سفارش تبلیغ
صبا ویژن


تلسکوپ فضایی هابل

را همه می شناسید و اگر خواننده قدیمی
نارنجی

باشید،

برخی عکس های زیبای

آن را به خاطر دارید. البته اگر علاقه مند و پیگیر نجوم باشید، می دانید که قرار است این تلسکوپ در آینده نزدیک بازنشته شده و پس از پایان کار، در مدار یکی از ستاره ها یا سیارات رها شود تا بسوزد. سرنوشتی غم انگیز برای یکی از قهرمانان آغاز عصر طلایی فضا در تاریخ انسان که احتمالا تا پنج یا شش سال آینده گریبان این تلسکوپ را خواهد گرفت.

اما خبر خوب، اینکه چندی قبل، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) برنامه خود برای جانشینی این تلسکوپ را معرفی کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

قرار است که سال 2018 به فضا پرتاب شود، این تلسکوپ در مقایسه با هابل، صد برابر حساس تر است. کمیته کنگره هم بودجه 8.8 میلیارد دلاری برای ساخت و پرتاب این تلسکوپ تصویب کرده است. البته به دلیل کاهش بودجه های پروژه، ناسا مجبور شده برنامه زمانی ساخت تلسکوپ جیمز وب را از سال 2013 به اکتبر 2018 منتقل کند.

بعد از کشفیات خارق العاده و اعجاب انگیزی که هابل طی 20 سال گذشته (از سال 1990) برای علوم و شناخت جهان ماورای زمین به ارمغان آورده، حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که جیمز وب چه پنجره هایی از دنیای بیکران ستاره ها را به روی ما می گشاید.

آیا بالاخره موفق به کشف انتهای این دنیای پهناور خواهیم شد؟ آیا می توانیم نشانه های حیات را در آن بیابیم؟ شاید هم جیمز وب جواب هایی برای سوالات بی پایان فیزیک و نجوم در آستین داشته باشد.

فید نارنجی






تاریخ : جمعه 90/9/18 | 1:34 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.