سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فعالیت‌های نوپا در این حوزه‌، در کشور
البته جهت پیشرفت بیشتر در بازیافت رسوبات، کارهای دیگری نیز صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به یک پروژه تحقیقاتی اشاره کرد که بازیافت براساس روش‌های مبتنی بر بیوتکنولوژی را مورد توجه قرار داده است.
از دیگر فعالیت هایی که اخیراً انجام شده است، خرید دو دستگاه بازیافت مکانیکی ( (Crash Oil Washing System ، تحت لیسانس یک شرکت ژاپنی است که در حال حاضر، عمدة به کارگیری آن، ‌بازیافت رسوبات مخازن در پایانه‌هاست. علت عدم استقبال پالایشگاه‌ها از این تکنولوژی، هزینة نسبتاً بالای آن ذکر می‌شود. در ادامه به معرفی این تکنولوژی و مزایای آن می‌پردازیم.
تکنولوژی بازیافت مکانیکی (C.O.W.S)
در این روش، نفت‌خام از مخازن دیگر گرفته‌شده و با فشار برروی رسوبات پاشیده می‌شود تا انحلال رسوبات صورت ‌گیرد. ابتدا نفت خام ازمخزن سرویس به مخزن مورد رسوب‌زدایی انتقال می‌یابد و سپس توسط دستگاهی با فشار روی رسوبات در جهات مختلف ‌پاشیده می‌شود تا انحلال رسوبات انجام شود. در نهایت رسوبات حل شده از مخزن مورد رسوب‌زدایی خارج شده و به مخزن سرویس انتقال داده می‌شود.
نتیجه‌گیری
همانطورکه گفته شد فعالیت‌های انجام شده در این زمینه، نوپا و محدود می‌باشد. یک راه برای سرعت بخشیدن به این امر آن است که در پالایشگاه‌ها و پایانه‌ها، با توجه به حجم مخازن، نوع نفت‌خام و میزان رسوبات و با بهره‌گیری از اطلاعات تکنولوژی‌های متعدد به‌کار رفته در دنیا، پروژه‌های تحقیقاتی مناسب از نظر هزینه و زمان، تعریف و نتیجه آن‌ها به کار گرفته شود.
نکته دیگر در مورد ارزیابی اقتصادی روش بازیافت مکانیکی ( C.O.W.S ) در کشور می‌باشد. براساس اطلاعات و ارقام موجود، به‌کارگیری آن کاملاً اقتصادی است. به‌عنوان مثال در یکی از پالایشگاه‌های کشور، ارزش رسوبات در ? مخزن حدود ? میلیون‌دلار برآورد شده که با صرف هزینة ??? میلیون تومان برای هر مخزن، حدود ??? میلیون تومان برای هر مخزن صرفه‌جویی می‌شود.

ماخذ:

مقاله ای از  حمید آغاجری

گروه نفت دانشگاه آزاد واحد امیدیه

 






تاریخ : شنبه 89/7/17 | 7:56 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.