سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با راه اندازی همه فازهای پارس جنوبی و رسیدن به سهم کامل خود در این میدان مشترک، با احتساب نفت 50 دلاری سالانه از این میدان حدود 100 میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت.
به گزارش ایسنا، موسی سوری ـ مدیرعامل شرکت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ـ بابیان مطلب بالا اظهار کرد: درحال حاضر فازهای یک تا 10، 15 تا 18، 20 و 21 در سایت یک و فازهای 11 تا 14، 19 و 22 تا 24 در سایت 2 پارس جنوبی در حال فعالیت و ساخت هستند.
وی با اشاره به اجرای مصوبه تامین 50 درصد نیروی انسانی از نیروهای بومی افزود: در حال حاضر 37 درصد نیروی انسانی را افراد بومی تشکیل داده که در مهر سال آینده یعنی زمانی که 150 هزار نفر در عسلویه مشغول به کار خواهند بود، حداقل 50 درصد را نیروهای بومی تشکیل می دهد.
او درخصوص آخرین وضعیت هشت فاز جدید درحال ساخت پارس جنوبی توضیح داد: فازهای 13 و 22 تا 24 باوجود نیاز به مسطح کردن کوه های موجود در آن‌ها یک درصد از برنامه جلوتر بوده و حدود 4.7 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

آغاز آماده سازی سایت فاز 19 از پایان آبان
در این رابطه پرویز انشائیان ـ مجری فاز 19 پارس جنوبی در شرکت پتروپارس ـ با اشاره به اینکه قرارداد توسعه این فاز برای تولید اولیه در 35 ماه و تحویل پالایشگاه به کارفرما در مدت 40 ماه امضا شده است، گفت: براساس این قرارداد 4.8 میلیارد دلاری باید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز، 77 هزار بشکه میعانات گازی، سالانه 1.1 میلیون تن ال.پی.جی جهت صادرات، یک میلیون تن اتان برای خوراک پتروشیمی ها و همچنین روزانه 400 تن گوگرد به عنوان محصول جانبی تولید شود.
به گفته او تاسیسات دریای این فاز شامل 21 حلقه چاه است که 15 حلقه جدید و شش حلقه از چاه های فاز یک خواهند بود. همچنین چهار سکو، درمجموع 260 کیلیومتر خطوط لوله 32 اینچ و نیز خط 4اینچ برای تزریق MEG با هدف جلوگیری از یخ زدگی گاز و نیز خط لوله 18 اینچی به طول 12 کیلیومتر بین سکوهای اصلی دیگر تاسیسات دریایی را تشکیل می دهند. وی با بیان این که تاکنون برای مدارک فید، جانمایی پروژه و تهیه نقشه ها اقداماتی انجام شده است، افزود: به این ترتیب تا پایان آبان ماه عملیات آماده سازی سایت آغاز خواهد شد.

بهره برداری از فازهای 17 و 18 در بهمن سال آینده
براساس این گزارش، هوشنگ طاهری ـ جانشین مدیر پروژه توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس، با اشاره به این که این دو فاز درحال حاضر 54 درصد پیشرفت دارند که قرار است در بهمن سال 1390 به بهره‌برداری برسند، توضیح داد: در حال حاضر 7400 نفر در این فازها مشغول به کار هستند و در اوج کار به 15 هزار نفر می رسند.
وی با اشاره به این که توسعه این دو فاز در سال 1386 آغاز شده است، یادآوری کرد: تاکنون د26 میلیون نفر ساعت کار شده و حدود 60 درصد کالاهای تامین شده برای دو فاز داخلی بوده است؛ درحال حاضر 30 شرکت پیمانکار ایرانی در این فازها مشغول به کار هستند.
او با تاکید بر کنترل مسائلی مانند پرداخت به موقع پول کارگران، غذا و بهداشت آن ها به عنوان کارفرما خاطرنشان کرد: با توجه به این که هر فاز پارس جنوبی حدود 10 میلیون دلار در روز درآمد دارند، درآمد این دوفاز هم در مرحله تولید روزانه 20 میلیون دلار
خواهد بود.
طاهری درباره بخش دریای این دو فاز با بیان اینکه درنهایت چهار سکو نصب و 40 حلقه چاه دریایی حفاری می شود، تصریح کرد: دو خط لوله 32 اینچ به طول 118 کیلومتر از سکوهای دریایی به پالایشگاه کشیده خواهد شد؛ در این زمینه عمق دریا در این فاز 75
متر است.




تاریخ : جمعه 89/8/14 | 10:12 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه ایران بر اهمیت اجرای پرشتاب طرح توسعه میدان مشترک پارس جنوبی به عنوان یکی از راهبردی ترین طرح های صنعت نفت ایران تاکید کرد و گفت: با همت مضاعف و کار مضاعف پارس جنوبی را با اندیشه ایرانی و ایمان اسلامی می سازیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، روزنامه ایران به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با مهندس موسی سوری، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت وگویی انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید؛ 

با همت مضاعف و کار مضاعف؛
پارس جنوبی را با اندیشه ایرانی و ایمان اسلامی می سازیم

میدان مشترک پارس جنوبی به ضخامت ??? متر و در عمق حدود 3هزار متری زیر بستر دریا قرار دارد. این میدان در آب های سرزمینی ایران 3700 کیلومتر مربع و در بخش قطری 6 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. ذخیره بخش ایرانی میدان 500 تریلیون فوت مکعب گاز در جا و 360 تریلیون فوت مکعب گاز قابل برداشت است که حدود نیمی از ذخایر گازی ایران و 8 درصد از ذخایر گازی جهان را تشکیل می دهد.
پارس جنوبی اعتبارات قابل توجه ای برای توسعه در اختیار دارد و همچنین هر ساله بودجه های ویژه ای به توسعه آن تعلق می گیرد، بازدیدهای مستمر وزیرمحترم نفت از این منطقه نیز گواه آن است که توسعه پارس جنوبی، در کانون توجه صنعت نفت ایران، دولت و تصمیم گیران سطح کلان کشورقرار گرفته است، از این رو از سال 77 تا کنون در استان بوشهر وظیفه ایجاد زیر ساخت های لازم از قبیل جاده های دسترسی، تامین برق، آب آشامیدنی و امکانات رفاهی دیگر برای پشتیبانی، تولید و انتقال گاز این میدان عظیم از دریا به ساحل و از آن جا به سراسر کشور بر عهده سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گذاشته شده است.
برای آشنایی با آخرین وضعیت فعالیت های دولت دهم در زمینه توسعه و گسترش صنعت نفت در استان بوشهر و به خصوص این منطقه ضروری دانستیم گفت و گویی با مهندس موسی سوری، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی و پارس شمالی داشته باشیم.

ابتدا با معرفی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین منطقه اقتصادی انرژی کشور وظیفه اصلی این سازمان را شرح دهید؟ 
 
سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شامل سه منطقه پارس یک (پارس جنوبی) با 14 هزار هکتار، منطقه پارس دو(پارس کنگان) با 16 هزار هکتار و منطقه پارس سه (پارس شمالی) با 16 هزار هکتار و در مجموع با 46 هزار هکتار وسعت با هدف پشتیبانی از طرح توسعه بزرگترین میدان گازی جهان (میدان گازی مشترک پارس جنوبی) در زمینه ایجاد، تصویب، طراحی، اجرا، بهره برداری و نگهداری زیرساخت های عمومی مانند راه، راه آهن، بندر، فرودگاه، آب، برق و مدیریت یکپارچه منطقه درسال 1377 تاسیس شده است.

