سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بزرگترین کارخانه اروپا برای تولید غشاهای نانوساختار در کشور روسیه در حال ساخت است.

به گزارش سایت خبری پپنا، این کارخانه، غشاها و قطعات جداکننده غشا برای سیستم‌های تصفیه آب خانگی و صنعتی تولید خواهد کرد.

در چارچوب این پروژه، آخرین فناوری تولید صنعتی نانوفیلترها، غشاهای اسمزی و قطعات تصفیه در کشور روسیه ساخته خواهد شد. شرکت‌های مهندسی تولید کننده سیستم‌های تصفیه آب برای استفاده کنندگان نهایی و کسب و کارهای فعال در صنایع شیمیایی، داروسازی و مواد غذایی از جمله مشتریان هدف این پروژه محسوب می شوند.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کارخانه جدید در سال 2012 میلادی راه‌اندازی خواهد شد. کارخانه فوق در مساحتی بالغ بر 2.5 میلیون متر مربع و با ظرفیت تولید 200 هزار قطعه در سال، در نوع خود بزرگترین کارخانه تولیدی غشاها در اروپا محسوب می‌شود.

شرکت «RM Nanotech»، از تولیدکنندگان غشا و مالک کارخانه جدید، حدود 1.93 میلیارد روبل برای ساخت این کارخانه اختصاص داده است. شریک سرمایه‌گذاری این پروژه، شرکت روس‌نانو «RUSNANO» است که برای پروژه مذکور حدود 810 میلیون روبل اختصاص داده است. شرکت «Vladipor»، از تولیدکنندگان غشاهای پلیمری و عناصر تفکیک کننده، از دیگر شرکای سرمایه‌گذاری کارخانه جدید است.

به گفته «کندرواشف»، مدیر اجرایی شرکت روس‌نانو، ایده تولید صنعتی عناصر غشا در روسیه به سال 1980 میلادی برمی‌گردد. انتظار می‌رود که تولیدات کارخانه جدید، با قیمت و کیفیت مناسب، تا سال 2013 سهم قابل توجهی از بازار غشاهای روسیه و سایر کشورهای اروپایی را کسب کند.






تاریخ : شنبه 90/7/16 | 4:58 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

دانشمندان "ام. آی. تی" فناوری پنجره هوشمند جدیدی را عرضه کردند که می تواند در روزهای گرم تابستان تاریک شود و در مصرف انرژی دستگاههای خنک کننده صرفه جویی کند.


به گزارش سایت خبری پپنا، این فناوری جدید پنجره هوشمند که تیم تحقیقاتی "هو سون لیم" از موسسه تکنولوژی ماساچوست توسعه داده است می تواند در روزهای گرم تابستان که نور آفتاب به داخل ساختمانها وارد می شود و نیاز به استفاده از دستگاههای خنک کننده و تهویه کننده هوا را افزایش می دهد به صورت هوشمند تاریک شود و از انعکاس نور جلوگیری کند و در عوض در فصول سرد سال دوباره به حالت اول بازگردد و شفاف شود.


این محققان با استفاده از پلیمری که "شمارشگر یون" نام دارد و یک ماده حلال به نام متانول نه تنها هزینه های ساخت این پنجره هوشمند جدید را کاهش داده اند بلکه پایداری و ایمنی آن را نیز افزایش داده اند.
به گفته این محققان، این پنجره هوشمند به شدت قابل تنظیم است و در مدت چند ثانیه به سرعت و به آسانی می تواند از 100 درصد تیرگی به شفافیت کامل برسد.


به گزارش پپنا به نقل از مهر این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "بر طبق دانش ما این نوع تغییر رفتار نوری شدید از طریق یک پنجره هوشمند بی سابقه بوده است. این نوع از سیستم کنترل نور می تواند گزینه های جدیدی را برای صرفه جویی در هزینه های ذخیره گرما، خنکی و نور خانه ها ارائه کند."






تاریخ : شنبه 90/7/16 | 4:57 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

ستاد توسعه فناوری نانو، با هدف تشویق شرکت‌های تولیدی به استخدام متخصصان فناوری نانو،‌ بند جدیدی به آیین‌نامه حمایت از اشتغال متخصصان فناوری نانو افزوده است. بر اساس این بند، ستاد نانو سهم حق بیمه بیمه‌گزار و بیمه‌شده را به شرکت‌های تولیدی پرداخت خواهد کرد


