سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کروز کنترل1 یا سیستم کنترل اتوماتیک سرعت خودرو، سیستمی ارزشمند بویژه در مناطق دارای جاده‏های طولانی و مستقیم است. با افزایش ترافیک، نحوه استفاده از کروز کنترل دگرگون شده و انواع کروز کنترل متغیر یا قابل‌تنظیم2 به بازار ارائه شده است. به‌این ترتیب، خودروی شما می‌تواند با حفظ فاصله مناسب از خودروی جلویی، با سرعت موردنظر به حرکت خود ادامه دهد و درصورت رویارویی با موانع احتمالی، هشدارهای بموقع دریافت کند.

                                                                                                                              
                                                  

                                     


 

 

 

 

 

عملکرد سیستم کروز کنترل
همان‌گونه که با فشردن پدال گاز و تنظیم دریچه گاز، سرعت خودروی خود را کنترل می‏کنید، کروز کنترل نیز شیر دریچه گاز را توسط کابلی که به یک فعال‌کننده3 متصل است، فعال می‏‌کند. شیر دریچه گاز با تنظیم هوای ورودی به موتور، قدرت و سرعت خودرو را تنظیم می‏کند.

 

                           

 


بسیاری از خودروها، از نیروی خلاء موتور، مشابه عملکرد بوستر ترمز، برای تحریک فعال‌ساز استفاده می‏کنند. در این سیستم‏ها، از یک شیر الکترونیکی کوچک برای تنظیم خلاء پشت دیافراگم استفاده می‏شود.
هدایت کروز کنترل
مغز سیستم کروز کنترل، کامپیوتری کوچک است که معمولاً زیر درب موتور و پشت داشبورد قرار می‏گیرد. این کامپیوتر از طریق حسگرهایی متعدد به دریچه گاز متصل است. سیگنال سرعت، مهمترین ورودی این سیستم است.

کروز کنترل تطبیقی4
شرکت‏های TRW و دلفی اقدام به تولید نوعی کروز کنترل کرده‏اند که علاوه‌بر رسیدن به سرعت موردنظر، فاصله مجاز ایمنی را نیز رعایت می‏کند. این سیستم که کروز کنترل تطبیقی نامیده می‏شود، از یک رادار دید جلو که در پشت شبکه جلوپنجره خودرو قرار دارد، برای یافتن سرعت و فاصله خودروی جلویی، بهره می‏برد. این سیستم، در اساس کار با سیستم‏های کلاسیک کروز کنترل مشابه بوده و سرعت را در میزان درخواستی نگه می‏دارد، با این تفاوت که فاصله مناسب با خودروی جلویی را نیز نگه داشته و به‌این‌منظور سرعت خودرو را باتوجه به این فاصله ایمنی، تنظیم می‏کند. این امر از طریق حسگرهای سه‌گانه رادار جلویی5، پردازشگر سیگنال‏های دیجیتال6 و کنترل‌کننده خطی7 انجام می‏گیرد. حسگرهای ساخته‌شده توسط این دو شرکت، دارای دید جلو تا 150متر بوده و در محدوده سرعت 30 تا 180 کیلومتر در ساعت، عمل می‏کنند. این دسته از کروز کنترل‏ها، پیشگامان تولید نسل جدیدی از کروز هستند که در آنها، قابلیت تشخیص تصادف و اعلام خطر به راننده وجود دارد. در این نوع، از طریق سیگنال‏های صوتی و یا تصویری، در جایی‌که احتمال تصادف بالا وجود دارد و نیاز به فرمان پذیری سریع خودرو در جهت عبور از تصادف است، به راننده هشدار خواهد داد. از جمله خودروهای برخوردار از کروز کنترل تطبیقی می‏توان به آئودی A4 سری 7، هوندا، اینفینیتی M، مرسدس بنز کلاس S، نیسان، هوندا اینسپایر، لکسوس، رنو، تویوتا، ولوو و فولکس پاسات اشاره کرد.

سیستم کروز کنترل خودکار8
سیستم کروز کنترل خودکار در آینده جزو قطعات اصلی خودروهای هوشمند خواهد بود و با نام‏های تجاری متنوع، از لیزر و یا امواج رادار برای تشخیص موانع و کاهش سرعت خودرو استفاده می‏کند. برخی انواع این سیستم، مجهز به سیستم ضدتصادف9 است که به راننده در خصوص تصادف احتمالی، هشدار می‌دهد. در برخی از دیگر انواع این سیستم نیز عمل ترمزگیری صورت می‏گیرد و حتی مکانیزمی10 برای کاهش فشار بر فرمان هیدرولیک به‌هنگام دورزدن و یا پیچیدن، به‌کار گرفته می‏شود. سیستم‏های کمکی با استفاده از 11GPS نیز سیگنال‏های ورودی را به کروز کنترل می‏دهند. مثلاً اگر خودروی جلویی به قصد خروج از اتوبان، چراغ راهنمای خود را روشن کند، یک کروز کنترل معمولی سرعت را کم می‏کند، اما این دسته از کروزها، با گرفتن تصویری از دوربین متصل روی آینه بغل و تشخیص چراغ روشن راهنمای خودروی جلویی، به قصد خروج خودروی جلویی از اتوبان پی برده و بجای ترمزگیری، سیستم شتاب می‏گیرد.


پانوشت‌ها
1. Crouise Control
2. Adaptive cruise control
3. َActuator
4. Adaptive Cruise Control
5. Radar Headway Sensor
6. Digital Signal Processor
7. Longitudinal Controller
8. َAutonomous
9. Pre Crash System
10. Lane Maintaining System
11. GPS-aided ACC


منابع
1. wikipedia.org/wiki/Cruise_control
2. www.aaafoundation.org/pdf/AdaptiveCruiseControl.pdf
3. www.usautoparts.net/bmw/technology/acc.htm






تاریخ : جمعه 89/7/9 | 10:47 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.