سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنچه آشپزی را دلپذیر میسازد این است که غذای خود را با سیر ، پیاز و تره فرنگی تهیه کنید..

بوی تمام این غذاها بر اساس یک عنصر به نام گوگرد میباشد ، نکته جالب این است که اگر ما یک حبه سیر یا یک پیاز را در دست بگیریم بوی خاصی به مشاممان نمیرسد و یا در مورد پیاز باعث ریزش اشک نمیشود ، در واقع در خلال رنده کردن یا سرخ کردن یا جوشاندن "مواد اولیه " بیوسنتز میشود ....

 

در مورد سیر خرد کردن حبه های آن سبب آزاد شدن آنزیمی بنام آلیناز میشود که پیش ماده های سولفوکسیدی را به واسطه های سولفونیک اسیدی تبدیل میکند.و سپس این اسیدها با از دست دادن آب به ترکیبات معطر مثل آلیسین ، دیمر میشوند .

 

سیر میزبان سایر ترکیبات ، که همه آنها حاوی گروههای عاملی سولفیدی RSR ، سولفوکسیدی RSOR، و دی سولفیدی RSSR ، میباشند ، را به این طریق ایجاد میکند .

برخی از این ترکیبات از نظر دارویی فعال میباشند .مثلا آلیسین یک عامل ضدباکتری قوی است . قبل از اینکه آنتی بیوتیکهای مدرن وارد بازار شوند .مواد تهیه شده از سیر در درمان تیفوس ، وبا ، دیسانتری و سل بکار گرفته میشدند.احتمال میرود که گیاه سیر این ترکیبات را به عنوان عوامل دفاعی شیمیایی بر ضد ارگانیسم های مهاجم بکار میگیرد .در کشور چین کاهش قابل توجه در خطر ابتلا به سرطان معده در کسانی که سیر مصرف میکنند دیده شده است .سیر سطح کلسترول را پایین می آورد و خواص مربوط به رگهای قلبی و قلب را دارد ...

 

اما علت بوی بد دهان در اثر خوردن سیر چیست ؟؟

این بوی تفسی بد از ریه ها و از طریق خون و نه برخلاف تصور عامه از بازمانده های سیر در دهان ناشی میشود .مسلما سیر هضم شده میتواند در ادرار 3 تا 4 روز دوام بیاورد .

آلیسین  به آسانی از طریق پوست جذب میشود ( خاصیتی که در دی متیل سولفوکسید هم وجود دارد). بدین ترتیب ادعا میشود که مالیدن سیر روی پا به زودی منجر به چشیدن طعم سیر در دهان میشود ... ( امتحانش ضرری نداره!!!)

بوی سیر ؛ تره فرنگی ؛ پیاز در اثر خارج شدن ترکیبات گوگردی فرار هنگام بریدن آنها میباشد ..






تاریخ : دوشنبه 89/6/29 | 9:45 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.