به گزارش سایت خبری پپنا، طبق آیین نامه جدید، شرکت‌های تولیدی می‌توانند با استخدام متخصصین علوم نانو و رعایت شرایط ذکر شده، حق‌ بیمه کارفرما و بیمه‌شده را به‌مدت سه‌سال و به‌صورت تشویقی از ستاد نانو دریافت کنند.
شرایط دریافت این حمایت عبارتند از:
متخصص استخدام شده باید فارغ التحصیلان مقاطع دکتری و کارشناسی‌ارشد رشته‌های نانو و یا فارغ‌التحصیل سایر رشته‌ها و دارای پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی مرتبط با فناوری نانو باشد.
فرد استخدام‌شده به طور تمام‌وقت و برخوردار از بیمه باشد.
نهاد استخدام‌کننده ملزم به رعایت قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی است.
حوزه فعالیت شرکت‌های تولیدی مشمول این حمایت، در صنایعی چون صنایع فلزی، برق و الکترونیک، نساجی و پوشاک، دارویی و بهداشتی، کشاورزی، غذایی و بسته‌بندی، ماشین‌سازی و نیروی‌محرکه، نفت، گاز و پتروشیمی تعریف شده است.
نهادهای فعال علاقمند به فعالیت در زمینه فناوری نانو می‌توانند برای مشاهده سوابق کاری و جذب نیروهای متخصص به پایگاه اطلاع رسانی اشتغال فناوری نانو مراجعه کنند.
گفتنی است ستاد توسعه فناوری نانو با هدف بهره‌مندی از نیروی‌های انسانی متخصص کشور در زمینه فناوری نانو، ارتقای سطح تخصص نهادهای فعال در این حوزه و تشویق آنها به جذب نیروهای متخصص، طرح حمایت از اشتغال متخصصان فناوری نانو را از سال 1388 تاکنون به‌اجرا درآورده است. در متن اولیه طرح، مراکز فعال در زمینه فناوری ‌نانو در صورت استخدام متخصصان فناوری نانو، از حمایت ستاد نانو،‌ در پرداخت بخشی از حقوق ماهیانه این افراد بهره‌مند می‌شدند.

منبع: بسپار






تاریخ : شنبه 90/7/16 | 4:56 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

در دنیای امروز که تجارت وارد عرصه تنگاتنگی شده که رقبا با تکیه بر کوچکترین مزیت خود بازار خود را گسترش داده و دیگر رقبا را تحت فشار و تسلط قرار می دهد ، اهمیت بدست آوردن قابلیتی جذاب برای مشتری ضرورتی است انکار ناشدنی و یا به عبارتی بایستی با تجزیه و تحلیل بازار به این درک رسید که داشتن چه مزیتی بنگاه را پیشتاز رقابت تسخیر بازار خواهد کرد و سپس به چگونگی رسیدن به آن مزیت بپردازد. آنچه که مشخص است مصرف کننده عمده محصولات خام، کشورهای پیشرفته و صاحب دانش و تکنولوژی می باشند که با تبدیل مواد خام به محصولات با ارزش افزوده بالا، از تمامی مزایای آن بالاخص توسعه صادرات و در اختیار گرفتن بازارهای دیگر، بهره برداری می کنند؛ فلذا دولت ها سعی می نمایند تا با توسعه صنایع نهایی به ایجاد اشتغال و کسب ارزش افزوده دست بیابند. اما زمانی این صنایع رشد و توسعه می یابند که دارای مزیتی ویژه باشند. در ایران اسلامی با توجه به وجود بازاری 70 میلیونی در داخل کشور و بازاری حدوداً 400 میلیون نفری در کشورهای همسایه، پتانسیل خوبی برای توسعه صنایع نهایی وجود دارد.

با نگاهی گذرا به بازار محصولات نهائی می توان این نکته را بخوبی دریافت که بازار اصلی چنین محصولاتی بازارهای محلی و منطقه ای است بدین مفهوم که محصولاتی که توسط بنگاههای کوچک و متوسط( SMES) تولید می شود یا بازار آن ایران اسلامی است یا کشورها ی همسایه .

اما نکات مهمی که در این بازار گزینی ایفای نقش می کند عبارتند از :

عدم توجه به ذائقه بازار توسط تولیدکنندگان ایرانی که موجب عدم امکان فروش محصولات نهائی در بازارهای که مبتنی بر نوآوری و تنوع می باشد، شده است

عدم رعایت استاندادردها و کیفیت های مطلوب جهانی در محصولات نهائی ایرانی از جمله علل عرم سوق این محصولات به بازارهای کشورهای پیشرفته و غالباً پر مصرف شده است .

عدم وجود روابط سیاسی خارجی مناسب، با کشورهای پرمصرف؛که باعث دشواری معاملات و روابط شده است.

عدم وجود سیاست های حمایتی یک پارچه و عدم انسجام نهادهای مرتبط و متولی؛

قوانین حمایتی نامناسب از صادرات فرا منطقه ای؛ با عنایت به اینکه کشورهای صاحب تکنولوژی و دانش از حیث نوع بازار کاملاً متفاوت از بازارهای سنتی است و ورود آن موجب ارتقاء دانش و محصولات تولیدی کشور را می شود و همچنین این بازارها بصورت بلندمدت متقاضی خواهند بود و در نتیجه تولید و توسعه پایدار را در خود خواهد داشت، می بایستی مشوق های حمایتی صادراتی آن نیز متناسب با سختی تسخیر این بازارها بیشتر گردد. تا بازاری بزرگ و پایدار برای محصولات نهایی در نتیجه آن ایجاد گردد.

