سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران، با توجه به انتشار کتاب «کاربرد پلیمرها در معماری » توسط آقای دکتر وحید حدادی اصل، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و رییس پژوهشگاه صنعت نفت و خانم دکتر زهرا قیابکلو، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، مصاحبه ای را با آقای دکتر حدادی اصل ترتیب داده است که در ذیل می خوانید؛

با توجه به نو بودن موضوع بحث این کتاب در ایران، هدف شما از نگارش آن چه بوده است؟

امروزه با توجه به پیشرفت بسیار سریع همه جانبه علوم، انعکاس این موارد در مبحث معماری کاملاً مشهود است. در این راستا با توجه به مزیت صنعت نفت در کشور و در نتیجه توسعه صنعت پتروشیمی و مواد پلیمری و مزایای بسیار زیاد این مواد، مطمئناً پلیمرها در معماری مدرن کشور جایگاه ویژه‌ای را باز نموده و خواهند نمود. بر این اساس جایگاه چنین کتابی برای آگاه‌سازی معماران در کشور خالی بود.

پلیمرها در معماری جایگزین فلزات، سنگ‌ها، شیشه و غیره می‌شوند؛ با توجه به ویژگیهای خاص پلیمرها از جمله سبکی، قیمت تمام شده و غیره، استفاده از این مواد چه مزایای قابل توجهی در مقایسه با مواد متداول قبلی دارد؟

پلیمرها علاوه بر مزایائی مانند سبکی، قیمت تمام شده کمتر، شکل دهی آسانتر و مقاومت شیمیایی و محیطی مناسب در کاربردهای معماری، مباحثی مانند صرفه‌جوئی در مباحث انرژی که در حال حاضر نقطه تمرکز مباحث اقتصادی در ساختمانهاست را به خود اختصاص داده است.

آیا پلیمرها توانسته‌اند در معماری ابنیه ایرانی جایگاهی به دست آورند؟ و آیا در آینده امکان گسترش بیشتر در این زمینه وجود دارد؟

امروزه ظهور کاربرد پلیمرها در معماری ایرانی کاملاً واضح است از پنل‌های یونولیتی (پلی استایرن) در سقف‌ها و لوله‌های انتقال آب و فاضلاب گرفته تا دربها و پنجره‌های ‌PVC و UPVC و کلیه پریزهای پلیمری، روکشهای سیمهای برق جای خود را به خوبی در ساختمانهای و ابنیه ایرانی باز نموده‌اند.

آیا دروس معماری یا پلیمری که در دانشگاههای ایران تدریس می‌شوند به موضوع کاربرد پلیمرها در معماری می‌پردازند؟ در این زمینه چه پیشنهادی دارید؟

با توجه به رشد رو به گسترش مواد پلیمری در معماری و ساختمان‌سازی اگر چه بصورت بسیار مختصر در رشته‌های دانشگاهی به آنها اشاره می‌شود ولیکن مطمناً نیاز به آموزش وسیع‌تری در مباحث مصالح در معماری وجود دارد.

کدام پلیمرها در معماری کاربرد دارند و کدامیک از این پلیمرها در داخل کشور تولید ‌می‌شوند؟

کاربرد پلیمرها در معماری بحث مفصلی است که در حقیقت کل مبحث در این کتاب معین گردیده است که بسیاری از این مواد در کشور تولید می‌شوند و تعداد بسیاری نیز وارداتی است که می‌توان تولیدکنندگان مواد پلیمری را برای ساخت آنها در داخل راهنمائی نمود.

تا چه میزان صنعت تولید قطعات پلیمری پیش ساخته ساختمانی در ایران جا افتاده است؟ برای گسترش آن چه اقداماتی را لازم می‌دانید؟

نسبت تولید قطعات پلیمری رشد بسیار خوبی در کشور داشته است در این زمینه تولید قطعات پلیمری مورد مصرف در صنعت معماری مورد توجه سازندگان داخلی قرار گرفته‌اند. مطمئناً زمینه‌های تشویقی در این مقوله راه گشا خواهد بود.

منبع:






تاریخ : شنبه 90/7/16 | 4:51 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.