سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ضایعات و زباله های پلاستیکی به جا مانده از محصولات غذایی همواره در قالب یک معضل بزرگ مطرح بوده است. این پلاستیک های دورریخته شده که در واقع زمانی بسته بندی مواد خوراکی و بهداشتی را تشکیل می داده اند، آلودگی های محیط زیستی وسیعی ایجاد می کنند.
پلاستیک با ماندگاری حدود 300 سال یک ماده تجزیه ناپذیر محسوب می شود. خبر تولید پلاستیک های خوراکی شاید موجبات تعجب بسیاری از افراد را برانگیزد اما واقعیت این است که هم اکنون دنیا به سمت تولید و استفاده از پلاستیک های زیست تخریب پذیر و خوراکی پیش می رود. به همین دلیل در کشورهای صنعتی و پیشرفته تحقیقات گسترده ای روی ساخت پلاستیک های زیست تخریب پذیر آغاز شده است.
این پلاستیک ها پس از دور ریخته شدن ظرف یک تا دو هفته تبدیل به Co2 و (H2O دی اکسید کربن و آب) می شود و در نتیجه از بین می رود. در همین راستا محققان کشورمان با تلاش شبانه روزی به دستاوردهای مهمی در تولید این نوع پلاستیک ها دست یافته اند. به طور کلی دو نوع پلاستیک تخریب پذیر داریم ، یک نوع مخلوطی از پلاستیک های طبیعی و سنتزی (مصنوعی) است مانند تهیه فیلم از مخلوطی از نشاسته و پلی اتیلن که بعد از مدتی از دور انداخته شدن ، تخریب و تجزیه می شود و از بین می رود.
نوع دیگر پلاستیک های زیست تخریب پذیر خوراکی است که از نشاسته ذرت ، آب پنیر و پوست میگو تهیه می شود. این پلاستیک ها پروتئینی هستند که هم به عنوان پوششی روی میوه جات ، گوشت و مواد خوراکی یا دارویی استفاده می شوند و هم به عنوان مکمل غذایی قابل خوردن هستند. به عنوان مثال پوشش روی بعضی قرص ها و کپسول ها، خوراکی است و پس از مصرف در بدن تجزیه می شود و از بین می رود. تیم تحقیقات ایرانی روی هر دو نوع پلاستیک های زیست تخریب پذیر کار می کند.
این تیم با مخلوط نشاسته و پلی اتیلن (پلیمر طبیعی و سنتزی) فیلمی تخریب پذیر تهیه کرده است که پس از مدتی از بین می رود. از آنجایی که این فیلم های بسته بندی صددرصد تخریب نمی شود تحقیقات را متوجه ساخت ورقه ها و فیلم های خوراکی بسته بندی کرده اند، که صددرصد هم تخریب می شوند. این نوع بسته بندی ها توسط میکروب ها، باکتری ها و آنزیم های موجود در خاک یا در مجاورت نور خورشید به آب و دی اکسید کربن تبدیل می شود و از بین می رود. در حال حاضر تحقیقات این تیم روی تولید پلاستیک از آب پنیر متمرکز شده است.
آب پنیر حاوی حدود 30 تا 60 درصد پروتئین است که دور ریخته می شود و یا در ساخت چیپس و پفک کاربرد دارد. از پروتئین آب پنیر و زئین موجود در گلوتین (ضایعات به جا مانده از ذرت پس از استخراج نشاسته) ورقه بسته بندی خوراکی و زیست تخریب پذیر ساخته اند که هرچند به مرحله تولید انبوه صنعتی نرسیده است ولی قابلیت تجاری شدن را دارد. از این بسته بندی های خوراکی می توان به عنوان پوششی روی شکلات ها، کیک ها، میوه جات ، ورقه زیر پیتزا و شیرینی ها استفاده کرد.

تولید پلاستیک از پوست پرتقال
دانشمندان امریکایی توانسته اند به وسیله پوست پرتقال و دی اکسیدکربن ، یک نوع پلاستیک جدید بسازند؛ این شیوه در آینده ممکن است جایگزین استفاده از نفت به عنوان ماده اصلی برای تولید مواد پلاستیکی شود.
پژوهشگران دانشگاه کورنل با ترکیب دی اکسیدکربن که عمده ترین گاز گلخانه ای است و یک نوع روغن موجود در پوست پرتقال یک پلیمر تازه ساخته اند. لیمونین یک نوع ترکیب کربنی است که 95 درصد روغن موجود در پوست پرتقال را تشکیل می دهد و از آن برای خوشبو کردن مواد پاک کننده استفاده می شود.
جفری کوتس ، استاد شیمی در دانشگاه کورنل در ایتالیا در ایالت نیویورک امریکا و همکارانش از یکی از مشتقات این روغن به نام اکسید لیمونین به عنوان یکی از مصالح تولید پلیمر استفاده کردند. محققان از یک کمکی یا کاتالیزور استفاده کردند تا اکسید لیمونین را وادار کنند طی فعل و انفعالی شیمیایی با دی اکسیدکربن ، پلیمر تازه ای به نام «کربنات پلی لیمونین» تشکیل دهد.
منبع قابل تجدید این پلیمر دارای بسیاری از خصوصیات پلی استیدین است که در بسیاری از محصولات پلاستیکی یک بار مصرف استفاده می شود.پروفسور کوتس گفت: تقریبا تمامی پلاستیک های موجود، از پلی استیرین در لباس گرفته تا پلاستیک هایی که برای بسته بندی مواد غذایی و محصولات الکترونیکی استفاده می شود، با استفاده از نفت ، به عنوان یک ماده اصلی تشکیل دهنده ، ساخته شده است. اگر بتوان مصرف نفت را کنار گذاشت و در عوض از منابع فراوان ، قابل تجدید و ارزان استفاده کرد، در آن صورت باید درباره آن تحقیق کنیم.
نکته هیجان انگیز در مورد این مطالعه این است که ما با استفاده از منابع کاملا قابل تجدید قادریم پلاستیکی با کیفیت خیلی خوب بسازیم. تیم تحقیقاتی کوتس علاقه مند است از دی اکسیدکربن نیز به عنوان جایگزینی برای مصالح سازنده پلیمرها استفاده کند. این گاز را می توان جدا کرده و از آن برای تولید پلاستیک هایی مانند اکسید پلی لیمونین استفاده کرد




تاریخ : چهارشنبه 89/7/21 | 8:15 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.