سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به منظور جبران عقب ماندگی استان ها و مناطقی که شاخص های توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است و همچنین برای تحرک بخشی به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته و ارتقای فناوری در بخش پتروشیمی، دولت در آبان ماه سال 1381 تصمیم گرفت گاز اتیلن را از عسلویه در شرق استان بوشهر به استان های جنوبی و غربی کشور شامل استان های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی  انتقال دهد.
اجرای این طرح به وزارت نفت واگذار شد تا با مشارکت فعال بخش خصوصی نسبت به ایجاد و بهره برداری از واحدهای پتروشیمی در استان های جنوبی و غربی کشور اقدام کند.
وزارت نفت پس از انجام مطالعات کارشناسی به منظور نیل به اهداف ملی و اقتصادی حاصل از اجرای پروژه های پتروشیمی در این مسیر و با هدف سرمایه گذاری در شرکت ها، مجتمع ها، طرح ها و واحدهای تولیدی و صنایع پتروشیمی اقدام به تاسیس "شرکت پتروشیمی باختر (سهامی خاص)" با سرمایه اولیه دو هزار میلیارد ریال کرد.
30 درصد سهام این شرکت به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، 20 درصد به صندوق بازنشستگی و پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، 10 درصد به شرکت پتروشیمی اراک، پنج درصد به شرکت پتروشیمی اصفهان، پنج درصد به شرکت سرمایه گذاری بانک ملی، پنج درصد به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، پنج درصد به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، پنج درصد به شرکت سرمایه گذاری غدیر، پنج درصد به شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، پنج درصد به شرکت سرمایه گذاری مدبر، 5/2 درصد به شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران و 5/2 درصد به شرکت سرمایه گذاری رنا تعلق دارد.
پتروشیمی "کاویان" به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده الفین با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون تن اتیلن، و پتروشیمی گچساران با تولید یک میلیون تن اتیلن در سال تامین کننده خوراک اولیه سایر طرح های پتروشیمی غرب به شمار می روند.

پتروشیمی ممسنی:
ساخت طرح "پلی اتیلن سنگین" ممسنی در سال جاری (1386) در شهرستان ممسنی و در استان فارس آغاز می شود و پیش بینی می شود در سال 1390 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین تولید می شود که در تهیه لوله و بطری، ظروف، فیلم، لوازم خانگی و قطعات صنعتی، لوله های فاضلاب و ساک های دستی کاربرد دارد.
سالانه 305 هزار تن اتیلن مورد نیاز این طرح از خط لوله اتیلن غرب بعنوان خوراک اولیه و هفت هزار تن "بوتن – 1" لازم از سایر طرحهای پتروشیمی تامین می شود.


پتروشیمی گچساران (الفین هشتم):
عملیات اجرایی طرح "الفین" گچساران در زمینی به مساحت 160 هکتار از سال 1385 در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شده و پیش بینی می شود در سال 1389 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح سالانه یک میلیون تن اتیلن و 90 هزار تن برش های سه کربنه و سنگین تر تولید می شود و محصولات آن برای ماده اولیه صنایع پتروشیمی و تامین خوراک واحدهای مسیر لوله اتیلن غرب مصرف می شوند.
سالانه یک میلیون و 300 هزارتن اتان بعنوان خوراک اولیه الفین گچساران از طرح "بیدبلند 2" تامین می شود.


پتروشیمی دهدشت:
عملیات ساخت پلی اتیلن سنگین دهدشت نیز از سال 1386 در شهرستان دهدشت در استان کهکیلویه و بویراحمد آغاز می شود و پیش بینی می شود در سال 1390 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین تولید می شود که در تهیه لوله، بطری، ظروف، فیلم، لوازم خانگی و قطعات صنعتی کاربرد دارد.
سالانه 305 هزار تن اتیلن مورد نیاز این طرح از خط لوله اتیلن غرب و هفت هزار تن "بوتن  1" نیز از سایر طرح های پتروشیمی تامین می شود.


پتروشیمی بروجن:
عملیات اجرایی پلی اتیلن سنگین چهار محال و بختیاری در سال جاری (1386) در دشت حلوایی شهرستان بروجن آغاز می شود و پیش بینی می شود در سال 1389 مورد بهره برداری قرار گیرد.
با بهره برداری از این مجتمع سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین تولید می شود که برای تهیه لوله و بطری، ظروف، فیلم، لوازم خانگی و قطعات صنعتی کاربرد دارد.
سالانه 305 هزار تن اتیلن مورد نیاز این طرح از خط لوله اتیلن غرب و هفت هزار تن "بوتن 1" لازم از سایر طرح های پتروشیمی کشور تامین می شود.


پتروشیمی اندیمشک:
عملیات اجرایی طرح "پلی اتیلن سبک" اندیمشک در سال جاری (1386) در شهرستان اندیمشک در استان خوزستان آغاز می شود و پیش بینی می شود این طرح نیز در سال 1390 به بهره برداری برسد.
با راه  اندازی این طرح سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک تولید می شود که در تهیه و ساخت ظروف، وسایل سبک منزل، اسباب بازی، نوار چسب و کیسه های پلاستیکی کاربرد دارد.
سالانه 311 هزار تن اتیلن مورد نیاز این طرح از خط لوله اتیلن غرب  و پنج هزار تن پروپیلن لازم از سایر طرح های پتروشیمی تهیه می شود.


