سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پلی استایرن منبسط شده (فوم پلی استایرن ,پلاستو فوم یا یونیلیت)

(Expanded Polystyrene(EPS

ماده عایقکاری پلاستیک سلولی صلب است که به وسیله قالبگیری دانه های پلی استایرن قابل انبساط یا یکی ازکوپلیمرهای آن ساخته میشود که اساسا" دارای یک ساختار سلولی بسته و پرشده از هواست. ( استاندارد ملی80 84 بند4-2-1)

برای اولین بار پلی استایرن توسط یک شرکت آلمانی در سال 1940برای عایق در صنایع الکتریکی ساخته شد.و در جریان جنگ جهانی دوم جهت ساخت لاستیک مصنوعی از آن استفاده شد . محصولات پلی استایرن در سه گرید تولید می شود.
گرید 1- مقاوم در برابرضربه که جهت مصارفی مانند : تهیه ظروف , بدنه لوازم خانگی استفاده می شود.
گرید2- نوع معمولی که مقاومت کمتری در مقابل ضربه دارد که کاربردهای در صنایع اتومبیل سازی و الکتریکی و غیره دارد.
گرید3- پلی استایرن منبسط یا فوم پلی استایرن (پلاستو فوم )
این نوع عایق از مواد یکپارچه به شکل سلول بسته ساخته شده است. میزان هدایت حرارتی این ماده مایق ممکن است در مدت زمان بهره برداری ( افزایش طول عمر ) به علت نفوذ هوا در بین سلولهای آن افزایش پیدا کند. از فومهای پلاستیکی سبک بوده و به راحتی بریده می شود.
در صنایع بسته بندی کار برد وسیعی داشته و به عنوان عایق حرارتی نیز استفاده می شود دامنه استفاده از این فوم در حال افزایش است به عنوان مثا ل اخیرادر سقفهای تیرچه بلوک به جای بلوک سیمانی از بلوک های پلاستو فوم استفاده می شود.
مزایای عمده فوم پلی استایرن عبارتند از :
1-انتقال حرارت کم جهت استفاده عایق حرارتی
2-جذب خوب انرژی برای بسته بندی مواد
3-شناوری بالا
4-بالا بودن نسبت سفتی به وزن به طوری که قطعات ساخته شده دارای وزن کم و استحکام خوب هستند
5-هزینه کم به ازای واحد حجم .
معایب عمده فوم پلی استایرن عبارتند از :
1-خاصیت اشتعال پذیری وکمک به گسترش حریق
2-تولید گازهای سمی در هنگام سوختن
3- انتقال بخار آب و جذب رطوبت
4-نمی توان در بالاتر از ?C 74 درجه سلسیوس به کار برد .


فوم پلی استایرن به طور وسیعی در عایق حرارتی -54?Cتا?C 74 به کار برده شده است که دلائل عمده آن قیمت پائین بوده , در دسترس می باشد و به راحتی ساخته می شود , محکم و پایدار بوده و در برابرتخریب مقاوم است . پلی استایرن اکسترود شده به صورت تخته در اندازه های مختلف جهت ساخت دیوار و عایق بام در دسترس است . دانه های قابل انبساط پلی استایرن را نیز می توان به صورت صفحاتی برای نما در ساختمان سازی ساخته و به کار برد. در مواردی که کاربردعایق حرارتی مورد نظر است مقاومت بالا لازم نبوده و پلی استایرن منبسط به اندازه کافی مقاومت دارد .

فوم پلی استایرن را در جرم ویژه های بسیار پائین نیز می توان تولید کرد. ولی کاهش جرم ویژه به افزایش ضریب هدایت حرارتی با کاهش عایق حرارتی و افزایش انتقال بخار آب می انجامد .از این رو از این نوع فوم های بسیار سبک در کارهای بسیار حساس نمی توان استفاده کرد.

اسفنج پلی استایرن منبسط شده

اسفنج پلی استایرن منبسط شده

 

فرآورده هاى عایقکارى فوم پلی یورتان و پلی استایرن منبسط

 

 

چکیده


 

کیفیت فرآورده هاى عایقکارى حرارتى اهمیت زیادى در ثمربخشى، کارکرد، دوام و پایدارى آنها دارد. آزمایشهاى لازم براى تعیین کیفیت فومهاى پلی یورتان و پلی استایرن شامل مقاومت حرارتى و ضریب هدایت حرارتى، طول، عرض وضخامت، گونیا بودن، تخت بودن، پایدارى ابعادى، مقاومت خمشى(براى پلی استایرن)، رفتار در برابرآتش، تنش فشارى یا مقاومت فشارى ، مقاومت کششى عمود برسطوح، رفتار تحت بار نقطه اى، خزش فشارى، جذب آب، خواص انتقال بخار آب، سختى دینامیکى، قابلیت فشردگى، جذب صدا و رها شدن مواد خطرناک است.
در این مقاله پس از مرورى بر خواص و مشخصات فوم پلی یورتان صلب و پلی استایرن منبسط نتایج برخى از بر روى این (EN) آزمایشهاى انجام شده در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مطابق روشهاى استاندارد اروپا عایق هاى حرارتى مورد بررسى قرار می گیرد.


جهت دریافت ادامه مطلب از لینک زیر استفاده کنید.


 

دریافت اصل مقاله

 

ضوابط فنی استفاده از پلی استایرن منبسط شده در سیستم سقف تیرچه-بلوک

 

 

چکیده



ضوابط فنی برای استفاده از بلوک های سقفی پلی استایرن منبسط شده در سیستم سقف تیرچه-بلوک
منبع: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن

جهت دریافت این مطلب از لینک زیر استفاده کنید.

دریافت اصل مقاله

 






تاریخ : پنج شنبه 87/11/24 | 9:35 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.