سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلار

 

دلایل کاهش ارزش ریال

 

کم بودن ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی به گونه ای است که توجّه هر ایرانی را به خود جلب می کند. این را به راحتی از کسانی که برای تفریح یا زیارت به خارج از کشور می روند، می توانید دریابید. البته بحث بحران واردات و صادرات هم جای خود دارد که مربوط به افراد خاصی(تجار) است.

 

مدتّها بود که این سؤال برای من مطرح بود که با این که کشورهای غربی خصوصاً آمریکا، درگیر مشکلات اقتصادی خود هستند، چرا روز به روز ارزش پول آنها افزایش می یابد و از ارزش پول ما کاسته می شود؟ چرا ارزش پول ایران در کشورهای همسایه مثل عراق که سال گذشته بیشتر بود، به نصف کاسته شده؟

 

از یک دوستم (که بیشتر به سایتهای غربی و مخالف نظام) مراجعه می کند، پرسیدم علت کاهش ارزش ریال در برابر دلار چیست؟ گفت: در این قضیه دست دولت در کار است و برای سودجوئی برخی در ایام انتخابات می باشد.

 

البته من دخالت دولت را تأیید می کنم ولی سوء استفاده سیاسی برای انتخابات را نه. فاصله ی حدود 600 تومانی بین قیمت دولتی و آزاد دلار، خیلی ها  را برای سودجوئی وسوسه می کند. زیرا آنهائی که در تهیه ی دلار دولتی دست دارند و می توانند به بهانه هائی دلار دولتی بگیرند و ذخیره نمایند یا در بازار آزاد بفروشند، چه پولها که به جیب نمی زنند.

 

به نظر می رسد، اگر نمایندگان مجلس آینده جلوی این حرکات دولت و دست اندرکاران ارزی را نگیرند، در مورد افزایش فشار اقتصادی بر قشر کم در آمد که از پیامدهای غیر مستقیم افزایش قیمت دلار و ارز و کاهش ارزش ریال است، مسئول خواهند بود.

 

نتیجه: در کاهش یافتن ارزش ریال در برابر ارزهای دیگر، دست هائی در کار است . دولت گمان می کند با این کارها (کاستن ارزش ریال و طرح های اقتصادی بعضاً غلط) به اقتصاد (تا حدودی) بیمار کشور حرکت می دهد. ولی این اشتباه آشکاری است.

ادامه مطلب...




تاریخ : جمعه 90/12/12 | 7:49 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

عصرایران: آنچه بر حال و روز این روزهای بازار ارز و سکه می گذرد، تبعاتی است از سرگیجه ای که بانک مرکزی گرفته است که با هر چرخشی در سیاستهای بانک مرکزی با تلاطم بیشتری در بازار روبرو می شود.

تلاطم در بازار ارز و سکه به جایی رسیده است که در حال حاضر چاره ای نیست مگر از بانک مرکزی بخواهیم کاهش و انطباق قیمت ارز و سکه با قیمتهای جهانی پیشکشتان باد، دستکم کاری کنید که ارز و سکه با این شدت گران نشود و آثار روانی وحشتناک خود را بر جامعه به شدت نگران کنونی تحمیل نکند!

در نگاه اول شاید خواسته یاد شده به طنز بماند،اما متاسفانه طنز تلخی است که ریشه در واقعیت دارد.هنوز دیر زمانی از هشدارهای شدید رییس کل بانک مرکزی به مردم نمی گذرد که می گفت وارد بازار ارز و سکه نشوید و اگر وارد این بازار شدید و ضرر کردید،جای گلایه ای باقی نیست!

فقط یک تا دو ماه وقت کافی بود تا ثابت شود کسانی که توصیه های آقای رییس کل را بعنوان عالیترین مقام پولی کشور پذیرفتند،ضرر کردند و آنان که گفته های رئیس را پشت گوش انداختند بردند و چه بردی هم کردند!

ظاهرا آقای رییس کل بانک مرکزی مشاور خوبی برای مردم نبوده است و هر کس بر عکس توصیه های او عمل کرده است،تصمیمیش توام با موفقیت بوده است!