تهیه و تدوین طرح های جامع و کالبدی منطقه ویژه، طراحی ، مهندسی ، ساخت و اجرای طرح ها و پروژه های زیربنایی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، ایمنی، محیط زیست بهداشت و سلامت، بسترسازی و فراهم آوردن شرایط  مناسب جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها در جهت رشد و توسعه بخش های زیربنایی تولید و پشتیبانی تولید از منابع نفت و گاز، فراهم آوردن شرایط احداث واحدهای تولیدی خدماتی و صنعتی به ویژه صنایع  بالادستی، گاز و پتروشیمی، ایجاد زمینه مناسب برای بازاریابی و صدور محصولات استحصالی و تولیدی و گسترش فعالیت های بازرگانی، ایجاد زمینه های مناسب جهت تسهیل و تسریع در اجرای پروژه های منطقه و توسعه میادین نفت و گاز با اولویت بر توسعه میادین مشترک با استفاده از مزایا و امتیازات عمومی و اختصاصی مترتب بر مناطق ویژه و ایجاد بستر و زمینه های مناسب برای هرگونه فعالیت های تجاری، خدماتی، بازرگانی و صنعتی دیگر گرایش های اصلی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی است.

یکی از پارامترهای مهم در توسعه صنعت یک منطقه سرمایه گذاری مناسب و به موقع در تمام بخش های ان است، طی یک سالی که از خدمت دولت دهم می گذرد چه میزان سرمایه در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی جذب شده است؟


روند سرمایه گذاری و تلاش دولت نهم و دهم برای توسعه همه جانبه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس چشمگیر است هرچند که این به معنای نفی و یا کم ارزش نمودن تلاش پیشینیان نیست اما در یک دوره هفت ساله (از 1378 تا 1384) 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این منطقه انجام شده است که 5/9 میلیارد دلار آن در حوزه بالادستی صنعت نفت بوده و این درحالی است که تنها در یک دوره سه ساله (از 1385 تا 1388) بیش از 17 میلیارد و 800 میلیون دلار در این منطقه سرمایه گذاری شده است.

در آستانه دومین سال کار دولت دهم در خردادماه 89، قرارداد توسعه هشت فاز گازی پارس جنوبی به ارزش 21 هزار میلیارد تومان معادل (21 میلیارد دلار) منعقد شد، این امر حاکی از جهت گیری راهبردی و همت و تلاش همه جانبه و مضاعف دولت در زمینه سرمایه گذاری برای توسعه صنعت نفت و کشور است، در زمینه سرمایه گذارهای خارجی در این  منطقه می توان به قرارداد سرمایه گذاری شرکت های چینی در میدان گازی پارس شمالی به مبلغ 27 میلیارد دلارو همچنین سرمایه گذاری 7 میلیون یورو در میدان گازی گلشن اشاره کرد.

برای تحقق اهداف چشم انداز20 ساله، براساس تصمیم گیری های راهبردی وزارت نفت، تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه بیش از 200 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری می شود که حدود 40 درصد از این میزان به استان بوشهر و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به ویژه توسعه میادین مشترک اختصاص دارد که این حجم عظیم سرمایه گذاری تحولات بنیادی گسترده ای در سطح ملی و منطقه ای ایجاد می نماید و بستر و سکوی خیزش عظیم اقتصادی کشور و رونق و توسعه ملی را فراهم می نماید این طرح های عظیم با دستان توانای کارکنان شرکت نفت و گاز پارس و متخصصان، مشاوران و پیمانکاران داخلی طراحی و اجرا می گردند.

بر اساس آمارموجود، در یک دوره 10ساله (از سال 1378 تا 1388) حدود 33 میلیارد دلار در حوزه های بالادستی و پایین دستی پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است از این رو هم اکنون از مجموع 24 فاز پارس جنوبی، 10 فاز به بهره برداری رسیده که روزانه حدود 200 میلیون متر مکعب گاز در این 10 فاز تصفیه شده و وارد شبکه سراسری و مدار تزریق به چاه های نفتی خوزستان برای افزایش ضریب بهره برداری نفت می شود.

بخش عمده سرمایه گذاری های جدید در بخش صنایع بالا دستی صورت گرفته در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی توسط شرکت های داخلی انجام شده است چرا که عزم و اراده ملت ایران بر شکل بخشیدن و محقق نمودن آینده آرمانی و مطلوب و دستیابی به رشد و توسعه همه جانبه ایران عزیز استوار است.

تا پایان سال گذشته توسط بخش خصوصی، بیش از 666 میلیارد و 420 میلیون ریال در حوزه صنایع پایین دستی، مختلط ، نیمه سنگین و پشتیبانی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی سرمایه گذاری واقعی و هزینه شده است.


عسلویه را یکی از قطب های پتروشیمی کشور می دانند در این زمینه عملکرد به چه شکل بوده است؟

تاکنون دولت از طریق وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به همراه بخش خصوصی داخلی و خارجی به میزان قابل توجه ای در بخش پتروشیمی منطقه ویژه پارس سرمایه گذاری کرده است.
اخیرا در سفر جناب آقای دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان به عسلویه، دو طرح مهم پتروشیمی به بهره برداری رسید که علاوه بر نقش بخش خصوصی در اجرای این دو طرح ، حجم تولید محصولات پتروشیمی کشور نیز افزایش چشمگیری یافته است.واحدهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه پارس از پیشرفته ترین مجموعه های صنعت پتروشیمی منطقه خاورمیانه است و به عنوان نمونه بزرگترین مرکز تولید اوره و آمونیاک جهان به شمار می آید.
به کمک اندیشه متعالی، خلاقیت، تخصص و تعهد بالای صنعت پتروشیمی کشوردر آینده نزدیک با راه اندازی و بهره برداری از دیگر طرح های پتروشیمی جدید در این منطقه، به رکوردهای بی سابقه و تازه ای در زمینه تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در تمام منطقه خاورمیانه و جهان دست می یابیم.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              
با توجه به تاکید دولت در خصوص بکار گیری نیروی انسانی بومی در منطقه ویژه پارس جنوبی تاکنون چه میزان اشتغال زایی صورت گرفته است؟
 
همان طور که می دانید ارائه خدمات کار و اشتغال و اجرای قوانین تامین اجتماعی برابر مصوبات جاری مناطق ویژه یکی از فعالیت های اصلی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است، از این رو از ابتدای سال جاری تاکنون (سال نخست عملکرد دولت دهم) با راه اندازی و توسعه فازهای جدید میدان گازی پارس جنوبی حدود 14 هزار نفر در استان بوشهر در صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی مشغول به شده اند که آمار تفکیکی و تفصیلی آن برای مقامات وزارت نفت و استان بوشهر ارسال گردیده است.
 
