراه الگوبرداری از نمونه هایی نظیر M-60 و M-1 و T-72 به خوبی دیده می شود.

تانک M-60، بدنهء اصلی زرهی نیروی زمینی ارتش ایران 


اگر در اولین نمونه ی ارائه شده می شد نشانه های تانک M60 امریکایی را دید، اما در نمونه ذوالفقار3 این همخوانی ها کمتر به چشم می آید. اگر در دو مدل قبلی (ذوالفقار 1 و 2) ، برجک تانک رگه هایی از تانک T-72Z روسی را در خود داشت، اما در ذوالفقار3 مهندسین ایرانی این یکسانی و همخوانی را کاهش داده اند. در اولین نمونه های ذوالفقار احتیاط مهندسین و محافظه کاری را به خوبی می شد مشاهده کرد. زیرا طراحی آن زیبا ولی ساده صورت گرفته بود. در مدل های بعدی، رفته رفته این طراحی شکل بهتری به خود می گیرد و به ویژگی تانکهای معاصر جهان نزدیک تر می شود.



منابع اطلاعاتی غربی بر این باورند که کارشناسان روسی، کره ی شمالی و برخی کشورهای اروپای شرقی از جمله لهستان و یوگوسلاوی، ایران را در تکمیل این تانک یاری داده و تکنولوژی مورد نیاز چنین کاری را فراهم ساخته اند. با توجه به آنکه کشورمان ، تانک T-72S را تحت امتیاز روسیه در ایران تولید کرده است (تانک T-72S مدل ارتقاء یافته ی تانک T-72 محسوب می شود) کارشناسان امور نظامی اعتقاد دارند که در ذوالفقار، از تسلیحات این تانک از جمله سیستم کنترل آتش و توپ پرقدرت 125میلی متری آن استفاده شده است. گرچه مقامات نظامی ایران، این موضوع را رد و اعلام نموده اند در آخرین نمونه ی ذوالفقار، این تانک از جنبه های فنی کاملن بهینه شده و دارای سیستم کنترل آتش پیشرفته رایانه ای و مسافت سنج لیزری مدرن است و تکنولوژی ساخت آن کاملن بومی شده است. با وجود تحریم های ایالات متحده ی امریکا، احتمالن ایران برخی از تکنولوژی های نظامی مورد نیاز خود را از کشورهای بلوک شرق و همچنین کشورهای امریکای جنوبی (ازجمله برزیل) بدست آورده است.



اولین گمانه زنی ها در مورد مشخصات فنی ذوالفقار، مبتی بر این بود که این تانک حاصل مهندسی معکوس تانک های M60/2 و M-48 و T-72 می باشد . تصاویر این تانک نمایانگر این است که بدنه ی ذوالفقار شباهتهایی به تانک M-60 که سالها در نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی ایران مورد استفاده قرار می گرفته است دارد. همچنین با توجه به شکل و ساختار برجک تانک، گمان می رفت که ذوالفقار از تجهیزات تانکهای روسی استفاده می کند. در مجموع این تانک را محصول آمیختگی تانکهای امریکایی و روسی می دانند. ایران از کاربران تانکهای روسی T-54 و T-55 و T-72 است.


نیروی زمینی ایران از کاربران قدیمی تانکهای سری M و به ویژه M60 محسوب می شود. تمامی تانک های مدل T روسی از موتور دیزلی استفاده می کنند که اگزوز آن، بالای بدنه و سمت چپ تانک قرار دارد. احتمالن ذوالفقار نیز از یک موتور دیزلV شکل با توانایی تقریبی 1000 اسب بخار استفاده می کند. این میزان قدرت با توجه به وزن تانک که آن را در حدود 40 تن تخمین می زنند، سرعت قابل توجهی معادل 70 تا 80 کیلومتر بر ساعت به ذوالفقار می دهد. برجک تانک دارای زاویه های هندسی مناسبی است که به خاطر نوع طراحی آن، برخی از صاحب نظران نظامی را بر آن داشته تا ادعا کنند که تانک ذوالفقار، تقلیدی ساده از تانک آبرامز (M-1) امریکایی است.



