سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ظاهرا مورینوبو اندو از دانشگاه شینشو واقع در ناگانو به همراه همکارانش راه حلی برای این مشکل یافته اند . این محققان دریافته اند که افزودن حدود پنج درصد وزنی از نانو لوله های کربنی چند دیواره کوتاه هم جهت بسیار منظم می تواند مقاومت خوردگی این آلیاژها را بهبود بخشد همچنین علاوه بر این نتیجه خیلی مهم خواص مکانیکی نیز بهبود یافته اند ( افزایش ?? درصد و ?? درصد به ترتیب در مدول کشسانی و استحکام کششی) .

اندو و همکارانش با استفاده از روش ترکیب پودر-پودر و استفاده از فرآیندهای قالب گیری تحت فشار در خلا توانستند ترکیبات آلیاژ منیزیمی حاوی نانو لوله های کربنی چند جداره را تهیه کنند. آنها با فرو بردن آلیاژهای مذکور به داخل آب شور و اندازه گیری جرم از دست رفته موفق به تعیین خوردگی آنها شدند.

این دانشمندان پی بردند که این ترکیبات جدید بعد از حدود ?? ساعت قرار گرفتن در داخل حمام نمک هیچ جرمی را از دست نمی دهد و این در حالی است که آلیاژهای منیزیمی مرسوم حدود ?? درصد جرم  خود را از دست می دهند .

 

 

طبق اظهارات این گروه خواص خوردگی این آلیاژها به دلیل شکل گیری لایه های اکسیدی پایدار در مرز دانه های منیزیم بهبود می یابد . اندو گفت: علاوه بر این با به کارگیری نانو لوله ها در داخل آیاژ منیزیم می توان از جدا شدن لایه های اکسیدی جلوگیری کرد که این عمل باعث کند شدن تشکیل لایه های اکسیدی بعدی می شوند. 

اندو  افزود : به نظر ما این ترکیبات جدید یکی از بهترین کاندیداهای ممکن برای برای ساخت مواد سبک وزن اتومبیل هاست حتی عقیده ما این است که آنها می توانند جایگزین آلیاژهای آلومینیومی و پلاستیک های مهندسی شوند که دارای کاربرد های تجاری در وسایل کم وزن محکم و بادوام  هستند این گروه هم اکنون مشغول توسعه روش هایی برای کنترل خواص الکتریکی و گرمایی این آلیاژها است

این محققان نتایج کار خود را در مجله ی Physics  Letters Applied  منتشر کرده اند. 






تاریخ : یکشنبه 87/8/5 | 2:13 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.