چه اتفاقی در بازار افتاده است و چرا سیاستهای بانک مرکزی برای تعدیل و آرام کردن بازارها  این چنین با شکست های فاحش و پی در پی مواجه می شود؟آیا بانک مرکزی به نمایندگی از دولت به دلالی رو آورده و با تیره و تار کردن بازار، به سودورزی رو آورده است یا عوامل پیدا و پنهان دیگری در کار است؟

آنچه مسلم است بانک مرکزی به هر دلیلی خواه موجه خواه ناموجه، در آزمون ثبات بخشی به بازار ارز نمره مردودی گرفته و به خاطرسیاستهای نامعقولانه ،باعث تحریک روزافزون نقدینگی سرگردان به بازار ارز و سکه شد و شد آنچه که نباید می شد.

تمام این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که غربیها برای تحریم نفتی و بانکی ایران خیز برداشته اند و انتظار این است که بانک مرکزی با اتخاذ سیاستهای دقیق و قاطع مانع از وارد شدن شوک روانی به بازار ارز و سکه شود و بازار پولی را بعنوان پیشانی اقتصاد کشور اینچنین ملتهب به جهان خارج معرفی نکند.اما متاسفانه بانک مرکزی نه تنها به آرام بخشی در بازار ارز و سکه رو نیاورده است که برشدت التهاب می افزاید و سرمایه های سرگردان را به حضور در این بازارها تشویق می کند.

ظاهرا دیگر به دولت و بانک مرکزی برای آرام کردن بخش ریالی و ارزی کشور امید چندانی نیست و انتظار این است که سایر مراکز و دستگاههای حاکمیتی  مانند مجلس وارد عمل شده و چاره ایی  برای مهار اوضاع ناخوشایند فعلی اتخاذ کنند هر چند که این امیدها هم چندان پررنگ جلوه نمی کند.

وضعیتی پیش آمده است که چاره ای جز خلع سلاح کردن بانک مرکزی دراتخاذ تصمیمات ساعتی و متناقض باقی نمانده است.اگر چرخ سیستم مالی کشور با مسیر پر از تناقضی که بانک مرکزی ترسیم می کند، به حرکت خود ادامه بدهد،دیر زمانی نخواهد گذشت که مشکلات حادترشود.






تاریخ : پنج شنبه 90/10/1 | 8:52 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

اگر این روزها به بازار سر زده باشید حتما از بالا رفتن قیمت هارد دیسک ها مطلع شده اید. علت این موضوع سیلی است که مدتی پیش در کشور تایلند رخ داد و باعث آسیب دیدن و تعطیلی تعدادی از کارخانه های مهم تولید هارد دیسک در بازار شده است.

حالا که زنجیره ورود هارد دیسک به بازار جهانی مختل شده، بقیه شرکت ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند تا آنجا که بسیاری از شرکت های سخت افزاری دنیا در آمار و ارقام مالی خود بازنگری کرده اند و اینتل هم در ادامه این مسیر، اعلام کرده که پیش بینی می کند گردش مالی اش در سه ماهه پایانی سال 2011 حدود 1 میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

کمبود هارد دیسک در بازار سبب می شود که تعداد کمتری کامپیوتر وارد بازار بشود و به همان نسبت تعداد کمتری نیز پردازشگر و دیگر سخت افزارها به فروش برسد. البته پیش بینی می شود که با شروع به کار کارخانه ها به زودی اوضاع به وضعیت عادی برگردد و تا چند ماه آینده کمبود پیش آمده بازار برطرف شود.

گردش مالی اینتل در سه ماهه پایانی امسال 14.7 میلیارد دلار پیش بینی می شد که حالا عدد پیش بینی شده جدید 13.7 میلیارد دلار شده است. فعلا آب آمده و پول زیادی از شرکت ها را با خودش برده است.

فید نارنجی






تاریخ : سه شنبه 90/9/22 | 11:29 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
       

.: Weblog Themes By BlackSkin :.