همانند سایر تانکها، راننده ی تانک ذوالفقار نیز در سمت چپ بدنه قرار می گیرد. راننده ی تانک می تواند با باز کردن دریچه دید بالای سر خود، به سمت راست به هدایت چشمی تانک بپردازد و یا اینکه از پریسکوپ استفاده نماید. تانک ذوالفقار مجهز به سیستم دید در شب و سیستم تهویه هوا برای خارج کردن گاز ناشی از شلیک توپ است. صنایع نظامی ایران، کار مقاوم سازی تانک های نیروی زمینی ارتش را در برابر حملات میکروبی و شیمیایی آغاز کرده که این تغییرات و بهسازی ها، شامل حال مدل های جدید ذوالفقار نیز شده است. توپ پرقدرت 125 میلی متری ذوالفقار همانند تانک T-72، به صورت خودکار مسلح می شود. همچنین تانک ذولفقار، مجهز به مسافت یاب لیزری است و برجک آن نیز دارای سیستم برقی می باشد.

ذوالفقار1


در ذوالفقار 1 ، می توان سیستم هشدار دهنده و پدافند لیزری ساخت سازمان صنایع دفاع ایران را نیز دید. این سیستم می تواند کاربران خود را با تابش پرتوهای لیزر هدایت کننده، از جنگ افزارهای هدایت شونده ی ضدتانک آگاه کند. این سیستم توانایی تشخیص پرتوهای مستقیم و یا غیرمستقیم مسافت یاب های لیزری را از نشانه گذارهای لیزری دارد. این سیستم قدرت واکنش پرسنل تانک را در برابر تهدیدها افزایش داده و حتی امکان فعال شدن خودکار و به موقع واحدهای پدافندی را در سمت زاویه تهدید فراهم می سازد. پدافند مورد استفاده این سیستم به صورت انتخابی، می تواند ترکیبی از پرتاب کننده های نارنجک دودزا باشد. این کار باعث شکستن قفل لیزری پرتابگرهای دشمن می شود. پوشش این سیستم هشدار دهنده 360 درجه در افق و 60 درجه در ارتفاع است.


عمده تغییرات مدلهای ذوالفقار، بیشتر در قسمت برجک تانک بوده است. آنچه که از تصاویر ذوالفقار3 به دست می آید آن است که بدنه ی ذوالفقار3 ، با اسکلت بندی پیشینیان خود تفاوت دارد. بدنه ی تانک ذوالفقار1 ، شباهت زیادی به تانک M-60 امریکایی داشت و شنی های آن نیز مشابه همان تانک بود. اما در ذوالفقار3 ، بدنه ی تانک دچار تغییرات زیادی شد. این تغییرات شامل افزایش قطر زره بدنه عقبی و همچنین تغییراتی در زره برجک تانک می شود. زره بخش جلویی تانک نیز برخلاف شباهت های قبلیش به زره M-60، این بار بخش بالایی آن با زاویه دید راننده تانک برابر شده و صاف به نظر می آید. این تغییرات به چند دلیل صورت گرفته است: اولین دلیل تزریق تکنولوژی های جدید به چرخه ی صنایع تانک سازی ایران است و دومین عامل آن می تواند افزایش تهدیدها از جانب تسلیحات جدید ضدتانک باشد. به این معنی که ذوالفقار، برای مقاومت بهتر در برابر این نوع تسلیحات (که روز به روز هوشمندتر می شوند) به زره بهتر و بسیار زخیم تری با آلیاژهای بهتر مجهز شده است.


مدلهای ابتدایی تانک ذوالفقار، نمایانگر نوع سمت گیری های نظامی ایران در همکاری های نظامی با کشورهایی نظیر کره ی شمالی و یوگسولاوی است. تانکهای ذوالفقار1 و 2 ، با استفاده از تکنولوژی روسیه و بلوک شرق ساخته شدند. اما ذوالفقار3 ، حاصل همکاری نظامی ایران با کشورهای خارج این حوزه است. برخی از منابع اطلاعاتی ، از همکاری نظامی ایران و برزیل خبر داده بودند و برخی دیگر احتمال خرید برخی تکنولوژی فاصله یاب دقیق لیزری از IAI (یا Israel Aircraft Industries) داده اند.
این احتمال که ایران تکنولوژی های تازه ای را از برزیل و اسرائیل (با واسطه ی کشور رومانی) دریافت کرده باشد زیاد است. باید دانست که برزیل خود دارای تکنولوژی ساخت تانک است و تاکنون صنایع نظامی آن کشور ، چند تانک را برای ارتش برزیل طراحی کرده و به مرحله ساخت رسانده است. به همین دلیل ذوالفقار 3 ، شباهتهایی با تانک برزیلی اوسریو دارد.

