سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

اصطلاحات موبایل
اصطلاحات موبایل

 

1- ال سی دی‌های TFT چیست؟
- LCD TFT مخفف واژه Thin Film Transistor _ Liquid Display است. TFT که به معنی ترانزیستور باریک فیلمی است در نمایشگرهای تلفن‌های همراه کاربرد دارد.
2- QVGA چیست؟
- واژه QVGAمخفف کلمه Quarter Video Graphic Array است که کلمه‌ای فراگیر برای نمایشگر‌های کامپیوتری با وضوح 320×480 بوده است. این گونه نمایشگر اغلب در تلفن‌های موبایل موجود است. این نام به این دلیل ساخته شده است که نمایشگرهای اصلی IBM در وضوح VGA بودند که وضوح آن 480 ×640 بوده است و واژه Q که در اول VGA آمده مخفف کلمه Qarter به معنی یک چهارم است.
QVGA (نمایشگری با کیفیت گرافیک ویدئویی یک چهارم است)
3- GPRS چیست؟
- این واژه مخفف Generral Packet Radio Service است که استانداردی برای سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم که با سرعت 115 کیلوبایت در ثانیه عمل می‌کند و با سیستم قبلی GSM قبل مقایسه است. (GSM: Global System For Mobile)
GPRS (بسته سرویس رادیویی عمومی)
در این شبکه می‌توان از سرویس‌های SMS، MMS، WAPبهره جست.
4- GSM
- واژه GSM مخفف اصطلاح (Global System for Mobile Communications) به معنی سیستم جهانی برای ارتباطات موبایل است و مهمترین و معروف‌ترین سطح استاندارد برای تلفن‌های موبایل در کل دنیا محسوب می‌شود. .
سرویس GSM با بیش از دو میلیارد مشترک در بین تمامی کشورهای دنیا مورد استفاده است. از طریق این سیستم جهانی مشترکان و دارندگان تلفن‌های همراه قادر به استفاده از موبایل‌هایشان در اقصا نقاط دنیا هستند.
5 - 3G
- واژه 3G مخفف برای (3rd - generation) است و به معنی نسل سوم است. تلفن‌های آنالوگ نسل اول محسوب می‌شدند و تلفن‌های دیجیتال نسل دوم را تشکیل می‌دادند.
برای تلفن‌های نسل سوم تعریف و توضیح مشخصی بیان نشده است اما به طور کلی دستگاه‌های با سرعت انتقال اطلاعات بالا و ظرفیت صدایی بزرگتر را در میان نسل سوم گوشی می‌شمارند.
سرعت بالای انتقال اطلاعات احتمالا خصوصیت برجسته‌ای به حساب می‌آید. چندین استاندارد مختلف درباره تکنولوژی 3G وجود دارد. رایج‌ترین استاندارد در این حیطه UMTS است.
6 - Alarm
- این واژه به معنی هشدار است و در تلفن‌های همراه برای تنظیم ساعت و یا تاریخی خاص است که در آن وقت خاص هشداری از طریق نور، لرزش و یا صدا کاربر را آگاه کند.
7 - Alphanumeric Display
- این واژه به معنی صفحه نمایشگری است که قادر به نمایش حروف و اعداد است ولی مجهز به خواندن اشکال گرافیکی نیست.
8 - Bluetooth
- این واژه نمایانگر سیستمی در گوشی‌های تلفن همراه است که شبکه اختصاصی و بی‌سیم مختص برای ارتباط تلفن‌ها و کامپیوترها و ابزاری از این قبیل است. در مسافت‌های کوتاه و بدون استفاده از سیم و از طریق فرکانس‌های رادیویی با قدرت پایین انتقال اطلاعات صورت می‌گیرد.
از دیگر کاربردهای بلوتوث این است که شما می‌توانید از طریق این سیستم تلفن خود را در جیب خود قرار داده و از طریق هدست بلوتوث بدون اینکه دست به گوشی خود بزنید مکالمه خود را انجام دهید. فرق این سیستم و هدست‌های هندزفری (Hands free) این است که در بلوتوث نیاز به سیم نیست.
با استفاده از بلوتوث می‌توان اطلاعات و یا برنامه‌های موجود در حافظه یک گوشی را به گوشی‌های نزدیک و یا کامپیوتر منتقل کرد.
9 - Calendar
- این واژه به معنی تقدویم است. از طریق این خصوصیت می‌توانید برنامه‌ریزی کاری خود را در تلفن همراه خود ثبت کنید. بعضی از گوشی‌های تلفن همراه این قابلیت را دارند که در هنگام فرا رسیدن زمان ثبت شده از طریق صدا و یا نور کاربر را مطلع سازند.
10 - CDMA
- این واژه مخفف Code Division Multiple Access است به معنی کد تعدد دسترسی است. تکنولوژی بی‌سیم است که این اجازه را به کاربر می‌دهد تا مقدار زیادی از صداها و اطلاعات را در یک فرکانس یکسان انتقال دهد.
CDMA یک تکنولوژی برای تلفن‌های نسل دوم محسوب می‌شود که در حال حاضر در کانادا، ایالت متحده، آسیا و امریکای لاتین در دسترس است.
11 - Dual - band
- این واژه مربوط به تلفن‌هایی است که توانایی عملکرد در میان دو باند فرکانسی مختلف را دارند. Dual band در اروپا معمولا به مفهوم تلفن‌های توانا در شبکه‌های GSM900/GSM1800 است در حالیکه در امریکا این واژه مربوط به شبکه‌های GSM850/GSM1900 و یا ترکیبی از هر دو نوع است.
12 - EDGE
- این واژه مخفف اصطلاح Enhanced Data rates for Global Evolution و به معنی سرعت افزودن اطلاعات برای فرگشت جهانی است. این سیستم تکنولوژی است که توسط دو شرکت بزرگ GSM و TDMA ترویج یافته است و برای تواناسازی دستگاه‌ها برای ارتقا سرعت تا Kbps384 است.
13 - EMS
- این واژه مخفف اصطلاح Enhanced Message service و به مفهوم سرویس پیشرفته پیام است. این تکنولوژی گونه گسترده و ارتقا یافته SMS است که ارسال ترکیبی از آهنگ‌ها، تصاویر، صداها، انیمیشن و متن‌های فرمت‌دار را به دستگاهی دیگر که این تکنولوژی را دارد را میسر می‌کند.
14 - GPRS
- این کلمه مخفف اصطلاح General packet eadio service به مفهوم بسته کلی سرویس رادیویی است. تکنولوژی خاصی برای برقراری ارتباطات اینترنتی به طور بی‌سیم و در سرعت بسیار بالا است. GPRS سرعت اطلاعات را تا 10 برابر نسبت به سیستم پیشین افزایش داده است.
15 - GPS
- این واژه مخفف اصطلاح Global Positioning System و به معنی سیستم موقعیت‌یابی جهانی است. این سیستم، سامانه‌ای ماهواره‌ای، کامپیوتری است که قادر است موقعیت و محل جایگیری، عرض و طول جغرافیایی یک دریافت‌کننده را روی زمین محاسبه کند.
16 - HSCSD