پتروشیمی لرستان:
عملیات اجرایی طرح پلی اتیلن سنگین و سبک خطی لرستان در زمینی به مساحت 128 هکتار از سال 1384 در کیلومتر 12 جاده خرم آباد – کوهدشت در استان لرستان آغاز شده است و پیش بینی می شود در سال 1388 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح، سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین و سبک خطی و هفت هزار تن "بوتن 1" تولید می شود.
محصولات پتروشیمی لرستان برای تامین خوراک واحدهای پایین دستی تولید کننده انواع پلاستیک، لوله ، قطعات پلاستیکی و کابل مصرف می شود.
324 هزار تن اتیلن بعنوان خوراک اولیه این طرح از خط لوله اتیلن غرب تامین می شود.


پتروشیمی کرمانشاه:
ساخت طرح پلی اتیلن سنگین کرمانشاه در زمینی به مساحت 55 هکتار از سال 1384 در شهرستان کرمانشاه آغاز شده و پیش بینی می شود در سال 1388 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین تولید و بعنوان خوراک واحدهای پایین دستی تولید کننده انواع پلاستیک، لوله، قطعات پلاستیکی و کابل مصرف می شود.
305 هزار تن اتیلن بعنوان خوراک اولیه این طرح، از خط لوله اتیلن غرب و هفت هزار تن "بوتن 1" مورد نیاز آن از پتروشیمی مهاباد تهیه می شود.


پتروشیمی همدان:
ساخت طرح "وینیل استات و اتیلن وینیل استات" همدان نیز پس از اخذ تکنولوژی لازم توسط بخش خصوصی آغاز خواهد شد.
پیش بینی می شود هماهنگ با اجرای خط لوله اتیلن غرب و رسیدن گاز اتیلن به استان همدان، این پروژه راه اندازی شود.
با بهره برداری از این طرح سالانه "140 هزار تن "وینیل استات منومر (VAM)" تولید می شود.
محصولات این طرح در تولید چسب ها ، قطعات قالبگیری بادی و فومی، قطعات تزریقی و فومها کاربرد دارند.
سالانه 84 هزار تن اتیلن مورد نیاز این طرح به عنوان خوراک اولیه از خط لوله اتیلن غرب و 97 هزار تن اسید استیک لازم نیز از خارج از کشور تهیه می شود.


پتروشیمی کردستان:
عملیات اجرایی طرح پلی اتیلن سبک کردستان در سال 1385 در زمینی به مساحت 130 هکتار در شهرستان سنندج آغاز شده و پیش بینی می شود در سال 1389 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک تولید می شود.
محصولات پتروشیمی کردستان در تولید انواع فیلم پلی اتیلن، فوم پلی اتیلن، روکش سیم و کابل و قطعات پلاستیکی کاربرد دارند.
310 هزار تن اتیلن به عنوان خوراک اولیه این طرح، از خط لوله اتیلن غرب و پنج هزار تن پروپیلن مورد نیاز آن از پتروشیمی تبریز یا پتروشیمی ایلام تهیه می شود.


پتروشیمی مهاباد:
عملیات اجرایی طرح پلی اتیلن سنگین و سبک خطی مهاباد در سال 1385 و در زمینی به مساحت 202 هکتار در این شهرستان و در استان آذربایجان غربی آغاز شده است و پیش بینی می شود در سال 1389 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح، سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین و سبک خطی و هفت هزار تن "بوتن 1" تولید می شود.
محصولات این طرح نیز برای تولید انواع فیلم، ظروف مختلف، قطعات پلاستیکی ، لوله و کابل کاربرد دارند.
324 هزار تن اتیلن به عنوان خوراک اولیه این طرح نیز از خط لوله اتیلن غرب تامین می شود.


پتروشیمی میاندوآب:
ساخت طرح "پی وی سی" میاندوآب در سال جاری (1386) در شهرستان میاندوآب در استان آذربایجان غربی آغاز می شود و پیش بینی می شود این طرح در سال 1390 به بهره برداری برسد.
با بهره برداری از این طرح سالانه 300 هزار تن "پی وی سی سوسپانسیون" و 190 هزار تن "سود سوزآور" تولید می شود.
"پی وی سی سوسپانسیون" در تهیه انواع لوله، اسباب بازی، شیلنگ و عایقهای الکتریکی و سود سوزآور در صنایع کاغذ سازی، مواد شوینده، نساجی و صنایع تصفیه آب قابل استفاده است.
سالانه 140 هزار تن اتیلن لازم برای خوراک این طرح از خط لوله اتیلن غرب و 445 هزار تن نمک لازم از دریاچه ارومیه تامین می شود.
در مجموع قراردادهای مربوط به شش طرح نهایی شده که در مراحل مختلف مهندسی و اجرایی هستند و مذاکرات در خصوص نهایی کردن قراردادهای مربوط به شش طرح دیگر درحال انجام است و بزودی نهایی خواهد شد.
مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشرفت تجمعی 12 طرح مستقر در مسیر خط لوله اتیلن غرب تاکنون هفت درصد اعلام کرده اند.






تاریخ : یکشنبه 87/5/6 | 7:8 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.