سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: پژوهشی

محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی موفق به سنتز آزمایشگاهی نانوکامپوزیت‌های ترموپلاستیک از پروپیلن شدند.

به گزارش سرویس فن‌آوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمود رجبیان، پژوهشگر گروه کامپوزیت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران که در ادامه این طرح در حال بررسی فرآیند شکل‌دهی این نانوکامپوزیت‌هاست، اظهار کرد: بسیاری از قطعات داخلی خودروها، هواپیماها و بدنه‌ لوازم الکترونیکی از پلیمرهای مختلف تهیه می‌شود، هر چه این قطعات وزن کمتر و مقاومت مکانیکی بالاتری داشته باشند از کیفیت مطلوب‌تری برخوردارند.

وی با بیان این که پلی پروپیلن از جمله پلیمرهای پرکاربرد در صنایع مختلف است که به طور وسیعی در ساخت قطعات داخلی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اضافه کردن نانوذرات خاک رس و تهیه نانو کامپوزیت پلی پروپیلن، باعث بهبود خواص مکانیکی و گرمایی این پلیمر می‌شود.

رجبیان تصریح کرد: نانو ذرات خاک رس را با غلظت‌های مختلف در آزمایش‌های جداگانه به پلی پروپیلن اضافه کرده و در هر غلظت، خواص رئولوژی نمونه از جمله ویسکوزیته، نرمال استرس، تنش کششی و .... را اندازه گیری کرده‌ایم.

نتایج بدست آمده از مقایسه‌ خواص پلی پروپیلن، قبل و بعد از اضافه نانو ذرات خاک رس، بیانگر تغییر بسیار زیاد آنها می‌باشد. علاوه براینکه نانوکامپوزیت‌های به دست آمده در مقایسه با پلی پروپیلن، وزن کمتر و مقاومت مکانیکی بالاتری دارند.

این پژوهشگر با بیان این که هم اکنون بسیاری از کشورها در صنایع خودروسازی و هوا فضا از این نانو کامپوزیت استفاده می‌کنند، اذعان کرد: نتیجه‌ی این پژوهش در جدول‌های مدونی ثبت شده و می‌تواند به عنوان مرجع در اختیار پژوهشگران و صاحبان صنعت قرار گیرد. اگر حمایت‌های لازم وجود داشته باشد، می‌توان این طرح را به مرحله‌ی اجرا رساند.

بنابر اعلام ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو، جزئیات این پژوهش در مجله بین المللی International polymer processing (شماره 1 صفحات 118-110 سال 2008) منتشر شده است.






تاریخ : چهارشنبه 87/4/19 | 1:7 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.