سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 نوارهای نقاله CONVEYOR BELT

نوارهای نقاله صنعتی که دارای مشخصات زیر می باشند :

نقاله های فوق عمدتا" دارای خاصیت ضد جرقه ، ضد الکتریسیته ساکن ، مقاوم در مقابل سایش و خراش ، ضد روغن و مواد چربی زا و مواد شیمیائی می باشند .
نقاله های فوق عمدتا" در صنایع ذیل مصرف می گردد:

خطوط بسته بندی و اتیکت زنی ، کاغذ و کارتن ، چوب ، موکت ، فرش و پتو ، چاپ و تکمیل پارچه، حمل و نقل ( فرودگاه ها ) ، سنگ و سیمان و شیشه ، آجر و سفال ، داروسازی ، سیم و کابل ، خطوط توازن اتوماتیک ، پست مکانیزه ، صندوق سوپرمارکتها ، سالنهای ورزشی و ...

نوارهای نقاله غذائی و بهداشتی که دارای مشخصات زیر می باشند :

کلیه نقاله های مورد مصرف در صنایع غذائی مورد تائید سازمان های FDA و HACCP میباشند و عمدتا" در صنایع زیر استفاده می گردد :

کلیه محصولات غذائی ، بیسکویت و شکلات و شیرینی ، نان ماشینی ، محصولات کشاورزی ، کشتارگاههای صنعتی دام و طیور ، کارخانجات تولید فرآورده های گوشت و مرغ و ماهی ، کارخانجات آرد

تسمه های انتقال نیروی تخت TRANSMISSION BELT

این نوع تسمه ها در جهت انتقال نیروی محرکه از موتور به غلطک ها مصرف می شوند . لایه داخلی این نوع تسمه از جنس پلی آمید و در ضخامت ها و سختی های مختلف می باشد . لایه روئی آنان معمولا" از جنس پلی اورتان و یا پلی استر ( سری DG - T - Z - P - S ) و در بعضی موارد از جنس چرم ( سری LT- LL ) و یا پلاستیکی ( سری TS-HS-DU ) و لایه زیرین آنان نیز غالبا" از جنس پلی استر و در گاهی اوقات از جنس چرم می باشد .
تسمه هائی با روکش پلی اورتان معمولا" در صنایع تولید کاغذ و پارچه نساجی ، چوپ و سنگ و شیشه ، سیم و کابل ، قوطی و کنسرو ، کاشی و سرامیک و سفال و تسمه هائی با روکش لاستیکی در ماشین های جعبه چسبانی ، تاکنی ها ، صنایع کاغذ و مقوا مصرف می گردند .

تسمه های وی شکل و تایم TIMINGBELT

این نوع تسمه ها در کلیه صنایع مصرف می شود که از نوع وی شکل آن می توان از انواع 5 / 9 و SPC - SPB - SPA - C - B - A - M  و از نوع تایم آن می توان انواع T5 - L - H - XL -MXL- 14M- 8M- 5M- T10 را به همراه تسمه های دور متغیر نام برد. تسمه های چاپ ملخی نیز در همین راستا می باشند .

فومهای ضدسایش

این نوع تسمه ها شامل فومهائی با قابلیت ارتجاعی بسیار خوب و بسیار مقاوم در مقابل اصطکاک و سایش می باشند که عمدتا" در صنایع کاغذ سازی و جعبه چسبانی و پست مکانیزه و ... مصرف می گردند .
سختی این نوع فوم با توجه به نیاز متغیر و بشرح زیر می باشد :

35 sh.A 

 رنگ توت فرنگی  L

45 sh.A 

 رنگ زرشکی      R    

50 sh.A

 رنگ بژ ( کرم )    B 

55 sh.A

 رنگ خاکستری GR

 تسمه های تغذیه خطوط جعبه چسبانی از نوع سوراخدار ( مکنده ) نیز جزء تولیدات شرکت کیورینو می باشد و جهت دستگاه های سلفون کش، فوم انتخابی بر روی تایمینگ بلت نصب خواهد گردید .

روکش غلطک

روکشهای روی غلطک معمولا" بر روی غلطک اصلی ( انتقال نیرو ) و یا بر روی غلطک سفت کن پیچیده می گردند .روکش های غلطک معمولا" در صنایع نساجی بیشترین کاربرد را داشته و قابلیت کشش  جهت رول کردن هر نوع پارچه را دارد . روکش های فوق مقاومت خوبی در مقابل سایش و روغن دارند .

تسمه های پلی کرد

این نوع تسمه ها از جنس پلی اورتان و دارای سطح مقطع گرد بوده که جهت ماشین های سبک هم بعنوان نوار نقاله و هم انتقال نیرو بکار گرفته می شوند و از ضخامت 2 میلیمتر الی 15 میلیمتر موجود می باشند .

تسمه های راهنما و پله دار و  کرکره

این نوع تسمه در دو نوع ساده و دنده ای موجود بوده که بنا بر سفارش مشتری در زیر نوار نقاله نصب شده و باعث هماهنگی در طول مسیر نقاله و جلوگیری از منحرف شدن آن می گردد .
پله ها قطعاتی می باشند که درفواصل یکسان در طول نوار نقاله و بصورت عرضی ( کامل و یا درمیان عرض نوار ) قرار می گیرند و باعث جلوگیری از لیز خوردن و یا سرخوردن مواد از روی نقاله می گردند .
کرکره ، نوارهائی عمودی شکل بوده که در کنار نقاله نصب شده و از ریزش مواد گرانولی از روی نوار جلوگیری می کنند . نصب موارد فوق با استفاده از دستگاه مخصوص ، چسب گرم و باد داغ انجام می شود .

محصولات نساجی

یکی از عمده ترین محصولات شرکت پیشگام مربوط به صنعت نساجی می باشد که با توجه به کثرت محصولات جداگانه و در زیر به آن می پردازیم :

  •  نقاله هائی از جنس P.V.C که جهت خطوط الیاف بر و ضایعات بر و چاپ و تکمیل پارچه و تولید فرش و موکت بکار می روند . این نوع نوار های نقاله که به بلانکت و آپرون نیز موسوم می باشند دارای خواص زیر می باشند :
    آنتی استاتیک ، ضدالکتریسیته ساکن و ضدجرقه ، دارای گواهینامه های ISO 340 و DIN 22103 ، ضد صدا ، با ضرایب مختلف سایش و اصطکاک

  • تسمه های انتقال نیروی لاستیکی با لایه میانی پلی آمید با ضخامت ها و مشخصات فنی مختلف

  • نوار پایه دوک ( اسپیندل) از جنس پلی استرو پلی آمید در ضخامت ها و مشخصات فنی گوناگون

  • تسمه های انتقال نیرو دو رو چرم با لایه میانی پلی آمید با ضخامت ها و مشخصات فنی مختلف ( LL )

  • تسمه های انتقال نیرو با روکش پارچه پلی آستر و لایه میانی پلی آمید و لایه زیرین چرمی ( LT )

  • تسمه های دورو چرم صیقلی با لایه میانی از جنس پلی آمید(تسمه مقسم )

  • آپرون و کاتس ( با بوش و بدون بوش ) در ابعاد مختلف

  • کیسه های مالش دکمه دار ، شیاری و  ساده

  • پاک کن

  • انواع نوار روکش غلطک ( سنباده ای ، آجدار ، راکتی ، موکتی )

  • نقاله های گرد ( طنابی ) که اصطلاحا" پلی کرد (Ploycord) نامیده می شوند

  • انواع دستگاه های برش و آپارات






تاریخ : شنبه 90/5/29 | 1:0 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

واکنشهای پلیمریزاسیون با توجه به تنوع تولیدشان از استفاده کننده های عمده راکتورها به شمار می روند. البته ساختار کلی راکتورها تفاوت چندانی با راکتورهای سایر مواد ندارد: اما با توجه به اهمیت این واکنشها، مطالبی در این مورد بیان می شود.

انواع راکتورهای پلیمریزاسیون

راکتورهای متنوعی برای انجام واکنشهای پلیمریزاسیون بکار میروند. این راکتورها و کاریرد آن در جدول زیر آورده شده است.

تعاریف و بیان تفاوتها

در راکتورهای ناپیوسته (Batch Reactors)تمامی اجزاء مخلوط واکنش به راکتور وارد می شوند و تا پایان واکنش در راکتور باقی می مانند. معمولاً در ابتدای پلیمریزاسیون در راکتورهای ناپیوسته یک گرم کن وجود دارد که طی آن دمای مخلوط به دمای لازم برای شروع واکنش افزایش داده می شود. سپس واکنش پلیمریزاسیون شروع شده و به علت گرمازایی قابل توجه آن دمای مخلوط واکنش می تواند افزایش یابد به همین دلیل در راکتورهای ناپیوسته باید قابلیت گرم و سرد کردن سریع و کافی و همچنین سیستم کنترل درجه حرارت موثر پیش بینی گردد.

فرایندهای ناپیوسته برای پلیمریزاسیون با درجه تبدیل بالا مناسب است. از طرف دیگر این سیستمها برای بروز انفجار حرارتی مستعد هستند. فرایندهای ناپیوسته عمدتاً در زمینه پلیمریزاسیون رادیکالی به کار می روند.

راکتور نیمه ناپیوسته (Semi Continuous Reactors) یا (Semi Batch): در راکتورهای نیمه پیوسته مواد برخی از مواد واکنش کننده ممکن است به تدریج به راکتور اضافه شوند . یا آنکه محصولات جانبی تولید شده در طی واکنش از راکتور خارج گردند. در بسیاری از پلیمریزاسیونهای رادیکالی معمول است که منومر، حلال و یا شروع کننده را به منظور حفظ درجه حرارت و افزایش سرعت تولید به تدریج به راکتور اضافه می کنند . اضافه کردن تدریجی کومنومر در کوپلیمریزاسیون نیز وقتی که اختلاف فعالیت منومرها زیاد است از جمله کاربردهای این فرایند است. در پلیمریزاسیونهای نیمه پیوسته ممکن است که تمامی مواد واکنش کننده در ابتدای واکنش به راکتور اضافه گردند ولی قبل از تشکیل محصولات جانبی ، باید از راکتور خارج شو ند. پلیمریزاسیونهای مرحله ای از این نوع سیستمها هستند. تبخیر محصولات جانبی یک عامل موثر در جذب حرارت واکنش است که در برخی از موارد می تواند به قدری شدید باشند که باعث افت دمای واکنش گردد . در این حالت برای جبران حرارت از دست رفته حتی ممکن است نیاز به حرارت دهی نیز باشد . راکتورهایی که برای فرایند نیمه پیوسته مورد استفاده قرار می گیرند مشابه با راکتورهای ناپیوسته است با این تفاوت که امکان افزایش مداوم مواد اولیه به آن و یا خروج محصولات جانبی از آن پیش بینی شده است.

در راکتورهای پیوسته(Continuous Reactors) مواد واکنش دهنده با شدت جریان ثابت به درون راکتور رانده شده و محصولات نیز به طور مداوم از راکتور خارج می گردند.