T-72Z



ایران به جز تانک ذوالفقار، تانک سفیر74 را نیز تولید می کند. (سفیر 74 ، همان تانک T-72S روسی است) صنایع دفاعی ایران همچنین زره پوش های تندر 1 و 2 و همچنین نفربری به نام براق را نیز به تولید رسانده است.

براق


این صنایع همچنین بر روی موشکهای ضدزره نیز کار می کند و تاکنون انواع مختلفی از موشک های هدایت شونده و غیرهدایت شونده را برای ارتش ایران تولید کرده است. (موشک ضدتانک طوفان و رعد 1 و 2) به نظر می رسد صنایع دفاعی ایران پس از هجوم امریکا به عراق و افغانستان، روند کار خود را شتاب بخشیده و به احتمال زیاد خط تولید تانک ذوالفقار نیز تقویت شده است. اکنون حدس زده می شود تانک ذوالفقار، تانکی بسیار مدرن و قابل اعتماد است و ارتش ایران می تواند به ساخت یک تانک ایرانی با استفاده از تکنولوژی داخلی افتخار کند. اگر شمار کشورهایی را که توانایی تولید تانک را دارند در نظر بگیریم، آنگاه اهمیت ساخت تانک ذوالفقار را برای ایرانیان بهتر درک می کنیم.






تاریخ : یکشنبه 90/11/2 | 5:19 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

پایگاه اطلاع رسانی سپاه عاشورا: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: پهپاد جاسوسی آمریکا جزو مایملک جمهوری اسلامی ایران است و کشورمان تصمیم می‌گیرد که در این خصوص چه اقداماتی انجام دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه عاشورا به نقل از فارس، سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه افتتاح دوازدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که با توجه به تحریم‌های علمی، وزارت دفاع چه اقداماتی در پیشرفت فناوری و پژوهش انجام داده است، گفت:‌ تحریم‌های علمی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی علیه کشورمان اعمال شده و دائما این تحریم‌ها سخت‌تر شده است.

وی افزود: تحریم‌های علمی دشمن علیه ایران با هدف ممانعت از دستیابی کشورمان به قله‌های علم و فناوری است و در حوزه دفاعی این تحریم‌ها از سوی دشمن بیشتر اعمال شده است.

سردار وحیدی خاطرنشان کرد: به‌رغم تمامی تلاش‌های دشمن مبنی بر تحریم‌های گسترده علیه ایران بحمدالله جوانان رشید ایران در تمامی حوزه‌ها و بخش‌های دفاعی توانسته‌اند دستاوردهای بسیار بزرگی به‌خصوص در حوزه‌‌های علمی و فناوری داشته باشند و محصولات بسیار مهمی را ارائه دهند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: ‌در برخی حوزه‌های علمی ایران اکنون جزو 5 کشور اول دنیا و در برخی دیگر از حوزه‌ها کشورمان جزو 10 کشور برتر دنیاست.

وی افزود: تحریم‌ها نه تنها اثر منفی علیه توانمندی‌های علمی ایران نداشته بلکه به شکوه علمی کشورمان کمک کرده است.

سردار وحیدی در پاسخ به این سؤال که برای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی دانشجویان، وزارت دفاع چه برنامه‌هایی دارد، گفت: پروژه‌های تحقیقاتی دانشجویان را در قالب حمایت‌های مالی و شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر داریم. از این پروژه‌ها در قالب قراردادهای تحقیقاتی و تجاری‌سازی محصولاتشان و دادن سفارشات جدید به محققان و دانشجویان حمایت می‌کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه در حوزه دانشگاه با ارائه پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی با دانشگاه‌های کشور همکاری داریم، اظهار داشت: حوزه همکاری وزارت دفاع با مراکز تحقیقاتی و نخبگان امروز یک حوزه بسیار گسترده است.

