سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شرکت تارابگین تولیدکننده پشم سرباره آهن عایق (صوت و حرارت) با مدیریت آقای کورش امینایی از اصفهان اولین شرکت ایرانی ثبت شده در فهرست شرکتهای تولیدکننده عایق حرارتی در جهان می باشد
این شرکت با ظرفیت 3200 تن در سال پشم سرباره Slag wool یکی از مهمترین و معتبرترین تولیدکنندگان پشم سرباره در خاورمیانه می باشد.

ثبت اولین شرکت ایرانی در فهرست تولید کنندگان جهان

ثبت اولین شرکت ایرانی در فهرست تولید کنندگان جهان






تاریخ : دوشنبه 87/12/19 | 11:34 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
از مذاب سنگهای طبیعی آذرین ساخته می شود. ( استاندارد ملی80 84 بند4-16-2)

پشم سنگ که در زبان انگلیسی Rock wool نامیده می‌شود، جزو خانواده عایق‌های حرارتی متشکل از الیاف معدنی است.
ماده اولیه اصلی برای تولید این عایق، سنگ بازالت، از گروه سنگ‌های آذرین است که بازمانده فعالیت‌های آتش‌فشانی است و در کشور ما به وفور وجود دارد. بدلیل رگه ای بودن مواد اولیه آن محصول تولیدی آن ممکن است دارای خلوص یکنواخت نباشد.
روش تولید پشم سنگ به این صورت است که ابتدا سنگ بازالت در دمای 1500 درجه سانتیگراد ذوب می شود و به صورت سیلیکات مذاب در می آید و سپس مذاب به دست آمده تحت روشهای خاصی به الیافی به قطر حدود 6 میکرون تبدیل میشود .که مجموعه این الیاف پشم سنگ را تشکیل می دهد. نسبت به انواع دیگر پشم های معدنی مقاومت بهتری به حرارت داردو در مقابل شعله مستقیم تا حدود 4 ساعت مقاومت می کند.
نقطه ذوب این الیاف 1000درجه سانتیگراد بوده و میتواد تا دمای تا 800 درجه سانتیراد کاربرد عایقی داشته باشد.
در جذب و کاهش صدا موثر بوده و می تواند به عنوان عایق صوت نیز به کار رود.
آنالیز شیمیایی و مواد تشکیل دهنده آن عبارتند از :

اکسید سیلیس sio2 46%
اکسید آلومینوم Al2 o3 14%
اکسید تیتانیوم Tio2 1.5%
اکسیدهای آهنFe2 o3+Feo 7.5-8%
اکسید کلسیوم cao 18%
اکسید منیزیمMgo 10%

شکل زیر: پروسه تولید پشم سنگ

پروسه تولید پشم سنگ


مطالب بیشتر

مقالات مرتبط






تاریخ : دوشنبه 87/12/19 | 11:31 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
عایقهای مرکب یا چند لایه


عایق چند لایه: ترکیبی از 2 یا چند لایه از یک ماده عایق مشخص که ضخامت لایه های منفرد آن ممکن است با هم متفاوت باشند. ( استاندارد ملی80 84 بند7-10)

عایق مرکب:ترکیبی از لایه ها که حد اقل از دو ماده عایق مختلف است . خاصیت عایق مرکب از خواص عایق کاری مواد منفرد می شود. ( استاندارد ملی80 84 بند7-11)

