سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مواد غذایی

 

 

به گزارش ایسنا، مصرف مرتب این هفت ماده خوراکی به داشتن یک رژیم غذایی مناسب کمک می‌کند.

 

1- ماهی: ماهی به دلیل داشتن چربی امگا 3 کمک می‌کند تا فرد قلبی سالم داشته و از وزنی مناسب برخوردار باشند.

2- کلم بروکلی: متخصصان علم تغذیه فواید این گیاه خوراکی را بسیار اعلام کرده‌اند. مصرف این سبزی به صورت پخته همراه با سالاد می‌تواند طعم دلچسبی به آن دهد. هم‌چنین مصرف این سبزی باعث آب‌ شدن چربی می‌شود.

3- تخم‌مرغ: مصرف این ماده پروتئینی یک غذای مناسب برای وعده صبحانه است و با خوردن آن نیاز به مصرف میان وعده ندارید.

4-اسفناج: این ماده‌ی گیاهی به دلیل داشتن کلسیم و مننزیم برای سلامتی بدن بسیار مفید است. مصرف این گیاه چه به صورت پخته و چه به صورت خام خاصیت خود را به بدن خواهد رساند.

5- انواع مغز‌ها: مصرف انواع مغزها به عنوان یک میان وعده غذایی به رفع گرسنگی می‌کنند و حاوی چربی‌های مفید و پروتئین است.

6- گوجه‌فرنگی: این ماده‌ی خوراکی به دلیل داشتن لیکوپن می‌تواند یک ضد سرطان مناسب باشد. همچنین این این ماده خوراکی سرشار از ویتامین A و K است که به کنترل فشارخون کمک می‌کند.

7- شکلات تلخ: مصرف شکلات تلخ برای سلامتی قلب و کبد مناسب است و می‌تواند تمایل افراد را از مصرف دسر‌های ناسالم کم کند.






تاریخ : چهارشنبه 90/11/12 | 11:32 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

ایست قلبی هنگامی رخ می‌دهد که عاملی ریتم ضربان قلب را به طور ناگهانی به ریتمی غیرمنظم و غیرموثر ‌تبدیل می‌کند. هر روز تعداد زیادى از افراد دچار ایست قلبى مى‌شوند و به همین علت فوت مى‌کنند. بیشتر این افراد را مى‌توان با مراقبت سریع اورژانس نجات داد.



ایست قلبی در واقع یک نوع حمله قلبی است. دو نوع حمله قلبى وجود دارد:
• یکى « انفارکتوس عضله قلب» که هنگامى رخ مى‌دهد که یک لخته خون شریان تغذیه‌کننده قلب را مسدود مى‌کند. این انسداد به طور معمول باعث درد قفسه سینه یا سایر علایم هشداردهنده مى‌شود که مى‌تواند براى ساعت‌ها به طول انجامد.
• نوع دوم حمله قلبى یا «ایست قلبی» آن چنان سریع رخ مى‌دهد که هیچ وقتى براى فراخواندن کمک وجود ندارد. در این مورد باید دو درمان اختصاصى، یکى احیاى قلبى ریوى (CPR) و دیگرى وارد آوردن شوک الکتریکی بر قلب در طول شش دقیقه آغاز شود وگرنه شانسى براى بقاى بیمار یا زنده ماندن او بدون صدمه دایمى مغز وجود ندارد.
اغلب ایست‌هاى قلبى هنگامى شروع مى‌شود که عاملى ریتم قلب را به «تاکی‌کاردى بطنى» تبدیل مى‌کند. در این ریتم حفرات تحتانى قلب (بطن‌ها) ضربان بسیار سریعى پیدا مى‌کنند. این ریتم ممکن است به «فیبریلاسیون بطنى» بدل شود. در این ریتم ضربان بطن‌ها سریع و در عین حال نامنظم است. به هر حال در هر دو مورد بطن‌ها آن قدر سریع منقبض مى‌شوند که زمانى براى پرشدن با خون در فاصله ضربان‌ها ندارند. در نتیجه خونى از قلب خارج نمى‌شود، گردش خون متوقف مى‌شود و فرد هشیارى‌اش را از دست مى‌دهد. عاملى که باعث ایجاد این ریتم‌هاى قلبى غیرطبیعى مى‌شود از شخصى به شخص دیگر متفاوت است.
خود انفارکتوس قلبى هم مى‌تواند این ریتم‌هاى غیرطبیعى را ایجاد کند. همچنین مشکلات ساختمانى یا الکتریکى مختلفى در قلب ریتم‌هاى نامنظم ایجاد مى‌کند: کم آبى، عدم تعادل پتاسیم، منیزیم یا سایر موادمعدنى در خون، استرس، بعضى بیمارى هاى ارثى یا ضربه ناگهانى به قفسه سینه.

