سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نویسنده : حمید جوادی

پیشرفت در انواع مواد و پایه آنها چگونه به بهبود خواص سیستم‌های انتقال‌قدرت و زیرسیستم‌ها، کمک می‌کند؟
پلاستیک‌های مهندسی به بهبود راحتی خودرو، ایمنی، صرفه‌جویی در سوخت و اقتصادی‌بودن آن کمک می‌کند. امروزه پلاستیک‌های مهندسی به‌طور وسیعی به‌عنوان پوشش محافظ مجموعه‌های الکتریکی و الکترونیکی در برابر محیط اطراف و یا برای اطمینان از عایق بودن آنها به‌کار برده می‌شود.
نمونه‌ای از این کاربردها، شامل اجزای تشکیل‌دهنده جعبه‌های الکتریکی نظیر ECU housing، موتورهای الکترونیکی، جعبه‌دنده‌ها، سیم‌پیچ‌ها، اتصال‌دهنده‌ها (کانکتورها)، کلیدها و عایق‌های قوی سیم است.
در این نوع کاربردها، اکثر پلاستیک‌های مهندسی مورداستفاده، از جنس PBTs و PAs هستند زیرا دارای فرایندهای تولید آسان بوده و براحتی مونتاژ می‌شوند (PA6)، دارای پایداری و ثبات ابعادی بالا و نیز عایق الکتریکی خوبی هستند (PBT). در شرایط دمایی بالا، باید از موادی استفاده کرد که مقاومت بالایی در برابر گرما دارند.
از آنجا که صنعت به‌دنبال یافتن سیستمی برای کاهش قیمت، بهبود مصرف و کاهش وزن برای کاهش مصرف سوخت است، هر نوآوری نباید باعث افزایش عمده در وزن خودرو شده و یا نتیجه آن، افزایش پیچیدگی در ساختار عایق‌های قوی سیم‌های الکتریکی شود.
محرک اصلی دیگر، هیبریداسیون و روند تکنولوژی باتری‌های پیشرفته است که هدف اصلی آنها، اقتصادی‌کردن مصرف سوخت و کاهش انتشار CO2 می‌باشد.
سیستم‌های جدید هیبریدی، به‌گونه‌ای مجهز می‌شوند که تقاضاهایی جدید نظیر نیروی فرمان‌پذیری الکتریکی و کمپ‌های الکتریکی روغن و آب را همانند سیستم‌هایی که می‌توانند قدرت الکتریکی موردنیاز را به آسانی تأمین کنند، پاسخگو باشند.
پلاستیک‌های مهندسی DSM شامل بخش وسیعی از تولیدات برای رسیدن به نیازهای تولیدکنندگان و OEMها می‌شود.


با تمرکز اکید برای پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای نیاز مشتریان، شرکت DSM مواد جدید و گریدهای خاصی از این‌گونه مواد را معرفی کرده است که برای کاربردهای موردنیاز طراحی می‌شود و درعین‌حال، در مواجهه با روند کلی صنعت، به‌منظور ساخت محصولات سبک‌تر، کاراتر و همچنین سازگارتر با محیط‌زیست نیز همراستا می‌باشد.
محصولات کلیدی، شامل آرنیت PBT/PET است که استحکام ابعادی بسیار خوبی دارد و مقاومت شیمیایی عالی از خود نشان می‌دهد.
این مواد برای جعبه‌های فیوز، پوشش‌های ECU و بدنه عملگر (محرک) و حسگرها به‌کار می‌روند. علاوه‌بر گریدهای تقویت شده با الیاف شیشه استاندارد، DSM گریدی خاص از آرنیت (TV8 260) با چقرمگی بالا، مقاومت هیدرولیز بهبودیافته وکارایی خستگی بالایی تهیه کرده است.
محصول کلیدی دیگر، Akulon PA6 & PA66 است. کاربرد پلی‌آمیدها، گسترده بوده و برای ساخت اجزای ترکیب‌کننده E&E ترجیح داده می‌شوند زیرا نیازهای ثبات ابعادی و تلرانس‌های موردنیاز را برای قطعات فراهم می‌آورند.
تاب برداشتن کمتر بویژه برای هوزینگ‌های پیچیده جعبه الکترونیکی توسط مواد هیبریدی شامل 10درصد الیاف شیشه، 20درصد مواد معدنی، 10درصد الیاف شیشه و 20درصد دانه‌های کروی شیشه‌ای، به‌دست می‌آید.
DSM، دو گرید هیبرید Akulon ultraflow
برای اجزای تشکیل‌دهنده E&E معرفی کرده‌است. این گریدها می‌توانند قیمت تولیدات را از 20 تا 40درصد در زمان چرخه کوتاه‌تری در مقایسه با گریدهای PA6 استاندارد، کاهش دهند. این درحالی است که این قطعات، سطح ظاهری بسیار بهتری را نشان می‌دهند.
Stanyl PA46، سومین محصول کلیدی است که به‌دلیل مزیت جریان یافتگی آن در حین فرایند، زمان چرخه‌ای کوتاه، چقرمگی زیاد و کارایی خزش آن، برای اجزایی ایده‌آل است که نیاز به مقاومت حرارتی بالا، مقاومت به روغن یا عملیات سایشی (دنده‌ها) خوبی داشته باشد.
علاوه‌بر گریدهای استاندارد، DSM گریدهای Stanyl با جریان یافتگی بالا مخصوصی را برای ساخت عایق‌های الکتریکی با دیواره نازک برای موتورهای الکتریکی و سیستم‌های ساخته شده برای این منظور خاص مثل ABS و HVAC را پیشنهاد می‌دهد. اخیرا Stanyl با گرید OCD2100 با مقاومت حرارتی بالا، پایداری حرارتی بالا بهبودیافته به‌عنوان جدیدترین کاربردهای هیبریدی معرفی شده است. کوپلی‌استر ترموپلاستیک Arnitel برای پوشش اولیه سیم بهبود یافته‌است. Arnitel UM551 به‌شدت دارای رفتار بخارزایی و مه‌گرفتگی کمتری در دمای 150 درجه سانتی‌گراد و در دمای بسیار پایین، دارای خاصیت شکنندگی مناسب است. بتازگی یک خانواده جدید Arnitel C که مقاومت حرارتی بالاتر، تأخیرانداز شعله (V-2) و کوپلی‌استر مقاوم در برابر هیدرولیز برای کاربرد دمایی T4/T5 دارد، تولید شده است. کاربردهای اصلی برای Arnitel C، سیم و کابل‌هاست که به‌خوبی لوله‌های حلقوی به‌کار رفته در زیر درب موتور خودرو عمل می‌کنند.
پلاستیک‌های مهندسی DSM گرید تازه‌ای از Xantar ADS- Pc/ABS را معرفی کرده است که برای ساختار مستقیم لیزری مثل آنتن‌ها در محصولات مخابراتی موبایل مناسب هستند. این چرخه مختلط برای جایگزینی بردهای چرخه‌ای پرینت شده سنتی، به‌کار می‌روند. سیستم‌های E&E Auto و قطعاتی نظیر حسگرها می‌توانند از این تکنولوژی به‌منظور کاهش‌قیمت و فضای کاری مناسب بهره‌مند شوند.

منبع:
Engine Technology International March 2009.






تاریخ : جمعه 89/7/9 | 11:32 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.