- این واژه مخفف High Speed Circuit به مفهوم انتقال اطلاعات در سرعت بالا است. این پیشرفت متعلق به شبکه GSM است که سرعت انتقال اطلاعات را از 6/9 کیلوبایت تا 6/57 کیلوبایت افزایش می‌دهد.
17 - IMEI
این واژه مخفف International Mobile Equipment Identity به مفهوم هویت تجهیزات موبایل بین‌المللی است. این واژه همان شماره سریال ثبت شده را در بر دارد.
18 - infrared port
این واژه همان سیستم مادون قرمز است که به تلفن‌های همراه قابلیت برقراری ارتباط را با دیگر تلفن‌ها به مقاصد مختلف می‌دهد. این سیستم تکنولوژی بدون سیم است که از نور نامرئی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند.
19 - java(j2ME)
این واژه مختص ویژگی است که به دستگاه‌ها امکان می‌دهد بعضی از برنامه‌های خاص را اجرا کنند. از طریق این ویژگی می‌توان از برنامه‌های مختلفی مثل بازی‌ها، ماشین‌حساب‌ها و... استفاده کرد.
20 - LCD
این واژه مخفف اصطلاح Liquid crystal Display است و به مفهوم نمایشگر کریستالی مایع است. جریان الکتریکی از داخل مایع موجود در نمایشگر عبور می‌کند و مایع موجود باعث می‌شود که نور از میانشان عبور نکند.
21 - Li-lon battery
این نوع باتری اغلب برای وسایل ارتباطی بدون سیم کاربرد دارد در مقایسه با باتری‌های قدیمی Nicd و Nimh سبک‌تر هستند و عمر مفید بیشتری را دارند.
19- Li-po battery - این نوع باتری شباهت زیادی به Li-Lon باتری دارد و فقط از لحاظ وزن و شکل تفاوت دارند. به دلیل استفاده از مواد پلیمری این نوع باتری را در مدل‌های مختلف می‌توان ساخت.
22 - MMS
- این واژه مخفف اصطلاح Multimedia Messaging Service و به معنی سرویس پیام‌رسانی مولتی‌مدیا است. این سیستم تکنولوژی پیشرفته SMS و EMS است.
MMS برای انتقال سریع‌تر اطلاعات از قبیل UMTS و EDGE و HSCSD و GPRS طراحی شده است و از این طریق می‌توان پیام‌های ویدیویی را نیز ارسال کرد.
23 - OLED
- این واژه مخفف اصطلاح organic Light-Emitting Diode و به مفهوم ساتح کردن ارگانیک نور دیود است. نمایشگرهای OLED باریک‌تر، سبک‌تر، روشن‌تر، ارزان‌تر برای تولید هستند و قدرت کمتری را نسبت به نمایشگرهای LCD مصرف می‌کنند.
24 - Polyphonic Pingtones
- این واژه به معنی زنگ‌های پلی‌فونیک است که توانایی ترکیب چند نوع صدای مختلف را با هم دارد. این تکنولوژی صداها را طبیعی‌تر و واقعی‌تر جلوه می‌دهد.
23- SIM - این واژه مخفف اصطلاح Subscriber identity Module به مفهوم نمونه هویت مشترک است. این واژه برای کارت کوچکی که برای تلفن‌های همراه دیجیتال است استفاده می‌شود. از طریق این کارت تمامی تماس‌ها و دسترسی‌ها به شبکه‌های تلفنی امکان‌پذیر است.
25 - SMS
- این واژه مخفف کلمه Short message service به معنی سرویس پیام کوتاه است. سرویسی که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا پیام کوتاه را از طریق موبایل‌های خود به یکدیگر ارسال کنند.
26 - Speaker phone
این ویژگی که در بعضی از تلفن‌های همراه وجود دارد همانند هندزمزی عمل می‌کند و امکان استفاده از تلفن را در مسافت‌های کوتاه می‌دهد و بدون اینکه تلفن را نزدیک گوش خود قرار دهید.
27 - STN
- این واژه مخفف اصطلاح Super Twisted Nematic است که نوعی از نمایشگر LCD است. سیستم STN قدرت کمتری را مصرف می‌کند و در مقایسه با نمایشگرهای TFT مقرون به صرفه‌تر است.
28 - TFD
- این واژه مخفف اصطلاح thin film Diode و به مفهوم فیلم باریک دیود است و گونه‌ای از نمایشگرهای LCD محسوب می‌شود. تکنولوژی TFD تصاویری را در کیفیت عالی و سرعت بالا پردازش می‌کند و نسبت به نمایشگرهای STN باصرفه‌تر است.
29 - TFT
- این واژه مخفف اصطلاح thin film transistor و به مفهوم فیلم ترانزیستوری باریک است و گونه‌ای از LCDها محسوب می‌شود. در مقایسه با دیگر LCDها کیفیت بالاتری دارد و گران‌تر است.
30 - UMTS
این واژه مخفف اصطلاح Universal Mobile Telecommunication system و به مفهوم سیستم جهانی ارتباطات تلفنی موبایل است.
31 - Voice dial
- این ویژگی به کاربر این امکان را می‌دهد که شماره مورد نظر را از طریق صدا بگیرد.
32 - WCDMA
- این واژه مخفف Wideband code Dinsion Multiple Access است و برای تلفن‌های نسل سوم طراحی شده است. از طریق این سیستم پردازش اطلاعات در سرعت بسیار بالایی شکل می‌گیرد.
33 - sailent یعنی چی؟
به معنی سکوت در گوشی ها استفاده می شود.
34 - پست صوتی به چه صورت عمل می‌نماید؟
این سرویس شبیه منشی‌تلفنی عمل می‌نماید با این تفاوت که در تمامی حالات پیام صوتی مخاطب را ذخیره نموده و اپراتور برای دارنده سرویس پیامی در قالب متن یا صوت ارسال می‌نماید. در این حالت دارنده سرویس می‌تواند با برقراری تماس با شماره (09912) شنونده پیام‌های دریافتی و آنها را مدیریت (ذخیره، حذف و...) نماید. دریافت پیام صوتی از مخاطب برای دارنده سرویس هزینه‌ای نداشته لیکن شنیدن پیام‌ها مشمول ثبت هزینه‌ای معادل هزینه تماس شهری خواهد بود.
برای کنترل فعال بودن این سرویس کافی است با شماره (09912) تماس حاصل نمایید که در صورت فعال بودن اپراتور به شما اعلام خواهد نمود در حال حاضر پیام جدیدی برای شما ارسال نشده است و در صورت غیرفعال بودن صندوق صوتی موردنظر شما موجود نیست درصورت فعال بودن سرویس با ورود به منوی انتقال (DIVERT)، انتقال تماس‌های صوتی (DIVERT VOICE CALL)، با توجه به نیاز در هر یک از حالات ذیل با انتقال (DIVERT) تلفن روی شماره (09912) سیم‌کارت شما آماده دریافت پیام‌های صوتی کوتاه خواهد بود.
DIVERT ALWAYS : انتقال تماس در همه حالات (همیشه)
WHEN BUSY : انتقال تماس، زمانی که خط مشغول است
WHEN NOT REACHABLE : انتقال تماس، زمانی که مشترک در دسترس نیست