شناسایى ایست قلبى

ایست قلبى برخلاف انفارکتوس عضله قلب علایم هشداردهنده معدودى ایجاد مى‌کند. ممکن است احساس سرگیجه، سیاهى رفتن چشم یا تنگى نفس کنید و سپس ناگهان هشیارى‌تان را از دست بدهید. تشخیص دادن علایم ایست قلبى «در فردى دیگر» بسیار مهم‌تر از تشخیص آن در خودتان است چرا که تشخیص سریع امکان واکنش سریع‌تر و نجات یک زندگى را فراهم مى‌آورد.
علایم ایست قلبى
- غش کردن ناگهانى فرد
- توقف تنفس
- فقدان نبض
- ممکن است پرش‌هاى عضلانى وجود داشته باشد.
توجه داشته باشید که فردى که فقط «غش کرده باشد» به نفس کشیدن ادامه مى‌دهد و همچنان نبض دارد، در حالى که در ایست ناگهانى قلبى نبض و تنفس وجود ندارد.
چه کار باید کرد؟
اگر فردى را دیدید که دچار ایست قلبى شده است سریع به سرویس اورژانس تلفن کنید. هرچه افراد حرفه‌اى وارد شوند بهتر است. پس از این کار احیاى قلبى ریوى را آغاز کنید. فشردن قفسه سینه بیمار یا همان ماساژ قلبى جریان خون به مغز و بقیه اعضاى بدن را برقرار نگه مى‌دارد. اگر در مکانى هستید که دسترسى به دستگاه شوک دهنده خارجى اتوماتیک وجود دارد با شوک دادن سعى کنید ریتم قلب را به حالت طبیعى برگردانید.
پس از نجات بیمار
افرادى که از ایست قلبى جان سالم به در مى‌برند باید تحت آزمون‌هاى گسترده‌اى قرار گیرند تا علت مشکل مشخص شود، بسیارى از آنها به دفیبریلاتورهایى (شوک دهنده‌هایى) که در بدن کاشته مى‌شوند نیاز دارند. این دستگاه‌ها به طور دایم ریتم قلب را تحت نظر دارند و به طور اتوماتیک اگر ریتم خطرناکى به وجود آید با دادن شوک الکتریکى آن را برطرف مى‌کنند. بعضى افراد نیاز به مصرف داروهایى دارند تا از ریتم‌هاى نامنظم قلبى جلوگیرى کند. عده کمى هم که قلب هایشان ظاهرا سالم است ممکن است نیازى به درمان درازمدت نداشته باشند.
پیشگیرى
همان اقداماتى که براى پیشگیرى از سکته قلبى انجام مى‌دهید به جلوگیرى از ایست قلبى هم کمک مى‌کند یعنى ترک کردن سیگار، انجام ورزش و فعالیت‌هاى جسمى، اصلاح رژیم غذایى و در صورت نیاز مصرف داروها براى کاهش فشارخون و کلسترول خون و مراجعه مرتب به پزشک هم مفید است. براى افرادى که به هر دلیل مستعد ایست قلبى هستند مصرف مکمل‌هاى روغن ماهى یا بعضى داروها ممکن است کمک‌کننده باشد.






تاریخ : سه شنبه 90/11/11 | 9:30 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
ترش کردن

 

19 راه براى خاموش کردن این آتش!
کتاب را کنار بگذارید، به طرف یخچال بدوید، تا جایى که مى‏توانید بخورید.

 

سپس با عجله برگردید!