نبود برندهای معتبر ایرانی در دنیا ؛ یکی از دلایل عدم امکن حضور مستمر در بازارهای جهانی، عدم یکپارچگی و توجه به برند سازی در بازارهای خارجی است که غالباً به رقابت مخرب کالاهای ایرانی در بازارها می انجامد.

اما با توجه به اینکه در حال حاضر بازار اصلی محصولات نهایی محصولات ایرانی بازار داخلی و همسایه ایران است؛ نکته ای که موجب فروش محصولات نهایی ایرانی در ایران و کشورهای همسایه که شامل بازارهای سنتی می باشد و مهمترین مؤلفه انتخاب محصول توسط خریداران در آن قیمت می باشد بدین معنی که در میان استاندارد ، کیفیت ، خدمات پس از فروش و سایر مؤلفه های مؤثر در خرید کالا؛ قیمت مهمترین نقش را ایفا می کند ؛ فلذا شاهد هجوم کالاهای بی کیفیت چینی ( که قیمت بسیار پایینی دارند) به ایران و کشورهای همسایه می باشیم و این در حالیست که محصولات با کیفیت چینی به کشورهای اروپائی و آمریکائی صادر می شوند .

اهمیت قیمت محصول زمانی مشهودتر است که قدرت خریداران مورد ارزیابی قرار گیرد ، مطمئناً خریداران محصولات نهایی، عموم مردم هستند که در بازار محصولات ایرانی عموماً با قدرت خرید کم ، می باشند فلذا ترجیح بازار بر خرید محصول با قیمت کمتر می باشد .

از سویی دیگر نوع قیمت گذاری در کشور نیز نوعاً بر مبنای قیمت تمام شده + حاشیه سود، می باشد. فلذا مهمترین بخش مؤثر در قیمت محصول ، قیمت تمام شده آن می باشد. اما قیمت تمام شده بالای محصول موجب می شود تا قدری از قدرت رقابت پذیری بنگاهها در این بازار کاسته شده و در نهایت سهم محصولات ایرانی در بازار مذکور تنزل یافته و پس از مدتی نه تنها سهم بازار خارجی محصولات ایرانی کاهش یافته بلکه بازار داخلی نیز از اجناس بی کیفیت و با قیمت کم خارجی ( بالاخص چینی) اشباع می شود . این موضوع موجب وابستگی شدید کشور و از بین رفتن صنعت در کشور می شود .

اما فرصت های موجود که بواسطه کاهش قیمت تمام شده محصول بدست می آید چنان جذاب و بااهمیت تلقی می گردد که دولتمردان، سیاست سازان ، صاحبان صنایع و همه به دنبال آن می باشند .

اما قیمت تمام شده محصول ناشی از چه عواملی است :

قیمت تمام شده تامین مواد اولیه : کشور ما به دلیل وجود منابع عظیم طبیعی ، دارای مزیتی به عنوان مواد اولیه مورد نیاز صنایع می باشد که صنعت پتروشیمی بعنوان مهمترین بخش تبدیلی، نفت و گاز را به محصولات با ارزش تبدیل نموده که همین مشتقات موجب تولید محصولات بسیار متنوع پائین دستی خواهد شد . اما بعضاً این مزیت به دلیل بالا رفتن برخی هزینه ها از جمله اکتشاف ، استخراج و تولید و انتقال مواد اولیه خود باعث بالا رفتن قیمت مواد اولیه می شود .

اما نکته قابل تامل این است که همین مواد اولیه مورد نیاز صنایع نهائی نیز، با قیمت مصوب دولتی و یا کارخانه و بورس برای ایشان تامین نمی گردد و در اکثر مواقع واسطه ها ( دلال ها ) موجب بالا رفتن قیمت تمام شده تامین مواد اولیه برای محصولات شده و این مزیت را تبدیل به تهدیدی برای صنایع نهایی می کند و موجب بالا رفتن قیمت تمام شده محصول و از دست رفتن بازار و ... خواهد شد.

عدم توان مناسب ماشین آلات و تجهیزات : تجهیزات و ماشین آلات که از ملزومات اصلی و اولیه تولید محصول می باشند بدلیل طول عمر بالای آنها و یا عدم امکان استفاده از خدمات جانبی برای بهبود بهره وری ماشین آلات، موجب عدم امکان تولید صد درصدی کارخانه می شود که این عامل از جمله علل مهم بالا رفتن قیمت تمام شده محصول بدلیل افت میزان تولید می باشد .