WHEN NO REPLY : انتقال تماس، زمانی که مشترک پاسخگو نیست
CANCEL ALL DIVERTS : کلیه انتقالها را حذف می‌نماید
35 - سرویس پیام کوتاه به چه صورت می‌باشد؟
- این سرویس برای ارسال پیام‌های کوتاه استفاده می‌گردد. پس از اطمینان از فعال بودن سرویس، می‌بایست روی گوشی تلفن‌همراه وارد منوی TEXT MESSAGE, SETINGE, MESSAGING و سپس SERVICE CENTER گردیده و شماره مرکز پیام (9891100500+ یا 9891100510+) را ثبت نمود. هزینه ارسال هر پیام معادل (134) است و ارسال تصاویر معادل (3) پیام در نظر گرفته می‌شود.
36 - نمایشگر (CLIP) چیست؟
- این سرویس شما را قادر می‌سازد تا شماره‌تماس گیرنده (مخاطب) را روی گوشی خود ملاحظه نمایید. کلید میانبر جهت فعال‌سازی: *#31#SEND
37 - عدم نمایشگر (CLIR) چیست؟
- این سرویس شما را قادر می‌سازد تا در زمان تماس شماره‌تلفن شما روی گوشی (مخاطب) حک نگردد. کلید میانبر جهت فعال‌سازی: *#31#SEND
38 - سرویس انتظار مکالمه چگونه عمل می‌کند؟
- این سرویس شما را قادر می‌سازد تا در زمان مکالمه اگر تماس جدیدی با شما برقرار گردید، با در انتظار گذاشتن نفر اول پس از فشردن کلید برقراری ارتباط (دکمه سبز رنگ) بتوانید با نفر دوم مکالمه نمایید. برای انتقال بین این دو تماس نیز کافیست دکمه (SWAP) را فشار دهید.
کلید میانبر جهت آزمایش: *#43#SEND
کلید میانبر جهت فعال‌سازی: *43#SEND
کلید میانبر جهت غیرفعال‌سازی: #43*11#SEND
39 - سرویس انتقال مکالمه (CALL DIVERT)
- سرویس انتقال مکالمه (CALL DIVERT)
این سرویس شما را قادر می‌سازد تا در حالات مختلف (جدول قسمت پیام صوتی) شماره تلفن خود را روی خط دیگری منتقل نمایید. در این حالت هزینه مربوطه معادل هزینه تماس با شماره تلفن دوم (شماره‌ای که شماره تلفن خود را روی آن انتقال داده‌اید) خواهد بود.
کلید میانبر جهت ایجاد سرویس انتقال برای تمامی مکالمات:
**21*NUMBER*11#SEND
کلید میانبر جهت فعال‌سازی سرویس انتقال برای تمامی مکالمات: *21*11#SEND
کلید میانبر جهت غیرفعال‌سازی سرویس انتقال برای تمامی مکالمات: #21*11#SEND
کلید میانبر جهت حذف سرویس: ##21*11#SEND
کلید میانبر جهت ایجاد سرویس انتقال برای زمان اشغال بودن تلفن همراه:
**004*NUMBER#SEND
کلید میانبر جهت فعال‌سازی انتقال برای زمان اشغال بودن تلفن همراه: *67#SEND
کلید میانبر جهت غیرفعال‌سازی انتقال برای زمان اشغال بودن تلفن همراه: #67#SEND
40 - سرویس محدودیت مکالمه (CALL BARRING)
سرویس محدودیت مکالمه (CALL BARRING)
این سرویس شما را قادر می‌سازد تا در حالات مختلف (ذیلا آمده است) محدودیت‌هایی را روی سیم‌کارت خود اعمال نمایید. پس از برقراری سرویس به منظور تنظیمات خاص وارد منوی CALL BARRING, CALL SETTING, SETTING شده و تنظیمات موردنظر را اعمال نمایید. در هنگام درخواست فعال‌سازی، رمز مربوطه را از دفتر خدماتی مربوطه دریافت نمایید (معمولا 1234 بوده و قابل تعویض است).
All outgoing : تمامی تماس‌های خروجی را مسدود می‌نماید
International outgoing : تماس‌های خروجی بین‌الملل را مسدود می‌نماید
Intemational outgoing when reaming : تمامی تماس‌های خروجی بین‌الملل را در صورتیکه مشترک خارج از کشور باشد مسدود می‌نماید
All incoming : تمامی تماس‌های ورودی را مسدود می‌نماید.
Incoming when reaming : تمامی تماس‌های ورودی را در صورتیکه مشترک خارج از کشور باشد مسدود می‌نماید
Incoming except home : درصورتیکه مشترک خارج از کشور باشد، تمامی تماس‌های ورودی به جز تماس‌هایی که از داخل کشور برقرار می‌گردد را مسدود می‌نماید
Deactivate all : کلیه محدودیت‌ها را لغو می‌نماید
41 - سرویس فاکس و دیتا
- سرویس فکس و دیتا در تلفن همراه این امکان را به مشترکین می‌دهد که در حین حرکت و در جایی که برقراری ارتباط به‌وسیله تلفن ثابت میسر نیست در صورت آنتن‌دهی بتوان فاکس و دیتا را از طریق تلفن همراه ارسال و دریافت نمود. سرعت ارسال و دریافت اطلاعات kb/s6/9 است که با بهره‌گیری از فناوری GPRS این سرعت به kb/s170 می‌رسد. با اعلام تقاضای سرویس فاکس و دیتا از سوی مشترک، یک شماره برای فاکس و یک شماره برای دیتا در مرکز سوییچ تلفن همراه به‌منظور دریافت فاکس و دیتا اختصاص می‌یابد. هزینه آبونمان سرویس فاکس و دیتا در هر دوره برای هر کدام 10000ریال است و میزان شارژ در زمان برقراری ارتباط همانند هزینه مکالمه است.
42 - نحوه ارتباط گوشی تلفن‌همراه با فاکس و Notebook
- 1- ارتباط گوشی تلفن‌همراه با Notebook از طریق کابل رابط با نصب CD مودم
2- ارتباط گوشی تلفن‌همراه با Notebook از طریق امواج رادیویی Bluetooth درصورت داشتن امکانات فنی در هر دو سیستم
3- ارتباط گوشی تلفن‌همراه با Notebook از طریق Infrared درصورت وجود امکانات فنی در هر دو سیستم
4- با داشتن امکانات PDA در برخی گوشی‌ها می‌توان راسا از طریق گوشی تلفن‌همراه مانند مدل‌های 9300، 9110، 9500 نوکیا ارتباط فاکس و دیتا برقرار نمود. شماره‌های تخصیصی به متقاضیان سرویس فاکس و دیتا جهت دریافت فاکس و دیتا است که با شماره‌گیری مخاطب جهت ارسال فاکس و دیتا باید سیستم رایانه در حالت فاکس و دیتا (گزینه Hyper Teminal) قرار گیرد.
ضمنا برای ارسال فاکس و دیتا نیازی به استفاده از شماره فاکس و دیتا نیست و این بستر ارتباط بااخذ سرویس فوق مهیا است.
درخصوص ارتباط با ISP و داشتن Username&Password و استفاده از گزینه‌های Dialup Connection و Fax و Hyper Terminal همانند تلفن ثابت است.
43 - سرویس شماره‌گیری ثابت (Fixed Dialling)
- این سرویس شما را قادر می‌سازد تا امکان شماره‌گیری با سیم‌کارت خود را صرفا به تعداد مشخص و و معین (این تعداد با توجه به گوشی تلفن‌همراه بین 15 الی 25 شماره متغیر است) محدود نمایید.
