سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

سنگین ترین یدک کش های جهان
سنگین ترین یدک کش های جهان

نویسنده: Jane Mc Grath
مترجم: محمود کریمی
منبع: راسخون

قدرت و نبوغ انسان، هیچ گاه از متعجب کردن دیگران دست بر نمی دارد. مثلاً چگونه در دنیای باستان، سازندگان سنگ های عظیم اثر تاریخی Stonehenge را جابجا و جایگذاری کردند. این چیزها، نسل های جدید را گیج کرده است. اما این که در دنیای امروز متخصصان سنگین ترین ساختارها را حرکت می دهند یا یدک می کشند، شگفت آورتر است. شاید پس از جنگ، قحطی و امراض، نسل هایی که زنده می مانند، آنها هم با شگفتی به مصنوعات ساخت دستان ما نگاه کنند.
برای ما که حرفه ای نیستیم، حداکثر چیزی که باید یدک بکشیم یک خانه ی سیار (که در عقب خودروها بسته می شود) یا شاید هم یک محموله ی چندتنی باشد. اما آنها که تجربه ی یدک کشیدن را دارند می دانند که توقف کردن، پیچیدن و یا حتی پارک کردن در این حالت، خیلی سخت تر می شود. اگر فکر می کنید که یدکی کشیدن کار پرزحمتی است، باید یک شاتل فضایی را یدکی بکشید تا بفهمید زحمت چه معنی ای دارد.
همان طور که مهندسان ساختارهای مهندسی بزرگتر و بزرگتری می سازند، باید به فکر وسایل پرقدرت تر و راه های هوشمندانه تری برای یدک کشیدن آنهاباشند. اگر چه برخی از این ساختارهای مهندسی مثل تجهیزات دریایی ساخته شده اند تا حرکت کنند اما دیگران مثل ساختمان ها به راحتی خودشان را در اختیار ما نمی گذارند تا آنها را یدک بکشیم. هر پروژه ای با مشکلات خودش روبرو است و هر کدام هم با یک وزن تاریخی و یک قیاس تاریخی سروکار دارد (احتمالاً که برنامه های علمی شبکه چهار را در مورد ساختارهای عظیم مهندسی دیده اید).
در این مقاله نگاهی بر چندین یدک کش شگفت انگیز، خواهیم انداخت. اولین مورد در مورد وسیله ای است که در فضای بیرون زمین خوب جولان می دهد اما در روی زمین برای حرکت کردن به کمک نیاز دارد.

1- یدک کشیدن شاتل فضایی:


عکس شماره 1

شاتل فضایی آتلانتیس پس از فرود به سوی تأسیسات پایگاه یدک کشیده می شود تا فرآیندهای پس از پرواز اجرا شوند.
یک شاتل فضایی ناسا باید خیلی مقاومت داشته باشد. باید برای یک پرتاب خطرناک بر روی یک یا چند راکت بزرگ سوار شود، در مدار زمین مانور دهد، و در بازگشت دوباره به جو زمین گرمای شدید را تحمل کند. و به عنوان وسلیه ای قابل استفاده ی مجدد باید به طور صحیح و سالم روی زمین بنشیند، تا تمام این فرآیند را در دفعه ی بعدی اجرا کند.
با توجه به این توضیحات شما می توانید شرط ببندید که مهندسان نمی خواهند تا زمانی که لازم نشده این سفینه ها، خودشان حرکت کنند. قبل از پرتاب، این سفینه ی مدارگرد (با تمام تجهیزات خود) وزنی برابر 2041 تن دارد باتوجه به گفته های ناسا، تکان دادن چنین غولی به یک یدک کش حمل کننده ی شاتل (shattle crawler transporter) نیاز دارد. این یدک کش، بزرگترین نوع یدک کش در جهان است. این ماشین قدرتمند باید با استفاده از توان موتورش، شاتل فضایی را از ساختمان مونتاژ به محل پرتاب حمل کند. عبارت crawler عبارتی شایسته است (این عبارت به معنای خزنده است) چرا که این ماشین با ر گرانبهای خود را فقط با سرعت 2 کیلومتر در ساعت حمل می کند .
اگر چه از لحاظ تکنیکی ممکن است این خزنده تمام وزن پیش از پرتاب را یدک نکشد، این شاتل وقتی که پس از سفر سخت و طولانی اش به زمین بازگشت و فرود آمد باید یدک کشیده شود. یک وسیله با موتور دیزل 256 اسب بخاری خود میله ی یدک کشی را به دماغه 110 تنی شاتل وصل می کند تا آن را 3/2 کیلومتر یدک بکشد و به محل انجام عملیات بر روی مدارگرد (همان شاتل) منتقل کند. این وسلیه کار یدک کشی خود را با سرعت 8 کیلومتر در ساعت انجام می دهد. این وسیله 4/9 متر طول دارد، 2/4 متر عرض دارد و اگر لازم شود تا 372 تن را هم می تواند یدک بکشد. این وسیله همچنین هنوز هم وسیله ی نقلیه ی دیگری که وظیفه ی حمل شاتل را بر عهده دارد، یدک می کشد. این وسیله، هواپیمایی است که شاتل را بر روی آن سوار می کنند و به دیگر نقاط ایالات متحده یا جهان حمل می کند.