توجه نکردن به بهینه مصرف کردن انرژی : مصرف آب ، برق ، گاز در فرایندها و تأسیسات کارخانه ها ، نقش مهمی را در قیمت تمام شده محصول بالاخص با اجرای هدفمندی یارانه ها دارد و این در شرایطی است که در فرایندهای مورد استفاده کارخانه ها و کارگاهها به مصرف انرژی توجه لازم بعمل نمی آید .

استفاده از تحصیلات مالی با سود بالا ؛ یکی از عوامل مهمی که موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات می شود ، استفاده از تسهیلات با نرخ سود های بالا توسط بنگاهها هست که به دلیل عدم سرمایه در گردش مناسب به سراغ اینگونه تسهیلات و یا واسطه های مالی می روند که این نرخ سود موجب غیر اقتصادی شدن بنگاه و بالا رفتن قیمت نهائی محصول می شود .

تولید یک شیفت : از جمله دلائل قیمت بالای تمام شده محصولات نهائی در کشور ، تولید تک شیفت این صنایع است که به دلائل مختلف تولید به این رویکرد سوق پیدا می کند ، از جمله دلائلی که می توان به عنوان علل تولید در یک شیفت برشمرد : دلائل فرهنگی ـ کمبود مواد اولیه ـ عدم امکان جذب بازار ـ حاشیه سود بالا - عدم امکان مدیریت سه شیفت و ...

عدم تمایل به استفاده از خدمات بیرونی( out sourcing) :

تولید شامل مؤلفه های مختلفی از جمله : مدیریت فرایندی – مدیریت مالیمدیریت بازار و... می باشد که در تخصص یک فرد نمی تواند باشد و می بایستی افرادی که صاحب تخصص می باشند در مدیریت یک بنگاه حضورداشته باشند . اما بنگاههای کوچک بدلیل عدم توان انسانی و مالی در درون خود، به جهت تخصص بخشی در مدیریت امور ضروری است تا از خدمات مؤسسات و مراکز بیرونی که دارای تخصص می باشند استفاده نمود تا با مدیریت حرفه ای بنگاهها خود هزینه تمام شده محصول را پائین آورند . اما متاسفانه بدلیل هزینه های اولیه مشهود این خدمات صاحبان صنایع غالباً تمایلی به استفاده از این خدمات ندارند؛ درصورتیکه در بلندمدت این خدمات فوق العاده صرفه اقتصادی دارد.

اما ضرورت تغییر روند قیمت گذاری بنگاهها بالاخص بنگاههای کوچک امری است انکار نا شدنی؛ در شرایطی که هدفمندی یارانه ها بعنوان مهمترین جراحی اقتصادی در کشور در حال اجراء می باشد صنایع با آسیب پذیری بیشتری مواجه می شوتد مگر آنکه این موضوع را بعنوان فرصتی قلمداد نموده و با بروز نمائی فرایندها ، عوامل بالا رفتن قیمت تمام شده محصول را کنترل نمایند؛ با کنترل روند قیمت گذاری بنگاهها با افزایش مزیت رقابتی خود به کاهش هزینه و سود آوری خواهند رسید و دولت نیز به "جذابیت بخشی" بازار دست می بابد، این مزیت رقابتی بنگاهها زمانی پایدار خواهد بود که بنگاهها با افزایش کیفیت و کاهش مستمر هزینه ها و توجه ویژه به خدمات جانبی بپردازند.

مهمترین استراتژِی برای کاهش قیمت تمام شده محصول ، استفاده از خدمات بیرونی و همچنین توجه به مسائل مربوط به صنعت با نگاهی صنفی و گروهی است ؛ بسیاری از مشکلات بنگاهها بواسطه خرد بودن ایشان و جزیره ای عمل کردن ایشان است که قدرت چانه زنی و مواجهه با مشکلات را کاهش می دهد . حال آنکه با نگاهی صنفی و یکپارچه در مجموعه بنگاهها می توان هم در اصلاح قوانین و هم در هم افزایی کاری به کاهش هزینه ها پرداخت.

اما در جهت کاهش قیمت تمام شده محصول می توان بیان نمود که هم دولت ، هم صنعت و هم بنگاه وظایفی را برای کاهش قیمت تمام شده محصول دارند که بعضی از این وظایف در ذیل می آید:

 1
ایجاد بانک اطلاعاتی شرکتهای مورد تأیید توسط وزارت بازرگانی .

 2
تعریف مشوق ها و قوانینی برای صنایعی که از مؤسسات خدمات کسب و کار مورد تأیید بهره برداری نمایند

 3
ارائه مشاوره رایگان توسط وزارت صنایع و بازرگانی به بنگاههایی که زیر ظرفیت اسمی خود تولید می نمایند

 4
تقویت تشکلها و اصناف با ایجاد تسهیلات و مشوقهای غیر مستقیم دولتی .