برای این منظور وارد منوی Setting و Security Setting و Fixed Dialling شده و تنظیمات مربوطه را پس از ورود رمز Pin2 اعمال نمایید (این سرویس برای کلیه مشترکین فعال بوده و هیچ هزینه‌ای ندارد).
44 - باتری لیتیومی Li-Ion Battery
- یکی از انواع فراگیر باتری هایی است که برای تلفن همراه به کار می رود . این نوع باتری نسبت به انواع دیگر ، سبک تر می باشد ، و عمر آن هم طولانی تر بوده و از نظر زیست محیطی نیز آلایندگی کمتری دارد ، تنها عیب این نوع باتری قیمت گران آن نسبت به انواع دیگر باتری ها می باشد .
45 - باتری پلیمری لیتیومی Li-Po Battery
- این نوع باتری شبیه باتری های Li-Ion می باشد با این تفاوت که کمی سبک تر است ، و به هر شکلی در می آید
46 - بیت بر ثانیه ؟؟
- واحد اندازه گیری سرعت انتقال داده ها ( مقدار بیت انتقال یافته در واحد زمان )
47 - برنامه ای برای محک زدن گوشی JBenchmark
- برنامه ای است که قابلیت های گرافیکی محیط جاوای گوشی را محک می زند و اطلاعات دقیقی در مورد مشخصات گرافیکی فضای جاوای گوشی را به شما ارائه می کند . www.Jbenchmark.com
48 - برنامه ای برای محک زدن گوشی SpMark
- یکی از بهترین برنامه های محک زدن گوشی های تلفن همراه ، این برنامه تمام کارآئی های گوشی تلفن همراه را بررسی می کند و در پایان به گوشی یک امتیاز می دهد ، از طریق نتایج این برنامه می توانید گوشی های تلفن همراه را از نظر کارآئی هایشان مقایسه کنید . www.futuremark.com
49 - بزرگنمائی دیجیتالی Digital Zoom
- قابلیت بزرگنمائی (زوم) در دوربین های عکاسی و دوربین تلفن های همراه است که با استفاده از الگوریتم های نرم افزاری محقق می شود و کیفیت آن نسبت به زوم اپتیک در سطح پائین تری می باشند .
50 - پیغام فوری Flash Message
- این قابلیت که در بعضی از گوشی های همراه موجود می باشد این امکان را به شما می دهد تا یک پیغام متنی که حداکثر می تواند 50 کاراکتر(حرف) باشد را به یک گوشی دیگر ارسال کند ، این پیغام به محض رسیدن به صورت فوری مستقیماً بر روی صفحه نمایشگر گوشی مقصد نمایش داده می شود .
51 - پوسته یا قالب گرافیکی Theme
- شما با استفاده از تم های مختلف می توانید ظاهر سیستم عامل گوشی خود را تغییر دهید که این تغییر شامل تغییر صفحه ی پیش زمینه (Background) انواع آیکون ها و تغییر رنگ منوها و یا حتی سه بعدی شدن آن ها و غیره ... می شود ، استفاده از تم ها باعث افزایش جذابیت گوشی می شود و این قابلیت را به شما می دهد تا رنگ ها و فونت ها و یا عکس های مورد علاقه ی خود را در گوشی خود ببینید .
52 - پست صوتی Voice Mail
- سرویسی که از طرف اپراتور تلفن همراه عرضه می شود و قابلیتی شبیه به منشی تلفن دارد و در هنگامی که شخص د ردسترس نباشد و یا خاموش باشد و یا نتواند تماس را جواب دهد ، پیغام شخص تماس گیرنده را ضبط می کند .
53 - تکنولوژی ارتقاء یافته شبکه دیجیتال TDMA Time Division Multiple Access
- تکنولوژی ارتقاء یافته در شبکه دیجیتال که قابلیت استفاده ی اشتراکی سه مکالمه را بر روی یک کانال می دهد و در کشورهائی همانند آمریکا ، نیوزلند ، قسمت هائی از روسیه و آسیای میانه کاربرد دارد .
54 - تماس دوباره Redial
- تماس گیری مجدد با آخرین فردی که با او تماس گرفته اید ( شماره آن را گرفته اید )
55 - تماس تصویری Video Calling
- این قابلیت به افراد اجازه می دهد تا در شبکه های 3G دو به دو با هم صحبت کنند و همزمان تصویر هم دیگر را نیز به روی گوشی تلفن همراهشان مشاهده کنند .
56 - تبادل اطلاعات با سرعت بالا (EDR (Enhanced Data Rate ؟؟
- یکی از مشخصات و امتیازات موجود مربوط به بلوتوث Bluetooth)) می باشد که سرعت تبادل اطلاعات از طریق بلوتوث را افزایش داده و در برخی موارد موجب صرفه جویی در مصرف باتری نیز می شود. EDR لزوماً مشخصه ی همه ی گوشی های دارای بلوتوث نمی باشد و فقط برخی از تلفن های همراه از این قابلیت پشتیبانی می نمایند. هنگامی استاندارد EDR کارآیی خود را دارد که هم دستگاه فرستنده ی اطلاعات و هم دستگاه گیرنده ی اطلاعات هر دو از EDR پشتیبانی کنند.
57 - جاوا برای دستگاه کوچک J2ME(Java 2 Micro edition
- یک نسخه از پلت فرم جاوا (Java) که برای دستگاه های کوچک نظیر تلفن های همراه به کار می رود .
58 - حالت پرواز Airplane Mode
- قابلیتی که در برخی از گوشی های تلفن همراه وجود دارد و با فعال کردن آن اتصالات رادیوئی تلفن همراه با شبکه قطع می شود و امکان استفاده از سایر امکانات گوشی فراهم می شود . وجود این قابلیت به این دلیل است که کاربر مجبور است در هنگام پرواز با هواپیما گوشی خود را خاموش کند و دیگر نمی تواند از قابلیتهایی نظیر MP3 Player و دوربین و یا دیگر امکانات گوشی استفاده کند ، با فعال کردن این بخش ، کاربر می تواند در محیط هائی این چنینی از امکانات گوشی خود استفاده کند بدون اینکه تداخلی در سیستم رادیوئی هواپیما به وجود بیاید .
59 - حافظه فلش (آنی) Flash Memory
- یک نوع حافظه برای ذخیزه کردن اطلاعاتی که به طور طولانی مدت استفاده می شوند . در مقایسه با انواع حافظه ها ، حافظه فلش اطلاعات را بدون اتصال به منبع الکتریکی نگه می دارد و به همین خاطر است که در کارت های حافظه و یا در حافظه های داخلی تلفن های همراه از این نوع حافظه استفاده می شود .
60 - حافظه دیجیتالی SD Secure Digital
- یک نوع کارت حافظه فلش با قابلیت جابجایی که می توان اطلاعاتی نظیر عکس ، صدا ، تصویر و برنامه را به روی آن ذخیره کرد ، کارت های SD از کارت های MMC سریعترند ولی انرژی بیشتری را مصرف می کنند .
61 - حافظه اشتراکی (تسهیم شده ) Shared Memor