پس از راه اندازی یک راکتور پیوسته، راکتور پس از عبور از یک حالت انتقالی به یک شرایط پایدار می رسد. در این شرایط شدت حرارت زائی سیستم نیز به مقدار ثابتی می رسد. فرایندهای مداوم عملیات آسان تر و هزینه کمتری دارد و هنگامی که ظرفیت تولید بالا باشد مورد استفاده قرار می گیرند. در موارد خاص پلیمریزاسیون در راکتورهای ناپیوسته که دارای انعطاف پذیری بیشتری برای تولید پلیمرهایی با درجا ت تبدیل مختلف هستند، انجام می گیرد.

فرایندهای پیوسته در راکتورهای همزن دار (Continuous Stirred Tank Reactors ,CSTR) و راکتورهای لوله ای (Tubular Reactor) قابل انجام است. راکتورهای همزن دار پیوسته مشابه با راکتورهای ناپیوسته هستند با این تفاوت که امکان ورود مداوم مواد اولیه به آنها و خروج محصول نهایی از آنها پیش بینی شده است.در شکل نمونه ای از راکتور همزن دار را مشاهده می کنید.

از راکتورهای همزن دار پیوسته به صورت سری (Cascade) در صنعت برای پلیمریزاسیون امولسیونی مثل  وینیل کلراید و وینیل استات استفاده می گردد. در راکتورهای لوله ای به منظور جذب حرارت آزاد شده، قطر راکتور همواره کوچک اختیار می شود.در شکل زیر نمونه ای از این نوع را می بینید.

انجام فرایندهای مختلف پلیمریزاسیون در راکتورهای پلیمریزاسیون

تکنولوژی پلیمریزاسیون جرمی برای پلیمریزاسیونهای با رشد مرحله ای، مرسوم است، زیرا به واسطه کمی انرژی آزاد شده، جذب حرارت به سهولت انجام می پذیرد. به علت پایین بودن ویسکوزیته تا درجات تبدیل بالا، اختلاط نیز به نحو موثری قابل انجام است . حرارت آزاد شده قابل توجه و افزایش سریع ویسکوزیته در پلیمریزاسیون با رشد زنجیری، کارایی تکنولوژی جرمی را برای این نوع مکانیسم پلیمریزاسیون کاهش می دهد .زیرا بر خلاف حالت قبل، افزایش سریع ویسکوزیته و در نتیجه عدم امکان کنترل درجه حرارت، دستیابی به درجات تبدیل بالا را مقدور نمی سازد. محلول پلیمریزاسیون جرمی از درجه خلوص بالایی برخوردار بوده و عملیات تخلیص کمتری را می طلبد. انجام پلیمریزاسیون در حضور یک حلال از مشکلات انتقال حرارت و اختلاط می کاهد. پلیمر و منومر در داخل حلال محلول هستند . علاوه بر این ویسکوزیته کمتر سبب بهبود اختلاط و کارایی شروع کننده می گردد. مهمترین نقطه ضعف این روش هزینه جداسازی حلال و بازیابی آن است . ویسکوزیته سیستم پلیمریزاسیون تعلیقی در طول واکنش نسبتاً ثابت باقی مانده و عمدتاً به وسیله ویسکوزیته فاز مداوم(آب) تعیین می گردد.

اغلب پلیمرها دارای دانسیته بیشتری نسبت به منومرهای خود هستند. به این جهت در پلیمریزاسیون تعلیقی سیستم اختلاط باید به گونه ای انتخاب گردد که در ابتدا منومرهای از سطح به زیر کشیده شده و در داخل فاز آبی پراکنده شوند و در انتها از ته نشینی ذرات جامد پلیمری جلوگیری به عمل آورده و آنها را به طور یکنواخت در داخل فاز پیوسته پراکنده سازد. فاز پیوسته به عنوان عامل انتقال حرارت عمل نموده و در نتیجه کنترل درجه حرارت در این فرایند ساده تر از نوع جرمی است. چسبندگی و رسوب پلیمر نیز به مراتب کمتر از فرایند جرمی مشاهده می شود. پلیمریزاسیون تعلیقی به عنوان مرحله دوم فرایند جرمی نیز قابلیت کاربرد دارد(مانند فرایند تولید پلی استیرن مقاوم). زیرا معمولاً ادامه پلیمریزاسیون تا رسیدن به درجه تبدیل نهایی توسط فرایند تعلیقی انجام می گیرد. پس از پایان پلیمریزاسیون، دانه های پلیمری از طریق سانتریفوژ جدا و خشک می گردند.

اختلاط در پلیمریزاسیون امولسیونی نسبت به پلیمر یزاسیون تعلیقی از اهمیت کمتری برخوردار است و عمدتاً جهت تسهیل انتقال حرارت طراحی می شود . کاربرد زیاذ امولسیفایر در پلیمریزاسیون امولسیونی، جداسازی آن را در پایان واکنش دشوار می سازد . به همین سبب معمولاً از فرایندهای امولسیونی در جایی استفاده می شود که در شکل نهایی مصرف به صورت لاتکس یا امولسیون باشد(مانند امولسیون نهایی اکریلیک). در صورت لزوم استفاده از پلیمر خالص، محلول پلیمریزاسیون ابتدا منعقد و سپس دانه های پلیمر به کمک فیلتر جدا و خشک می گردد.

 

بررسی مشکلات فرایند پلیمریزاسیون

مشکلات تولید صنعتی پلیمرها با تولید ترکیبات آلی با وزن ملکولی کم بسیار متفاوت است. در اینجا برخی از مهمترین ویژگی های واکنش های پلیمریزاسیون مورد بحث قرار می گیرند.

افزایش ویسکوزیته

یکی از مهمترین مشکلات واکنش های پلیمریزاسیون، افزایش شدید ویسکوزیته با پیشرفت واکنش است  .در حقیقت بخش عمده مشکلات در مهندسی فرایند های پلیمریزاسیون بازتابی از افزایش ویسکوزیته است و علم نوبنیاد ” مهندسی واکنش های پلیمریزاسیون” نیز چیزی جز چگونگی خنثی نمودن اثر افزایش ویسکوزیته در چارچوب مهندسی شیمی نیست.

در پلیمریزاسیون زنجیری به محض شروع واکنش، پلیمرهای با وزن ملکولی بالا تولید می شود . تغییرات وزن ملکولی با درجه تبدیل نسبتاً کم است. از این رو افزایش ویسکوزیته به واسطه افزایش میزان پلیمر در مخلوط واکنش صورت می گیرد. در پلیمریزاسیون مرحله ای تنها الیگومرها تا درجات تبدیل بالا وجود دارند و تنها بعد از آن وزن مولکولی پلیمر به طور ناگهانی و به شدت افزایش می یابد . ویسکوزیته محلول در حال واکنش نیز تا مراحل پایانی واکنش نسبتاً کم است و سپس به طور ناگهانی افزایش می یابد. بنابراین عامل افزایش ویسکوزیته تا مراحل پایانی واکنش، میزان پلیمر در مخلوط واکنش است. در حالیکه در مراحل پایانی افزایش درجه پلیمریزاسیون یا به عبارت دیگر وزن ملکولی پلیمر سبب اف زایش ویسکوزیته می شود که اثرات آن به مراتب شدیدتر است.

افزایش ویسکوزیته در سیستم های همگن به مراتب شدیدتر از ناهمگن است . افزایش ویسکوزیته در پلیمریزاسیونهای جرمی و محلول تا106برابر نیز تخمین زده می شود. در حالیکه در پلیمریزاسیون امولسیونی که به واسطه  امولسیفایرهایی با وزن ملکولی کم تثبیت م یشود، ویسکوزیته به طور متوسط تا 103 برابر افزایش نشان می دهد. افزایش ویسکوزیته در پلیمریزاسیون تعلیقی مشهود نیست و ویسکوزیته آن به وسیله فاز آب دیکته می شود.

از مهمترین اثرات افزایش ویسکوزیته کاهش ضریب نفوذ ملکولی و ضریب انتقال جرم است . کاهش ضریب نفوذ ملکولی باعث کاهش تحرک ماکرورادیکال های در حال واکنش شده و در نتیجه از وقوع واکنش پایان جلوگیری به عمل می آورد که این امر پدیده اثر ژل را به دنبال دارد . بروز اثر ژل باعث افزایش ناگهانی و شدید سرعت واکنش می گردد. به موازات افزایش سرعت واکنش،از یک طرف شدت آزادسازی حرارت آهنگ صعودی پیدا می کند و از طرف دیگر توان مکانیکی همزن افزایش می یابد .در نتیجه کاهش توان سرمایشی راکتور کاهش می یابد .این موضوع منجر به بروز مشکلاتی در کنترل و پایداری راکتور پلیمریزاسیون می گردد. در ناحیه ای که تولید ژل زیاد می شود، انرژی آزاد شده به اندازه ای است که حالت انفجاری به سیستم می دهد. در بسیاری از واحدهای صنعتی وقایع مصیبت باری به واسطه خارج شدن کنترل واکنش پلیمریزاسیون به دلیل عدم موفقیت در جذب حرارت آزاد شده گزارش شده است . به همین دلیل طراحی دقیق راکتور و سیستم کنترل آن در فرایندهای پلیمریزاسیون از اهمیت خاص برخوردار است.

حرارت زایی

بسیاری از واکنش های پلیمریزاسیون با پیشرفت واکنش مقدار قابل توجهی انرژی از خود آزاد می کنند .

علاوه بر این، انرژی مکانیکی لازم برای اختلاط نیز در ویسکوزیته بالا تبدیل به انرژی گرمایی می شود . جذب انرژی آزاد شده در پلیمریزاسیونهای با درجه خلوص بالا به واسطه افزایش ویسکوزیته ، چسبندگی پلیمر به سطوح انتقال حرارت و تغییرات فاز در طی واکنش، از مهمترین دشواری های مهندسی واکنش های پلیمریزاسیون است.

طراحی راکتور

واکنشهای پلیمریزاسیون به میزان قابل توجهی انرژی آزاد می کنند. در واکنشهای مواد با وزن مولکولی کم بالاترین شدت حرارت در ابتدای واکنش که در آن غلظت مواد واکنش کننده حداکثر است رخ می دهد . در حالیکه در واکنشهای پلیمریزاسیون به ویژه نوع جرمی آن به علت وقو ع اثر ژل و افرایش ناگهانی سرعت واکنش نقطه اوج آزادسازی حرارت در اواسط واکنش رخ می دهد . متوسط مقدار حرارت آزاد شده و همچنین حداکثر مقدار آن همسو با درجه حرارت و مقدار شروع کننده تغییر میکند . مقادیرحرارت و به ویژه حرارت ماکزیمم در پلیمریزاسیون متیل متاکریلات به مراتب بیشتر از پلیمریزاسیون استیرن است . این اختلاف ریشه در وجوذ اثرژل قوی در پلیمریزاسیون متیل متاکریلات نسبت به استیرن دارد. در مورد متیل متاکریلات اثر ژل در اوایل واکنش رخ میدهد. از این رو حرارت آزاد شده دارای یک نقطه اوج کاملاً متمایز است. در حالیکه اثر ژل در مورداستیرن در اواسط واکنش به وقوع میپیوندد یعنی در جایی که سرعت واکنش پلیمریزاسیون به واسطه مصرف مونومر و شروع کننده بسیار کم شده است. بنابراین ممکن است که حتی اثر ژل نیز قادر به افزایش سرعت واکنش تا مرز مقادیر اولیه آن نباشد.