 5
ارائه مشوق هائی برای تولید توسط دولت

 6
آموزش صاحبان صنایع با مدل های هزینه یابی توسط تشکل ها

 7
برگزاری کارگاههای آموزشی

 8
افزایش اعضاء تشکل ها و قدرت مذاکره تشکل ها برای اصلاح قوانین و افزایش خدمات

 9
توجه دولت برای حمایت از ماشین سازان ( نظارت بر استاندارد ماشین آلات وارداتی، تدوین تعرفه مناسب برای ماشین آلات، ارائه مشوق و قانون برای افزایش کیفیت و کاهش هزینه های ماشین سازان)

ان شاءاله که موضوع حیاتی کاهش قیمت تمام شده محصول که توسط وزارت بازرگانی آغاز شده، بتواند مانند نهضتی فراگیر، تمام کشور را فراگیرد تا هم موجبات رشد و تعالی صنعتی کشور و هم کاهش معضلات اساسی مانند بیکاری و تورم را فراهم سازد، تا ایران اسلامی همانند آن چیزی که شایستگی آن را دارد به پویایی و تعالی دست پیدا کند.

کارشناس ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی






تاریخ : شنبه 90/7/16 | 4:54 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

طرح تولید سوخت از پلاستیک‌های بازیافتی توسط کوچکترین نخبه کشور و نخبه قمی تهیه و به بنیاد ملی نخبگان ارائه شد.

به گزارش سایت خبری پپنا، سمیه شایسته‌پور درباره ضرورت تهیه این طرح اضافه کرد: پلاستیک دارای عمر 250 تا 750 سال در محیط طبیعت است و باعث رشد بیماری‌هایی مانند نازایی و سرطان و ... می‌شود .

وی ادامه داد: براساس این طرح برای کم شدن آلودگی طبیعت و بازگرداندن پلاستیک به چرخه تولید این مواد به سوخت بنزین، جامد و باروتی تبدیل می‌شود.

مزایای سوخت

شایسته‌پور اظهار داشت: سوخت حاصل از این مواد دارای اکتان بالاتر و بهسوزی بیشتری نسبت به سوخت‌های موجود است و گازوئیل تولیدی آن نیز سطح انرژی بالاتری دارد.
عضو بنیاد نخبگان ملی کشور و استان قم ادامه داد: تولید سوخت جامد و باروتی در این طرح برای اولین بار در دنیاست و این طرح ایران را بعد از آمریکا، آلمان و انگلیس جزء چهارمین کشور تولیدکننده این سوخت قرار خواهد داد.
این دانشجوی زیست شناسی دانشگاه قم تصریح کرد: ژاپن تلاش‌های زیادی به کار گرفته است تا این طرح را اجرایی کند اما هنوز نتوانسته و موفق نشده است.
کوچکترین مکتشف ایران که در 15 سالگی اولین اختراع خود را ثبت کرده است بیان داشت: مقام معظم رهبری با مشاهده این طرح بر لزوم ملی شدن آن تاکید داشتند و بر این اساس حمایت‌های خوبی از سوی مسئولان استان اعم از استاندار و بنیاد نخبگان و ... صورت گرفته است.

رکوردزنی طرح نسبت به دیگر کشورها
شایسته‌پور با اشاره به دیگر طرح اختراعی خود اظهار داشت: این طرح تولید باکتری تجزیه کننده پلاستیک در خاک به مدت یکماه است.
وی اضافه کرد: طرح‌های مشابه این طرح در کشورهای آمریکا و ژاپن نیز وجود دارد اما آمریکا باکتری تولید کرده است که در مدت شش ماه و ژاپن در مدت سه ماه پلاستیک را تجزیه می کند و من این رکورد را به یکماه رسانده ام.
به گزارش پپنا به نقل از مهر، کوچکترین مکتشف ایران با بیان اینکه طرح تولید بنزین و گازوئیل و سوخت جامد از پلاستیک های بازیافتی طرحی بسیار ارزشمند و سالهای زیادی برای آن وقت گذاشته ام تاکیدکرد: همه افتخار من این است که ایران در این زمینه به رتبه اول در  دنیا تبدیل شود.

 

سمیه شایسته پور

دانشجوی کارشناسی

تاریخ تولد : 1369/11/21

دارنده 3 اختراع و اکتشاف در سطح بین الملل

کوچکترین مکتشف ایران

اولین زن مخترع استان قم

محقق برتر کشور

دارنده رتبه جشنواره خوارزمی

نخبه بسیجی برتر کشور

دختر نمونه استان قم

نخبه برتر کشور






تاریخ : شنبه 90/7/16 | 4:52 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران، با توجه به انتشار کتاب «کاربرد پلیمرها در معماری » توسط آقای دکتر وحید حدادی اصل، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و رییس پژوهشگاه صنعت نفت و خانم دکتر زهرا قیابکلو، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، مصاحبه ای را با آقای دکتر حدادی اصل ترتیب داده است که در ذیل می خوانید؛

با توجه به نو بودن موضوع بحث این کتاب در ایران، هدف شما از نگارش آن چه بوده است؟

امروزه با توجه به پیشرفت بسیار سریع همه جانبه علوم، انعکاس این موارد در مبحث معماری کاملاً مشهود است. در این راستا با توجه به مزیت صنعت نفت در کشور و در نتیجه توسعه صنعت پتروشیمی و مواد پلیمری و مزایای بسیار زیاد این مواد، مطمئناً پلیمرها در معماری مدرن کشور جایگاه ویژه‌ای را باز نموده و خواهند نمود. بر این اساس جایگاه چنین کتابی برای آگاه‌سازی معماران در کشور خالی بود.