با تاکید وزیر محترم نفت بر اجرای مصوبه دولت مبنی بر به کار گیری نیروهای بومی استان بوشهر در صنایع نفت و گازپارس جنوبی و پارس شمالی، از ابتدای سال 88 تا آخر تیرماه امسال، 20 هزار و 716 متقاضی کارنام نویسی شده اند که از این میزان 9 هزار و 134 نفر بومی استان بوشهر و مابقی غیر بومی می باشند.
از این تعداد، 8 هزار و 810 نفر به شرکت های متقاضی نیروی کار معرفی شده اند که 6 هزار و 504 نفر بومی استان بوشهر و مابقی غیر بومی می باشند؛ از این میزان نیز 3 هزار و 255 نفراز نیروهای معرفی شده به کارگیری شده اند که 2 هزار و 151 نفر بومی و یک هزار و 104 نفر نیز غیر بومی می باشند.

هم اکنون بیش از 46 هزار نفر در بخش های مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی منطقه ویژه پارس، شاغل می باشند که از این میزان 63 درصد معادل 29 هزار نفر نیروی غیربومی و 37 درصد معادل 17 هزار نفر نیروی بومی می باشند.

یکی از دلایل تاخیر در اجرای مصوبه دولت عدم توجه تعدادی از شرکت ها و پیمانکاریهای منطقه به مصوبه مذکور و عدم رعایت بخشنامه های وزراتی در خصوص جذب حداقل 50 درصد نیروی بومی است و با وجود تاکید و تصریح قانون و بخشنامه های وزارتی، تعدادی از شرکت ها و پیمانکاری ها، نیروهای مورد نیاز خود را بدون مجوز و یا هماهنگی با منطقه ویژه و به طور مستقیم و از میان افراد غیربومی جذب می نمایند که طی چند ماه اخیر وزیرمحترم نفت دستور پیگیری ویژه ای صادر نموده اند.

تا کنون چه تعداد از 49 مصوبه دو دوره سفرهای استانی هیئت دولت به استان بوشهر که جزو تعهدات وزارت نفت بوده اجرایی شده است؟

وزارت نفت در چارچوب مسئولیت های اجتماعی خود برای ارتقا و افزایش کیفیت سطح زندگی ساکنان مناطق عملیاتی به عنوان «حوزه ذی نفعان کلیدی» تلاش می کند؛ از این رو منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در زمینه کمک های عام المنفعه با مجوز و مساعدت وزیر محترم نفت، فراتر از تعهدات موجود در مصوبات هیات دولت عمل کرده به طوری که از ابتدای سال 88 تاکنون حدود 197 میلیارد و 407 میلیون ریال به مردم منطقه از طریق اجرای پروژه های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی کمک شده است.

از میزان یاد شده، 150 میلیارد و 407 میلیون ریال مربوط به سال گذشته و 47 میلیارد ریال نیز در چهار ماه نخست امسال برای انجام فعالیت های فرهنگی، شتاب دهی به اجرای پروژه ها و انجام طرح های آبرسانی به بخش عسلویه و شهرستان کنگان، صرف شده است.

برای اجرای پروژه شبکه توزیع آب به شهر نخل تقی 28 میلیارد ریال، اجرای پروژه شبکه توزیع آب به روستای بیدخون 25 میلیارد و 500 میلیون ریال، اجرای پروژه دفع آب های سطحی روستای تمبک چهار میلیارد ریال، اجرای پروژه شبکه توزیع آب به روستای چاه مبارک 13 میلیارد و 500 میلیون ریال و برای اجرای پروژه شبکه توزیع آب روستای تمبک نیز سه میلیارد و 100 میلیون ریال اعتبار از سوی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اختصاص یافته است.همچنین در سال 88، برای اجرای پروژه شبکه معابر روستای تمبک از توابع شهرستان کنگان شش هزار و 300 میلیون ریال و اجرای پروژه احداث کتابخانه این روستا نیز چهار میلیارد ریال اعتبار منظور شده است.

طی دو دوره سفرهای استانی هیات دولت به استان بوشهر تامین اعتبارات تعداد 49 مصوبه، پروژه و طرح عمرانی، فرهنگی و اجتماعی به ارزش بالغ 1270 (یک هزار و دویست و هفتاد میلیارد) میلیارد تومان به عهده وزارت نفت گذاشته شده است.

از 49 مصوبه که در دور اول و دوم سفر هیات دولت به استان بوشهر مصوب شد 9 مصوبه با مبلغ 2/7 میلیارد تومان به طور کامل اجرا شده و خاتمه یافته است. 11 مصوبه دیگر نیز به مبلغ 8/201 میلیارد تومان در حال اجرا است؛ همچنین از این تعداد اجرای 18 مصوبه دیگر نیز با اعتبار 616 میلیارد تومان به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء واگذار شده است که توافقنامه های اجرایی آنها بین استانداری بوشهر، قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، وزارت نفت و وزارتخانه‌های ذی ربط (هفت وزارتخانه) تهیه شده و در مرحله کسب تایید نهایی مقامات مسئول است.
همچنین 11 مصوبه د یگر نیزدر حال پیگیری و بررسی نحوه و راهکارهای اجرایی آنها هستیم که بررسی نحوه و راهکارهای اجرای 9 مصوبه از این تعداد، به مبلغ 190 میلیارد تومان در دست اقدام است و دو مصوبه دیگر شامل مصوبه " مطالعه امکان سنجی یک واحد پالایشگاه توسط بخش غیر دولتی " و همچنین مصوبه " تامین خوراک مورد نیاز از جزیره خارگ برای احداث یک واحد پتروشیمی " توسط پتروشیمی و استانداری بوشهر پیگیری خواهد شد.

در آخر چه پیامی از منطقه ویژه دارید؟

کارکنان و مدیران متعهد و متخصص صنعت نفت ایران همان گونه که در دوران انقلاب اسلامی و در دوران 8 سال دفاع مقدس با بصیرت، غیرت، شجاعت، تلاش و همت والای خود در راه استقلال، آزادی، عزت، توسعه، تعالی و افتخارآفرینی ایران اسلامی و صنعت نفت کشور نقش آفرینی کردند در مسیر توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محورمنطقه وکشور با تکیه بر الطاف و ارزشهای الهی و با شور و اشتیاق و تعهد دینی، ملی و سازمانی با اجرای به موقع پروژه ها و طرح ها نقش خود را در کسب جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری کشور در افق چشم انداز 20 ساله محقق می نمایند و فردایی بهتر و آبادتر را برای ایران و ایرانیان محقق خواهند نمود.