- حافظه ای که در اختیار بخش های نرم افزاری مختلف گوشی همانند دفترچه تلفن ، گالری و ... قرار دارد ، که مقدار استفاده هر کدام از برنامه ها در آن تعریف شده است و برنامه ها فقط به همان میزان می توانند از حافظه استفاده کنند .
62 - دو بانده Dual Band
- تلفن همراهی که قابلیت کار با دو باند فرکانسی مختلف را دارد مثلاً GSM1800 و GSM900 در اروپا و یا GSM1900 و GSM850 در آمریکا . این قابلیت هنگامی کارآیی دارد که شما از یک منطقه با یک نوع باند فرکانسی به منطقه ای دیگر با یک نوع باند فرکانسی دیگر می روید . همچنین تلفن هایی با قابلیت ساپورت کردن سه باند فرکانسی هم وجود دارد .
63 - دو حالته Dual Mode
- دستگاه موبایلی که دارای قابلیت Dual Mode باشد می تواند هم در شبکه های دیجیتال (Digital) و هم در شبکه های آنالوگ (Analog) کارکند
64 - سیستم عامل سیمبین ؟
- سیستم عامل موجود روی اکثر گوشی های نسل دوم و سوم تلفن های همراه که روز به روز متداول تر می شوند و باعث افزایش کارآئی و استفاده راحت از قابلیت های گوشی می شود
65 - سرویس ارسال پیام های چند رسانه ای MMS (Multimedia Messaging Service)
- سرویس ارسال پیام های چند رسانه ای ( متنی ، صوتی ، تصویری ) . با استفاده از این سرویس که از شبکه ی مخابراتی خود می گیرید می توانید عکس ، فیلم ، صدا و یا هر نوع اطلاعات را از طریق شبکه مخابراتی خود به دوستان خود ارسال کنید .
66 - سه بانده Tri-Band
- تلفن همراهی که قابلیت کار با سه باند فرکانسی مختلف را دارد که شامل GSM900,GSM1800,GSM1900 می باشند . تلفن های سه بانده دارای پشتیبانی کامل فرکانسی در اروپا و آمریکا و آسیا می باشند
67 - سرویس انتقال بسته های اطلاعاتی از طریق امواج رادیوئی GPRS General Packet Switching Radio Service
- این سرویس امکان دستیابی به اینترنت و یا فرستادن و دریافت اطلاعات در محیط های شبکه ای بیسیم را با سرعت اسمی 56 کیلوبیت بر ثانیه تا 114 کیلوبیت بر ثانیه ارائه می کند ولی سرعت آن را در عمل می توان بین 20 تا 30 کیلوبیت بیان کرد . سرویس GPRS را می توان گام اول برای دستیابی به 3G و سرویس EDGE نامید
68 - سرویس تعمیم یافته ارسال پیام EMS Enhanced Message Service
- گسترش و ارتقاء در سیستم SMS که کاربر را قادر می سازد تا ترکیبی از ملودی های ساده ، عکس ، صدا ، تصاویر متحرک و نوشته ها را به دستگاهی که با سیستم EMS همخوانی دارد بفرستد
69 - سیستم جهانی تعیین هویت IMEI International Mobile Equipment Identity
- یک کد منحصر به فرد که به هر گوشی تلفن همراه تعلق دارد و از آن طریق شناسائی می شود ، همچنین از طریق این کد می توان شرکت سازنده و مدل دستگاه را مشخص نموده . شما می توانید با وارد کردن *#06# کد IMEI گوشی خود را مشاهده نمائید .
70 - سرویس رومینگ بین المللی Roaming
- این سرویس ، کاربر را قادر می سازد تا بتواند از سیم کارت خود در خارج از کشور و یا در محدوده ی خارج از شبکه مخابراتی خود استفاده کرده و از امکانات سیم کارت بهره مند شود ( نظیر برقراری تماس تلفنی و یا فرستادن و دریافت SMS )
71 - قلم Stylus
- قلم مخصوص کار با موبایل هائی که صفحه نمایشگر لمسی دارند (مانند P800,P900,P910 )
72 - گذرگاه سریال جهانی USB Universal Serial Bus
- این پورت ، برای اتصال کامپیوتر به وسیله کابل USB به برخی لوازم جانبی کامپیوتر نظیر پرینتر ، اسکنر ، موس ، صفحه کلید به کار می رود ، همچنین این امکان در برخی از گوشی های تلفن همراه نیز وجود دارد تا تلفن همراه خود را به کامپیوتر و یا به پرینتر وصل کنند سرعت انتقال داده ها با 2mbps ، USBمی باشد و مناسب ترین گزینه برای ریختن فایل های حجیم نظیر MP3 از کامپیوتر به موبایل و بالعکس می باشد
73 - گوشی های تاشو Clamshell
- این اصطلاح در مورد گوشی های تلفن همراه تاشو به کار می رود .
74 - گوشی تصویری Video Phone
- این واژه به گوشی تلفن های همراهی گفته می شود که امکان برقراری تماس های تصویری Video Calling) )در آن ها وجود دارد
75 - مادون قرمز Infrared IrDA
- قابلیت تبادل اطلاعات به طریقه ی بیسیم به وسیله ی نور نامرئی مادون قرمز . حداکثر فضای ارتباطی مادون قرمز بر روی گوشی های موبایل 30 سانتی متر بدون هر گونه مانع می باشد . شما می توانید به وسیله ی این قابلیت اطلاعات ، عکس ها و فیلم ها و یا دیگر موارد را به گوشی های دیگر و یا کامیپوتر خود ارسال نمائید ، البته باید توجه داشته باشید ؛ سرعت انتقال اطلاعات با مادون قرمز بسیار پائین می باشد و برای انتقال فایل ها با حجم بالا زیاد مناسب نمی باشد .
76 - مدیریت اطلاعات شخصی PIM (Personal Information Managment)
- در اصل به مجموعه برنامه هایی گفته می شود که شخص از طریق آن ها می تواند به کارها و امور روزانه ی خود نظارت و مدیریت داشته باشد . سری برنامه های PIM معمولا شامل تقویم ، دفترچه تلفن و لیست انجام کارها (to do list) می باشند و البته قابلیت هایی نظیر ثبت نوشته ی خاص ، یادآورنده ها (reminders) و ساعت برای زنگ زدن و ... نیز در کنار قابلیت های اصلی وجود دارند . بعضی از برنامه های PIM امکان تبادل اطلاعات و تطابق آنها با کامپیوتر و یا تلفن های همراه و دیگر وسایل این چنینی را دارا می باشند .
77 - نسخه ای خاص از تکنولوژی WLAN WIFI
- محدوده برد WI-FI در محیط های بسته حدود 100 تا 300 فوت (حدود 30 متر تا 92 متر ) و در محیط های باز حدود 2000 فوت (610 متر) می باشد و سرعت انتقال داده ها در آن 11 مگابیت در ثانیه می باشد .
78 - قابلیت اتصال به اینترنت WAP (Wireless Application Protocol
- قابلیتی که دارندگان تلفن های همراه را قادر می سازد تا از اینترنت استفاده کنند .
منبع:دانش ما