تاریخ : جمعه 90/5/21 | 1:47 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

اکسترودر

 تقسیم بندی اکسترودر ها از نظر تغذیه:

 

      اکسترودر هایی که از روی دمای مواد مورد تغذیه آنها که برای انجام عملیات

      ضروری میباشد تفکیک می شوند دو دسته اند:

 

-         اکسترودر تغذیه گرم

-         اکسترودر تغذیه سرد

      

      معمولا" تغذیه مورد نیاز برای اکسترودر های گرم که در صنعت لاستیک به

      کار گرفته شده اند قبلا" طی عملیاتی جداگانه پیش گرم می شوند.

      در روشهای معمول اکستروژن گرم معمولا از یک میل برای این کار استفاده

      می شود.اکسترودر های سرد که با استفاده ازیک نوار لاستیکی یا

      لاستیکهای دانه ای در دمای محیط کار میکند.ثانیا" اکسترودرها را میتوان با

      توجه به کاربردشان طبقه بندی و تفکیک کرد.

      بسیاری از کارخانجات ماشینی میخواهند که اگر به اندازه کافی مؤثر نیست

      حداقل بتواند با موفقیت و بطور صحیح انواع آمیزه ها را با اختلاط متفاوت فرآیند

      نماید.در اینجا روی به حداقل رساندن زمان تعویض دای و برگرداندن ماشین

      به وضعیت عملیاتی مناسب و سهولت پاکسازی لازم و کافی برای به حداقل

       رساندن آلودگی ها ناشی از تغییر کامپاند تأکید می شود.

 

      وقتی قرارباشد دستگاهی برای یک مدت طولانی با ترکیبات لاستیکی

      که دارای خواص روانی و سیلانی محدودی هستند کار کند،مارپیچ سره

      ودای میتوانند طوری طراحی شوند تا هم میزان خروجی مواد بالا باشد

      و هم کنترل خوبی از لحاظ ابعاد وجود داشته باشد.همچنین علیرغم

      تغییرات جزئی در مواد تغذیه می توان قسمت تغذیه و تسمه کشش و نیز

      سیستم کنترل را طوری انتخاب کرد که کنترل ابعادی مناسب حاصل گردد.

      تفاوت عمده فیزیکی میان اکسترودرهای سرد وگرم در نسبت طول به قطر

      مارپیچشان میباشد.

      برای ماشینهای گرم که قسمت قابل ملاحظه ای انرژی جهت گرم کردن و

      پلاستیکی کردن مخلوط  لاستیک روی میل انجام شده عمل مارپیچ اکسترودر

      صرفا" انتقال و اعمال فشار میباشد.

      این باعث میشود که ماشینها کوچک بوده و دارای طولهای مارپیچی بر حسب

      قطر آنها از 3d  تا 5d باشند.

      علاوه بر عملیات انتقال و فشار بوسیله مارپیچ ، در اکسترودرهای سرد

      میبایستی مارپیچ بتواند در لاستیک کارهای مکانیکی لازم جهت بالا بردن

      دما و رسیدن به درجه حرارت مورد نظر را انجام دهد و نرمی مواد هنگام خروج

      از دای را بوجود آورد.این امر باعث میشود که مارپیچها دارای طولهایی بیشتر

      در محدوده 9d تا 15d باشندو حتی در بعضی کاربردها ممکن است از مارپیچهایی

      بزرگتر از این هم استفاده شود.

      اکسترودر های سرد در حد وسیعی جای انواع گرم را در خطوط تولید گرفته اند.

      این جایگزینی بیشتر در خطوطی صورت گرفته که با کار دراز مدت و یا دقت

      در اندازه گیری ابعادی صحیح مورد نظر بوده است این ماشین با پیشرفتهای

      قابل ملاحظه ای که ناشی از تنوع طرح های توسعه یافته و اطلاع از فنون کار

      بوده در بدست گرفتن بازار ماشین آلات سهم بسزایی داشتند.

 

 v توضیح اجمالی در مورد اجزای اکسترودر مارپیچی با تغذیه سرد :

 

 

 

      - قیف تغذیه : محلی است که آمیزه(مواد) وارد اکسترودر میشود.

      بسته به نوع تغذیه شکل قیف فرق  میکند.

      دو چیز درمورد قیف تغذیه مهم است:

1-      اندازه قیف

2-      یکنواختی تغذیه

  

      ** تغذیه یکنواخت باعث تولید محصول یکنواخت میشود.

 

     -پوسته یا بدنه اکسترودر:

     یک استوانه فلزی است که مارپیچ را احاطه میکند.در داخل این استوانه

     حفره هایی تعبیه میشود تا با عبور آب سرد وگرم بتوانیم درجه حرارت

      اکسترودر را کنترل کنیم.

     اگر درجه حرارت آمیزه کنترل نشود آمیزه داغ میشود که باعث میشود

     محصول خروجی به صورت برشته یا سوخته دار خارج شود

     (یا در اصل اسکورچ شود).

 

      -مارپیچ:

     در یک اکسترودر با تغذیه سرد همچنان که از نامش بر می آید،آمیزه لاستیکی

     در درجه حرارت محیط تغذیه میشود.خوراک ممکن است بصورت نوار یا دانه باشد

     مارپیچ باید به مقدار کافی انرژی مکانیکی انتقال دهد تا هم آمیزه نرم شده و

     هم با فشار عقب برنده دای مقابله نماید.

     در طراحی مارپیچهای بکار برده شده در اکسترودر با تغذیه سرد ،بررسی های

     خاص لازم است.برای آنکه خرد شدن(Mastication) به مقدار لازم صورت گیرد

     باید ارتفاع پره مارپیچ کم و طول مارپیچ زیاد باشد.

     مارپیچ یک اکسترودر ساده دارای سه قسمت تغذیه ،قسمت انتقالی یا

     سنجش و قسمت فشرده شدن میباشد.

     هر قسمت مارپیچ نقش جداگانه ای دارد .قسمت تغذیه،مواد را از قیف تغذیه

     انتقال میدهد.قسمت انتقالی مواد را حرارت داده،مخلوط مینماید.

     قسمت فشرده سازی یکنواخت کننده است و فشار لازم برای راندن مواد

     از درون دای در آن ایجاد میگردد.

     درون مارپیچ هم کنترل درجه حرارت وجود دارد.داخل مارپیچ مجراهایی تعبیه

     شده که از داخل آن آب میتواند عبور کند تا کنترل درجه حرارت داشته باشیم.

     سرعت مارپیچ در دمای اکسترودر تأثیر زیادی دارد در مقدار تغذیه ثابت افزایش

     سرعت مارپیچ باعث افزایش دمای محصول خروجی از اکسترودر میشود.

 

 

   * سرعت ایده آل در اکسترودرهای مارپیچی:

     حد سرعتی است که بتواند لاستیک را از تغذیه دریافت و از جمع شدن

     آن در قیف تغذیه جلوگیری کند.

 

    -هد(کلگی):

    هدف از بکار گیری هد متعادل ساختن و یکنواخت نمودن فشار و انتقال

    آمیزه به سمت قالب است.

    شکل هد باید طوری طراحی شود تا بتواند نیازهایی را که لازم است تأمین کند:

1-      تأمین حداکثر محصول خروجی بدون هیچ مشکل وبی نظمی

2-      جبران تغییر شکل ناشی از خواص بازگشت الاستیک آمیزه

3-      حذف نواحی ساکن و ایستا که احتمالا" در مسیر آمیزه ایجاد میشود.

 

 

     -قالب(دای):

     قالب جسمی است که بر روی کلگی(هد) قرار می گیرد و باعث می شود

     آمیزه هنگام خروج شکل مورد نظرما را به خود بگیرد.به طور کلی طراحی دای

     نیاز به مهارت وتجربه فراوان است.






تاریخ : چهارشنبه 90/5/5 | 8:25 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

لوله ­های حرارتی که امروزه کاربرد روزافزونی پیدا کرده­ اند، وسیله ­ای کارآمد برای انتقال حرارت هستند. در مطلب حاضر، به کاربرد لوله­ های حرارتی در صنایع تبرید پرداخته می شود که شامل رطوبت­گیری از هوا و تامین سرمایش در زمستان بدون نیاز به صرف انرژی می­ باشد.

 

 

تعریف لوله­ های حرارتی (لوله­ های گرمایی):


لوله حرارتی وسیله ­ای است که می ­تواند حرارت را به سرعت از نقطه­ ای به نقطه دیگر انتقال دهد. لوله­ های گرمایی عموما با عنوان "ابر رسانا"ی حرارتی شناخته می­ شوند زیرا دارای ظرفیت و نرخ فوق تصور انتقال حرارت، با تلفات حرارتی نزدیک صفر هستند.

ایده لوله­ های حرارتی اولین بار توسط R.S. Gaugler در 1942 پیشنهاد شد. در سال 1962، G.M Grover آن را اختراع کرد.

 

 

ساختمان لوله­ های حرارتی:


لوله حرارتی از یک مخزن آلومینیومی یا مسی تشکیل شده است که سطح داخلی آن دارای یک ماده فتیله ­ای[1] است که خاصیت مویینگی[2] دارد. یک لوله حرارتی شبیه سیفون حرارتی می­ باشد. تفاوت آن با سیفون حرارتی، در این است که توانایی انتقال حرارت را در جهت عکس گرانش به وسیله سیکل تبخیر-میعان به کمک مویینه­ های متخلخل که ماده فتیله­ ای را تشکیل می­ دهند دارد. فتیله یک نیروی محرک مویین را برای بازگشت کندانسه به اواپراتور فراهم می­ کند. کیفیت و نوع فتیله معمولا تعیین کننده کارایی لوله حرارتی می­ باشد، به همین جهت فتیله قلب دستگاه می­ باشد. انواع مختلفی از فتیله که به کار می­ روند بستگی به کاربردی دارند که لوله حرارتی برای آن استفاده می ­شود.

