سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بازده صفحات خورشیدی به کمک برچسب شفاف بزرگی، به میزان ده درصد افزایش می‌یابد. این برچسب یک فیلم پلیمری است که به دلیل ساختار سطحی خاصی که دارد، نور خورشید را منحرف می‌کند، در نتیجه نور بیشتری جذب و به الکتریسیته تبدیل می‌شود.

این تکنولوژی ارزان است و قیمت انرژی خورشیدی را کاهش می‌دهد. برخلاف تکنولوژی‌های دیگری که برای بهبود عملکرد صفحات خورشیدی ایجاد شده اند، این تکنولوژی می‌تواند در صفحات خورشیدی قدیمی نصب شده نیز استفاده شود.

 

یک برچسب نازک پلاستیکی بر روی صفحات خورشیدی قرار می گیرد تا جذب نور و بازده صفحه خورشیدی افزایش یابد.

این تکنولوژی ارزان است و قیمت انرژی خورشیدی را کاهش می‌دهد. برخلاف تکنولوژی‌های دیگری که برای بهبود عملکرد صفحات خورشیدی ایجاد شده اند، این تکنولوژی می‌تواند در صفحات خورشیدی قدیمی نصب شده نیز استفاده شود.

این صفحه ی پلیمری موجب کاهش انعکاس نور، افزایش مسیر طی شده در ماده فوتوولتاییک، و به دام افتادن نور داخل صفحه خورشیدی می گردد. این سه کارکرد در شکل های زیر نشان داده شده است:

صفحات معمولی نور خورشید را به دلیل انعکاس، از دست می دهند. اما ساختار سطحی ویژه فناوری FUSION از انعکاس نور از سطح، جلوگیری می کند.

 

 

 

فیلم پلیمری موجب افزایش مسیر نور عبوری در داخل ماده فوتوولتایک شده و در نتیجه فرصت برای جایگزینی الکترون و تولید الکتریسیته افزایش می یابد.

 

 

 

هندسه ی سطح فیلم، نور انعکاس یافته از سطوح داخلی صفحه خورشیدی را، به درون ماده فوتوولتاییک برای جذب، هدایت می کند. به عبارتی نور دریافتی درون ماده نیمه هادی که نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می‌کند، به دام می‌افتد.

محققان، این ساختار سطحی ویژه را به کمک الگوریتمی طراحی کرده اند که چگونگی رفتار پرتوهای نور، هنگام ورود به فیلم پلیمری و چگونگی مواجه شدن با سطوح متفاوت صفحات خورشیدی (صفحات شیشه ای محافظ مواد نیمه هادی و سطح پشتی صفحات خورشیدی) در طول روز را، مدل می‌کند. مساله اساسی این است که نور بایستی توسط فیلم پلیمری به اندازه کافی خم شده تا در یک زاویه ی مناسب وارد صفحات خورشیدی شود. در آن صورت اگر نور از طریق ماده نیمه هادی و یا محافظ شیشه ای منعکس شود، از طریق این فیلم پلیمری دوباره به داخل صفحات خورشیدی هدایت می‌شود. در حالیکه زاویه نامناسب سبب انعکاس نور و از هدر رفتن آن می شود.

آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر، نشان داده است که این فیلم‌ها بازده صفحات خورشیدی را 10 تا 12?5درصد افزایش می‌دهند که بالاترین درصد آن در شرایط ابری است که نور افشانده می‌شود. اضافه نمودن این فیلم پلیمری به صفحات جدید و یا صفحات قدیمی مورد استفاده سبب افزایش قیمت بین 1 تا 10 درصد می‌شود. اما مقدار الکتریسیته‌ی تولیدی این افزایش قیمت را جبران می‌کند. افزایش بازده صفحات خورشیدی هزینه‌های ناشی از حمل و نقل و نصب را کاهش می‌دهد، زیرا مقدار کمتری از صفحات خورشیدی برای نصب لازم می‌باشد.

بازده کلی این فیلم‌ها به طول عمر فیلم پلیمری وابسته است. با خراشیده شدن فیلم، نشستن خاک بر روی آن، از دست رفتن رنگ آن بواسطه قرار گرفتن در نور خورشید، پس از چند یا چند ده سال، بازده این فیلم‌ها کاهش می‌یابد. ثابت بودن خواص با گذشت زمان از نکات مهمی است که بسیاری از مواد استفاده شده در فیلم‌های کنونی در طول چند دهه آزموده شده اند و خواص فیلم تولید شده برخی شرکت‌ها پس از 20 سال نیز تغییر نکرده است.

بسیاری از شرکت‌های تولید کننده صفحات خورشیدی، در تلاش برای افزایش توان جذب نور خورشید این صفحات هستند. به عنوان مثال شرکت Innovalight روشی برای چاپ نانو ذرات سیلیکون ایجاد کرده است که میزان جذب نور عبوری از صفحات سیلیکون بلوری را افزایش می‌دهد. این شرکت در حال تلاش برای تجاری‌سازی این محصول است. اما بر خلاف بسیاری از این فعالیت‌ها که برای توسعه گروه خاصی از صفحات خورشیدی انجام می‌شود، فیلم‌های شرکت Genie Lens می‌تواند در هر نوعی از صفحات خورشیدی (شامل سیلیکون‌های بلوری و صفحات جدید با فیلم‌های نازک) بکار رود.






تاریخ : چهارشنبه 90/11/5 | 2:24 عصر | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.