 

شما این کار را انجام دادید؟
خب، حالا آماده‏اید که درباره ترش کردن معده صحبت کنیم.
ترش کردن چیست؟ چند دقیقه صبر کنید حتما خواهید فهمید.
علت این سوزش چیست؟ عوامل گوناگونى دخیل هستند. اما در اغلب موارد، جریان اسیدى مقصر است.
بعضى از مایعات گوارشى که به طور معمول در معده یافت مى‏شوند به خارج از معده و به طرف مرى تراوش مى‏کنند و باعث سوزش مى‏شوند. این مایعات حاوى اسید هیدروکلرید مى‏باشند. اسیدى که به خاطر خاصیت خورندگى در صنایع تمیز کردن فلزات به کار مى‏رود. در معده پوششى وجود دارد که مانع از اثر اسید روى معده مى‏شود ولى در داخل مرى چنین لایه‏اى وجود ندارد. به همین علت است که این اسید در حرکت رو به بالا سوزش ایجاد مى‏کند و گاهى وقت‏ها آن قدر شدید است که گویى انسان دچار حمله قلبى شده است.
چه عواملى باعث بالا آمدن اسید معده مى‏شوند؟ خودتان حدس بزنید. حمله گاز انبرى به یخچال یکى از علل آن است، اما تنها علت نیست.
متأسفانه بعضى از افراد بدون زیاده‏روى در خوردن دچار ترش کردن مى‏شوند. براى چگونگى خاموش کردن این آتش سوزنده و چگونگى عملکرد آن ما موضوع را با متخصصان‏مان در میان گذاشته‏ایم:

 

در خوردن زیاده‏روى نکنید.

 

اسید معده هنگامى مجبور به بالا آمدن به داخل مرى مى‏شود که غذاى بیش از حد، داخل معده باشد و شما معده را مجبور مى‏کنید که اسید بیشترى تولید کند. دلایل زیادى براى ترش کردن وجود دارد اما اگر شما گه گاه دچار آن مى‏شوید، علت معمول آن، خوردن غذاى زیاد با سرعت زیاد است.

 

صاف دراز نکشید.

 

سرپا بایستید تا اسید معده‏تان شانس بیشترى براى ماندن در معده داشته باشد. دکتر کلچر »متخصص گوارش« مى‏گوید: آب سر بالا نمى‏رود، اسید معده هم همین طور.
وقتى که دراز کشیدید، سر خود را از تخت 10 تا 15 سانتى‏متر بالاتر بگذارید. شما مى‏توانید با گذاشتن آجرهایى زیر پایه‏هاى تخت و یا گذاشتن چند بالش زیر سر این کار را انجام دهید. )استفاده از بالش‏هاى بیشتر مى‏تواند موثرتر باشد(؛ کج نگه داشتن رختخواب، مانع از تکرار ترش کردن معده مى‏شود.

 

از داروهاى آنتى‏اسید استفاده کنید.

 

ضد اسیدها باعث تسکین سریع ترش کردن معده مى‏شوند.

 

مشکل خود را با توصیه‏هاى غلط بدتر نکنید.

 

چه اشکالى در مصرف نعناع یا شیر وجود دارد؟ نعناع یکى از غذاهایى است که باعث شل شدن اسفنکتر مرى مى‏شود، )دریچه‏ى کوچکى که کارش نگه داشتن اسید معده در داخل معده مى‏باشد( و این سرپوش کوچک حتى وقتى زیاد خورده باشید مى‏تواند از شما محافظت کند. اما مشکل شیر چیست؟ چربى، پروتئین و کلسیم موجود در شیر مى‏تواند ترشح اسید معده را تحریک کند.
دکتر کلین مى‏گوید: بعضى افراد شیر را توصیه مى‏کنند چون احساس خوبى در هنگام پایین رفتن به انسان مى‏دهد اما باید بدانید که شیر همچنین باعث تحریک ترشح معده مى‏شود.
دیگر غذاهایى که باعث شل شدن اسفنکتر مرى مى‏شوند و باید براى جلوگیرى از ترش کردن، از مصرف آن‏ها خوددارى کرد شامل آب جو، شراب و دیگر مشروبات الکلى و گوجه مى‏باشد.

 

مصرف کافئین را محدود کنید.