 

 

یک لوله حرارتی تجاری از یک استوانه خالی که از یک مایع قابل تبخیر پر شده است تشکیل می­ شود

  1. حرارت در قسمت اواپراتور جذب می­ شود
  2. سیال می­ جوشد و به فاز بخار می ­رود
  3. حرارت از بخش بالایی استوانه به سوی محیط خارج می­ رود
  4. سیال توسط گرانش به بخش پایینی استوانه (قسمت اواپراتور) باز می ­گردد

 

 

چیدمان لوله­ های حرارتی:


ساختمان لوله ­های حرارتی را می ­توان در دو بخش خلاصه کرد: پیش ­سردکن یا پری هیتر [3] و ری ­هیتر[4]. بخش اول در جریان ورودی هوا قرار می­ گیرد. وقتی که هوای گرم از میان لوله ­های حرارتی پیش ­سردکن (پری هیتر Preheater) عبور می­ کند، مبرد درون لوله­ های حرارتی تبخیر می­ شود، حرارت را به بخش دوم لوله­ های حرارتی که در پایین دست جریان قرار دارد منتقل می­ کند. به دلیل اینکه قبل از این که هوا با کویل اواپراتور (Evaporator Coil) مواجه شود کمی از حرارت آن خارج می­ شود، بخش جریان ورودی هوا را لوله حرارتی پیش­ سردکن می­ نامند.

هوایی که از میان کویل اواپراتور عبور می­ کند، دارای دمای کمتری می ­شود که باعث خروج کندانسه بیشتر با صرف انرژی کمتر می­ شود. هوای بیش از حد سرد شده سپس به وسیله لوله حرارتی بازتاب (ری هیتر Reheater) به دمای آسایش می­ رسد، که از حرارت منتقل شده از لوله حرارتی پیش سرد کن استفاده می ­کند.

در ادامه کاربردهای لوله حرارتی توضیح داده خواهد شد:

 

1. لوله حرارتی به عنوان کمک یخچال (شیر یک طرفه حرارتی):


اگر یخچال در یک محیط سرد مورد استفاده قرار گیرد، معمولا وقتی که یخچال  کار می­ کند، دمای هوای خارج کمتر از یخچال می­ باشد. یک روش ساده برای استفاده از سرمای خارج برای سرد کردن یخچال به کار گرفتن لوله حرارتی است.

وقتی که دمای محیط خارج کمتر از دمای داخل یخچال است، مایع مبرد در آن قسمت از لوله حرارتی که درون یخچال قرار دارد می­ جوشد، حرارت را جذب می ­کند و فضای داخل یخچال را سرد می ­کند. سپس مبرد در خارج از یخچال کندانسه می­ شود و دوباره به درون یخچال بر می­ گردد. فشار داخل لوله با دما تغییر می­ کند؛ در نتیجه وقتی که دمای خارج از داخل یخچال کمتر است، مایع دایما در حال جوشش است. این دستگاه به صورت یک شیر یک طرفه گرمایی (One-way Heat Valve) عمل می­ کند؛ اگر دمای محیط خارج از دمای داخل یخچال گرم­ تر باشد حرارت به درون یخچال منتقل نمی­ شود.

 

 

2. کاربرد لوله حرارتی در تهویه مطبوع:


در یک سیستم تهویه مطبوع، مبرد محبوس، که در دمای پایینی می­ جوشد، حرارت را از هوای گرم بازگشتی (Return Hot Air) جذب می­ کند و در داخل لوله تبخیر می­ شود. سپس بخار به سوی انتهای دیگر لوله حرارتی حرکت می­ کند (انتهای بلند) که در معرض جریان هوای سردی قرار دارد که توسط دستگاه تهویه مطبوع فراهم می­ شود (Supply Air).

 

 

حرارتی که از هوای گرم در انتهای پایینی جذب می­ شود اکنون توسط بخار مبرد در طول دیواره­ های لوله به هوای تامینی خنک منتقل می­ شود. این از دست دادن حرارت باعث می­ شود که بخار موجود درون لوله مجدداً تقطیر شده و به مایع تبدیل شود. مبرد مایع شده توسط گرانش به انتهای پایینی لوله حرارتی باز می­ گردد جایی که سیکل از آنجا دوباره آغاز می­ شود.

 

مزیت به کار بردن لوله­ های حرارتی در سیستم ­های تهویه مطبوع:


  • بهبود سطح آسایش
  • کاهش رطوبت
  • افزایش کیفیت هوا
  • سادگی نصب در سیستم ­های موجود
  • بدون قطعات متحرک
  • بدون نیاز به انرژی اضافی برای انجام کار
  • کاهش %15 از انرژی A/C
  • کاهش %22 از بار HVAC

 

مزیت­ های دیگر استفاده از لوله­ های حرارتی در تهویه مطبوع عبارتند از:

 

افزایش خروج رطوبت در سیستم HVAC:


درون مبدل حرارتی لوله حرارتی (HPHX) پیش سرد کن خنثی، هوایی که به کویل خنک کننده وارد می­ شود سردتر است و رطوبت نسبی آن بیشتر می­ باشد. این به کویل خنک کننده اجازه می ­دهد که تا دو برابر رطوبت بیشتری خارج نماید.

 

کنترل رشد کپک در کانال­ های هوا:


درون بازتاب خنثی HPHX، هوایی که کویل سرد کننده را ترک می­ کند و وارد کانال ­ها می ­شود دارای رطوبت نسبی کمتری است. کپک نمی­ تواند در این محیط خشک رشد کند.

 

امکان تنظیم بالاتر ترموستات:


با ایجاد سطح مناسبی از رطوبت، ترموستات را می­ توان در دمای بالاتری قرار داد بدون این که از آسایش خارج شویم. این باعث 10 تا %30 ذخیره انرژی می­ شود.

 

امکان افزایش دمای آب سرد شده:


با افزایش خروج رطوبت در کویل خنک کننده، دمای آب سرد شده می­ تواند در حین فراهم کردن شرایط داخلی دما و رطوبت، چندین درجه افزایش یابد. این افزایش در کارایی انرژی سیستم HVAC به وسیله کاهش زمان کار چیلر و/یا افزایش دمای اواپراتور چیلر به دست می­ آید.

 

جایگزینی سیستم حرارتی:


مبدل حرارتی لوله حرارتی به عنوان جایگزین مستقیم سیستم­ های بازتاب یا ریهیت (Reheat) الکتریکی، آب گرم، بخار و یا گاز داغ به کار می­ رود. به دلیل این که بازتاب HPHX خنثی است، هیچ خرج عملیاتی برای تولید آن وجود ندارد. به دلیل این که در مرحله پیش گرمایش در HPHX بازتاب خارج می­ شود، هیچ بار اضافی روی کمپرسورها مانند آنچه که در انواع دیگر بازتاب می­ تواند باشد وجود ندارد. این باعث کاهش قیمت اولیه و کاهش قیمت عملیاتی می­ شود.

 

مزایای طولانی مدت برای افراد و ساختمان ­ها:


با کنترل رطوبت در کانال­ های هوا و فضای هوا گیر، مبدل­ های حرارتی لوله حرارتی موارد زیر را فراهم می­ آورند:

  • افزایش عمر کتاب­ ها، نوارها، مواد ساختمانی و مبلمان
  • کارایی بهتر ماشین­ های کپی، پرینترهای کامپیوتری و دیگر تجهیزات اداری
  • کارایی بهتر کارمندان
  • نیاز کمتر به بیمه پزشکی

 

کویل سرد کننده یک دستگاه تهویه مطبوع رطوبت را از هوا خارج می­ کند


 

شکل شماتیک سیستم تهویه مطبوع در ساختمان تحت بررسی


خلاصه:


مبرد درون لوله­ های حرارتی ک سیستم بسته را تشکیل می­ دهد. وقتی که این سیستم به حالت steady می ­رسد، به علت صلب بودن لوله، تبادل کار با محیط خارج صفر است. از قسمت پایینی لوله حرارت وارد سیستم می­ شود و از قسمت بالایی آن خارج می­ شود. سیال درون لوله هیچ گونه سیکلی را طی نمی ­کند بلکه روی یک خط مستقیم همواره در حال حرکت از مایع اشباع به سوی بخار اشباع و برعکس است.

 

 

این سیستم می­ تواند ابزاری با ضریب انتقال حرارت بالا فراهم آورد و از این جهت می­ تواند دارای کاربردهای وسیعی شود. ضریب انتقال حرارت ظاهری آن رابطه نزدیکی با سرعت حرکت بخار درون لوله دارد.

این سیستم می تواند به عنوان یک شیر یک طرفه انتقال حرارت به کار رود که دارای کاربردهای زیادی است. در صنعت تبرید می تواند در سرمای زمستان برودت سردخانه را از برودت هوای خارج تهیه کند.

وسیع ترین کاربرد آن در HVAC، رطوبت زدایی از هواست.  به این ترتیب که مقداری حرارت از هوای ورودی قرض می­ گیرد. هوایی که به این ترتیب خنک شده است مقدار بیشتری از رطوبت خود را در کویل­ های رطوبت گیر از دست می­ دهد، پس از این کار لوله حرارتی دوباره حرارت گرفته شده را به هوا پس می­ دهد. در این میان بدون اینکه کاری صورت گرفته باشد مقداری از گرمای نهان هوا گرفته می­ شود.






تاریخ : یکشنبه 90/2/18 | 7:39 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

همه چیز در مورد پمپ ها

پمپ ها

می دانیم که مایعات دارای شکل ثابتی نیستند به همین دلیل برای جابجایی آن ها از روش اختلاف فشار استفاده می شود تا بتوان آن ها را انتقال داد.

که برای این کار از پمپ ها یا تلمبه استفاده می شود.عملیاتی که برای ایجاد اختلاف فشار و جابجایی مایعات مورد استفاده می شود را پمپاژ کویند.

انواع پمپ ها


پمپ گریز از مرکز:


اینگونه پمپ ها داری یک شیر خروجی می باشد که باید بسته باشد زیرا در این موقه باعث ایجاد حداکثر فشار در تلمبه می شود که به آن فشار طراحی گفته می شود.

پمپ ترکیبی:

زمانی که نیاز باشد یک سیال را با جریان بسیار بالا ارسال کنیم چندین پمپ را بصورت سری به همدیگر متصل کرده که به اینگونه پمپ ها پمپ ترکیبی گویند.


پمپ دیاگرامی:


از اینگونه پمپ ها زمانی استفاده می شود که نیاز به ایجاد فشار و سرعت زیاد نباشد و این پمپ ها با استفاده از یک خلاء می توانند سیال را پمپ کنند.


پمپ رفت و برگشتی:


در این پمپ ها برای بالا بردن فشار سیال از حرکت افقی و عمودی استفاده می شود. که مقداری اتلاف انروی به همراه دارد.

این پمپ ها برخلاف پمپ های گریز از مرکز نباید خروجی پمپ بسته باشد زیرا باعث ایجاد خرابی در پمپ می شود. علاوه بر این ها بستن یک شیر اطمینان در خروجی پمپ لازم است.

پمپ پیستونی:


در این نوع پمپ ها که مانند پمپ های گریز از مرکز دارای یک شیر خروجی است که نباید موقع عمل پمپاژ بسته باشد.


پمپ پلانجری:


این نوع پمپ دارای یک شیر اطمینان است که مانند پمپ پیستونی است ولی اگر قطر فشارنده آن کم باشد به آن پمپ پلانجری گویند.