تاریخ : جمعه 89/8/14 | 10:6 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
میدان گازی پارس جنوبی - منطقه ویژه اقتصادی پارس میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین منبع گازی مستقل می‌باشد که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج‌فارس و در فاصله 105 کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد. وسعت این میدان گازی در بخش مربوط به کشور جمهوری اسلامی ایران برابر 3700 کیلومتر مربع و در بخش مربوط به کشور قطر 6000 کیلومتر مربع است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که میزان گاز در بخش مربوط به کشور ایران بیشتر از بخش مربوط به قطر می‌باشد. ظرفیت بخش ایران در میدان گازی پارس جنوبی طبق آخرین برآوردها، 8/11 میلیارد تن معادل نفت خام 130/13 تریلیون مترمکعب است که معادل 8 درصد کل ذخایر گاز جهان و بیش از 40 درصد ذخایر گازی شناخته شده کشور را تشکیل می‌دهد. این میدان همچنین دارای ذخیره‌ای معادل 17117 میلیون بشکه میعانات گازی است. توسعه این میدان که از مهمترین طرح‌های برنامه توسعه اقتصادی کشور می‌باشد، با هدف جایگزینی مصرف گاز بجای فرآورده‌های نفتی و تامین تقاضای روبه رشد مصرف داخلی، پروژه‌های تزریق گاز به میادین نفتی و همچنین صادرات آن در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.پروژه توسعه میادین گازی پارس جنوبی طبق مطالعات اولیه در 24 مرحله برنامه‌ریزی شده است. که هم اکنون فازهای اول،‌دوم و سوم در حال اجرا بوده و فازهای 4، 5 و نیز 6،‌7 و 8 نیز در مراحل اولیه اجرا قرار دارند و مراحل 9 و 10 و همچنین 11و 12 در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار می‌باشد. به عبارتی دیگر 12 فاز اولیه آن به تصویب شورای عالی اقتصاد رسیده و جهت اجرا به وزارت نفت ابلاغ گردیده و فازهای بعدی در مرحله مطالعاتی می‌باشند.منطقه ویژه اقتصادی پارس در شرق استان بوشهر و در حاشیه شمالی خلیج فارس و در 300 کیلومتری شرق بندر بوشهر و 570 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است. این منطقه در سال 1377 با مساحت ده هزار هکتار به منظور استفاده از نفت و گاز حوزه پارس جنوبی و انجام فعالیت در زمینه‌های نفت،‌ گاز و پتروشیمی تاسیس گردیده است، و حدودا" صد کیلومتر با میدان گازی پارس جنوبی فاصله دارد.علاوه بر اجرای بخش خشکی فازهای مختلف پروژه توسعه میادین گازی پارس به شرح فوق در این منطقه، پروژه‌های زیر نیز در دست اجرا می‌باشد » پروژه اوره و آمونیاک عسلویه » پروژه اولفین نهم » پروژه یوتیلیتی مرکزی » پروژه اولفین دهم » پروژه تاسیسات بندری پارس » پروژه آروماتیک چهارم » پروژه متانول چهارم تقسیم بندی فازهای اجرایی » فاز یک » فازهای دو و سه » فاز های چهار و پنج » فازهای شش و هفت و هشت » فازهای نه و ده » فازهای یازده و دوازده




تاریخ : شنبه 89/7/17 | 8:9 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
میدان گازی پارس جنوبی که بزرگترین منبع گازی مستقل جهان است روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله 105 کلیومتری ساحل جنوبی ایرن « منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس» قرار دارد . وسعت این میدان 9700کیلومتر مربع و بخش متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع می باشد که بر اساس آخرین برآورده های انجام شده ذخیره گاز در بخش ایران بیش از 147 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و افزون بر 18 میلیارد بشکه میعانات گازی را در خود جای داده است که معادل 9% کل ذخایر گازی جهان و حدود 48 % ذخایر گازی شناخته شده کشور ایران است . با توجه به وسعت این میدان ، توسعه آن در فازهای مختلف با هدف تأمین تقاضای رو به رشد گاز طبیعی مورد نیاز کشور ، تزریق آن به میادین نفتی و همچنین صادرات گاز ، میعانات گازی و خوراک واحدهای پتروشیمی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت . در حال حاضر برنامه ریزی اجرای عملیات 14 فاز فرآوری گاز در منطقه ویژه اقتصادی انرزی پارس پیش بینی شده است که با توجه به ظرفیت مخزن و مطالعات مهندسی مخزن تا 28 فاز و حتی بیشتر قابل توسعه است . به علاوه 15 مجتمع پتروشیمی و نیز طیفی وسیع از صنایع پایین دست پتروشیمی ، صنایع مختلف مرتبط ، صنایع نیمه سنگین ، صنایع دریایی و کاربریهای خدماتی در این منطقه پیش بینی شده است و برای عظمت این میدان گازی همین جمله بس که : اگر استفاده از دیگر میادین گازی جهان را کاملا متوقف نموده و فقط از میدان گازی پارس جنوبی بخواهیم گاز مصرفی کل جهان را تأمین کنیم این میدان ( پارس جنوبی ) قادر است به تنهایی گاز 15 الی 20 سال آینده جهان را تأمین نماید . تأسیس منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس : منطقه اقتصادی انرژی پارس در سال 1377 ( در دولت اصلاحات خاتمی ) به منظور بهره برداری از منابع نفت و گاز حوزه پارس جنوبی و انجام فعالیتهای اقتصادی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی تأسیس شده است . هدف از تأسیس منطقه اقتصادی پارس : ایجاد تسهیلات لازم در زمینه اجرای به موقع پروژ های مختلف نفت و گاز ـ ایجاد زمینه مناسب مشارکت های داخلی و خارجی با هدف توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و دیگر صنایع وابسته و پایین دست ـ فراهم کردن زمینه اشتغال در منطقه و جذب نیروی کار ماهر و نیمه ماهر استانهای همجوار با توجه به تأثیرات مثبت این امر در محرومیت زدایی و رشد و شکوفایی اقتصادی استان های بوشهر ، فارس و هرمزگان




تاریخ : شنبه 89/7/17 | 7:59 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
  شرکت پتروشیمی بندرامام

 

 

نوع محصول

پلی اتیلن سبک

نام تجاری

LDPE

نوع بسته بندی

کیسه­های 25 کیلوگرمی در پالتهای 1250 کیلو گرمی

موارد مصرف

روکش سیم های برق و کابلهای مخابراتی ، انواع فیلم و کیسه­های پلاستیکی ، ظروف و لوازم منزل ، لوله­های آبیاری و غیره

ظرفیت

100000 تن در سال

 

نوع محصول

پلی اتیلن سنگین

نام تجاری

HDPE

نوع بسته بندی

کیسه­های 25 کیلوگرمی در پالتهای 1250 کیلو گرمی

موارد مصرف

محفظه­های بزرگ جهت حمل و نقل مواد شیمیایی و صنعتی، جعبه حمل و نوشابه ، لوله­های مخصوص گازرسانی ، عایق مناسب برای الکتریسیته، ظروف مخصص نگهداری مواد شیمیایی و غذایی

ظرفیت

60000 تن در سال

 

نوع محصول

پلی پروپیلن

نام تجاری

PP

نوع بسته بندی

کیسه­های 25 کیلوگرمی در پالتهای 1250 کیلو گرمی

موارد مصرف

کیسه­های حمل زباله، فیلم، نوار ونخ موکت، گونی­های پلاستیکی ، انواع قطعات تزریقی نظیر لوازم آشپزخانه ، اتومبیل ، ورزشی ، اسباب بازی، روکش سیم و کابل، وسایل بسته­بندی، بدنه باطری­ها، ظروف مخصوص استریلیزه کردن لوازم آزمایشگاهی

ظرفیت

50000 تن در سال

 

نوع محصول

پی وی سی

نام تجاری

PVC

نوع بسته بندی

کیسه­های 25 کیلوگرمی در پالتهای 1250 کیلو گرمی

موارد مصرف

در تولید لوله و اتصالات و روکش کابل ، تهیه شیلنگ ، زیر کفش ، کفپوش، لوازم داخلی خودرو، عایق­های الکتریکی

ظرفیت

175000 تن در سال

 

نوع محصول

لاستیک مصنوعی بوتادین (تیره و روشن)

نام تجاری

SBR  

نوع بسته بندی

در جعبه های چوبی وفلزی و با وزن به ترتیب 910 و 1050 کیلوگرمی

موارد مصرف

تایر انواع خودروها، صنایع کفش سازی و اسباب بازی، واشر و قطعات لاستیکی، چسب­های پوششی و درزگیرها

