سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کامپوزیت?ها: مصالح ساختمانی آینده اند

هند در سالهای اخیر گام­های بلندی را در استفاده از کامپوزیت­ها در صنعت ساختمان برداشته و به نوآوری­های باارزشی در این عرصه دست یازیده است. آنچه در زیر می­آید دیدگاه "هیأت ارزیابی و پیش­بینی اطلاعات تکنولوژی هند" (TIFAC)، دربارة محورهای مناسب کاربرد کامپوزیت­ها در صنعت ساختمان است:
امروزه در عرصة انتخاب مواد، کامپوزیت­ها رقبای مهمی برای فولاد و آلومینیوم محسوب می­گردند. فتح بازارهای جهانی، مستلزم کاهش هزینه­های مواد اولیه و فرایند تولید می­باشد و همین مساله توجه صنعت عمران و ساختمان را به سوی کامپوزیت­ها معطوف داشته است. در بعضی از موارد، این مواد جایگزین مناسبی برای چوب و بتن در ساختمان­ها به شمار آمده و با دارا بودن وزن پایین و مقاومت در برابر خوردگی در بسیاری از قسمت­های ساختمان به­کار رفته­اند. کامپوزیت­ها هم در مصارف زیربنایی ساختمان از قیبل قطعات ساختمان­های سبک پیش­ساخته و صفحات پوششی سقف ساختمان استفاده می­شوند و هم در مصارف داخلی بنا مانند ساخت حمام، کابینت آشپزخانه و پنجره­ها مورد استفاده قرار گرفته­اند. این مواد حتی به عنوان سنگ­های مصنوعی در نمای بیرونی ساختمان نیز کاربرد ویژه­ای دارند.

راهبرد کشور هند

مراکز تحقیقاتی و صنعتی هند تلاش­های فراوانی جهت گسترش مواد ساختمانی با عملکرد بالا و هزینه اندک انجام داده­اند تا پاسخگوی نیاز قشر کم­درآمد به مسکن ارزان باشند. در این راستا، تمرکز فعالیت­ها به سوی گسترش و کاربرد تکنولوژی کامپوزیت­های الیاف شیشه و الیاف طبیعی معطوف گردیده است. مشکلاتی که بر سر گسترش کامپوزیت­ها مشاهده گردید، بالا بودن قیمت مواد اولیه و ناکارامد بودن فرایندهای دستی و قدیمی ساخت بود که با بهره­گیری از تکنولوژی جدید و رعایت ملاحظات استاندارد محصول و فرایند، به خوبی مرتفع گردید. به این ترتیب هند موفق شده است تا مواد کامپوزیت را در محصولات ساختمانی زیر به کار گیرد:

1
- قطعات و پانل­های پیش­ساخته و سبک ساختمانی

2- صفحات پوشاننده، دیواره­ها، نمای بیرونی ساختمان و کف­پوش­ها

3- دکوراسیون داخلی و قالب­های گچ­بری و معماری تزئینی

4- وان­های حمام، حوض­ها، استخرها، دستشویی­ها، مخازن ذخیره و کانال­ها

5- چارچوب­ها، درب­ها، پنجره­ها، کابینت آشپزخانه


تکنولوژی الیاف شیشه

کامپوزیت­های الیاف شیشه با زمینة پلیمر (GRP) پاسخگوی بسیار مناسبی به نیازهای ساختمانی می­باشد. در این میان از بین تولیدات بسیار متنوع کامپوزیتی GRP، پروفیل­های تهیه شده توسط فرایند پالتروژن جایگاه ویژه­ای در صنعت ساختمان دارند. مقدار انرژی و هزینة صرف شده در فرایند تهیة پروفیل­های پالتروژنی در مقایسه با پروفیل­های فولاد یا آلومینیوم، پایین­تر بوده و برای مصرف­کننده نیز مزایای بیشتری نسبت به محصولات مشابه آلومینیومی یا فولادی دارد. این پروفیل­ها در سطح بین­المللی به عنوان یک کالای ساختمانی متداول شناخته شده­اند. در جدول زیر مقایسه­­ای از خواص این پروفیل­ها در مقایسه با سایر مواد متداول ساختمانی آورده شده است:



پروفیل­های پالتروژنی دارای سطح مقطع ثابت بوده و به اشکال مختلف ساخته می­شوند و با تکنیک­هایی امکان ساخت بعضی مقاطع متغیر نیز وجود دارد. این پروفیل­ها را می­توان به هر طول دلخواه تولید کرد و می­توان درصورت نیاز آنها را از انواع الیاف شیشه، کربن و حتی الیاف طبیعی تولید نمود. این پروفیل­ها استحکام مکانیکی متوسط تا زیاد در کشش و فشار دارند و هزینة ساخت آنها بسته به نیاز و ضخامت قطعه قابل تغییر است.

تکنولوژی الیاف طبیعی

در دهة اخیر استفاده از کامپوزیت­های الیاف طبیعی مورد توجه بخش­های مختلفی در هند قرار گرفته است. الیاف طبیعی­ای که مورد استفاده قرار گرفته­اند شامل انواع کنف، کتان، موز و نارگیل می­باشند که در مقایسه با الیاف شیشه سبک­تر و ارزان­تر بوده و با توجه به قابلیت بازگشت این مواد به طبیعت، ضرر زیست­محیطی ناچیزی دارند. این الیاف در بعضی از زمینه­ها توانسته­اند جانشین ارزان­قیمتی برای چوب باشند. در جاهایی که نیاز به استحکام زیاد نداشته باشیم به کارگیری الیاف طبیعی نسبت به الیاف شیشه، فلز و چوب به­صرفه­تر می­باشد.

کامپوزیت­های الیاف طبیعی با زمینة پلیمر(NFC) می­توانند به شکل صفحات و تخته­ها و یا پروفیل­های پالتروژنی، قالب­گیری و ساخته شوند. این محصولات در ساخت انواع دیواره­ها و سقف­های کاذب، پنجره­ها و نرده­ها، کفپوش و نمای ساختمان­ها و ساخت آجرهای مصنوعی کاربرد فراوانی دارند. در زیر مقایسه­ای بین چارچوب­های چوبی متداول و چارچوب ساخته شده از الیاف طبیعی طی فرایند پالتروژن انجام گرفته است:



الیاف طبیعی علاوه بر موارد یاد شده در ساخت درب­ها و همچنین ساخت پانل­های پوشش سقف به کار گرفته شده است. الیاف نارگیل به کمک یک زمینة رزین مایع با اعمال حرارت، قالب­گیری شده و به شکل درب به بازار عرضه می­گردد. این درب­ها جذب رطوبت بسیار پایینی داشته و به راحتی می­توان آنها را تحت عملیات نجاری قرار داد. با قالب­گیری فشاری الیاف مذکور در زمینة سیمانی، می­توان به یک بتن الیافی مقاوم دست یافت. این بتن، در ساخت پانل­های به ضخامت 6 الی 8 سانتیمتر جهت پوشاندن سقف­ها کاربرد دارد.





تاریخ : دوشنبه 87/8/6 | 1:31 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.