تاریخ : یکشنبه 91/2/3 | 10:6 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

 

عجیبه!!! در صورتی که یارانه برای خدمات ارتباطی دریافت نمیکنیم اما....

تعرفه‌های موبایل پس از هدفمندی یارانه‌ها +جداول

نرخ مکالمات تلفن همراه پس از هدفمندی مورد سوال مشترکان است این در حالی است که نرخ مکالمات موبایل براساس تایید سازمان تنظیم مقررات از سوی دو اپراتور کشور ثابت مانده و تنها این اپراتورها با ارائه طرحهای تشویقی مشترکان را به استفاده از موبایل تشویق کرده اند.

به گزارش مهر، از آنجایی که تاکنون به سرویس های مخابراتی یارانه تعلق نمی گرفت با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نیز نرخ مکالمات تلفن ثابت و همراه تغییری نداشته است و هم اکنون مشترکان موبایل و تلفن ثابت همان هزینه ای را می پردازند که تا پیش از اجرای این طرح می پرداختند.
 
بر این اساس اطلاع از تعرفه مکالمه با سیم کارتهای دائمی و اعتباری دو اپراتور موبایل فعال در کشور و تفاوت هر یک از اینها می تواند به مشترکان در استفاده مناسب از این کالای ارتباطی کمک کند.
 
براساس تائید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اپراتور همراه اول که زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران است دارای تعرفه بندی براساس مسافت – تماس استانی و تماس خارج استانی – است و اپراتور ایرانسل دارای نوع تعرفه بندی داخل شبکه و خارج شبکه است. براین اساس شرکت مخابرات ایران در مقابل جابجائی مشتری مبلغی نیز به عنوان هزینه جابجائی از مشترکان خود دریافت می کند.
 
هم اکنون اپراتور همراه اول 98 درصد جاده های اصلی و 75 درصد جاده های فرعی کشور و حدود 81 درصد مسیر ریلی را تحت پوشش دارد و از طریق سیم کارتهای این اپراتور دسترسی به اینترنت موبایل از طریق GPRS ممکن است.
 
همچنین اپراتور موبایل ایرانسل دارای خدماتی چون GPRS در 17هزار روستا، Edge (اینترنت همراه با سرعت دو برابر GPRS) در 1000 شهر، پوشش تمامی شهرهای کشور و بیش از 17هزار روستا و هزاران کیلومتر از جاده های اصلی است و رومینگ با 50 اپراتور در 34 کشور برای مشترکان سیم کارت های اعتباری و 199 اپراتور در 109 کشور برای مشترکان سیم کارت های دائمی و خدمات پست الکترونیک همراه و نقشه مجازی با قابلیت مکان یابی خود و دوستان از دیگر خدمات این اپراتور است. البته در سیم کارتهای ایرانسل هزینه جابجایی و هزینه تماس بین شهری وجود ندارد.
 
نرخ مکالمات از طریق سیم کارتهای همراه اول و ایرانسل براساس دائمی و اعتباری بودن آن و با توجه به مکالمات شهری وبین شهری و بین استانی طبق جدولهای زیر اعلام شده است.

جدول مقایسه تعرفه مکالمات مشترکان سیم کارت اعتباری تعرفه های مصوب
محدوده تماس همراه اول (ریال در دقیقه) ایرانسل (ریال در دقیقه) تفاوت (ریال در دقیقه)
بدون جابجائی با جابجائی ×× بدون جابجائی با جابجائی بدون جابجائی با جابجائی ××
تماس استانی داخل شبکه 671 760 620 620 51 140?4
تماس استانی خارج شبکه 935 935 852 852 83 83
تماس بین  استانی داخل شبکه 1140 1,229 620 620 520 609?4
تماس  بین استانی خارج شبکه 935 935 852 852 83 83

جدول مقایسه  تعرفه مکالمات مشترکین سیم کارت دائمی تعرفه های مصوب

محدوده تماس همراه اول (ریال در دقیقه) ایرانسل (ریال در دقیقه) تفاوت (ریال در دقیقه)
بدون جابجائی با جابجائی ×× بدون جابجائی با جابجائی بدون جابجائی با جابجائی ××
تماس  شهری داخل شبکه 447 536 499 499 -52 37?4
تماس شهری خارج شبکه 625 625 625 625 0 0
تماس بین  استانی داخل شبکه 760 849 499 499 261 350?4
تماس  بین استانی خارج شبکه 625 625 625 625 0 0

 

مکالمات شهری شامل مکالمات عادی مشترک است که مربوط به تماس از شهر مبدا با تلفن همراه با ثابت دیگری درهمان شهر مبدا خواهد بود. همچنین مکالمات بین شهری درصورتی که مکالمه بین دو شهر متفاوت برقرار شود محسوب می شود اعم از اینکه مشترک از شهر مبدا با شهرستان دیگری ارتباط برقرار کند یا مشترک در شهر دیگری مستقر باشد و یا با شهر مبدا یا سایر شهرها ارتباط برقرار کند.


منبع: mehrnews.com

××:  دو پالس هزینه جابجائی به مکالمات اضافه شده است

گردآوری: آلامت






تاریخ : دوشنبه 90/9/28 | 7:39 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

این روزها استفاده از هدفون و هدست بسیار بسیار رایج شده است. مخصوصا در میان جوانان که بدون اینکه دیگر لازم باشد نگاه‌های متعجب دیگران را تحمل کنند از این وسیله بسیار کاربردی استفاده کنند.

هر روز عده زیادی را می‌بینیم که مثلا سعی می‌کنند راه‌های طولانی رسیدن به محل کار را با شنیدن کتاب‌های صوتی از بطالت نجات بدهند. یا با شنیدن یک موسیقی لایت از طریق هدفون بر روی کارهایشان تمرکز کنند. اگر یادتان باشد موسیقی پاسخی است برای « چی کار کنم که حواسم از کار پرت نشود؟»

اما از میان همین عده بسیار زیاد، کم هستند کسانی که راه و رسم تمیز نگاه داشتن هدفونشان را هم بدانند. مسئله مهمی که همیشه در موردش غفلت کرده‌ایم. اما چرا این مسئله مهم است؟

اولین دلیل بافت حساس درون گوش است. حالا هر چیزی که ما نمی‌بینیم دلیل بر این نیست که مشکل پیدا نمی‌کند! مشکلات شنوایی بسیاری از جمله عفونت‌های شایعی وجود دارند که با استفاده از هدفون آلوده خیلی امکانش بیشتر می‌شود.

اگر هم فرض کنیم که شما مثل مسواک، از یک هدفون شخصی استفاده می‌کنید که مختص خودتان است با این حال همیشه که نمی‌توانید سلامت آن را تضمین کنید. یک بار بگذارید توی جیب‌تان با انواع و اقسام موجودات فضایی آشنا می‌شود.

یک مورد دیگر هم زیبایی است. کلی هزینه می‌کنید یک هدفون خوشگل می‌خرید ولی بعد از یک مدت اصلا قابل نگاه کردن نیست بس که چرک و از شدت چربی بدرنگ شده است! دلیل بعدی هم کیفیت صداست. بهترین هدفون‌ها هم اگر تمیز نباشد تحت تاثیر کثیفی‌ها نمی‌توانند کیفیت صدای ایده‌آلی را به گوش شما برسانند.

اما معمولا ما بلد نیستیم از این هدفون‌ها درست مراقبت کنیم. به همین خاطر هم پایونییر یک هدفون قابل شستشو ساخته است که می‌توانید حتی آن را در ماشین لباسشویی بیاندازید! اما شخصا اگر من باشم ترجیح میدهم یاد بگیرم چطور هدفونم را تمیز کنم تا این که 60 دلار برای این هدفون بپردازم :)


این کار عموما خیلی ساده است. در اولین مرحله باید هدفون را از ابزاری که داریم ( مثلا Ipod یا هر نوع mp3 پلیری ) جدا کنیم.