گاهی استفاده از ساختار مرکب و چند لایه در عایق ها بسیار موثر تر از استفاده از یک لایه عایق با همان ضخامت میباشد. بکار گیری این روش امکان مناسبی نیز برای جبران انقباض و انبساط طولی لوله ها در نقاط با درجه حرارت و شوک حرارتی بالا را ایجاد مینماید.
بکار گیری عایقهای مرکب و چند لایه روی اتصالات و پل های حرارتی باعث کاهش تلفات حرارت ودر نتیجه ایجاد وضعیت بهتر و کارا تر و افزایش راندمان عایقی میگردد. ونیز یکی از کاربردهای مناسب این روش در محل هایی است که نیاز به کاهش ضخامت عایق کاری باشد. در مرحله بازسازی و تعویض عایقها ی موجود نیز این نوع عایقها جایگزین مناسبی تاقی خواهند شد.
هم اکنون با کاربردهای وسیع کامپوزیته ادر نما ی ساختمان علاوه بر جلوه زیبائی باعث ایجاد خواص عایقی بر روی جدار ساختمان و کاهش اتلاف انرزی در زمستان و جلوکیری از ورود انرزی تابشی خورشید به پوسته ساختمان در تابستان میگردد ; که در نتیجه نقش موثری در صرفه جوعی در مصرف انرزی خواهند داشت.
در صورتی که درز بندی کامل اجام شود , با کاهش اثرات ضریب جابجائی هوای خارج در جدار خارجی ساختمان نقش آن موثر تر خواهد بود.

منابع :
1- گروه کارشناسی سایت ticir
2- عایقهای حرارتی انتشار سازمان بهره وری انرژی ایران

عایق های مرکب

عایق های مرکب






تاریخ : پنج شنبه 87/11/24 | 9:48 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

پلی ایزو سیانورات polyisocyanurate




polyisocyanurate

polyisocyanurate






تاریخ : پنج شنبه 87/11/24 | 9:47 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
اسفج سلولی صلبی است, که از ساختار پلیمری آن عمدتا" از تغلیظ فنل , همولوگ های آن و / یا مشتقات آن با آلدئیدها یا کتن ها ساخته میشود. ( استاندارد ملی80 84 بند4-2-4)


فوم فنلیک سخت(pf)
مواد عایق بندی از جنس فنلیک سخت مواد پلاستیکی سختی هستند با یک ساختمان سلوله بسته که از رزین های فنلیک ادغام شده با یک عامل دمنده و یک کاتالیزر با / یا بدون افزایش حرارت خارجی ساخته شده اند.
( استاندارد ملی 5642 بند4-2)


یکی از مصالح عایقکاری حرارتی فوم فنولیک صلب بوده که از انواع پلاستیک سلولی است . این ماده از جمله عایقهای گرما سخت بوده که عمده ساختار ملکولی آن بسته است و از رزین فنولیک در ترکیب با یک ماده ساده دمنده (مانند هوا) و یک کاتالیزور ساخته می شود و به صورت عایق فوم شده درمحل در دسترس است.
رزین فنولیک از پلیمریزاسیون مولکولها در واکنش تراکمی فنلها و فرم آلدئید ساخته می شود.مکانیزم واکنش بین فنل و فرم آلدئید هنوز بطور کامل شناخته نیست.اما توضیحاتی درعلم شیمی آلی و پلیمر موجود بوده که قابل بررسی است در این واکنش سه مرحله اصلی وجود دارد که مرحله اولین آن تراکم بوده که رزین در این مرحله گرما نرم است.
مرحله دوم آن شبکه ای شدن جزئی به همراه افزایش جرم مولکولی و ویسکوزیته آن بوده و انحلال آن کاهش پیدا می کند.در این حالت رزین گرما نرم شده و ذوب می شودو در هنگام سخت شدن شکننده می شود.مرحله سوم میزان پلیمریزاسیون و شبکه ای شدن بسیار زیاد است و رزین غیر قابل ذوب و انحلال می شود که در این واکنش 2 نوع رزین فنولیک تولید می شود. 1- رزول 2 – توالاک
رزینهای فنولیک دارای رنگ تیره بوده و رنگ آنها از کهربایی کمرنگ تا قهوه ای تیره و سیاه تغییر میکند.و یکی از دلایل مصرف پایین رنگ تیره آنها می باشد.
مزایا و معایب فوم فنولیک در مقایسه با فوم پلی یورتان و پلی استایرن عبارت است از:
الف) معایب
1- قیمت آن گرانتر است .
2- پس از زمان عمل آوری (Curing time) تا 2 درصد جمع می شود .
3- هدایت حرارتی آن از 2 نوع دیگر بالاتر است که به دلیل آن وجود سلول های باز در پوسته فوم می باشد که باعث جذب و سرعت نفوذ آب در آن می شود.
ب: مزایا
1- تحمل دمایی آن بالاست و حداکثر تا 149C به صورت پیوسته می باشد. در حالی که فوم پلی استایرن و پلی اتیلن را نمی توان در دمایی بالاتر از 71-79 درجه سانتیگراد بکار برد.
2- این فوم خود خاموشگر بوده و در هنگام سوختن چکه نمی کند و ذغال سختی از آن تولید می شود که از توسعه شعله جلوگیری می کند.
3- گازهای حاصل از سوختن آن دارای سمیت پایین تری می باشد.
4- دارای استحام مکانیکی بالاست.


