سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 اتمام طرح ذخیره اطلاعات روی نانوذرات محقق می‌شود: Nanospin عنوان پروژه‌ای است که با هدف استفاده از نانوذرات برای ذخیره اطلاعات، به صورت مشترک میان شرکایی بین‌المللی از کشورهای اروپایی اجرا خواهد شد....این شرکاء دانشگاه Leicester انگلستان، مرکز ملی تحقیقات علمی یونان،‌ دانشگاه Sumy اوکراین، انجمن ملی ایتالیا (CNR-ISM)، دانشگاه بارسلونای اسپانیا و NT-MDZ در روسیه می‌باشند.
در این پروژه کمپلکس‌های نانوذره‌یی فلزی تولید می‌شوند.
این نانوذرات دارای هسته فلزی و یک یا چند لایه از فلزات فرومغناطیس یا آنتی‌فرومغناطیس، جهت کنترل خواص مغناطیسی فلز می‌باشند. این کمپلکس به نام نانوآنیون معروف است و کاربردهای وسیعی در پزشکی، حافظه‌های مغناطیسی و ادوات کوانتومی دارد.
این خوشه‌های چندلایه با تراکم فلز در قطرات هلیوم مایع به دست می‌آیند. این قطرات با انبساط مایع هلیوم درون خلاء حاصل می‌شوند و با عبور از درون یک محفظه مطابق شکل، بخارات فلزی معلق درون محفظه را جذب و تشکیل خوشه می‌دهند. ذرات درون مایع به هم دیگر رسیده،‌ سرد شده و منعقد می‌شوند، که این فرآیند کمتر از چندمیکروثانیه به طول می‌انجامد.
زمان عبور هر قطره از هر سل چند میلی‌ثانیه است و با توجه به این که زمان انعقاد چند میکروثانیه است، قبل از خروج قطره از هر سل و ورود به سل بعدی یک لایه از جنس همان فلز موجود در سل اول روی قطره منعقد می‌شود. با این روش می‌توان چند لایه مختلف را جداگانه روی هم قرار داد و واحدهای سازنده منفرد را به دلخواه عامل‌دار کرد.
به دلیل امکان کنترل فوق‌العاده در هنگام تولید این واحد‌ها و امکان کنترل فرآیند عامل‌دار کردن و افزودن لایه‌های بعدی به صورت فرومغناطیس و یا آنتی‌فرومغناطیس، می‌توان نانوخوشه‌هایی با اسپین داخلی طراحی کرد.
در نهایت با افزودن یک لایه غیرمغناطیسی می‌توان نانوخوشه‌های عامل‌دار را روی این ذرات قرار داد.
توانایی کنترل این فرآیندها تحولی شگرف را در حوزه‌های اسپینترونیک و حافظه‌های مغناطیسی مانند حافظه‌های مغناطیسی با ظرفیت بالا یا کامپیوترهای کوانتومی ایجاد خواهد کرد؛ به عنوان مثال با ‌استفاده از این نانوذرات مغناطیسی، قابلیت ذخیره بیت‌های اطلاعاتی را، با تعیین جهت اسپین مغناطیسی آنها را کنترل کرد.
به گزارش ایسنا از ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو، با فراهم شدن شرایط جهت ذخیره اطلاعات روی نانوذرات، حجم ذخیره سازی اطلاعات 100 برابر بیشتر از میزان فعلی خواهد شد.
با عملی شدن این پروژه‌ می‌توان اطلاعات دو میلیون کتاب یا یک کتابخانه بزرگ را در فضایی کمتر از اندازه یک تمبر ذخیره کرد




تاریخ : دوشنبه 89/6/29 | 9:41 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.