ظرفیت

40000 تن در سال

 






تاریخ : یکشنبه 87/5/6 | 7:19 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
  مقدمه
 

 

صنایع شیمیایی یکی از قدیمی­ترین صنایع در دنیا محسوب می­شوند. اولین ماده شیمیایی توسط رازی دانشمند بزرگ ساخته شد. اما پس از آن, علم شیمی راه پرفراز و نشیبی را طی کرد. کشف نفت و تلاش در جهت پالایش آن موجب جهش بزرگی در ساخت انواع مواد شیمیایی شد و سرانجام نیز با سنتز اوره توسط (فردریک وهلر) در سال 1828 ، صنعت پتروشیمی وارد مرحله جدیدی شد به نحوی که محصولات پتروشیمی در کلیه شئون زندگی ، جای خود را گشود. یکی از انواع این محصولات، که تقریباً ادامه زندگی بدون آن سخت و حتی غیرممکن به نظر می­رسد (پلیمر) است . این محصول ارزشمند از دسته (غیرفلزات) بوده, در کنار سرامیک­ها و شیشه­ها، نقش خاصی را در زندگی روزمره انسان­ها ایفا می­کند. پلاستیک­ها, لاستیک­ها والیاف مصنوعی از مشتقات این محصول پتروشیمی به شمار می­آیند که روند صعودی مصرف آن در سال­های اخیر، نشان از اهمیت غیر قابل انکار این گونه مواد و دیگر موادی دارد که بر پایه پلیمر شکل می­گیرند.علاوه بر منافع اقتصادی عدیده این محصول باید خاطر نشان کرد نگاهداری از محصولات کشاورزی تولیدات انواع پوشاک، تولید دارو، ایجاد مسکن، تامین بهداشت و لوازم خانگی بدون در نظر گرفتن واستفاده از این محصول پتروشیمی تقریباً غیرممکن خواهد بود. با این تعاریف، تصور خواهید کرد که جایگاه پلیمر در زندگی بشر کنونی کجاست و بدون آن چه خواهد شد؟






تاریخ : یکشنبه 87/5/6 | 7:17 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

مجموع کل تولید مجتمع های موجود شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سه ماهه اول امسال 6 میلیون و 830 هزار تن بوده است که این حجم تولید معادل 71 درصد ظرفیت اسمی (مدت یاد شده) و 88 درصد برنامه تولید (مدت یاد شده) است.
به گزارش نیپنا؛ کل تولید مجتمع های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خرداد ماه امسال بالغ بر دو میلیون و 258 هزار تن بوده است که معادل 71 درصد ظرفیت اسمی (ماه) و 87 درصد برنامه (ماه) است.
بالاترین عملکرد تولید در مقایسه با برنامه خرداد ماه 1387 مربوط به مجتمع های پتروشیمی کرمانشاه با 105 درصد برنامه، زاگرس با 104 درصد و بوعلی سینا با 102 درصد است.
همچنین مقدار صادرات در سه ماهه اول امسال دو میلیون و 388 هزار تن و فروش داخلی نیز یک میلیون و 148 هزار تن بوده است.
بالاترین میزان صادرات در سه ماهه اول 1387 را شرکت پتروشیمی برزویه (نوری) بت 161 هزار تن (به ارزش 205 میلیون دلار) و بالاترین میزان فروش داخلی را شرکت پتروشیمی بندر امام با 122 هزار تن (به ارزش 4/875 میلیارد ریال) به خود اختصاص داده اند.
بر اساس این گزارش حجم صادرات شرکت های واگذار شده در سه ماهه اول امسال 233 هزار تن (به ارزش 4/153 میلیون دلار) و مقدار فروش داخلی نیز 90 هزار تن (به ارزش 3/1061 میلیارد ریال) گزارش شده است.
پتروشیمی های ارومیه، امیر کبیر، بندر امام، تبریز، خراسان، خوزستان، رازی، شیراز، فجر، فن آوران، بوعلی سینا، تندگویان، بیستون، مارون، مبین، پارس، زاگرس، برزویه، غدیر، جم و آریاساسول شرکت های تولیدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت های پتروشیمی اراک، اصفهان و خارگ مجتمع های واگذار شده هستند.






تاریخ : یکشنبه 87/5/6 | 7:16 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

درآمد امسال بخش پتروشیمی‌ به 3/8 میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به سال گذشته حدود 5/3 میلیارد دلار بیشتر است.
غلامحسین نجابت ـ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ ـ با بیان این مطلب اظهار کرد: این مبلغ شامل مجموع مصرف داخل و صادرات می‌شود، ولی پیش‌بینی می‌کنیم ارزش محصولات صادراتی تا پایان سال حدود 5/4 میلیارد دلار باشد.

راه‌اندازی شدن 13 واحد پتروشیمی تا پایان سال
وی با اعلام خبر راه‌اندازی 13 واحد پتروشیمی‌ در سال 86 افزود: از ابتدای امسال تاکنون مجتمع‌های پتروشیمی‌ زاگرس، برزویه، قدیر، اسید استیک ماهشهر و همچنین تولید CO ماهشهر به تولید رسیده‌اند و قرار است تا پایان سال مجتمع‌های پتروشیمی‌ کرمانشاه، لاله، کارون،‌ جم، آریا ساسول و آمونیاک سوم نیز به تولید برسد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ ایران در ادامه گفت: در ابتدا تعهد به تولید رسیدن 12 مجتمع پتروشیمی‌ را داده بودیم که تلاش می‌کنیم این تعداد را به 13 واحد پتروشیمی‌ افزایش دهیم. به این ترتیب مجموع تولید محصولات پتروشیمی‌ امسال 27 میلیون تن خواهد بود که از این مقدار 30 درصد معادل هشت میلیون تن مصرف بین مجتمعی دارد و باقی آن یعنی حدود 19 میلیون تن به فروش می‌رسد که از این مقدار نیز بین 9 تا 11 میلیون تن آن صادر و باقی به مصرف داخل می‌رسد.
به گفته او مجموع صادرات در سال گذشته حدود شش میلیون تن بود که در سال 86 با مجتمع‌های جدید به 9 میلیون تن خواهد رسید که تلاش می‌کنیم آن را به 11 میلیون تن نیز افزایش دهیم.


واگذاری پتروشیمی فن‌آوران تا 26 آبان
وی درباره خصوصی‌سازی یک شرکت پتروشیمی‌ توضیح داد: از زمانی که این دستور در شورای عالی واگذاری تصویب شود، مراحل خصوصی‌سازی در اختیار سازمان مربوطه قرار می‌گیرد که برای انجام مقدمات آن باید اقداماتی انجام شود. در این زمینه برای نمونه واگذاری شرکت فن‌آوران از طریق بورس در حال انجام است. اگرچه این زمان را 10 روز عقب انداختند، ولی این تاخیر برای این است که واگذاری این شرکت به کیفیت بهتری انجام شود و در این زمینه احتمالا این شرکت تا 26 آبان واگذار خواهد شد. باقی شرکت‌ها نیز تا پیش از پایان سال عرضه خواهند شد.
نجابت با بیان این که 10 شرکت پتروشیمی‌ دیگر به سازمان خصوصی‌سازی معرفی شده‌اند خاطرنشان کرد: وضعیت این شرکت‌ها در جلسات آینده بررسی خواهند شد.