اسفنج فنولیک

اسفنج فنولیک






تاریخ : پنج شنبه 87/11/24 | 9:47 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
ماده عایقکاری پلاستیک سلولی قابل انعطاف یا نیمه صلبی برپایه پلیمره است که عمدتا" از اتیلن و/یا پرو پیلن مشتق می شود. ( استاندارد ملی80 84 بند4-2-5)

پلی اتلین دارای خواص مهمی از جمله عایق الکتریکی, خاصیت فیلم و ورقه شدن و مقاومت شیمیایی در برابر رسوبات را داراست . از جمله معایب پلی اتلین این است که در برابر حلالها تحت دما و شرایط معین , مقاومت کمتری نشان میدهد و اکسیژن می تواند در آن خرابی بوجود آورد . به طوری که در طولانی مدت وقتی در برابر آب قرار می گیرد اکسیژن آزاد شده تولید پوسیدگی می کند این امر استفاده از این عایق هارا در شبکه آبرسانی آب گرم محدود می کند. در صورت استفاده از این عایق در صنایع برودتی وحرارتی با پدیده کندانس و اتلاف حرارت مواجه خواهیم شد ضریب انتقال حرارت این عایق در دما ی 25 درجه سانتیگراد W/mk 042/0است . این عایق قابل اشتعال است و برابر شعله مستقیم باعث افزایش دامنه حریق می گردد و نباید از آن در معرض تابش مستقیم نور خورشید استفاده شودگسترده دمائی قابل استفاده از این فوم بین دماهای -40?C –تا 90?C است.


اسفنج پلی اتلین

اسفنج پلی اتلین






تاریخ : پنج شنبه 87/11/24 | 9:46 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

اسفنج اوره فرم آلدئید Urea formaldehyde foam

ماده عایقکاری پلاستیک سلولی با ساختاری اساسا" سلول باز است که بر پایه یک رزین آمینو بوده به وسیله چند بار تغلیظ اوره با فرم آلدئید ساخته میشود..(استاندارد ملی 8084 بند 4-2-7)

اسفنج اوره فرم آلدهید

اسفنج اوره فرم آلدهید






تاریخ : پنج شنبه 87/11/24 | 9:44 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
ماده عایقکاری حرارتی پلاستیک سلولی که بر پایه پلیمرهای وینیل کلراید منبسط شده بوده ساختار سلولی شامل سلولهای اساسا" بسته است. ( استاندارد ملی80 84 بند4-2-8)
محدوده وسیعی از تغییر شکل فشار ی همراه با مزایای عالی عایق رطوبت و بخار ارایه می دهد . فوم PVC از طریق آمیزه سازی انواع مختلف نرم کننده و کوپلیمر به دو طریق فیزیکی و شیمیایی با خواص مختلف به دست می آید . این فوم ها به صورت نرم , سلول باز , بخشی سلول باز , نیمه سخت و سخت سلول بسته می توانند باشند. از نظر عایق حرارتی فوم PVC سخت دو برابر گران تر از فوم های پلی استایرن و پلی یورتان است .در مقایسه با دیگر پلاستیک های سلولدار به کار رفته در عایق حرارتی PVC انبساط مقاومت بالایی داشته و بسیارسخت است.فوم PVC سخت عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی بوده و نفوذ بخار و رطوبت در آن بسیارکم است. از آنجا که مقاومت برشی فوم PVC بالاست سطح آن برای اعمال سیمان و گچ بسیار مناسب است . مزیت عمده فوم های PVC عملکرد بهتر آنها در برابر آتش نسبت به سایر فوم های پلیمری است .از این رو نوع پانل ها در کاربردهای دریایی و ساختمانی در اورپا پذیرفته شده اند.