وی در خصوص توانمندی ایران در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین، گفت: توانمندی‌های ایران در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین بسیار بالا است و در حوزه شناسایی، هدف و تهاجم امروز پرنده‌های بدون سرنشین خوبی بدست فرزندان ایران اسلامی ساخته شده است.

وی در ادامه گفت: لیستی از اقدامات جدید پژوهشی وزارت دفاع را افتتاح خواهیم کرد و وزارت دفاع در حوزه مواد، دفاع سایبری و حوزه‌های نرم‌افزار و نیز موشکی پروژه‌هایی را افتتاح خواهد کرد.

سردار وحیدی با اشاره به اینکه در هفته پژوهش 20 تا 30 پروژه را وزارت دفاع افتتاح خواهد کرد، گفت: وزارت دفاع در همه حوزه‌ها از میان نخبگان کشور عضویابی خواهد کرد و قراردادهای تحقیقاتی با محققان منعقد می‌کنیم.

وی افزود: در قالب مراکز مختلف رشد، که می‌توانند پروژه‌های وزارت دفاع را انجام دهند ارتباط‌گیری خواهیم کرد.

سردار وحیدی در پاسخ به خبرنگار فارس درباره جزئیات پهپاد جاسوسی آمریکا که توسط نیروهای مسلح کشورمان در اختیار قرار گرفته شده است، گفت: جزئیاتی بیش از اینکه تاکنون اعلام شده را نمی‌توانم اعلام کنم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد:‌ این هواپیمای بدون سرنشین وزنی نزدیک به 3 هزار و 500 تا 3 هزار و 600 کیلوگرم دارد و از جمله هواپیماهای در کلاس میل است.

وی افزود: وظیفه اینگونه هواپیماها شناسایی است و توانمندی‌های تکنولوژی بالایی دارد و جزو بالاترین دستاوردهای علمی آمریکا محسوب می‌شود.

سردار وحیدی در پاسخ به خبرنگار فارس که پرسید آیا روسیه و چین تاکنون برای استفاده از جزئیات پهپاد جاسوسی آمریکا مذاکراتی با ایران داشته‌اند، گفت: هواپیمای جاسوسی آمریکا جزو مایملک جمهوری اسلامی ایران است و کشورمان تصمیم می‌گیرد که در این خصوص چه اقداماتی انجام دهد.






تاریخ : چهارشنبه 90/9/23 | 7:27 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

پایگاه اطلاع رسانی سپاه عاشورا: نخستین ویژگی هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین RQ170 که باعث شده در نوع خود منحصر بفرد باشد توانایی تقریبا مهارناپذیر رادارگریزی آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه عاشورا ، پایگاه خبری تحلیلی ایران هسته ای در نوشته ای به قلم علی شاهدیان، آورده است: منابع امریکایی از روز یکشنبه به این طرف انبوهی از گزارش های مفصل و دارای جزئیات منتشر کرده اند که نشان می دهد فناوری این هواپیما یکی از حساس ترین فناوری های موجود در اختیار سرویس های اطلاعاتی این کشور بوده و از اطلاعات مربوط به آن به شدت حفاظت می شده است.

این گزارش ها نشان می دهد دولت امریکا اکنون به شدت نگران تبعات سیاسی، فنی، اطلاعاتی و نظامی فرود اجباری این هواپیما در ایران است و به همین دلیل تمام ابزراهای خود را برای حداقل کردن خسارات ناشی از این موفقیت بزرگ ایران به کار گرفته است.

اکنون پرسش این است که چرا این هواپیما تا این حد برای دولت امریکا مهم است و جایگاه آن در سیستم فناوری نظامی و امنیتی امریکا چیست؟
بر مبنای مجموعه گزارش های موجود می توان مشخصات این هواپیما و دلایل حساسیت آن را به شکل زیر توضیح داد.