2- دندان های یدک کش


عکس شماره 2

Rathakrishnan velu معروف به پادشاه دندان یک قطار را با دندان های خو یدک می کشد.
این یدک کشیدن شگفت آور باید با کشیدن یک قطار صورت گیرد. چه دیوانه ای باید چنین کاری را بکند. کسی که قرار است این قطار را بکشد، باید واقعاً با تمام دندان هایش آنرا بکشد. در سال 2007 یک مرد مالزیایی به نام Rathakrishnan velu بدون استفاده از هیچ ماشین یدک کشی یک قطار را کشید. او این کار ا با دندان هایش کرد.
این قطار به هیچ وجه قطار کوچکی نبود. او یک قطار 7 واگنی را به مسافت 2/8 متر روی خط آهن کشید. با استفاده از طناب فلزی که به آرواره های او بسته شده بود و فشار معکوس دست ها و پاها، او توانست قطار 297 تنی را بکشد. چیزی که 2/5 برابر آن شاتل فضایی مذکور وزن عملی داشت. این وزن قطار و این مسافت velu را به عنوان صاحب رکورد سنگین ترین وزنه ای که با دندان کشیده شده است، به همه شناساند. کسی که به پادشاه دندان معروف شد.
می خواهید مثل velu باشید؟ شما باید بیشتر از قبل wheaties بخورید. او می گوید که علاوه بر یک سری تمرینات، تمرینات قدرتی آرواره را هم انجام می دهد آن هم هر روز.

3- یدک کشی هواپیما:

آشکار است که هواپیماها برای آسمان ساخته شده اند و زمین محل جولان دادن آنها نیست. آشکار است که حرکت دادن آنها در روی زمین به وسیله ی یک یدک کش از لحاظ اقتصادی به صرفه است. با ساخته شده هواپیماهای سنگین تر مثل ایریاس A380 (بزرگترین هواپیمای مسافری جهان به یدک کش های با ظرفیت بالاتر نیاز است.
اما وقتی که وسایل یرک کش هواپیماها را ببینید، احتمالاً هیچ گاه به ذهن تان خطور نمی کند که چنین وسیله ای بتواند امثال ایرباس A380 را که در هنگام تیک آف 544 تن وزن دارند، یدک بکشد. اگر چه خیلی کوچک هستند، اما خیلی قدرتمند هستند. درست مثل زمانی که به یک مورچه که در حال حمل کردن باری با 10 برابر وزن خودش است، نگاه می کنید، تماشا یک یدک کش کوچک که چنین هواپیمای سنگینی را یدک می کشد، منظره ای سحرانگیز خواهد بود.
یدک کش های مرسوم، به وسیله ی اتصال میله ی یدک کشی به ارابه فرود هواپیماها، آنها را جابجا می کنند. یک روش دیگر که به جای استفاده از میله ی یدک کشی از روش دیگری استفاده می کند، وسیله ی نقلیه ی بدون میله ی یدک کشی نام دارد. این وسیله به روش خاصی تایر جلوی هواپیما را می کشد. از آنجا که این وسیله (که TLTنام دارد)، چرخ دماغه ی هواپیما را بالا می آورد، موجب فرسایش کمتر آن می شود.

