سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در مورد استانداردهای ASTM چه می دانید ؟
در مورد استانداردهای ASTM چه می دانید ؟

 

مترجم : حبیب الله علیخانی
منبع: راسخون



ASTM بین المللی ( ASTM ) یک سازمان بین المللی توسعه ی استاندارد است . این سازمان استانداردهای فنی را به صورت داوطلبانه تعریف و به چاپ می رساند . این استانداردها گستره ی وسیعی از مواد تولیدات ، سیستم ها و وسیله ها را شامل می شود.
ASTM مانند سازمان های استاندارد دیگر مانند: BSI ( استاندارد بریتانیا)، DIN (سازمان استاندارد آلمان ) و AFNOR (سازمان استاندار فرانسه ) است ولی با این تفاوت که این سازمان یک هیئت استاندارد ملی نیست که در آمریکا وظیفه ی توسعه ی استاندارد را داراست . در حقیقت در آمریکا ANSI ) American National Standards Institue ) وظیفه ای مانند سازمان های بالا را بر عهده دارد .


تصویر: استاندارد های ASTM هر ساله منتشر می شود.

به هر حال ، ASTM یک عملکرد کنترلی بین توسعه دهندگان استاندارد در آمریکا دارد و این ادعا را دارد که بزرگترن ارگان توسعه دهنده ی استاندارد در جهان است .
بر اساس توافق نامه ای ، ASTM هزاران کمیته ی فنی داوطلب را پشتیبانی می کند ، که این کمیته ها اعضای خود را در سر تا سر جهان جهت دهی کرده که جمعاً بیش از دوازده هزار استاندارد را ایجاد و تعیین کرده اند.
استانداردهای تولیدی هر ساله به صورت کتاب سال منتشر می شود .
کتاب های سالانه ی ASTM شامل 77 جلد می باشد .


تصویر : استاندارد انگلیس ( BSI )

تاریخچه ( History ) :

ASTM بین المللی در سال 1898 در ایالات متحده ی آمریکا با نام انجمن آزمایش و مواد آمریکا ( American Society Testing and Materials ) توسط گروهی متشکل از دانشمندان و مهندسان ایجاد شد . این گروه توسط آقای Charles Benjamin Dudley ( یک شیمیدان آمریکایی که از طرفداران ابتدایی استاندارد سازی در صنعت بود . Dudley در سال 1842 در آکسفورد نیویورک متولد شد و در سال 1909 فوت کرد ) سرپرستی می شد . هدف این گروه پیدا کردن علت شکست مکرر خطوط ریلی که مخل رشد سریع صنایع ریلی است ، بود . این گروه یک استاندارد برای فولادهای مورد استفاده در ساخت خطوط ریلی تعریف کردند .


تصویر : استاندارد آلمان ( DIN )

استانداردها ( Standards ) :

استانداردهای تعریف شده به وسیله ی ASTM بین المللی به شش گروه تقسیم می شوند :
ـ استانداردهای تصریح ، که بر اساس نیازهای مردم تعریف گشته اند .
ـ استاندارد روش های آزمایش ، که راهی را یک آزمایش انجام می شود را تعریف میکند . نتایج به دست آمده از آزمون ممکن است از لحاظ درستی با استاندارد تصریح ارزیابی شود .
ـ استانداردهای تمرینی ، که عملیات ها متوالی را تعریف می کند و موجب یک نتیجه گیری نمی شود .
ـ استاندارد راهنما ، که یک سری اطلاعات طبقه بندی شده را مهیا میکند یا سری هایی از انتخاب هاست که به صورت یک واحد عملیاتی معرفی نشده اند .
ـ استاندارد رده بندی ، که یک طبقه بندی از مواد ، تولیدات ، سیستم ها یا سرویس ها را ارائه می کند . اساس این تقسیم بندی بنابر شباهت در این گروه هاست . که خواص مورد بررسی که اساس تقسیم بندی اند شامل: سرچشمه ، ترکیب ، خواص و یا استفاده می شود .
ـ استاندارد اصطلاحی ، که معنای لغات و اصطلاحات مورد استفاده در دیگر استانداردها را تعریف می کند .
کیفیت روش های آزمایش استاندارد چنین است که این استانداردها به کرار در سراسر جهان پهناور ـ حتی مکان هایی که ASTM مورد استفاده قرار نمی گیرد ، استفاده می گردد .