وضعیت سوخت گاز مجتمع‌های پتروشیمی‌
او درباره چگونگی تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی‌ که تا پایان سال به تولید می‌رسند، توضیح داد: این طرح‌ها در عسلویه قرار دارند و مجتمع‌هایی که عمدتا به تولید رسیده‌اند، آروماتیک‌ها هستند و همچنین دو مجتمع الفین جم و آریا ساسول نیز خوراکشان اتان است که در نهایت اتیلن تولید می‌کنند. در این زمینه اتان حدود پنج درصد گاز را تشکیل می‌دهد، بنابراین این مجتمع‌ها حداکثر پنج درصد از گاز را می‌گیرند که مشکل تامین گاز نخواهند داشت.
وی با اشاره به این که به طور معمول وجه خوراک مجتمع‌های پتروشیمی‌ که از شرکت‌های پالایش و پخش، گاز و نفت دریافت می‌شود را به طور مستمر با آن‌ها مبادله می‌کنیم، افزود: اکنون وضعیت مالی موجود کاملا طبیعی است.
نجابت درباره این که برخی از مجتمع‌های پتروشیمی‌ از کمبود گاز دریافتی خبر داده‌اند، افزود: در خصوص این که مشکل آن‌ها مالی بوده است، اطلاعی ندارم ولی کمبود گاز پیش از زمستان طبیعی است، زیرا شرکت گاز با تقاضای سنگین زمستانی مواجه است و باید پیش از رسیدن سرمای شدید سرویس‌های خود را تعمیر کند، بنابراین هیچ گاه از نظر اختلاف قیمتی و مشکلات قیمتی موضوعی بین مجتمع‌های پتروشیمی‌ و شرکت ملی گاز ایران نبوده است.


شناور‌سازی نرخ محصولات پتروشیمی‌ بخش خصوصی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ در خصوص شناور‌سازی نرخ محصولات پتروشیمی‌ نیز به ایسنا گفت: برخی از محصولاتی که به شرکت‌های خصوصی متعلق است، آزاد شده‌اند و درباره باقی شرکت‌ها نیز کمیته‌ای مامور شده طرح را اجرایی کند. اصل خصوصی‌سازی مورد تایید کامل و انجام آن توسط دولت نیز دستور داده شده است. در این زمینه برخی از واحد‌ها اجرایی شده و برخی در حال بررسی هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: البته براساس مصوبه دولت، کود‌ها از این قانون مستثنی شده‌اند و از سوی دیگر مجتمع‌های خصوصی نیز تعهدی نسبت به قیمت‌های سوبسیدی ندارند.
او با اشاره به امضای قرارداد ساخت شرکت‌های اوره، آمونیاک لردگان، گلستان و زنجان توضیح داد: با به تولید رسیدن آن‌ها اوره و آمونیاک منطقه شمال (خراسان و گلستان)، غرب (کرمانشاه و زنجان) و جنوب (شیراز) تامین می‌شود. مجموعا مبلغ یک میلیارد یورو برآورد شده که تامین آن از حساب ذخیره ارزی است که در بودجه سال 87 منظور می‌شود.






تاریخ : یکشنبه 87/5/6 | 7:14 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