 

نوشیدنى‏هاى کافئین‏دار نظیر قهوه و چاى، مرى ملتهب را حساس‏تر و آزرده‏تر مى‏کند. کافئین همچنین باعث شلى اسفنکتر مرى مى‏شود.

 

از بدترین دسر دنیا پرهیز کنید.

 

بدترین غذاى تحریک کننده‏ى ترش کردن معده چیست؟ شکلات؛ این ماده شیرین از دو راه باعث بدتر شدن سوزش معده مى‏شود. اول این که این ماده همه‏اش چربى است و در ضمن حاوى کافئین است.

 

هوا را پاک نگه دارید.

 

مهم نیست که شما سیگار مى‏کشید و یا دود سیگار فرد دیگرى به شما مى‏رسد؛ به هر حال از دود سیگار اجتناب کنید. دود سیگار باعث شل شدن اسفنکتر و افزایش تولید اسید مى‏شود.

 

قسم بخورید دیگر نوشیدنى‏هاى گازدار مصرف نکنید.

 

دکتر لرى‏گود »متخصص معده و روده از مریک نیویورک« مى‏گوید: حباب‏هاى موجود در این نوشیدنى‏ها مى‏تواند باعث اتساء معده‏تان شود و همان اثر زیاد خوردن را روى اسفنکتر مرى بگذارد.

 

اگر چیز برگر سه لایه با سیب‏زمینى سرخ کرده و شیر بستنى خورده‏اید، دلیل درد معده‏تان مشخص است. غذاهاى چرب و سرخ کرده مدت زیادترى در معده مى‏مانند و در نتیجه باعث تولید اسید بیشترى مى‏شوند. از مصرف گوشت‏هاى چربى‏دار و فرآورده‏هاى شیرى پرهیز کنید تا به طور مشخص تعداد حملات اسیدى کاهش یابد.

 

اندازه کمر خود را کنترل کنید.

 

معده شما مثل تیوپ خمیر دندان است. اگر شما تیوپ را از وسط فشار دهید، خمیر دندان از سر آن بیرون مى‏آید. یک توده چربى که در اطراف معده‏تان قرار گرفته مثل فشار به لوله خمیر دندان عمل مى‏کند. اما آن چه که شما به دست مى‏آورید، اسید معده است.

 

کمربند خود را شل کنید.

 

به تیوپ خمیر دندان فکر کنید. خیلى از مردم مى‏توانند براى تسکین دردشان از بندهاى شلوار که روى شانه مى‏آید، به جاى کمربند استفاده کنند.

 

هنگام بلند شدن، از زانو خم شوید.

 

اگر از شکم خم شوید به معده‏تان فشار وارد مى‏شود. از زانو خم شوید زیرا هم براى معده‏تان سودمند است و هم کمرتان را سالم‏تر نگه مى‏دارد.

 

کمد داروى خود را کنترل کنید.

 

ممکن است درد شما از آن جا منشأ گرفته باشد. بعضى از داروها نظیر آرام بخش‏ها و داروهاى ضد افسردگى مى‏توانند باعث ترش کردن شوند. اگر دچار سوزش معده هستید و دارو مصرف مى‏کنید آن را با پزشک خود چک کنید.

 

منطقى فکر کنید، ادویه‏جات همیشه خوب نیستند.

 

فلفل و دیگر ادویه‏جات مشابه آن، مى‏توانند یکى از علل ترش کردن معده باشند. خیلى از بیماران این غذاهاى پر ادویه را بدون هیچ گونه مشکلى مى‏خورند و بعضى‏ها برعکس، نمى‏توانند.

 

محتاط باشید ولى نترسید.

 

غذاهاى اسیدى نظیر پرتقال و لیمو، ممکن است مشکل‏زا باشند ولى اسید آن‏ها نسبت به تولید اسید معده ناچیز است. دکتر کلنکر توصیه مى‏کند: بگذارید در مورد این غذاها، معده خودتان تصمیم بگیرد.

 

سعى کنید فردا شب شام را زودتر بخورید.

 

دکتر کلنکر مى‏گوید: هرگز در طول 5 / 2 ساعت قبل از خواب، غذا نخورید. یک شکم برآمده و جاذبه‏ى زمین دست به دست هم مى‏دهند و راه مطمئنى را فراهم مى‏کنند تا اسید معده به داخل مرى رانده شود.