پمپ گریز از مرکز

هرگاه جسمی به سرعت حول محور خود به چرخش در آید، ذرات مرکزی آن جسم در اثر نیروی تولید شده به خارج پرتاب می گردند. این نیرو را نیروی گریز از مرکز گویند. پمپهای گریز از مرکز بر اساس این نیرو که در اثر چرخش پروانه بوجود می آید، کار می کنند. دو قسمت مهم این تلمبه که کار اصلی را انجام می دهند، عبارتند از:
پروانه impeller
جداره casing
مایع پس از رهایی از پروانه ، از مجرایی می گذرد که انروی سرعتی مایع به انروی فشاری مبدل می گردد. به این ترتیب ، فشار مایع هنگام خروج بیش از فشار ورودی آن می باشد. اگر سطل پر آبی را با سرعت به دوران در آوریم، مشاهده می شود وضعی قرار می گیرد که بای آب نمی ریزد. اگر در همین حال ، سوراخی در ته طرف ایجاد کنیم، مشاهده می شود که آب با سرعت زیاد از سوراخ به بیرون می ریزد.

پمپ دوّار

پمپ دوّار ، یک نوع پمپ جابجایی مثبت است که مایع را ممکن است به دو طریق پمپ کند: دورانی خاص و مخلوطی از دوران و نوسان. هر پمپ دوّار به طور کلی از یک محفظه ساکن درست شده که در این محفظه یک موتور بوسیله نیروی یک محرک خارجی می گردد. حرکت روتور اجرا ، پمپ کننده را به حرکت در می آورد. پمپهای دوّار با طرحهای گوناگون و متنوع ساخته شده اند که معمولترین آنها عبارتند از:
چرخ دنده داخلی و خارجی ، یک پیچی و چند پیچی ، تیکه ای ، پره ای نفرشی ، پره ای نوسانی ، بادامک پیستونی می باشد. این پمپها لازم است با سرعت دورانی زیاد و در حدود 5000 دور در دقیقه و یا بیشتر کار نمایند.

تا اینجا در رابطه با پمپ ها داشتیم به بیان موضوعی در رابطه با پمپ های جابجایی مثب صحبت کردیم برای اینکه این قضیه کمی روشن تر و شفاف تر باشد به شرحی در رابطه با پمپ های جابجایی مثبت و نوع های شبیه به آن می پردازیم.


پمپ های جابجایی مثبت

پمپ دورانی یک نوع پمپ جابه جایی مثبت می باشد. به عنوان مثال در هر دور کامل چرخ در یک پمپ چرخ دنده ای مقدار معینی از سیال را از ورودی به خروجی منتقل کرده و آن را به سیستم های لوله کشی انتقال می دهد. به همین دلیل از پمپهای چرخ دنده ای معمولا برای انتقال سیالها از میان سیستمهایی که دارای یک مسیر جریان کامل از قسمت خروجی به ورودی پمپ می باشند، استفاده می شود. اگر این مسیر جریان برای مدتی مسدود شود، فشار زیاد ایجاد شده باعث متوقف شدن واحد محرک می گردد. پمپ ممکن است خورد شود، یا حداقل اتصالات فلزی سیستم لوله کشی خراب شده و شروع به نشت نمایند.

پمپ چرخ دنده جناقی

این پمپ به خاطر داشتن شکل دندانه چرخ دنده اش ، پمپ چرخ دنده جناقی نامیده شده است. دندانه های پمپ چرخ دنده ای ساده ، مستقیم هستند. بدین دلیل هنگام تخلیه هر چرخ دنده در یک زمان انجام می شود. دنده چرخ دنده های جناقی کج است. این موضوع باعث روی هم افتادن چرخ دنده ها می شود. هنگام تخلیه یک چرخ دنده قبل از تکمیل هنگام چرخ دنده دیگر انجام می شود، بدین دلیل باعث نرم تر کار کردن جریان در داخل سیستم لوله کشی می شود.

پمپ های چرخ دنده حلزونی

بعضی از پمپهای چرخ دنده ای باید بتوانند سیال را به هر دو جهت جابه جا کنند. بدین معنی که جهت چرخش چرخ دنده ها بایستی معکوس شود. چرخش پمپهای چرخ دنده ای ساده قابل برگشت (دو طرفه) است، ولی دارای خروجی ضربانی می باشند. پمپهای چرخ دنده جناقی دارای خروجی یکنواخت تری هستند، ولی جهت چرخش چرخ دنده ها قابل برگشت نیست. برای پیشگیری این نقض ، بعضی از پمپهای چرخ دنده ای از چرخ دنده حلزونی استفاده می کنند. کجی دندانه های چرخ دنده حلزونی باعث می شود هنگامه تخلیه یکنواخت برای جریان خروجی آرام تر از پمپ می باشد.
هر پمپ دارای سه روتور می باشد، یک روتور نیرو دهنده و دو هرز گرد. روتورها درون یک پوسته قرار می گیرند. سیال از طریق دهانه مکشی وارد پمپ می شود و از طریق گذرگاههای محفظه به هر دو انتهای روتورها یا جایی که سیال در میان فضای بین پوسته روتور و دندانه های روتور نیرو دهنده بار (سیال) پمپاژ شده مورد نیاز را با هرزگردها که بطور ساده برای آب بندی بکار می روند، حمل می کند. محفظه های روتور از یاطاقانهای طوقهای تشکیل شده اند. این یاطاقانها روتورها را نگهداری و هدایت کرده و آنها را درگیر می کنند.
محفظه روتورها کانالهایی هستند که مایع باید قبل از تخلیه شدن از پمپ از میان آنها بگذرد. برای جلوگیری از نفوذ هوا به داخل پمپ (فشار سیال در طرف مکش پمپ ممکن است کمتر از فشار اتمسفر باشد) شافت روتور نیرو دهنده باید آب بندی شود. شافت روتور هرزگرد مانند میله والو به وسیله پکینگی که توسط گلند در کاسه نمد نگه داشته می شود، آب بندی می گردد. قسمت انتهای کاسه نمد یک قسمت مجزا می باشد. این قطعه یاطاقان طوقه ای می باشد که بوش آب بندی نامیده می شود. بوش آب بندی ، شافت روتور نیرو دهنده را نگه داشته و هدایت می کند و نیز برای نفوذ ناپذیری هوا از اطراف شافت به داخل کمک می کند.


زمانی که یک مهندس آبیاری(مهندس آب) وارد صنعت می شود باید بتواند با انواع پمپ ها و دستگاه هایی که با آب سروکار داردند کارکند و اطلاعاتی درمورد آنها داشته باشد. به همین دلیل سعی کردم در این پست به توضیحی در مورد یکی از پمپ های بسیار معروف و پر کاربرد در صنعت بپردازم.

ادامه مطلب...




تاریخ : یکشنبه 90/2/18 | 5:56 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

پمپ و انواع آن - کاویتاسیون

می دانیم که مایعات دارای شکل ثابتی نیستند به همین دلیل برای جابجایی آن ها از روش اختلاف فشار استفاده می شود تا بتوان آن ها را انتقال داد.
که برای این کار از پمپ ها یا تلمبه استفاده می شود.
عملیاتی که برای ایجاد اختلاف فشار و جابجایی مایعات مورد استفاده می شود را پمپاژ کویند.

انواع پمپ ها


ادامه مطلب...




تاریخ : یکشنبه 90/2/18 | 5:38 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
نام تجهیز : برج خنک کننده (Cooling Tower)

چکیده:

برج های خنک کننده وسیله ای هستند که به کمک آنها حرارت ناشی از فرآیند اتلاف حرارتی به اتمسفر منتقل می شود. کاربرد عمده برج های خنک کننده در خنک کردن آب در گردش در پالایشگاه نفت، کارخانه های شیمیایی، نیروگاه ها و خنک سازی ساختمان ها می باشد. برج های خنک کننده سایزهای متنوعی دارند و می توانند از یک ساختمان بتنی، فلزی و یا چوبی ، با شکل و ترکیب خا ص که برای سرمایش آب گرم به صورت طبیعی یا مکانیکی طراحی و ساخته می شود. طبعاً ابعاد و شکل این سازه ، تابعی ا ز میزان تبادل گرمایی موردنیاز و مکانیزم سرمایش می باشد.

مقدمه:

از برج های خنک کننده به طور گسترده برای خنک کردن مقادیر زیادی آب در نیروگاه های حرارتی، پالایشگاه ها، نیروگاه های اتمی ، کارخانه های فولادسازی، سیستم تهویه مطبوع و سایر مراکز صنعتی استفاده می شود. برای کاهش دمای قسمتهای مختلف در صنایع یاد شده لازم است تا گرمای حاصل از عملکرد ماشین ها و موتورها به نحو مناسبی از سیستم گرفته، به محیط خارج منتقل شود.
از آنجایی که میزان تبخیر آب در این صنایع بسیار بالا و آب مصرفی آنها دارای خلوص بالا و طبیعتاً قیمت گران می باشد، لازم است این بخارها مجدداً به آب تبدیل شده، مورداستفاده قرار گیرند. تبدیل بخار به آب از طریق گرفتن گرمای آن امکان پذیر است. لذا چنانچه این بخار گرم با آب سرد درمجاورت هم واقع شوند گرمای بخار آب گرفته شده، به آب تبدیل می گردد. برای ادامه روند فوق نیاز به آب سرد می باشد . یک شیوه ابتدایی در این مورد برگشت آب گرم به محیط و استفاده از آب تازه است. این عمل به علت بالا بودن دمای آب و حجم بالای آن از نظر زیست محیطی قابل قبول نمی باشد و همچنین تامین این مقادیر عظیم آب برای این صنایع همیشه میسر نیست. آنچه در اکثر صنایع برای دست یابی به منظور فوق رواج یافته، استفاده از برج های خنک کننده (Cooling tower) می باشد.
برج خنک کن عبارت است از یک ساختمان بتنی، فلزی و یا چوبی ، با شکل و ترکیب خاص که برای سرمایش آب گرم به صورت طبیعی یا مکانیکی طراحی و ساخته می شود. طبعاً ابعاد و شکل این سازه ، تابعی ا ز میزان تبادل گرمایی موردنیاز و مکانیزم سرمایش می باشد.
در این سیستم آب گرم به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در تماس با جریان هوای طبیعی یا مکا نیکی قرارگرفته و گرمای آن به هوا منتقل می شود و برای مصرف بعدی مورداستفاده قرار می گیرد. در ادامه مختصری راجع به انواع برج های خنک کننده توضیح داده شده و تصاویری از چند Cooling tower رایج در صنایع آورده شده است.

تقسیم بندی انواع برج های خنک کننده
تقسیم بندی های متفاوتی برای برج های خنک کن آمده است ؛ از جمله براساس نوع جریان و یا براساس عامل تبادل گرما (طبیعی یا مکانیکی) و با بر حسب نحوه تبادل (مستقیم یا غیرمستقیم ).

خصوصیات برج های خنک کن
در این بخش خصوصیات انواع مختلف برج خنک کننده مورد بررسی قرار می گیرد.