شرکت پتروشیمی فن آوران در تاریخ 08/02/1377 تأسیس شد. فعالیت این شرکت در زمین? احداث، راه اندازی و بهره برداری واحدهای متانول، اسید استیک، منواکسید کربن، پروپیلن و وینیل استات منومر به منظور صادرات، استفاده درصنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی است. شرکت پتروشیمی فن آوران، در ساحل خلیج فارس، بندر امام خمینی، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در زمینی به مساحت 25 هکتار واقع شده است. تراکم واحدهای متانول، اسید استیک و منواکسیدکربن به حدی است که طرح پروپیلن (MTP) باید در زمینی به مساحت 18 هکتار واقع در سایت 2 منطقه ویژه اقتصادی پتروشمی احداث شود. این مجتمع، اولین شرکت در بین تمامی شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که پا در عرصه خصوصی سازی گذاشت و چندی قبل 5% از مجموع سهام خود را در بازار بورس عرضه کرد. از نکات قابل توجه در مورد این شرکت آن است که مردم به عنوان اشخاص حقیقی توجه بیشتری به سهام فن آوران کرده اند تا شرکتها به عنوان اشخاص حقوقی. بر اساس آمار و ارقام ارائه شده بیش از 60 درصد سهام شرکت پتروشیمی فن آوران توسط اشخاص حقیقی خریداری شده است.
مهندس احمدرضا اشتری، مدیرعامل شرکت فن آوران، که از ابتدای تأسیس شرکت پتروشیمی فن آوران در هیئت مدیره این شرکت حضور داشته است، هم اکنون در حدود 2 سال است که مدیریت این مجتمع را در اختیار دارد. اشتری در خصوص وضعیت کنونی شرکت توضیح داد: «پتروشیمی فن آوران مجتمعی است که برای تولید یک میلیون تن متانول و 150 هزار تن اسید استیک در سال احداث شده است.»
وی می افزاید: «خوراک واحد متانول، گاز طبیعی و گاز دی اکسید کربن مازاد شرکتهای پتروشیمی رازی و مارون است. خوراک واحد اسید استیک، متانول است و گاز منواکسید کربن.»
وی در خصوص منبع گاز منواکسید کربن گفت: «گاز منواکسید کربن از واحدی میانی تهیه می شود که وظیفه اش تولید خوراک برای واحد اسید استیک است.»
مدیرعامل فن آوران با اشاره به سرمایه 950 میلیارد ریالی شرکت گفت: « عمده این سرمایه شامل سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق نفت است.»
وی در ادامه گفت: «در این میان، شرکت ملی صنایع پتروشیمی 16% از مجموع سهام خود را توسط شرکت ملی خصوصی سازی به صورت اوراق بهادار و در 2 نوبت وارد بازار بورس کرده است، با این حال شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنان33% از سهام شرکت فنآوران را همچنان در اختیار دارد.»
اشتری در خصوص میزان سهام سایر سهامداران شرکت گفت:«بازنشستگی کشوری حدود 35/17% ، تأمین اجتماعی 2/17% ، صندوق نفت در حدود 15% و کارمندان و کارگران شرکت نیز در حدود 4/0% از سهام شرکت پتروشیمی فن آوران را در اختیار دارند.»
وی گفت: «هنوز لیست خریداران سهام عرضه شده در اختیار شرکت قرار نگرفته است تا بتوانیم ترکیب جدید سهامداران را اعلام کنیم.» اشتری ادامه روند عرضه سهام را مرتبط با وضعیت بازار و میزان تقاضا دانست.
واحد متانول شرکت فن آوران با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن متانول با خلوص درج? AA (99/99) با مشارکت شرکت ایرانی سازه و شرکت اسنام پروجتی ایتالیا در تیرماه 1383 به مرحل? بهره برداری رسید. تکنولوژی این طرح از شرکت هالدور تاپسوی دانمارک خریداری شد. هزین? کل طرح شامل خرید لیسانس، مهندسی اصولی، مهندسی تفصیلی، تأمین تجهیزات و ارائ? خدمات فنی به صورت ارزی، مبلغ 134 میلیون دلار و ریالی، 469 میلیارد ریال و میزان سرمایه گذاری کل طرح 1541 میلیارد ریال بوده است. محصول متانول این واحد برای تولید MTBE، اسید استیک و پروپیلن در طرح MTB به کار میرود. در این میان 360 هزار تن از مجموع یک میلیون تن تولید سالانه این واحد نیز برای صادرات در نظر گرفته شده است.
واحد منواکسیدکربن شرکت پتروشیمی فن آوران با ظرفیت تولید سالانه 140 هزار تن نیز همانند واحد متانول توسط شرکتهای سازه ایران و اسنام پروجتی ایتالیا و در مرداد 1385 راه اندازی شد. سالانه 90 هزار تن از گاز منواکسید کربن تولید شده توسط این واحد برای واحد اسید استیک و مابقی جهت استفاده در طرحهای ایزوسیانات ها استفاده می شود. هزین? کل این واحد 37 میلیون دلار و 50 میلیارد ریال بوده است. سرمایه گذاری کل طرح نیز 346 میلیارد ریال بوده است.
واحد اسید استیک این شرکت با هزین? کل 68 میلیون دلار و 70 میلیارد ریال در آذرماه 1385 به مرحل? تولید آزمایشی رسید. این واحد با همکاری شرکت ایرانی اویک و LG کره طراحی و با ظرفیت تولید سالانه 150 هزار تن احداث شد. تکنولوژی این طرح نیز از شرکت اوکراینی خیم تکنولوژی خریداری شده است. 110 هزار تن از اسید استیک تولید شده در این واحد به عنوان مواد اولی? طرح وینیل استات منومر و مابقی برای طرحهای PTA پتروشیمی شهید تندگویان در نظر گرفته شده است.
در این میان شرکت پتروشیمی فن آوران احداث طرحهای VAM و MTP را نیز در دست دارد. طرح وینیل استات منومر موسوم به VAM با ظرفیت 160 هزار تن در سال مقرر شده است که در آیندهای نزدیک توسط شرکت پتروشیمی نوین در کنار واحد اسید استیک احداث شود. شرکت پتروشیمی فن آوران در حدود 49 درصد از کل سهام پتروشیمی را در اختیار دارد و در طرح VAM تنها به عنوان سرمایه گذار دخالت دارد.
مهندس اشتری درباره این واحد می گوید: «ما مجری VAM نیستیم و در این پروژه نقش سرمایه گذار را داریم. در حقیقت شرکت پتروشیمی نوین که 49% سهام آن متعلق به شرکت پتروشیمی فن آوران است متولی این پروژه است. پیش از این قرار بود کارخانه ای را خریداری و در این محل احداث کنیم که بنا به دلایلی این طرح به انجام نرسید.»
وی می افزاید: «یکی از دلایلی که فن آوران در احداث این واحد شریک شرکت نوین شده است، این است که مقرر شده اسید استیک مورد نیاز پروژه VAM را شرکت پتروشیمی فن آوران تهیه کند.»
اما طرح تولید پروپیلن از متانول که اختصاراً MTP) Methanol To Propylene) نامیده می شود اولین واحد تجاری تولید پروپیلن از این فرآیند در جهان است که اجرای این طرح از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شرکت پتروشیمی فن آوران واگذار شده است و قرار است طی 3 سال آینده در سایت منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام در زمینی به مساحت 18 هکتار احداث شود. تکنولوژی این طرح که سالانه 456 هزار تن از متانول تولیدی شرکت فن آوران را به عنوان خوراک مصرف می کند طرحی مشترک از شرکت پژوهش و فنآوری پتروشیمی شرکت لورگی آلمان است. pilot این طرح هم اکنون در مجتمع شرکت پژوهش و فن آوری پتروشیمی مراحل پایانی راه اندازی را سپری می کند.
اشتری با اشاره به طرح های VAM و MTP گفت: «این 2 طرح هنوز در مراحل اولیه قرار دارند و زمان خاصی را نمی توان برای شروع آنها اعلام کرد»
شرکت پتروشیمی فن آوران دارنده چندین گواهینامه معتبر بین المللی در زمینه مدیریت (ایزو 9001) و مدیریت زیست محیطی (ایزو 14001) از مؤسسه بین المللی DNV نروژ است که هر دو گواهینامه در دی ماه سال 1384 به این شرکت اعطا شده است.






تاریخ : یکشنبه 87/5/6 | 7:9 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
به منظور جبران عقب ماندگی استان ها و مناطقی که شاخص های توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است و همچنین برای تحرک بخشی به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته و ارتقای فناوری در بخش پتروشیمی، دولت در آبان ماه سال 1381 تصمیم گرفت گاز اتیلن را از عسلویه در شرق استان بوشهر به استان های جنوبی و غربی کشور شامل استان های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی  انتقال دهد.
اجرای این طرح به وزارت نفت واگذار شد تا با مشارکت فعال بخش خصوصی نسبت به ایجاد و بهره برداری از واحدهای پتروشیمی در استان های جنوبی و غربی کشور اقدام کند.
وزارت نفت پس از انجام مطالعات کارشناسی به منظور نیل به اهداف ملی و اقتصادی حاصل از اجرای پروژه های پتروشیمی در این مسیر و با هدف سرمایه گذاری در شرکت ها، مجتمع ها، طرح ها و واحدهای تولیدی و صنایع پتروشیمی اقدام به تاسیس "شرکت پتروشیمی باختر (سهامی خاص)" با سرمایه اولیه دو هزار میلیارد ریال کرد.
30 درصد سهام این شرکت به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، 20 درصد به صندوق بازنشستگی و پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، 10 درصد به شرکت پتروشیمی اراک، پنج درصد به شرکت پتروشیمی اصفهان، پنج درصد به شرکت سرمایه گذاری بانک ملی، پنج درصد به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، پنج درصد به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، پنج درصد به شرکت سرمایه گذاری غدیر، پنج درصد به شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، پنج درصد به شرکت سرمایه گذاری مدبر، 5/2 درصد به شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران و 5/2 درصد به شرکت سرمایه گذاری رنا تعلق دارد.
پتروشیمی "کاویان" به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده الفین با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون تن اتیلن، و پتروشیمی گچساران با تولید یک میلیون تن اتیلن در سال تامین کننده خوراک اولیه سایر طرح های پتروشیمی غرب به شمار می روند.

پتروشیمی ممسنی:
ساخت طرح "پلی اتیلن سنگین" ممسنی در سال جاری (1386) در شهرستان ممسنی و در استان فارس آغاز می شود و پیش بینی می شود در سال 1390 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین تولید می شود که در تهیه لوله و بطری، ظروف، فیلم، لوازم خانگی و قطعات صنعتی، لوله های فاضلاب و ساک های دستی کاربرد دارد.
سالانه 305 هزار تن اتیلن مورد نیاز این طرح از خط لوله اتیلن غرب بعنوان خوراک اولیه و هفت هزار تن "بوتن – 1" لازم از سایر طرحهای پتروشیمی تامین می شود.


پتروشیمی گچساران (الفین هشتم):
عملیات اجرایی طرح "الفین" گچساران در زمینی به مساحت 160 هکتار از سال 1385 در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شده و پیش بینی می شود در سال 1389 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح سالانه یک میلیون تن اتیلن و 90 هزار تن برش های سه کربنه و سنگین تر تولید می شود و محصولات آن برای ماده اولیه صنایع پتروشیمی و تامین خوراک واحدهای مسیر لوله اتیلن غرب مصرف می شوند.
سالانه یک میلیون و 300 هزارتن اتان بعنوان خوراک اولیه الفین گچساران از طرح "بیدبلند 2" تامین می شود.