پلیمرها در معماری جایگزین فلزات، سنگ‌ها، شیشه و غیره می‌شوند؛ با توجه به ویژگیهای خاص پلیمرها از جمله سبکی، قیمت تمام شده و غیره، استفاده از این مواد چه مزایای قابل توجهی در مقایسه با مواد متداول قبلی دارد؟

پلیمرها علاوه بر مزایائی مانند سبکی، قیمت تمام شده کمتر، شکل دهی آسانتر و مقاومت شیمیایی و محیطی مناسب در کاربردهای معماری، مباحثی مانند صرفه‌جوئی در مباحث انرژی که در حال حاضر نقطه تمرکز مباحث اقتصادی در ساختمانهاست را به خود اختصاص داده است.

آیا پلیمرها توانسته‌اند در معماری ابنیه ایرانی جایگاهی به دست آورند؟ و آیا در آینده امکان گسترش بیشتر در این زمینه وجود دارد؟

امروزه ظهور کاربرد پلیمرها در معماری ایرانی کاملاً واضح است از پنل‌های یونولیتی (پلی استایرن) در سقف‌ها و لوله‌های انتقال آب و فاضلاب گرفته تا دربها و پنجره‌های ‌PVC و UPVC و کلیه پریزهای پلیمری، روکشهای سیمهای برق جای خود را به خوبی در ساختمانهای و ابنیه ایرانی باز نموده‌اند.

آیا دروس معماری یا پلیمری که در دانشگاههای ایران تدریس می‌شوند به موضوع کاربرد پلیمرها در معماری می‌پردازند؟ در این زمینه چه پیشنهادی دارید؟

با توجه به رشد رو به گسترش مواد پلیمری در معماری و ساختمان‌سازی اگر چه بصورت بسیار مختصر در رشته‌های دانشگاهی به آنها اشاره می‌شود ولیکن مطمناً نیاز به آموزش وسیع‌تری در مباحث مصالح در معماری وجود دارد.

کدام پلیمرها در معماری کاربرد دارند و کدامیک از این پلیمرها در داخل کشور تولید ‌می‌شوند؟

کاربرد پلیمرها در معماری بحث مفصلی است که در حقیقت کل مبحث در این کتاب معین گردیده است که بسیاری از این مواد در کشور تولید می‌شوند و تعداد بسیاری نیز وارداتی است که می‌توان تولیدکنندگان مواد پلیمری را برای ساخت آنها در داخل راهنمائی نمود.

تا چه میزان صنعت تولید قطعات پلیمری پیش ساخته ساختمانی در ایران جا افتاده است؟ برای گسترش آن چه اقداماتی را لازم می‌دانید؟

نسبت تولید قطعات پلیمری رشد بسیار خوبی در کشور داشته است در این زمینه تولید قطعات پلیمری مورد مصرف در صنعت معماری مورد توجه سازندگان داخلی قرار گرفته‌اند. مطمئناً زمینه‌های تشویقی در این مقوله راه گشا خواهد بود.

منبع:






تاریخ : شنبه 90/7/16 | 4:51 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

 

Real Engineering by an insect

مهندسی واقعی توسط یک حشره

Straight line
برش در امتداد خط مستقیم



Leaving the end part to hang the house
قسمت آخر برای تعلیق خانه بُرش نمی خورد






Measuring distances
اندازه گیری فاصله ها




Folding the leaf - real art
تا کردن برگ - هنر واقعی



 

From beneath
و نیز از قسمت زیر

 


 

Holding two sides together
دو قسمت را همزمان کنار هم نگهداشتن

 


 

Using right side to hold and left side to fold
قسمت راست را نگهداشتن تا قسمت چپ تا بخورد...!

 


 


 

Real engineering ...
مهندسی واقعی ...

 


 


 

House is now hanging to keep enemies out
خانه اکنون معلق است تا دست دشمنان به آن نرسد

 


 

installing the door
تعبیه درب وردی منزل

 


 


 

Checking the support and enforcing it with glue
کنترل تکیه گاه و محکم نمودن آن با چسب

 


 


 


isn’t it the best engineering?


آیا این مهندسی نیست؟

 


 

 



 

The miracle of creation has no end
معجزه آفرینش پایانی ندارد ...