فوم pvc یا فوم پلی وینیل کلراید

فوم pvc یا فوم پلی وینیل کلراید






تاریخ : پنج شنبه 87/11/24 | 9:43 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
اسفنج الاستیک های سلولی Flexible elastomeric foam
اسفنج قابل انعطاف سلول بسته ای است که از لاستیک طبیعی و یا مصنوئی , ویا مخلوطی از آن دو ساخته می شود و حاوی سایرپلیمرها ومواد شیمیائی است که می تواند با افزودنی های آلی یا معدنی اصلاح شده باشد.
( استاندارد ملی80 84 بند4-2-3)


این عایق دردو نوع الاستومرهای طبعی و مصنوعی و یا تلفیقی از هر دو ساخته میشود نوع مصنوعی آن
از انواع جدید عایقها بوده و با قدمتی در حدود 15تا20 سال میباشند. و از فراورده های صنایع پترو شیمی می باشد. در تولید آنها سعی شده نواقص و ایرادات انواع قدیمی تر عایقها برطرف شود .
اصطلاح الاستیک های سلولی که خود نشان دهنده حالت و نوع این گروه ازعایقهاست بر گرفته از حالت الاستومریک و قابل ارتجاع آنها بوده که از سلولهای درشت و عمدتا" از نوع بسته تشکیل شده اند. فاز گازی آنها عموما هوا بوده و به همین دلیل ضریب انتقال حرارت آنها نمی تواند پائئن تر از حدود 0.034W/MK باشد.
خاصیت ارتجاعی قابلیت اجرا‌ء در محل را با هر شکل و حالت هندسی به آن می دهد. مقاومت آنها به نفوظ رطوبت بالاست و به همین دلیل در مناطق شرجی و مرطوب کاربرد فراوانی دارند.


عایق الاستومریک

عایق الاستومریک






تاریخ : پنج شنبه 87/11/24 | 9:42 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()

عایقهای حرارتی بر پایه مواد معدنی 
MINERAL INSULATION




تقسم بندی عایقهای حرارتی با این زیر گروه امکان بررسی ویژگیهای مشترک میان عناصر آن را فراهم میسازد .
بارز ترین نقطه مشترک این گروه یافت شدن مواد اولیه آنها چه به صورت خالص و یا ناخالص در معادن بوده و فراوری های انجام شده بر روی آن مواد ساختار مولکولی آنها را دگرگون ننموده است.
در اکثر انواع عایقهای این گروه عنصر سلیسیم (si )یکی از مواد اصلی بوده که ساختار عایق بر پایه آن شکل گرفته است.
برای مثال فراوردهای پشمهای معدنی که از قدیمی ترین و شناخته شده ترین انواع عایقهاست یکی از زیر گروهای آن می باشد
مهم ترین تشابهات در این گروه عبارتند از :

1- تحمل حرارتی بالایی دارند( حتی بعضی از آنها را میتوان جزو مواد دیر گداز نیز به حساب آ ورد.)
2- عموما" سلول باز بوده و جاذب رطوبت میباشند( در برابر نفوذ رطوبت ضعیف میباشند.)


مقالات مرتبط:





تاریخ : پنج شنبه 87/11/24 | 9:41 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.