سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باراک اوباما دقایقی پیش در کنفرانس مشترک خبری با نوری المالکی گفت ما از ایرانی‌ها خواسته‌ایم که هواپیمای بدون سرنشین را به ما باز گردانند.



سرویس بین الملل - «باراک اوباما » رئیس جمهور آمریکا دقایقی پیش در کنفرانس خبری مشترک با «نوری المالکی» گفت ما از ایرانی‌ها خواسته‌ایم که هواپیمای بدون سرنشین  ما را به آمریکا باز گردانند.

به گزارش «تابناک»، باراک اوباما دقایقی پیش در کنفرانس مشترک خبری با نوری المالکی گفت ما از ایرانی‌ها خواسته‌ایم که هواپیمای بدون سرنشین را به ما باز گردانند. وی همچنین اضافه کرده است که ما منتظر پاسخ ایران می مانیم

باراک اوباما امروز دوشنبه گفت که دولت آمریکا، خواستار این شده است که هواپیمای جاسوسی که در ایران فرود آورده شده است را به آمریکا باز گرداند ولی از اظهار نظر در مورد تاثیر این حادثه بر امنیت ملی آمریکا خودداری کرد.

هواپیمای جاسوسی آمریکا روز چهارم اکتبر ، بر فراز آسمان ایران توسط نیروهای مسلح ایران در نبردی الکترورنیک شکار و در اختیار ایران قرار گرفت . مقامات آمریکایی در روز های ابتدایی شکار این هواپیما از موضع انکار با این موضوع پرداختند و در روز های بعد از گم شدن این هواپیما در مرز ایران و افغانستان خبر دادند . متعاقب این انکارها نیروهای مسلح ایران ، هواپیمای شکار شده آمریکایی را در یک برنامه تلویزیونی به نمایش گذاشتند . پس از این واقعه بود که مقامات آمریکایی خبر شکار هواپیمای خود توسط ایران را تایید کردند .

در روز های اخیر هم تلاش هایی از سوی دولتمردان آمریکا برای بازپس گیری این هواپیما در قالب طرح های مختلف مطرح شد که نمونه بارز و رسمی آن در خواست اوباما از ایران برای پس دادن این هواپیما است . هواپیمایی که برای جاسوسی وارد خاک ایران شده بود و علیرغم اعتراض ایران در سازمان ملل دولت این کشور هنوز از ایران عذر خواهی نکرده است .

لازم به یادآوری است که در مووردی مشابه در آوریل سال 2001 جتهای نظامی  چین یک هواپیمای جاسوسی آمریکا را که برفراز آبهای چین در پرواز بود در جزیره هاینان فرود آوردند و خدمه آن را به مدت 11 روز بازداشت کردند.  چینی ها هواپیما را اوراق کردند و قطعات آن را به آمریکا پس دادند و اعلام داشتند: هواپیمایی که به قلمرو چین تجاوز کند نباید با نیروی خودش از اینجا خارج گردد. در این ماجرا، یک کار جالب دیگر نیز از سوی چینیان بعمل آمد و آن این بود که یک خلبان چینی به جای تیراندازی به هواپیمای آمریکایی که مسائل سیاسی متعدد پیآمد داشت، هواپیمای خود از نوع «جی ـ 8» را به هواپیمای آمریکایی زد تا آسیب ببیند و نتواند فرار کند. در این حادثه خلبان چینی کشته شد ولی وطن خود را گرفتار مسائل سیاسی نکرد.

در آن حادثه آمریکا مجبور شد از چین عذر خواهی کند و در نامه ای که آمریکایی ها به مقامات چینی نوشتند «عذر خواهی مضاعف»  به چشم می خورد ؛ یک عذر خواهی برای کشته شدن خلبان چینی و عذر خواهی دیگر برای ورود بدون اجازه به آسمان چین . این مساله اولین بحران سیاست خارجی دوران جرج دبلیو بوش بود که تازه ده هفته بود به ریاست جمهوری آمریکا رسیده بود.






تاریخ : سه شنبه 90/9/22 | 10:42 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.