سکوت میکنم
زیرا نه نجوا و نه فریاد، هیچ یک کافی نیست
حتی سکوت نیز ناکافی است و دایره سخن ناتوان از سخن گفتن
افسون شده ام
من بهت زده پروردگارم هستم
که در صلاح او رخنه نمیتوان کرد
و در مطلق بودنش تردید جایی ندارد
او خود خالق واژه ها و مالک تمام هستی است






تاریخ : شنبه 90/7/9 | 8:14 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

نسل جدید پلیمرهای خود-درمانگر با سرعت بهبود 60 ثانیه ای پلیمرهای خود-درمانگر قبلیش بر اساس ترکیبات آلی و باندهای شیمیایی فعالیت ترمیم را انجام می دادند، در عوض پلیمر جدید از باندهای کووالانت و حرارت برای این عمل بهره می برند.
 
احتمالا قبلا هم درباره مواد پلیمری که خودشان را ترمیم می کنند چیزهایی شنیده باشید. این مواد در صورت پاره شدن، به راحتی به درمان خودشان می پردازند و برای این کار هم تنها به 30 دقیقه تابش اشعه ماوراء بنفش احتیاج دارند. این پلیمرها دارای حافظه بوده، شکل خودشان را قبل از آسیب به خاطر دارند و بعد از هرگونه آسیبی سعی می کنند دوباره به شکل قبلی برگردند
خبر بهتر هم اینکه محققان به تازگی توانسته اند زمان درمانگری را از 30 دقیقه به کمتر از یک دقیقه کاهش دهند. پلیمرهای خود-درمانگر قبلی بر اساس ترکیبات آلی و باندهای شیمیایی فعالیت ترمیم را انجام می دادند، در عوض پلیمر جدید از باندهای کووالانت و حرارت برای این عمل بهره می برند.
در آزمونی که توسط Burnworth و تیم تحقیقاتی اش صورت گرفت، یک لایه از این پلیمر را به صورت فیلمی با ضخامت 350 تا 400 میکرومتر درآورده و سپس 50 تا 70 درصد ضخامت آن را برش دادند. آنگاه بخش بریده شده را طی دو بازه زمانی متوالی 30 ثانیه ای در برابر اشعه ماورابنفش با طول موج 320 تا 390 نانومتر و قدرت 950 مگاوات بر سانتی مترمربع قرار دادند. محل برش ترمیم شد! آنگاه برای مقایسه استقامت پلیمر ترمیم شده با پلیمر واقعی، از طیف سنجی اتمی استفاده کرده و دیدند که محل برش کاملا ناپدید شده است.
در صورتی که روزی این پروژه صنعتی شود، شاهد تحول بزرگی در صنایع مختلف (از پزشکی تا الکترونیک و نظامی) خواهیم بود. تصور کنید شکستگی موبایل تان به راحتی ترمیم می شود. یا فیبرنوری و کابل های اینترنتی که دیگر لنگر کشتی باعث قطعی یک ماهه شان نمی گردد. یا اندام های مصنوعی که به این راحتی خراب نمی شوند.
شما چه آینده ای را برای این پلیمر خود-درمانگر پیش بینی می کنید؟






تاریخ : جمعه 90/5/21 | 1:43 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

قره یکی از قدیمی‌ترین عوامل ضدباکتری است و فیلم‌های نازک حاوی نانوذرات نقره کاندیداهای نویدبخشی برای استفاده در روکش‌های ضدباکتری به‌شمار می‌روند. حال گروهی از دانشمندان دانشگاه ویسکانسین مدیسون به رهبری نیکلاس اَبوت توانسته‌اند با استفاده از شکل پیشرفته‌ای از یک مهر لاستیکی، لایه بسیار نازکی از یک روکش ضدباکتری به ضخامت تنها چند مولکول را روی زخم بچسبانند. ناحیه «مهرشده» تا 48 ساعت خاصیت ضدباکتری از خود نشان می‌دهد. این روکش پلیمری شفاف حاوی ذرات بسیار ریز نقره است.
نکته کلیدی این روش فرایندی است که امکان انتقال فیلم‌های نازک پلیمری پیش‌ساخته را روی بافت زیستی نرمی همچون پوست ایجاد می‌کند.
این گروه از محققان در کار قبلی خود توانسته بودند محموله‌ای از نقره غیرسمی و در عین حال ضدباکتری را روی بستر زخم رها نمایند. آنها این کار را از طریق قرار دادن مقادیر دقیقی از نانوذرات نقره روی فیلم‌های نازک چندلایه‌ای پلیمری با دقت نانومقیاس انجام داده‌اند.
آنکیت آگاروال، یکی دیگر از محققان این کار می‌گوید: «ساخت فیلم‌های چندلایه‌ای پلی‌الکترولیت (PEM) و اشباع کردن آنها با نانوذرات نقره فرایند بسیار دشواری است که شامل صدها مرحله جذب سطحی و شستشو بوده و در آن از محلول‌های غیرفیزیولوژیکی همانند عوامل احیاکننده استفاده می‌شود. به‌همین دلیل تولید مستقیم PEMها روی بافت‌های زیستی (همچون بسترهای زخم) عملی نیست».
محققان برای غلبه بر این مشکل روشی ابداع کرده‌اند که امکان ساخت PEMهای حاوی نانوذرات نقره روی یک مهر الاستومری و سپس انتقال فیزیکی این PEMها را روی بافت زیستی فراهم می‌آورد. فرایند مهرزنی حدود 30 ثانیه طول می‌کشد. با استفاده از این راهکار بافت‌های زیستی در معرض فرایندهای شدید شیمیایی قرار نمی‌گیرند؛ با توسعه این فرایند می‌توان مولکول‌های زیست‌فعال مختلفی را با استفاده از PEMها روی سطح بافت‌های زیستی انتقال داده و از عملکردهای زیستی آنها بهره برد.
این فرایند امکان نشاندن دُز غیر سمی از نانوذرات نقره را که فعالیت ضدباکتری نیز دارند (حدود 100 برابر کمتر از مقدار مورد استفاده در باندهای زخم تجاری)، روی زخم فراهم می‌آورد. پس از آن مهندسان شیمی می‌توانند نسخه‌ای از این فرمول را تهیه کنند، به‌نحوی که رهایش تدریجی نانوذرات نقره امکان‌پذیر شده و نیاز به تعویض پانسمان زخم که کاری دردناک و دشوار است، کاهش یابد.