- شستن هدفون زیر شیر آب بهترین روش است. فرو کردنش توی محلولهای شوینده هم همینطور. آنها را تمیز تمیز می‌کند. ولی بعدش دیگر آن هدفون برای شما هدفون نخواهد شد.

- بعضی هدفون‌ها مثل بعضی محصولات اپل تکه تکه می‌شوند و می‌شود قطعات آنها را از هم جدا کرد و بعد دوباره سر هم کرد. مثلا بعضی قسمتهای سیلیکونی. آنها را اول کار جدا کنید و جدا جدا با روشی که در ادامه می‌گوییم تمیز کنید.

- برای شست شو به یک ماده شوینده نیاز داریم. آب گرم ( و نه داغ ) می‌تواند در کنار یک ماده شوینده نه چندان سنگین به کار ما بیاید. مثلا می‌توانید مایع دستشویی را رقیق کنید با آب گرم و استفاده کنید.

- برای تمیز کردن هدفون به یک پارچه نرم هم احتیاج داریم. پارچه نرمتان را پرت نکنید داخل ظرف محلول. یک گوشه از آن را کمی با شوینده مرطوب کنید و خیلی نرم بکشید روی هدفون. پارچه شما نباید موقع تمیز کردن پرز بدهد.

- بعضی قسمتهای فلزی هستند که کمی تمیز کردنشان مشکل است. برای تمیز کردن آنها از یک مسواک نرم استفاده کنید. مسواک‌های زیر می‌توانند روی آنها خش بیاندازند. تمیز کردن با مسواک می‌تواند گرد و غبار روی آنها را هم تمیز کنید.

- از پنبه آغشته به الکل طوری که اصلا حالت خیسی نداشته باشد، می‌توانید برای جاهایی که خیلی ظریف و حساس هستند استفاده کنند. اصلا آنها را خیس نکنید چون اگر آب به داخلش نفوذ کند دچار دردسر می‌شوید. شاید مجبور شوید از روشهای خشک کردن موبایل خیس شده استفاده کنید!


- iPod Earbud شما که کابل سفیدی دارد بعد از مدتی ممکن است رنگش زرد بشود. عذر می‌خواهم ولی به این حالت می‌گویند چرک مرده! معمولا اگر لیوان چای را هم سریع نشورید این رنگی می‌شود. برای دچار نشدن به این حالت مرتبا آن را با الکل و پنبه ضدعفونی و تمیز کنید.

سعی کردم به صورت خلاصه و بدون حاشیه تمام راه‌های تمیز کردن هدفون / ایرفون را بررسی کنم. با این حال ممکن است شما تجربه دیگری داشته باشید. لطفا با ما بیان کنید. همه ما نیاز داریم که بتوانیم در کنار استفاده از هدفون از دست عفونت های گوش مان هم جلوگیری کنیم.






تاریخ : چهارشنبه 90/9/23 | 2:26 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

کد های امنیتی گوشی های موبایل


به منظور حفظ سیمکارت و گوشی تلفن همراه از دسترسی غیر مجاز ، کدهای خاصی در نظر گرفته شده است. هر کدام از این کدها کارآیی خاصی را دارد. در این ترفند قصد داریم به معرفی و بررسی این کدها بپردازیم.

Security Code :
 این کد بر روی دستگاه تلفن تنظیم می‌شود و در گوشی‌های NOKIA به طور پیشفرض برابر 12345 است. به وسیله این کد می‌توان دسترسی غیر مجاز به بعضی از امکانات تلفن را محدود نمود. در گوشی‌های موبایل NOKIA, اگر این کد را اشتباه وارد گردد، تلفن به مدت 5 دقیقه از پذیرش کد جدید خودداری می‌کند.

PIN Code :
 این کد بر روی سیمکارت تنظیم می‌شود و برای دستیابی به آن باید به امور مشترکین شرکت مخابرات مراجعه کرد.
 در ایران این کد بر روی سند سیمکارت ثبت است و به طور پیشفرض برابر 1234 است. به وسیله این کد می‌توان دسترسی غیر مجاز به سیمکارت و بسیاری از قابلیت‌های شبکه را محدود کرد. اگر این کد را 3 بار اشتباه وارد کنید،  دستگاه روی PIN قفل می‌گردد و برای آزاد سازی آن نیاز به استفاده از کد PUK خواهید داشت.

PIN2 Code :
 این کد نیز مانند PIN بر روی سیمکارت تنظیم می‌شود و برای دستیابی به آن می‌توان به امور مشترکین شرکت مخابرات مراجعه نمود. در ایران این کد به صورت پیشفرض برابر 5678 تنظیم شده و از ثبت آن بر روی سند سیم کارت خودداری شده است. علت عدم ثبت، ارائه نشدن خدمات مربوط به این کد نیز به صورت فراگیر اعلام گردد. به وسیله این کد می‌‌توان دسترسی غیر مجاز به بسیاری از امکانات شبکه را محدود کرد. اگر این کد را 3 بار اشتباه وارد کنید، دستگاه بر روی PIN2 قفل می‌گردد.

PUK Code :
 همان طور که بیان شد، اگر دستگاه شما بر روی PIN قفل گردد، برای آزاد سازی آن نیاز به این کد دارید. برای دریافت این کد می‌توانید به امور مشترکین شرکت مخابرات مراجعه نمایید. در ایران این کد بر روی سند سیمکارت ثبت شده است.

PUK2 Code :
 اگر دستگاه شما بر روی PIN2 قفل گردد، برای آزادسازی آن نیاز به این کد دارید. برای دریافت این کد می‌توانید به امور مشترکین شرکت مخابرات مراجعه نمایید.

Barring Password :
 این کد بر روی سیم کارت تنظیم و در هنگام استفاده از سرویس مسدود سازی شماره تلفن‌ها استفاده می‌گردد. برای دریافت این کد به امور مشترکین شرکت مخابرات مراجعه نمایید. گفتنی است که تمامی کدها به غیر از PUK و PUK2  قابل تغییر هستند و بدین منظور می‌توانید از منوهای مربوطه تلفن همراه خود استفاده نمایید.

نحوه آزاد سازی سیم کارت‌های قفل شده بر روی PIN , PIN2:
همان طور که بیان شده، اگر بار کدهای PIN و PIN2 را اشتباه وارد کنید، سیمکارت شما بر روی کد اشتباه قفل می‌گردد و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید. برای آزاد سازی سیمکارت از قفل باید به کدهای PUK و PUK2 آگاه باشید.

نحوه آزاد سازی سیم کارت از قفل PIN:
برای این منظور کد زیر را بر روی دستگاه وارد کرده و دکمه برقراری تماس (Call) را فشار دهید. توجه نمایید که به جای کلمه PUK در کد زیر، تنها PUK Code ثبت شده بر روی سند سیم کارت را وارد نمایید. به جای عبارت New PIN ، کد  PIN جدید راوارد نمایید و به جای عبارت New PIN Again ، کد PIN جدید را تکرار کنید.