4- یدک کشی روی آب:

برخی از سنگین ترین یدک کشی ها روی زمین رخ نمی دهند بلکه روی آب صورت می گیرند. کشتی های یدک کش، همانند وسایل یدک کش هواپیماها باید وسایلی با اندازه ای چند برابر اندازه ی خودشان هل دهند و یا حتی بکشند. نه تنها این چنین کارهایی برخی از سنگین ترین سازه ها و وسایل یدک کش را وارد کار می کند، بلکه برای یدک کشیدن یک وسیله نقلیه، بیشترین مسافت هایی را که یدک کش ها، به یدک کشی می پردازند را طی می کنند.
کابل های یدک کشی (که به نام hawser خوانده می شوند) که طناب های محکم فولادی هستند، از یک طرف به پاشنه ی عقبی بدنه ی یدک کش وصل هستند و از طرف دیگر به نوک سازه یدک شونده. این کابل ها به کشتی های یدک کش امکان می دهند تا کشتی های آسیب دیده، لنج ها و حتی سکوهای نفتی را از مکانی به مکانی دیگر منتقل کنند.


عکس شماره 3

ترمینال LNG دریای ادریاتیک اولین ترمینال گاز طبیعی مایع شده در جهان است. این ترمینال 272158 تن وزن دارد و به 4 یدک کش نیاز دارد تا آن را 3150 کیلومتر با سرعت متوسط 8 کیلومتر بر ساعت یدک بکشد و به محل دائمی آن منتقل کنند. این فرآیند 3 هفته طول می کشد.

5- یدک کشیدن ساختمان ها:

شما احتمالاً هرگز به جابجا کرن خانه تان هرگز فکر نمی کنید مگر آنکه در یک خانه قایقی یا خانه سیار زندگی کنید. اما جابجا کردن سازه ها و ساختمان ها هر چه تکنولوژی آن را راحت تر می کند، رایج تر می شود. فرآیند جابجا کردن این سازه ها و ساختمان های عظیم به غیر از قدرت زیاد یدک کشی به مقدار زیادی برنامه ریزی و کار سخت نیاز دارد.
برای این کار باید اتصالات به فنداسیون را قطع کرد و آنها را با تیرک های آهنی جایگزین کرد. این میله ها با جک های هیدرولیک که در زیر آنها قرار داده می شود، بالا آورده می شوند. پس از این که این تیرک ها بالا آورده شد، می توان چرخ هایی را در انتها ها قرار داد. در این قسمت، یدک کش این خانه را می کشد تا به محل جدیدش که ممکن است مایل ها دورتر باشد، حمل می کند.
برخی از سازه ها را می توان در تکه های جدا از هم حمل کرد، اما برخی را باید به صورت صحیح و کامل جابجا کرد. کتاب رکوردهای جهانی گنیس جابجایی ساختامان فوگنگ در چین را به عنوان سنگین ترین ساختمانی که تاکنون جابجا شده است، ثبت کرده است. جابجا کنندگان این ساختمان توانسته بودند، این ساختمان 15141 تنی را با ارتفاع 34 متر را 35/62 متر جابجا کنند.


عکس شماره 4

پس شما فکر می کنید که یدک کشیدن قایق به کنار دریاچه عذاب آور است.
کپی یا استفاده از مطالب این مقاله بدون ذکر نام مترجم، نقل از راسخون و منبع اصلی ممنوع است و شرعاً نیز مجاز نمی باشد.
منبع: Aowstuff works. com





تاریخ : سه شنبه 91/2/5 | 3:25 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
       

.: Weblog Themes By BlackSkin :.