تاریخ : جمعه 90/5/21 | 1:42 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

در حالی که فیلترهای کنونی سیگارها، از جنس استات سلولز بوده و می‌توانند موادی نظیر نیکوتین، دوده و هیدروکربن‌های آروماتیکی چندحلقوی را جذب کنند؛ محققان چینی کشف کرده‌اند که نانوموادی از دی‌اکسید تیتانیوم را می‌توان برای کاهش مواد شیمیایی مضر سیگار استفاده کرد.
چندین سال‌ است که محققان تلاش می‌کنند جهت بهبود فیلترهای کنونی سیگارها، نانوموادی نظیر نانولوله‌های کربنی و سیلیکای متخلخل به آنها اضافه کنند. این نانومواد به خوبی جواب داده‌اند و عملکرد اینگونه فیلترها را بهبود داده‌اند؛ با این حال، این نانومواد گران هستند و خطرات احتمالی آنها برای سلامتی در دست بررسی است.
مینگدنگ وی، از دانشگاه فوزو و همکارانش از شرکت صنعتی فوجان تنباکو کشف کرده‌اند که نانولوله‌ها و نانوصفحه‌های تیتانات را می‌توان برای فیلتر کردن دود تنباکو استفاده کرد و اثرات مضر آن را به شدت کاهش داد. این نانومواد را می‌توان به آسانی با دی‌اکسید تیتانیوم و بوسیله روش نسبتا ارزانی تولید کرد. از آنجایی که دی‌اکسید تیتانیوم در حال حاضر در بازار وجود دارد و در محصولاتی مانند لوازم آرایشی، کرم‌های ضدآفتاب و حتی مواد غذایی استفاده می‌شود؛ خطر احتمالی برای سلامتی ندارد.
این گروه تحقیقاتی، با استفاده از روش‌های مرسوم نانولوله‌ها و نانوصفحه‌های تیتانات را تولید کرده و به فیلتر سیگارها اضافه کرده است. این محققان بعد از استعمال این سیگارها و گرفتن محصول‌های میعان دوده‌ی جمع‌شده روی فیلترها، روش‌های متنوعی نظیر کروماتوگرافی یونی و کروماتوگرافی مایع بسیار کارآمد، برای اندازه‌گیری مقدار مواد شیمیایی مختلف گرفته‌شده استفاده کردند. آنها کشف کردند که افزودنی‌های لوله‌ای، در جمع‌آوری ترکیبات مضر شیمیایی حدود دو برابر موثرتر از صفحه‌های تیتانات هستند.
آنها می‌گویند که این اختلاف به خواص ذاتی این دو ماده مربوط می‌شود؛ نانولوله‌ها از دیوارهای چندلایه بلوری تشکیل شده‌اند که شبیه یک ستون کروماتوگرافی نانومقیاس عمل می‌کنند، در حالی که نانوصفحه‌ها ساختار ورقه‌ای‌شکل دارند. در حالی که تحقیق کنونی‌ این محققان مزایای استفاده نانومواد دی‌اکسید تیتانیومی در فیلتر سیگارها را نشان می‌دهد، آنها امیدوارند که بتوانند استفاده این نانومواد در دیگر افزاره‌های فیلترینگ مانند سیستم‌های تصفیه هوا و ماسک‌های گاز را بررسی کنند.






تاریخ : جمعه 90/5/21 | 1:42 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.