تصویر : کتاب های سالانه ی ASTM به صورت الکترونیکی نیز منتشر می شوند

عضویت و سازمان ( Membership and Organization ) :

عضویت در سازمان ASTM بر روی هر کس که علاقه مند به همکاری است باز است .
استانداردها به وسیله ی کمیته ها تعریف می شوند و کمیته های جدید هنگام نیاز و به محض درخواست اعضای علاقه مند تشکیل می گردد . عضویت در بیشتر کمیته ها داوطلبانه و به وسیله ی درخواست شخصی عضو انجام می پذیرد . و عضویت حالت منصب گونه و دعوت کردنی نیست .
اعضا به گروه های : استفاده کنندگان ، تولید کنندگان ، مصرف کنندگان و علاقه مندان عمومی تقسیم می شوند . که مورد آخر شامل مشاورین و افراد با سواد می گردد . استفاده کنندگان شامل استفاده کنندگان صنعتی می شود و در اصل کسانی هستند که ممکن است به عنوان تولید کننده در کمیته های دیگر محسوب می شوند . و همچنین استفاده کنندگان آخر که همان مصرف کنندگان هستند . برای رسیدن به خواسته های قوانین اتحادیه بزرگ صنایع ، تولید کنندگان باید کمتر از 50 % اعضای هر کمیته یا زیر کمیته را تشکیل دهند . و رای ها به یک رای برای هر کمپانی محدود می گردد . دلیل این محدودیت این است که تولید کنندگان سعی در تغییر رای برای رسیدن به سود بیشتر را نداشته باشند و حقوق مصرف کنندگان حفظ گردد . البته شرکت کردن بدون داشتن حق رای آزاد می باشد .
از سال 2007 بیش از 30000 اعضاء که شامل 1100 عضو سازمانی هستند از 120 کشور دنیا در این کمیته ها شرکت دارند .

استفاده ی اجباری از استانداردهای اختیاری ( Mandatoryuse of Voluntary Standards ) :

ASTM بین المللی هیچ گونه قوانینی برای وادار نمودن و یا اعمال فشار برای برقراری استانداردهایش ندارد . به هر حال هنگامی این استانداردها حالت اجباری به خود می گیرند که بر اساس یک قرار داد ، دولت و یا یک شرکت به عنوان مرجع و منبع قرار گیرد . در ایالات متحده ی آمریکا ، ASTM مورد قبول قرار گرفته که یا به خاطر اینکه مرجع قرار گرفته یا به خاطر اینکه بعضی از شرکت ها از آن بهره گرفته اند . در بسیاری از ایلات فدرال و قوانین دولتی مربوط به شهرها آمده است .
قانون عمومی ایالات متحده ی آمریکا که در مارس 1995 تصویب شد . ( این قانون به NTTAA معروف است ) از دولت فدرال درخواست استفاده هر چه بیشتر از استانداردهای توسعه یافته ASTM با رضایت عموم را دارد . بازتابهای این قانون چیزی است که به عنوان بهترین تمرین در داخل دولت فدرال توصیه گشته است . دولت های دیگر نیز به صورت کلی و یا محلی ASTM را به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می دهند . برخی از شرکت ها نیز در تجارت بین المللی از ASTM به عنوان مرجع یاری می گیرند .
منبع:www.encgclopedia.thefreedictionary.com





تاریخ : سه شنبه 91/2/5 | 11:49 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
       

.: Weblog Themes By BlackSkin :.