1- نخستین ویژگی این هواپیمای بدون سرنشین که باعث شده در نوع خود منحصر بفرد باشد توانایی تقریبا مهارناپذیر رادارگریزی آن است. اطلاعات موجود نشان می دهد این هواپیما توسط رادارهای معمولی برد بلند (حتی انواع بسیار پیشرفته آن) به هیچ وجه قابل رهگیری نیست و رادارهای برد کوتاه VHF نیز تنها در صورتی قادر به مشاهده آن –آن هم به سختی- هستند که هواپیما کمتر از 40 کیلومتر با آنها فاصله داشته باشد؛ اتفاقی که وقوع آن تقریبا محال است. ویژگی رادار گریزی این هواپیما ناشی از پوشش بسیار مخصوصی است که تمام سطح آن را پوشانده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله روسیه و چین سال های طولانی است که به دنبال دست یابی به فرمول و مشخصات ساختمانی آن هستند. روزنامه نیویورک تایمز در تحلیل به قلم ویلیام براد و دیوید سانجر که روز دوشنبه 14 آذر 1390 منتشر شده، درباره توانایی رادار گریزی هواپیمای RQ170 نوشته است: «به گفته مقامات امریکایی، یک نمونه رادار گریز این هواپیمای بدون سرنشین اوایل امسال ساعت ها در ‏موارد مکرر بر فراز مخفیگاه اسامه بن لادن در ابت آباد پاکستان پرواز کرد بدون آنکه بوسیله ‏سامانه های دفاع هوایی پاکستان مورد شناسایی قرار گیرد». این روزنامه ادامه داده است: «ماه ها گزارش هایی، همگی تایید نشده، ‏منتشر شده است که از همان هواپیما مرتبا بر فراز ایران و احتمالا با هدف شناسایی مراکز هسته ای یا ‏موشکی مخفی استفاده می شده است». همچنین لولیتا سی بالدور، در گزارشی برای آسوشیتدپرس از واشینگتن در روز سه شنبه 15 آذر 1390 نیز او قول لورن تامپسون، تحلیلگر دفاعی موسسه لکسینگتون در ویرجینیا در این باره می نویسد: «این هواپیماها طوری طراحی شده اند که بتوانند به مکان هایی بروند که دیگر ‏هواپیمای باسرنشین یا بدون سرنشین نمی توانند به آنجا بروند. این هواپیما به ویژه طوری طراحی شده ‏است که ردیابی و هدف قرار دادن آن توسط دشمنان بسیار دشوار باشد». یک کارشناس فنی به «ایران هسته ای» عامل اصلی رادارگریزی این هواپیما رنگ مخصوص بدنه آن است.

2- دومین ویژگ این هواپیما که انتقال آن به ایران نگرانی بسیار جدی امریکایی ها را برانگیخته آن است که این فناوری RQ170 شباهتی جدی به فناوری بمب افکن های B-2 و همچنین جنگنده بمب افکن F-35 دارد که جزو پیشرفته ترین و در عین حال محرمانه ترین فناوری های نظامی امریکا محسوب می شود.

3- سومین ویژگی هواپیمای بدون سرنشین امریکایی که در اختیار ایران است، مربوط به موتورهای بسیار پیشرفته آن است که عملا به آن امکان می دهد به جای چند ساعت، چند روز در در هوا باقی بماند. جان پایک از اندیشکده گلوبال سکیوریتی در این باره به لولیتا سی بالدور گزارشگر آسوشیتدپرس از واشینگتن رد روز 15 آذر 1390 گفته است: «کلید موفقیت آمریکا در مورد هواپیماهای رادارگریز، موتورهای کم مصرف آنها است که به آنها ‏امکان می دهد به جای چندین ساعت، روزها در هوا بمانند».‏

4- ویژگی چهارم هواپیمای RQ170 مربوط به توانایی های جنگ الکترونیک آن بویژه در دو حوزه خاص است. نخست اینکه این هواپیما می تواند مجموعه ارتباط رادیویی با سیم و بی سیم در اطراف منطقه پروازی خود را تا شعاعی بزرگ شنود کند و دوم اینکه قادر است در منطقه پروازی خود در صورت لزوم اختلالات الکترونیکی وسیع ایجاد نماید.