 

هشدار پزشکى

 

بیمارى شما مى‏تواند زخم معده باشد.

 

دکتر ساموئل کلین مى‏گوید: اگر شما به طور منظم دچار ترش کردن و سوزش معده بدون هیچ دلیل خاصى مى‏شوید، باید به پزشک مراجعه کنید. به چه تعداد؟ با یک حساب سرانگشتى: دو یا سه بار در هفته به مدت بیش از یک ماه، اگر چه ترش کردن در اثر به جریان افتادن دوباره اسید معده ایجاد مى‏شود، اما مى‏تواند نشانه‏ى زخم معده باشد.
سوزش معده‏اى که همراه هر کدام از علایم زیر باشد باید به وسیله پزشک بررسى شود:
- سختى و درد در هنگام بلع
- استفراغ همراه خون
- مدفوع سیاه یا خونى
- تنگى نفس
- گیجى یا سبکى سر
- دردى که به شانه و گردن بزند.
- به علاوه، سوزش معده‏اى که به علت تراوش ساده اسید معده ایجاد مى‏شود. معمولا بعد از غذا خوردن عود مى‏کند. اگر سوزش معده شما قبل از وعده‏هاى غذا است، مى‏تواند نشانه‏ى زخم معده باشد.

 

زندگى را آسان‏تر بگیرید.

 

دکتر کلین مى‏گوید: استرس ممکن است باعث تولید اسید معده شود.

 

آنتى اسیدها مى‏توانند کمک کنند.

 

داروهاى کمک کننده به هضم غذا معمولا مؤثر و بى‏خطرند. در این میان، داروهاى ضد اسید آشناترین داروهاى گوارشى مى‏باشند. همه‏ى آنها از مخلوط منیزیم هیدروکساید و آلومینیم هیدروکساید درست شده‏اند. )یکى یبوست‏زا است و دیگرى باعث تحریک اسهال مى‏شود. آن‏ها اثرات هم را خنثى مى‏کنند(.
اگر چه ترکیب این دو به طور نسبى اثرات خاصى ندارد، ولى با این حال عاقلانه نیست که بیش از یک یا دو ماه از این دارو استفاده کرد. این دارو بسیار قوى مى‏باشد. متخصصان ما موافقند که نوع مایع آنتى‏اسید، اگر چه به راحتى مصرف قرص نیست، معمولا کارآمدتر مى‏باشد.

 

راهى دیگر

 

درمان‏هاى گیاهى

 

در فروشگاه بهداشتى مورد علاقه خود قدم بزنید تا چندین گیاه دارویى را بیابید که استفاده از آنها براى ترش کردن معده معمول است. دانیل مورى روانشناس و داروسازى که 15 سال درباره‏ى داروهاى گیاهى مطالعه کرده به این نتیجه رسیده که بعضى از درمان‏هاى گیاهى باعث تسکین ترش کردن و یا جلوگیرى از آن مى‏شوند.
ریشه‏ى زنجبیل: دکتر مورى مى‏گوید زنجبیل مؤثرترین گیاه است. من در بسیارى موارد دیده‏ام که این گیاه بسیار مؤثر است. البته مطمئن نیستیم که این گیاه چطور عمل مى‏کند اما به نظر مى‏رسد که اسید معده را جذب کرده و اثر ثانویه بر آرامش اعصاب دارد. با خوردن دو کپسول شروع کنید و تا آن جا که لازم است، مقدار آن را افزایش دهید تا کم‏کم به مزه آن عادت کنید.
آروماتیک‏ها: گیاهان آروماتیک نظیر رازیانه نیز در درمان ترش کردن معده معروف هستند؛ اما تحقیقات کمى در مورد آنها صورت گرفته است.
سرکه سیب: به جز گیاهان دارویى، یک درمان معروف ترش کردن معده ریختن یک قاشق چاى خورى از سرکه سیب در نصف لیوان آب و خوردن آن در طول وعده‏هاى غذایى است






تاریخ : دوشنبه 90/11/3 | 4:31 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
       

.: Weblog Themes By BlackSkin :.