نحوه آزاد سازی سیمکارت از قفل PIN2:
برای این منظور کد زیر را بر روی دستگاه وارد کرده و دکمه برقراری تماس (Call) را فشار دهید. توجه نمایید که به جای کلمه PUK2 در کد زیر، تنها PUK2 Code ثبت شده بر روی سیم کارت را وارد نمایید. به جای عبارت New PIN2 , کد  PIN2 جدید را وارد نمایید و به جای عبارت New PIN2 Again ، کد PIN2 جدید را تکرار کنید.

نکته: قابل ذکر می‌باشد که کدهای PIN و PIN2 می‌توانند حداقل 4 رقم و حداکثر 8 رقم طول داشته باشند.

منبع:سایت چاپار سافت






تاریخ : چهارشنبه 90/9/16 | 6:53 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

1. ویبره و زنگ گوشی را قطع کنید

ویبره یا همان لرزش گوشی از جمله دشمنان باتری گوشی‌هاست. اگر در موقعیتی هستید که بدون شنیدن زنگ موبایل و فقط از طریق نور گوشی متوجه تماس مخاطب می‌شوید، پس زنگ و ویبره را خاموش و غیر فعال کنید تا باتری بیشتر عمر کند. کم کردن صدا تا کمترین میزان نیز کمک کوچکی به ذخیره باتری می‌کند. البته استفاده از زنگ‌های ساده که پیش‌فرض خود گوشی هستند و به استفاده از پردازنده نیاز ندارند نیز کمک شایانی به حفظ باتری می‌کند.

2 . از فلاش استفاده نکنید

سعی کنید خیلی از فلاش دوربین موبایل‌ها استفاده نکنید زیرا این گجت کوچک، انرژی زیادی لازم دارد و برای این منظور از باتری گوشی استفاده می‌کند. به ویژه هنگام گرفتن چند عکس پشت سرهم، باتری بیشتری مصرف می‌شود.

3 . میزان نور صفحه‌نمایش را کم کنید

صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند بزرگ هستند و این مساله باعث مصرف بیشتر باتری می‌شود. البته بعضی مدل‌های موجود در بازار حسگرهای تنظیم نور دارند. این حسگر به صورت خودکار در محیط‌های روشن، نور نمایشگر را کم و در محیط‌های تاریک آن را زیاد می‌کند. اما در کل با کم کردن نور صفحه‌نمایش و قرار دادن آن در کمترین میزان، می‌توان تا 50 درصد انرژی را ذخیره و عمر باتری را بیشتر کرد.  نمایشگر گوشی‌های تلفن همراه بعد از مدتی بی استفاده ماندن خاموش می‌شوند. این امر کمک بسیاری در افزایش میزان شارژدهی باتری می‌کند. در نتیجه کاربر می‌تواند با کم کردن این زمان از طریق تنظیمات صفحه‌نمایش به کاهش مصرف باتری گوشی‌اش کمک کند.

4 . برنامه‌هایی که نیاز ندارید را غیرفعال کنید

برنامه‌های کاربردی گوشی و نرم‌افزارهایی همچون بلوتوث، GPRS، وای-فای و GPS جزو مصرف‌کننده‌گان اصلی باتری به شمار می‌روند. این برنامه‌ها در حالت فعال حتی اگر استفاده نشوند، باز هم باتری مصرف می‌کنند. شاید بتوان آنها را خورنده باتری دانست. به همین دلیل برای ذخیره باتری و افزایش عمر آن بهتر است برنامه‌هایی که نیاز نداریم را غیرفعال کنیم.

5 . به جای تماس و ایمیل از پیام کوتاه استفاده کنید

ارسال ایمیل 2 تا 4 برابر بیش از برقراری تماس انرژی مصرف می‌کند. در مواقع ضروری که باتری نفس‌های آخرش را می‌کشد هرگز ایمیلی ارسال نکنید. به جای نوشتن و فرستادن نامه الکترونیک، با مخاطبتان تماس بگیرید. اگر کارتان طوری است که می‌توان پیام کوتاه فرستاد، بهتر است آن را اس‌ام‌اس کنید. زیرا فقط نوشتن پیام کوتاه باتری مصرف می‌کند و ارسال آن هیچ نیرویی نمی‌خواهد.

6 . صداهای غیرضروری را قطع کنید

بیشتر گوشی‌ها صداهای کوتاهی برای فعالیت‌های خود دارند. به طور مثال، کلیدهای صفحه‌کلید یا کی‌پد هنگام تایپ صدا دارند یا خاموش و روشن شدن گوشی با موسیقی کوتاهی همراه هستند. اینگونه صداها و موسیقی‌های غیرضروری نیز به اندازه خود باعث کاهش میزان شارژدهی باتری هستند که با قطعشان می‌توان باعث عمر بیشتر باتری شد.

7 . فقط برای برقراری تماس از گوشی استفاده کنید

بازی کردن، تماشای ویدئو، تماشای عکس و بزرگ و کوچک کردن آنها و استفاده از اینترنت و وب‌گردی، همه دشمنان باتری هستند. پس هنگامی که در تلاش برای روشن نگه داشتن گوشی هستید از هیچ کدام از این برنامه‌ها استفاده نکنید. بهتر است این جور مواقع از گوشی فقط برای برقراری تماس استفاده کنید.

8 . اگر آنتن دهی ضعیف است گوشی را خاموش کنید

جست‌وجو برای آنتن یکی از مواردی است که باتری زیادی مصرف می‌کند. به ویژه در مکان‌هایی که آنتن ضعیف است گوشی مدام به دنبال سیگنال می‌گردد و همین امر عمر آن را می‌کاهد. پس در مکان‌هایی که تحت پوشش شبکه موبایل نیستند بهتر است گوشی خود را خاموش کنید یا در حالت پرواز (Flight) بگذارید. مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد نیز باعث فعالیت بیشتر گوشی و افزایش مصرف باتری می‌شود زیرا تعداد کاربرانی که از یک دکل واحد استفاده می‌کنند افزایش می‌یابد.

9 . از مرگ باتری جلوگیری کنید

تا به حال برایتان پیش آمده که باتری موبایل چندسلول شارژ را نمایش می‌دهد اما ناگهان با یک تماس کوتاه گوشی خاموش شده و دستتان را در حنا گذاشته باشد! این یعنی باتری شما عمرش را کرده و به نوعی فاسد شده است. کاری برای چنین باتری‌هایی نمی‌توان انجام داد اما اگر باتری نو خریده‌اید، حتما توجه داشته باشید که پیش از خالی شدن همه باتری، آن را دوباره شارژ نکنید. این کار باعث می‌شود سلول‌های آن به مرور بمیرند و عمر آن به مرور کاهش پیدا می‌کند.

10 . از گرما دور نگه دارید

گرما دشمن درجه یک باتری گوشی تلفن همراه است. سعی کنید تا حد امکان گوشی‌ای که باتری‌اش در حال تمام شدن است را در محل‌های گرم مثل ماشینی که در آفتاب پارک شده است یا در دست و تماس با بدن نگه ندارید زیرا گرمای بدن نیز از عمر آن می‌کاهد. بهترین کار برای روشن نگه داشتن گوشی، قرار دادن آن در محلی بسیار خنک همچون یخچال است.






تاریخ : یکشنبه 90/9/13 | 1:0 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
       

.: Weblog Themes By BlackSkin :.