5- ویژگی پنجم هواپیمای بدون سرنشین RQ170 استقرار رادارهای فوق پیشرفته «سار» بر روی آن است که هیچ نمونه مشابهی در جهان ندارد. منابع غربی نام این رادار را AESA ذکر کرده اند.

6- ششمین ویژگی این هواپیما مربوط به دوربین ها، لنزها و سنسورهای نصب شده بر روی آن است که به آن یک توانایی منحصر بفرد تصویر برداری جاسوسی می دهد. این دوربین ها دارای توان تصویر برداری با وضوح بسیار بالا در هر شرایط جوی و همچنین دارای قدرت تفکیک منحصر بفرد هستند.






تاریخ : چهارشنبه 90/9/23 | 7:22 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
باراک اوباما دقایقی پیش در کنفرانس مشترک خبری با نوری المالکی گفت ما از ایرانی‌ها خواسته‌ایم که هواپیمای بدون سرنشین را به ما باز گردانند.



سرویس بین الملل - «باراک اوباما » رئیس جمهور آمریکا دقایقی پیش در کنفرانس خبری مشترک با «نوری المالکی» گفت ما از ایرانی‌ها خواسته‌ایم که هواپیمای بدون سرنشین  ما را به آمریکا باز گردانند.

به گزارش «تابناک»، باراک اوباما دقایقی پیش در کنفرانس مشترک خبری با نوری المالکی گفت ما از ایرانی‌ها خواسته‌ایم که هواپیمای بدون سرنشین را به ما باز گردانند. وی همچنین اضافه کرده است که ما منتظر پاسخ ایران می مانیم

باراک اوباما امروز دوشنبه گفت که دولت آمریکا، خواستار این شده است که هواپیمای جاسوسی که در ایران فرود آورده شده است را به آمریکا باز گرداند ولی از اظهار نظر در مورد تاثیر این حادثه بر امنیت ملی آمریکا خودداری کرد.

هواپیمای جاسوسی آمریکا روز چهارم اکتبر ، بر فراز آسمان ایران توسط نیروهای مسلح ایران در نبردی الکترورنیک شکار و در اختیار ایران قرار گرفت . مقامات آمریکایی در روز های ابتدایی شکار این هواپیما از موضع انکار با این موضوع پرداختند و در روز های بعد از گم شدن این هواپیما در مرز ایران و افغانستان خبر دادند . متعاقب این انکارها نیروهای مسلح ایران ، هواپیمای شکار شده آمریکایی را در یک برنامه تلویزیونی به نمایش گذاشتند . پس از این واقعه بود که مقامات آمریکایی خبر شکار هواپیمای خود توسط ایران را تایید کردند .

در روز های اخیر هم تلاش هایی از سوی دولتمردان آمریکا برای بازپس گیری این هواپیما در قالب طرح های مختلف مطرح شد که نمونه بارز و رسمی آن در خواست اوباما از ایران برای پس دادن این هواپیما است . هواپیمایی که برای جاسوسی وارد خاک ایران شده بود و علیرغم اعتراض ایران در سازمان ملل دولت این کشور هنوز از ایران عذر خواهی نکرده است .

لازم به یادآوری است که در مووردی مشابه در آوریل سال 2001 جتهای نظامی  چین یک هواپیمای جاسوسی آمریکا را که برفراز آبهای چین در پرواز بود در جزیره هاینان فرود آوردند و خدمه آن را به مدت 11 روز بازداشت کردند.  چینی ها هواپیما را اوراق کردند و قطعات آن را به آمریکا پس دادند و اعلام داشتند: هواپیمایی که به قلمرو چین تجاوز کند نباید با نیروی خودش از اینجا خارج گردد. در این ماجرا، یک کار جالب دیگر نیز از سوی چینیان بعمل آمد و آن این بود که یک خلبان چینی به جای تیراندازی به هواپیمای آمریکایی که مسائل سیاسی متعدد پیآمد داشت، هواپیمای خود از نوع «جی ـ 8» را به هواپیمای آمریکایی زد تا آسیب ببیند و نتواند فرار کند. در این حادثه خلبان چینی کشته شد ولی وطن خود را گرفتار مسائل سیاسی نکرد.