خصوصیات برج های خنک کن مدار باز

  1. ظرفیت دستگاه: مقدار آبی است که در حوضچه پایین برج، دستگاه های تبادل حرارت و مسیر رفت و برگشت آب وجود دارد. معمولاً 20 درصد آب در مدار و دستگاه های تبادل حرارت جریان دارد و بقیه درحوضچه برج خنک کن.
  2. زمان یک گردش: زمان لازم برای اینکه جریان آب از مکش پمپ برج خنک کن خارج شود و دوباره به همان نقطه برگردد.
  3. از دست دادن آب به وسیله تبخیر: حدوداً برای هر 10 درجه فارنهایت افت حرارت آب ، حدود 1% مقدار آب در گردش را درنظر می گیرند.
  4. کم شدن به وسیله باد: در برج های خنک کن مقداری از آب برج به همراه جریان هوا، از سیستم خارج و وارد جو می شود، این مقدار آب به طور متوسط در حدود 0/2 درصد مقدار آبی است که در مدت یک ساعت در مدار گردش می کند.
  5. درجه تغلیظ: تبخیر قسمتی از آب برج، غلظت نمکهای محلول در آب را افزایش می دهد . در نتیجه هرچه تبخیر بیشتر صورت گیرد، غلظت مواد در آب باقیمانده بیشتر خواهد شد و به عبارت دیگر درجه تغلیظ افزایش خواهد یافت. از این رو درجه تغلیظ عبارت است از نسبت مواد محلول موجود در آب در گردش به مقدار مواد موجود در آب تأمینی (جبرانی) . البته این نسبت موقعی درست است که مواد دیگری به آب اضافه نشده باشد. درجه تغلیظ را می توان از نسبت کلر آب در گردش به کلر آب جبرانی حساب کرد.

کنترل پارامترها

برای اینکه برج خنک کن خوب کار کند و در برابر عوامل خارجی پایدار باشد، باید نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:

  1. درجه تغلیظ: معمولاً بین 2 تا 5 باشد.
  2. بکار بردن مواد شیمیایی: این مواد عبارتند از؛ کلر، اسید و مواد ثابت کننده (ضد خوردگی وضدرسوب). این مواد باید به نحوی در مکانهایی استفاده شود که با آب سیستم کاملاً مخلوط گردد.
  3. اضافه کردن گاز کلر: به منظور کنترل رشد موجودات زنده، غلظت آن نباید از حد معینی کمتر شود.
  4. اضافه کردن ضد لجن: برای جلوگیری از تشکیل رسوب.

خصوصیات سیستم خنک کن مدار بسته

سیستم خنک کن مدار بسته سیستمی است که آب در آن در یک مسیر بسته درگردش می باشد و به علت عدم مجاورت با هوا تبخیر در آن صورت نمی گیرد . بنابراین در ترکیب آن تغییر چندانی به وجود نمی آید . سیستم مدار بسته، مشابه هر شبکه آبی احتیاج به بهسازی شیمیایی دارد ولی چون هدررفتن آن کم است هزینه بهسازی در شرایط خوب سیستم، زیاد نمی باشد.

برای اینکه سیستم به خوبی کارکند، آب اولیه وآب تأمینی بایستی از کیفیت خوبی برخوردار باشند. سیستم مداربسته کارخانجات معمولاً در مراکز حساس مثل مدل های ریخته گری در کارخانجات ذوب فلز به کارگرفته می شوند. مصرف وکاربرد سیستم سردکننده مدار بسته از این لحاظ است که اشکالات ناشی از رسوب در مبدل های حرارتی حساس را از بین ببرند. سرعت آب در مدار بسته بطور کلی کم و بین0/9  تا 1/5 متر بر ثانیه می باشد و اختلاف دمای ایجاد شده در این سیستم برابر 10 تا 15 درجه فارنهایت ( 6 تا 9 درجه سانتی گراد ) می باشد.

سیستم مدار بسته چنانچه نشتی درپمپ ها و مراکز مصرف نداشته باشد، به آب جبرانی بسیار کم نیاز دارد . این سیستم مجهز به مخزن انبساط و دریچه خروجی تبخیر جزئی می باشد. هرچند آب جبرانی، آب کندانس شده می باشد و احتمال رسوب و خوردگی بی اندازه کم است، لذا احتیاج است بعضی اوقات آب آزمایش شده، و مقدار مواد محلول آن در صورتی که آب نرم(آب عاری از ناخالصی) مصرف می شود با مخزن آب تغذیه مقایسه گردد. چون غالباً این سیستم در مدار دارای آلیاژها و فلزات مختلف می باشد در معرض خطر احتمالی خوردگی گالوانیکی قرار دارد. چون آب جبرانی دارای غلظت کم اکسیژن است، لذا خوردگی به وسیله اکسیژن کم است. اما چنانچه مصرف آب جبرانی زیاد باشد و به دفعات آب وارد سیستم شود، احتمال وجود اکسیژن و خوردگی اکسیژن وجود دارد.

از نظر تئوری چون تغلیظ در مدار صورت نمی گیرد، خطر تولید رسوب هم در آن کم است و چون رسوب وجود ندارد کاهش در تبادل حرارت نیز وجود ندارد و خوردگی نیز نباید در سیستم باشد. ولی چنانچه به علت نشت، لازم باشد مکراً به سیستم آب اضافه شود، هرچند آب جبرانی، آب کندانس باشد، ممکن است همراه آب، مواد معلق، اکسیژن و حتی میکروارگانیسم ها نیز به سیستم اضافه شود ودرحالیکه سرعت آب کم می باشد، پتانسیل ایجادرسوب افزایش می یابد و شرایط خوردگی و بوجود آمدن رسوبات سخت در مبدل ها فراهم می شود. از اینرو در سیستم های مداربسته که نیاز مکرر به آب جبرانی باشد، لازم است تدابیری برای جلوگیری از ایجاد رسوب اتخاذ کرد.

مشکلات عملیاتی برج های خنک کننده

عمده ترین مشکلات سیستم های سردکننده عبارتند از:

  1. خوردگی
  2. رسوب گذاری که از مهمترین آنها می توان رسوبات میکروبیولوژی را نام برد.
  3. کف کردن

خوردگی

خوردگی در سیستم های سردکننده و انتقال آب مهمترین و عمده ترین مشکل می باشد . عوامل اصلی در خورده شدن فلزات مخصوصاً فلزات سری آهن در سیستم سردکننده عبارتند از:

  • کیفیت آب: بالا رفتن غلظتهای نمک محلول در آب، خوردگی را شدت می بخشد، زیرا زیاد بودن غلظت مواد در آب غلظت یونی را افزایش می دهد که نتیجه آن بالا رفتن فعل و انفعالات یونی و احتمالاً تشکیل نمکهای خورنده از طریق جابجایی نمک های محلول  می باشد. از نمک های محلول در آب، کلرورها بیشترین سهم را در افزایش میزان خورندگی دارند.
  • اثر حرارت: با افزایش درجه حرارت، خوردگی افزایش می یابد.
  • اکسیژن محلول در آب: به فلز آهن حمله ور شده، سبب خوردگی و سوراخ شدن آن می شود. منبع اصلی آن، اکسیژن محلول در آب در تماس با هواست.
  • میکروارگانیسم ها: باکتری های احیاءکننده سولفات با تولید هیدروژن سولفوره و اسیدسولفوریک خوردگی را در سیستم سبب خواهند شد.

جلوگیری از خوردگی

به طور کلی در سیستمی که با آب سر و کار دارد، محافظت فلزات و آلیاژها به طورکامل در برابر خوردگی غیرممکن است. هدف از کنترل خوردگی، رسیدن به حد قابل قبول از طریق طراحی درست، انتخاب فلزات و آلیاژهای مناسب و همچنین بهسازی آب و ترکیبات شیمیایی متناسب با شرایط سیستم و کیفیت آب است. عده ای معتقدند برای رسانیدن خوردگی به حداقل بایستی طراحی خوب انجام شود و فلزات و آلیاژهای مناسب انتخاب گردد، اما با توجه به مسائل اقتصادی و امکانات، اکثریت کارشناسان و مهندسین آب و خوردگی معتقد می باشند تنها راه رسانیدن خوردگی به حد قابل قبول استفاده از مواد شیمیایی می باشد.

رسوب


منابع ایجاد رسوب

  1. منابع داخلی: یکی از اساسی ترین منابع تولید رسوب کیفیت خود آب است که علاوه بر مواد محلول در آب ممکن است دارای مواد معلقی همچون ترکیبات سیلیسی، آهن محلول یا رسوب، منگنز یا موادی که درنتیجه صاف کردن آب به آن اضافه شده است باشد.
  2. منابع خارجی: مهمترین عامل خارجی ایجاد رسوب در یک سیستم سردکننده، مخصوصاً سردکننده مدارباز، هوا می باشد. برج خنک کن مانند یک مکنده بزرگ هواست و آب وسیله مناسبی برای جذب گرد وخاک، میکروارگانیسم ها و سایر ذرات است که در حجم بسیار بزرگ در مجاورت آب قرار دارند و چون مواد معلق در هوا بر حسب شرایط جوی و فصول مختلف تغییر می کند، مواد معلق در برج نیز همیشه در حال تغییراست.

انواع رسوب

برای جلوگیری از ایجاد رسوب در سیستم باید نخست آنها را شناخت تا بتوان به نحو موثر با آنها مبارزه کرد. رسوب ها، مخلوطی از گردوخاک، آلودگی های آب، روغن، میکروارگانیسم ها و محصولات خوردگی می باشند. عوامل مؤثر تشکیل دهنده آنها عبارتند از :

  • آلودگی های آب تأمینی
  • مواد جامد معلق در آب
  • آهن، منیزیم و آلومینای موجود در آب
  • آلودگی های فرایند
  • سرعت جریان، درجه حرارت وPH آب

بطورکلی با توجه به کیفیت و منابع تأمین آب و درنظر گرفتن مسائل اقتصادی، تشکیل رسوب را با اتخاذ یک یا دو روش توأم زیر به حداقل می رسانند:

  1. حذف مواد مولد رسوب از آب
  2. اصلاح آب به منظور جلوگیری از نشست یا چسبیدن مواد به سطوح فلزی

میکروارگانیسم ها

تقریباً می توان گفت تمام صنایعی که با آب سروکار دارند، میکروارگانیسم ها در آن صنایع اثر می گذارند، زیرا تعداد زیادی از فعل و انفعالات شیمیایی بوسیله میکروارگانیسم ها انجام می شود.
 در پاره ای از صنایع مثل صنایع غذایی، دستگاه های سردکننده کارخانجات صنایع شیمیایی، میکروارگانیسم ها، ضررهای زیادی را ایجاد می کنند و حتی ممکن است مسیر تولید را تغییر دهند. تابش مستقیم نور خورشید به برج های خنک کننده، وجود حرارت مناسب وغذا که ممکن است در نتیجه نشت از مسیر تولیدات کارخانه به برج وارد شود، فراوانی اکسیژن در نتیجه ریزش و تلاطم آب در سیستم مداری باز محیط خوبی برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها می باشد.