پتروشیمی دهدشت:
عملیات ساخت پلی اتیلن سنگین دهدشت نیز از سال 1386 در شهرستان دهدشت در استان کهکیلویه و بویراحمد آغاز می شود و پیش بینی می شود در سال 1390 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین تولید می شود که در تهیه لوله، بطری، ظروف، فیلم، لوازم خانگی و قطعات صنعتی کاربرد دارد.
سالانه 305 هزار تن اتیلن مورد نیاز این طرح از خط لوله اتیلن غرب و هفت هزار تن "بوتن  1" نیز از سایر طرح های پتروشیمی تامین می شود.


پتروشیمی بروجن:
عملیات اجرایی پلی اتیلن سنگین چهار محال و بختیاری در سال جاری (1386) در دشت حلوایی شهرستان بروجن آغاز می شود و پیش بینی می شود در سال 1389 مورد بهره برداری قرار گیرد.
با بهره برداری از این مجتمع سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین تولید می شود که برای تهیه لوله و بطری، ظروف، فیلم، لوازم خانگی و قطعات صنعتی کاربرد دارد.
سالانه 305 هزار تن اتیلن مورد نیاز این طرح از خط لوله اتیلن غرب و هفت هزار تن "بوتن 1" لازم از سایر طرح های پتروشیمی کشور تامین می شود.


پتروشیمی اندیمشک:
عملیات اجرایی طرح "پلی اتیلن سبک" اندیمشک در سال جاری (1386) در شهرستان اندیمشک در استان خوزستان آغاز می شود و پیش بینی می شود این طرح نیز در سال 1390 به بهره برداری برسد.
با راه  اندازی این طرح سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک تولید می شود که در تهیه و ساخت ظروف، وسایل سبک منزل، اسباب بازی، نوار چسب و کیسه های پلاستیکی کاربرد دارد.
سالانه 311 هزار تن اتیلن مورد نیاز این طرح از خط لوله اتیلن غرب  و پنج هزار تن پروپیلن لازم از سایر طرح های پتروشیمی تهیه می شود.


پتروشیمی لرستان:
عملیات اجرایی طرح پلی اتیلن سنگین و سبک خطی لرستان در زمینی به مساحت 128 هکتار از سال 1384 در کیلومتر 12 جاده خرم آباد – کوهدشت در استان لرستان آغاز شده است و پیش بینی می شود در سال 1388 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح، سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین و سبک خطی و هفت هزار تن "بوتن 1" تولید می شود.
محصولات پتروشیمی لرستان برای تامین خوراک واحدهای پایین دستی تولید کننده انواع پلاستیک، لوله ، قطعات پلاستیکی و کابل مصرف می شود.
324 هزار تن اتیلن بعنوان خوراک اولیه این طرح از خط لوله اتیلن غرب تامین می شود.


پتروشیمی کرمانشاه:
ساخت طرح پلی اتیلن سنگین کرمانشاه در زمینی به مساحت 55 هکتار از سال 1384 در شهرستان کرمانشاه آغاز شده و پیش بینی می شود در سال 1388 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین تولید و بعنوان خوراک واحدهای پایین دستی تولید کننده انواع پلاستیک، لوله، قطعات پلاستیکی و کابل مصرف می شود.
305 هزار تن اتیلن بعنوان خوراک اولیه این طرح، از خط لوله اتیلن غرب و هفت هزار تن "بوتن 1" مورد نیاز آن از پتروشیمی مهاباد تهیه می شود.


پتروشیمی همدان:
ساخت طرح "وینیل استات و اتیلن وینیل استات" همدان نیز پس از اخذ تکنولوژی لازم توسط بخش خصوصی آغاز خواهد شد.
پیش بینی می شود هماهنگ با اجرای خط لوله اتیلن غرب و رسیدن گاز اتیلن به استان همدان، این پروژه راه اندازی شود.
با بهره برداری از این طرح سالانه "140 هزار تن "وینیل استات منومر (VAM)" تولید می شود.
محصولات این طرح در تولید چسب ها ، قطعات قالبگیری بادی و فومی، قطعات تزریقی و فومها کاربرد دارند.
سالانه 84 هزار تن اتیلن مورد نیاز این طرح به عنوان خوراک اولیه از خط لوله اتیلن غرب و 97 هزار تن اسید استیک لازم نیز از خارج از کشور تهیه می شود.


پتروشیمی کردستان:
عملیات اجرایی طرح پلی اتیلن سبک کردستان در سال 1385 در زمینی به مساحت 130 هکتار در شهرستان سنندج آغاز شده و پیش بینی می شود در سال 1389 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک تولید می شود.
محصولات پتروشیمی کردستان در تولید انواع فیلم پلی اتیلن، فوم پلی اتیلن، روکش سیم و کابل و قطعات پلاستیکی کاربرد دارند.
310 هزار تن اتیلن به عنوان خوراک اولیه این طرح، از خط لوله اتیلن غرب و پنج هزار تن پروپیلن مورد نیاز آن از پتروشیمی تبریز یا پتروشیمی ایلام تهیه می شود.


پتروشیمی مهاباد:
عملیات اجرایی طرح پلی اتیلن سنگین و سبک خطی مهاباد در سال 1385 و در زمینی به مساحت 202 هکتار در این شهرستان و در استان آذربایجان غربی آغاز شده است و پیش بینی می شود در سال 1389 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح، سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین و سبک خطی و هفت هزار تن "بوتن 1" تولید می شود.
محصولات این طرح نیز برای تولید انواع فیلم، ظروف مختلف، قطعات پلاستیکی ، لوله و کابل کاربرد دارند.
324 هزار تن اتیلن به عنوان خوراک اولیه این طرح نیز از خط لوله اتیلن غرب تامین می شود.


پتروشیمی میاندوآب:
ساخت طرح "پی وی سی" میاندوآب در سال جاری (1386) در شهرستان میاندوآب در استان آذربایجان غربی آغاز می شود و پیش بینی می شود این طرح در سال 1390 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح سالانه 300 هزار تن "پی وی سی سوسپانسیون" و 190 هزار تن "سود سوزآور" تولید می شود.
"پی وی سی سوسپانسیون" در تهیه انواع لوله، اسباب بازی، شیلنگ و عایقهای الکتریکی و سود سوزآور در صنایع کاغذ سازی، مواد شوینده، نساجی و صنایع تصفیه آب قابل استفاده است.
سالانه 140 هزار تن اتیلن لازم برای خوراک این طرح از خط لوله اتیلن غرب و 445 هزار تن نمک لازم از دریاچه ارومیه تامین می شود.
در مجموع قراردادهای مربوط به شش طرح نهایی شده که در مراحل مختلف مهندسی و اجرایی هستند و مذاکرات در خصوص نهایی کردن قراردادهای مربوط به شش طرح دیگر درحال انجام است و بزودی نهایی خواهد شد.
مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشرفت تجمعی 12 طرح مستقر در مسیر خط لوله اتیلن غرب تاکنون هفت درصد اعلام کرده اند.






تاریخ : یکشنبه 87/5/6 | 7:8 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.