در آن حادثه آمریکا مجبور شد از چین عذر خواهی کند و در نامه ای که آمریکایی ها به مقامات چینی نوشتند «عذر خواهی مضاعف»  به چشم می خورد ؛ یک عذر خواهی برای کشته شدن خلبان چینی و عذر خواهی دیگر برای ورود بدون اجازه به آسمان چین . این مساله اولین بحران سیاست خارجی دوران جرج دبلیو بوش بود که تازه ده هفته بود به ریاست جمهوری آمریکا رسیده بود.






تاریخ : سه شنبه 90/9/22 | 10:42 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

پرچم روسیه     مرگ بر اسرائیل


سرویس بین‌الملل ـ دو روز پس از اعلام شکار هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به دست نیروهای مسلح ایران، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «لیبرمن»، وزیر خارجه خود را به مسکو می‌فرستد تا از مقامات روسیه بخواهد از هر گونه معامله با ایران به ویژه فروش موشک‌های اس 300 در ازای دستیابی به اطلاعاتی درباره هواپیمای شکار شده آمریکایی خودداری کنند.

به گزارش «تابناک»، نتانیاهو پیش از فرستادن لیبرمن، این موضوع را با مقامات عالی رتبه آمریکا نیز در میان می‌گذارد. به محض رسیدن لیبرمن به مسکو، وی در کاخ کرملین با ولادیمیر پوتین دیدار می‌کند، ولی نخست وزیر روسیه ترجیح می‌دهد که در این باره صحبتی با لیبرمن نکند و حتی وجود معامله میان تهران و مسکو را در این زمینه رد می‌کند!

لیبرمن پس از بیرون آمدن از کرملین به خبرنگاران می‌گوید: مواضع روسیه درباره خاورمیانه سازنده نیست و مقامات آمریکا از طریق راه‌‌های ارتباطی دیگر نیز موفق نمی‌شوند با پوتین و مدودف درباره معامله احتمالی بین ایران و روسیه گفت‌وگو کنند.

این هواپیمای بدون سرنشین، نخستین هواپیما از این مدل بود که وارد خاک ایران می‌شد و مأموریتش با شکست روبه‌رو شد و ایران توانست در نبردی الکترونیک، کنترل هواپیما را از اختیار آمریکایی‌ها درآورده و در اختیار خود بگیرد.


منبع : خبرگزاری تابناک






تاریخ : دوشنبه 90/9/21 | 11:22 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

مشخصات فنی هواپیمای رادار گریز بی سرنشین آمریکایی - RQ-170 Sentinel

 

 

 

 

- قیمت تمام شده هر فروند : حدود شش میلیون دلار.

- موتور : تولید شرکت جنرال الکتریک و از نوع TF-34 توربو فن (GE -TF-34  Turbo Fan Engine)

- جنس مواد بکار رفته در بدنه :  به منظور مخفی ماند از دید رادارها، 90 درصد بدنه از مواد کمپوزیتی و ترکیبی ( Composite Material ) ساخته شده است.

تجهیزات ظاهری :

- داخل دو برآمدگی  (Bumps)  چپ و راست دماغه، آنتن های ماهواره ای مخابراتی قرار داده شده است.  
- دوربین در زیرنوک دماغه.
- سنسورهای حساس راداری , اسکن و نقشه برداری و اطلاعات گیری در زیر بالها و شکم.

- داخل توری شبکه ای جلوی هواپیما، یک سنسور رادارگریز نصب شده است.

 

 



- تعداد ساخته شده این نوع هواپیما در امریکا : 251 فروند

- وظیفه هواپیما : تصویربرداری طولانی مدت از هدف های متحرک و از پیش برنامه ریزی شده، پیگیری و شناسایی تماسهای آنلاین مخابراتی و تجهیزات نظامی، فیلمبرداری از اهداف متحرک به صورت فول موشن ویدیو، دریافت دیتا و سیگنال و صدا و  ارسال اطلاعات.

 

از سال 2009 تاکنون این اطلاعات و تصاویر در اینترنت بوده و محرمانه نیستند.






تاریخ : شنبه 90/9/19 | 8:32 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.