کنترل میکروارگانیسم ها در برج های خنک کننده

از نظر عملی در بیشتر سیستم های آب صنعتی در استفاده از طرق فیزیکی برای نابودی و کنترل فعالیت میکروارگانیسم ها محدودیت زیادی وجود دارد. مثلاً حرارت دادن آب تا 70 درجه ممکن است بسیاری از میکروارگانیسم ها را از بین ببرد اما منظور اصلی استفاده از برج، خنک کردن آب و استفاده از آن در مبدل ها و یا مراکز دیگر کارخانه می باشد. تشعشع، مثل اشعه گاما یا اشعه ایکس و یا حتی فرکانس های خاصی از صوت می تواند از فعالیت میکروارگانیسم ها جلوگیری کرده، آنها را بکشد. اما این نوع کنترل متضمن هزینه بسیار و تجربیات عملی زیاد می باشد. از روش های شیمیایی نیز که می توانند کنترلی در برابر موجودات زنده موجود در آب برج باشد PH  است که اکثریت میکروارگانیسم ها قادر به ادامه زندگی، رشد و تکثیر در محدوده های خاصی از PH نمی باشند اما این PH های اسیدی یا قلیایی نیز مسائل عمده ای را در برج بوجود خواهد آورد . بنابراین تنها راه مبارزه و کنترل میکروارگانیسم استفاده از ترکیبات و میکروب کش های شیمیایی می باشد.

معمولی ترین ترکیباتی که برای کنترل میکروارگانیسم برج های خنک کن مصرف می شوند، عبار تند از ؛ کلر، برم، فنل کلروینه و نمک های مس.
کلر یکی از مؤثرترین مواد برای کنترل میکروارگانیسم ها در سیستم سردکننده مدار باز می باشد. تصمیم در مورد اینکه در یک برج، کلر یا مواد دیگر مصرف شود بستگی به بررسی اقتصادی، مقدار کلر موردنیاز، هزینه محل، کارگر و نصب تجهیزات دارد. در حال حاضر هیچ ماده میکروب کشی وجود ندارد که بتواند طیف وسیعی از میکروارگانیسم های موجود در برج های خنک کن را از بین ببرد. از اینرو با تجربه و دقت بایستی بر مبنای شرایط عملکرد هر برج، ماده میکروب کش انتخاب گردد. تنها، توجه به ارزان بودن یک ماده شیمیایی و انتخاب آن، نه تنها اقتصادی نیست بلکه ممکن است متضمن ضررهایی نیز باشد . مواد شیمیایی باید به نحوی انتخاب شوند که در صورت مخلوط شدن و وارد شدن در مسیر فرایند خساراتی متوجه آن نسازد.

کف کردن

در پاره ای از برج های خنک کننده، تولید کف می تواند موجب مشکلاتی شود. ریزش آب از بالای برج و جذب هوا توسط آن، سبب تولید جباب هایی در آب خواهد شد که همراه مقداری روغن و ترکیباتی آلی مشابه می باشدکه در کل برج پخش خواهد شد. در اغلب موارد ایجاد کف، علاوه بر کاهش ظرفیت حوضچه برج از طریق انسداد لوله های انتقال آب خساراتی را متوجه پمپ ها خواهد نمود. یکی از عواملی که سبب ایجاد کف در برج خواهد شد، مواد تثبیت کننده ای می باشد که به چوب برج ها برای محافظت آنها تزریق می گردند . این پدیده غالباً بعد از چند هفته کار برج مرتفع خواهدگردید. یادآوری می کنیم که یکی از مهمترین اجسامی که برای ایجاد سطح تماس بین آب و هوا در برج های خنک کننده از آن استفاده می شود الوارهای چوبی است. برای بهبود شرایط سیستم باید از ضد کف های مناسبی استفاده نمود.






تاریخ : شنبه 90/2/10 | 6:22 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
نام تجهیز : مبدل لوله ای (Tubular Heat Exchanger)

این گونه از مبدل ها از دو لوله هم محور تشکیل شده اند. یکی از سیال ها در داخل لوله میانی و در امتداد طول آن جریان می یابد و سیال دیگر در داخل حلقه بین دو لوله جریان خواهد یافت. سایر اجزاء ساختمانی این مبدل ها عبارتند از :
- زانوی برگشت
- سر برگشت
- اتصالات T

برای ورودی و خروجی سیال ها هنگامی که اختلاف انبساط حرارتی بین لوله خارجی و داخلی وجود دارد در کاربرد نوع اتصالات می باید دقت کافی شود تا تنش حرارتی مینیمم گردد.

مبدل های لوله ای را می توان بر اساس شکل تقسیم بندی نمود:

1 - مبدل های لوله ای U شکل ( شکل 5)

 
شکل 5 -  مبدل های لوله ای U شکل

2 - مبدل های دو لوله ای ساده (شکل 6)

 
شکل 6 - مبدلهای دو لوله ای ساده

3 - مبدل های دو لوله ای کویل دار (شکل 7)

 
شکل 7 -  مبدل های دو لوله ای کویل دار

موارد کاربرد و مزایای مبدل های لوله ای
هنگامی که ضریب انتقال حرارت سیال داخل لوله نسبت به خارج آن بزرگتر از 2:1 باشد، مثلاً داخل لوله مایعات کم لزج مثل آب با ضریب انتقال حرارت بالا باشد و خارج آن از مایعات لزج استفاده شود معمولاً بجای استفاده از مبدل های پوسته و لوله از مبدل های لوله ای استفاده می شود. البته در این موارد از پره با طول بلند که باعث افزایش سطح می شود، در خارج لوله استفاده می شود. همچنین اگر سرویس های فشار بالا مورد نیاز باشد ، مبدل های لوله ای ترجیحاً استفاده می شود. در سرویس های کوچک نیز از این مبدل ها استفاده می شود.
استفاده و کاربرد زیادی که مبدل های لوله ای دارند به خاطر مزایای زیر می باشد:
این سیستم ها دارای انعطاف پذیری زیادی هستند. در طول های مختلف و از انواع لوله های مختلف و از مواد مختلف ساخته می شوند و خیلی سریع از سوار کردن قطعات استاندارد پیش ساخته آماده می گردند . با انتخاب صحیح اتصالات به آسانی می توان قطعات آن را پیاده نمود تا درون و بیرون لوله ها تمیز شوند. محاسبات طراحی آنها به صورت دقیق و خوبی تدوین شده است. توزیع و پخش سیال را می توان در واحدهای مختلف کنترل نمود. این کار با انتخاب پمپ های جداگانه برای هر سری مبدل امکان پذیر است.

معایب مبدل های لوله ای
از معایب عمده این مبدل ها می توان موارد زیر را نام برد:
1 - برای بار حرارتی بزرگ، سیستم مبدل های دولوله ای حجم زیادی را اشغال می کنند.
2 - قیمت آنها برای واحد سطح انتقال حرارت نسبتاً زیاد است.






تاریخ : شنبه 89/10/18 | 2:59 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

نوارهای نقاله CONVEYOR BELT

نوارهای نقاله صنعتی که دارای مشخصات زیر می باشند :

نقاله های فوق عمدتا" دارای خاصیت ضد جرقه ، ضد الکتریسیته ساکن ، مقاوم در مقابل سایش و خراش ، ضد روغن و مواد چربی زا و مواد شیمیائی می باشند .
نقاله های فوق عمدتا" در صنایع ذیل مصرف می گردد:

خطوط بسته بندی و اتیکت زنی ، کاغذ و کارتن ، چوب ، موکت ، فرش و پتو ، چاپ و تکمیل پارچه، حمل و نقل ( فرودگاه ها ) ، سنگ و سیمان و شیشه ، آجر و سفال ، داروسازی ، سیم و کابل ، خطوط توازن اتوماتیک ، پست مکانیزه ، صندوق سوپرمارکتها ، سالنهای ورزشی و ...

نوارهای نقاله غذائی و بهداشتی که دارای مشخصات زیر می باشند :

کلیه نقاله های مورد مصرف در صنایع غذائی مورد تائید سازمان های FDA و HACCP میباشند و عمدتا" در صنایع زیر استفاده می گردد :

کلیه محصولات غذائی ، بیسکویت و شکلات و شیرینی ، نان ماشینی ، محصولات کشاورزی ، کشتارگاههای صنعتی دام و طیور ، کارخانجات تولید فرآورده های گوشت و مرغ و ماهی ، کارخانجات آرد

تسمه های انتقال نیروی تخت TRANSMISSION BELT

این نوع تسمه ها در جهت انتقال نیروی محرکه از موتور به غلطک ها مصرف می شوند . لایه داخلی این نوع تسمه از جنس پلی آمید و در ضخامت ها و سختی های مختلف می باشد . لایه روئی آنان معمولا" از جنس پلی اورتان و یا پلی استر ( سری DG - T - Z - P - S ) و در بعضی موارد از جنس چرم ( سری LT- LL ) و یا پلاستیکی ( سری TS-HS-DU ) و لایه زیرین آنان نیز غالبا" از جنس پلی استر و در گاهی اوقات از جنس چرم می باشد .
تسمه هائی با روکش پلی اورتان معمولا" در صنایع تولید کاغذ و پارچه نساجی ، چوپ و سنگ و شیشه ، سیم و کابل ، قوطی و کنسرو ، کاشی و سرامیک و سفال و تسمه هائی با روکش لاستیکی در ماشین های جعبه چسبانی ، تاکنی ها ، صنایع کاغذ و مقوا مصرف می گردند .

تسمه های وی شکل و تایم TIMINGBELT

این نوع تسمه ها در کلیه صنایع مصرف می شود که از نوع وی شکل آن می توان از انواع 5 / 9 و SPC - SPB - SPA - C - B - A - M  و از نوع تایم آن می توان انواع T5 - L - H - XL -MXL- 14M- 8M- 5M- T10 را به همراه تسمه های دور متغیر نام برد. تسمه های چاپ ملخی نیز در همین راستا می باشند .

فومهای ضدسایش

این نوع تسمه ها شامل فومهائی با قابلیت ارتجاعی بسیار خوب و بسیار مقاوم در مقابل اصطکاک و سایش می باشند که عمدتا" در صنایع کاغذ سازی و جعبه چسبانی و پست مکانیزه و ... مصرف می گردند .
سختی این نوع فوم با توجه به نیاز متغیر و بشرح زیر می باشد :

35 sh.A 

 رنگ توت فرنگی  L

45 sh.A 

 رنگ زرشکی      R    

50 sh.A

 رنگ بژ ( کرم )    B 

55 sh.A

 رنگ خاکستری GR

 تسمه های تغذیه خطوط جعبه چسبانی از نوع سوراخدار ( مکنده ) نیز جزء تولیدات شرکت کیورینو می باشد و جهت دستگاه های سلفون کش، فوم انتخابی بر روی تایمینگ بلت نصب خواهد گردید .

روکش غلطک

روکشهای روی غلطک معمولا" بر روی غلطک اصلی ( انتقال نیرو ) و یا بر روی غلطک سفت کن پیچیده می گردند .روکش های غلطک معمولا" در صنایع نساجی بیشترین کاربرد را داشته و قابلیت کشش  جهت رول کردن هر نوع پارچه را دارد . روکش های فوق مقاومت خوبی در مقابل سایش و روغن دارند .

تسمه های پلی کرد

این نوع تسمه ها از جنس پلی اورتان و دارای سطح مقطع گرد بوده که جهت ماشین های سبک هم بعنوان نوار نقاله و هم انتقال نیرو بکار گرفته می شوند و از ضخامت 2 میلیمتر الی 15 میلیمتر موجود می باشند .

تسمه های راهنما و پله دار و  کرکره

این نوع تسمه در دو نوع ساده و دنده ای موجود بوده که بنا بر سفارش مشتری در زیر نوار نقاله نصب شده و باعث هماهنگی در طول مسیر نقاله و جلوگیری از منحرف شدن آن می گردد .
پله ها قطعاتی می باشند که درفواصل یکسان در طول نوار نقاله و بصورت عرضی ( کامل و یا درمیان عرض نوار ) قرار می گیرند و باعث جلوگیری از لیز خوردن و یا سرخوردن مواد از روی نقاله می گردند .
کرکره ، نوارهائی عمودی شکل بوده که در کنار نقاله نصب شده و از ریزش مواد گرانولی از روی نوار جلوگیری می کنند . نصب موارد فوق با استفاده از دستگاه مخصوص ، چسب گرم و باد داغ انجام می شود .

محصولات نساجی

یکی از عمده ترین محصولات شرکت پیشگام مربوط به صنعت نساجی می باشد که با توجه به کثرت محصولات جداگانه و در زیر به آن می پردازیم :

  •  نقاله هائی از جنس P.V.C که جهت خطوط الیاف بر و ضایعات بر و چاپ و تکمیل پارچه و تولید فرش و موکت بکار می روند . این نوع نوار های نقاله که به بلانکت و آپرون نیز موسوم می باشند دارای خواص زیر می باشند :
    آنتی استاتیک ، ضدالکتریسیته ساکن و ضدجرقه ، دارای گواهینامه های ISO 340 و DIN 22103 ، ضد صدا ، با ضرایب مختلف سایش و اصطکاک

  • تسمه های انتقال نیروی لاستیکی با لایه میانی پلی آمید با ضخامت ها و مشخصات فنی مختلف

  • نوار پایه دوک ( اسپیندل) از جنس پلی استرو پلی آمید در ضخامت ها و مشخصات فنی گوناگون

  • تسمه های انتقال نیرو دو رو چرم با لایه میانی پلی آمید با ضخامت ها و مشخصات فنی مختلف ( LL )

  • تسمه های انتقال نیرو با روکش پارچه پلی آستر و لایه میانی پلی آمید و لایه زیرین چرمی ( LT )

  • تسمه های دورو چرم صیقلی با لایه میانی از جنس پلی آمید(تسمه مقسم )

  • آپرون و کاتس ( با بوش و بدون بوش ) در ابعاد مختلف

  • کیسه های مالش دکمه دار ، شیاری و  ساده

  • پاک کن

  • انواع نوار روکش غلطک ( سنباده ای ، آجدار ، راکتی ، موکتی )

  • نقاله های گرد ( طنابی ) که اصطلاحا" پلی کرد (Ploycord) نامیده می شوند

  • انواع دستگاه های برش و آپارات






تاریخ : شنبه 89/10/18 | 2:59 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

اکسترودر

 تقسیم بندی اکسترودر ها از نظر تغذیه:

 

      اکسترودر هایی که از روی دمای مواد مورد تغذیه آنها که برای انجام عملیات

      ضروری میباشد تفکیک می شوند دو دسته اند:

-         اکسترودر تغذیه گرم

-         اکسترودر تغذیه سرد

      

      معمولا" تغذیه مورد نیاز برای اکسترودر های گرم که در صنعت لاستیک به

      کار گرفته شده اند قبلا" طی عملیاتی جداگانه پیش گرم می شوند.

      در روشهای معمول اکستروژن گرم معمولا از یک میل برای این کار استفاده

      می شود.اکسترودر های سرد که با استفاده ازیک نوار لاستیکی یا

      لاستیکهای دانه ای در دمای محیط کار میکند.ثانیا" اکسترودرها را میتوان با

      توجه به کاربردشان طبقه بندی و تفکیک کرد.

      بسیاری از کارخانجات ماشینی میخواهند که اگر به اندازه کافی مؤثر نیست

      حداقل بتواند با موفقیت و بطور صحیح انواع آمیزه ها را با اختلاط متفاوت فرآیند

      نماید.در اینجا روی به حداقل رساندن زمان تعویض دای و برگرداندن ماشین

      به وضعیت عملیاتی مناسب و سهولت پاکسازی لازم و کافی برای به حداقل

       رساندن آلودگی ها ناشی از تغییر کامپاند تأکید می شود.

      وقتی قرارباشد دستگاهی برای یک مدت طولانی با ترکیبات لاستیکی

      که دارای خواص روانی و سیلانی محدودی هستند کار کند،مارپیچ سره

      ودای میتوانند طوری طراحی شوند تا هم میزان خروجی مواد بالا باشد

      و هم کنترل خوبی از لحاظ ابعاد وجود داشته باشد.همچنین علیرغم

      تغییرات جزئی در مواد تغذیه می توان قسمت تغذیه و تسمه کشش و نیز

      سیستم کنترل را طوری انتخاب کرد که کنترل ابعادی مناسب حاصل گردد.

      تفاوت عمده فیزیکی میان اکسترودرهای سرد وگرم در نسبت طول به قطر

      مارپیچشان میباشد.

      برای ماشینهای گرم که قسمت قابل ملاحظه ای انرژی جهت گرم کردن و

      پلاستیکی کردن مخلوط  لاستیک روی میل انجام شده عمل مارپیچ اکسترودر

      صرفا" انتقال و اعمال فشار میباشد.

      این باعث میشود که ماشینها کوچک بوده و دارای طولهای مارپیچی بر حسب

      قطر آنها از 3d  تا 5d باشند.

      علاوه بر عملیات انتقال و فشار بوسیله مارپیچ ، در اکسترودرهای سرد

      میبایستی مارپیچ بتواند در لاستیک کارهای مکانیکی لازم جهت بالا بردن

      دما و رسیدن به درجه حرارت مورد نظر را انجام دهد و نرمی مواد هنگام خروج

      از دای را بوجود آورد.این امر باعث میشود که مارپیچها دارای طولهایی بیشتر

      در محدوده 9d تا 15d باشندو حتی در بعضی کاربردها ممکن است از مارپیچهایی

      بزرگتر از این هم استفاده شود.

      اکسترودر های سرد در حد وسیعی جای انواع گرم را در خطوط تولید گرفته اند.

      این جایگزینی بیشتر در خطوطی صورت گرفته که با کار دراز مدت و یا دقت

      در اندازه گیری ابعادی صحیح مورد نظر بوده است این ماشین با پیشرفتهای

      قابل ملاحظه ای که ناشی از تنوع طرح های توسعه یافته و اطلاع از فنون کار

      بوده در بدست گرفتن بازار ماشین آلات سهم بسزایی داشتند.

 v توضیح اجمالی در مورد اجزای اکسترودر مارپیچی با تغذیه سرد :

      - قیف تغذیه : محلی است که آمیزه(مواد) وارد اکسترودر میشود.

      بسته به نوع تغذیه شکل قیف فرق  میکند.

      دو چیز درمورد قیف تغذیه مهم است:

1-      اندازه قیف

2-      یکنواختی تغذیه

  

      ** تغذیه یکنواخت باعث تولید محصول یکنواخت میشود.

     -پوسته یا بدنه اکسترودر:

     یک استوانه فلزی است که مارپیچ را احاطه میکند.در داخل این استوانه

     حفره هایی تعبیه میشود تا با عبور آب سرد وگرم بتوانیم درجه حرارت

      اکسترودر را کنترل کنیم.

     اگر درجه حرارت آمیزه کنترل نشود آمیزه داغ میشود که باعث میشود

     محصول خروجی به صورت برشته یا سوخته دار خارج شود

     (یا در اصل اسکورچ شود).

      -مارپیچ:

     در یک اکسترودر با تغذیه سرد همچنان که از نامش بر می آید،آمیزه لاستیکی

     در درجه حرارت محیط تغذیه میشود.خوراک ممکن است بصورت نوار یا دانه باشد

     مارپیچ باید به مقدار کافی انرژی مکانیکی انتقال دهد تا هم آمیزه نرم شده و

     هم با فشار عقب برنده دای مقابله نماید.

     در طراحی مارپیچهای بکار برده شده در اکسترودر با تغذیه سرد ،بررسی های

     خاص لازم است.برای آنکه خرد شدن(Mastication) به مقدار لازم صورت گیرد

     باید ارتفاع پره مارپیچ کم و طول مارپیچ زیاد باشد.

     مارپیچ یک اکسترودر ساده دارای سه قسمت تغذیه ،قسمت انتقالی یا

     سنجش و قسمت فشرده شدن میباشد.

     هر قسمت مارپیچ نقش جداگانه ای دارد .قسمت تغذیه،مواد را از قیف تغذیه

     انتقال میدهد.قسمت انتقالی مواد را حرارت داده،مخلوط مینماید.

     قسمت فشرده سازی یکنواخت کننده است و فشار لازم برای راندن مواد

     از درون دای در آن ایجاد میگردد.

     درون مارپیچ هم کنترل درجه حرارت وجود دارد.داخل مارپیچ مجراهایی تعبیه

     شده که از داخل آن آب میتواند عبور کند تا کنترل درجه حرارت داشته باشیم.

     سرعت مارپیچ در دمای اکسترودر تأثیر زیادی دارد در مقدار تغذیه ثابت افزایش

     سرعت مارپیچ باعث افزایش دمای محصول خروجی از اکسترودر میشود.

   * سرعت ایده آل در اکسترودرهای مارپیچی:

     حد سرعتی است که بتواند لاستیک را از تغذیه دریافت و از جمع شدن

     آن در قیف تغذیه جلوگیری کند.

    -هد(کلگی):

    هدف از بکار گیری هد متعادل ساختن و یکنواخت نمودن فشار و انتقال

    آمیزه به سمت قالب است.

    شکل هد باید طوری طراحی شود تا بتواند نیازهایی را که لازم است تأمین کند:

1-      تأمین حداکثر محصول خروجی بدون هیچ مشکل وبی نظمی

2-      جبران تغییر شکل ناشی از خواص بازگشت الاستیک آمیزه

3-      حذف نواحی ساکن و ایستا که احتمالا" در مسیر آمیزه ایجاد میشود.

     -قالب(دای):

     قالب جسمی است که بر روی کلگی(هد) قرار می گیرد و باعث می شود

     آمیزه هنگام خروج شکل مورد نظرما را به خود بگیرد.به طور کلی طراحی دای

     نیاز به مهارت وتجربه فراوان است.






تاریخ : شنبه 89/10/18 | 2:59 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.