سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

فروش لوله های پنج لایه

در حال حاضر اکثر تولید کنندگان در داخل کشور از پلیمر PERT در تولید لوله پنج لایه استفاده می نمایند و با دیدن این حالت سئوالی که در ذهن مصرف کنده نقش می بندد اینست که آیا پلیمر PERT از نظر کیفیت نسبت به پلیمر PEX برتری دارد و اگر این چنین نیست پس چرا مصرف این پلیمر تا این حد زیاد است ؟

فروش لوله های پنج لایه

در حال حاضر اکثر تولید کنندگان در داخل کشور از پلیمر PERT در تولید لوله پنج لایه استفاده می نمایند و با دیدن این حالت سئوالی که در ذهن مصرف کنده نقش می بندد اینست که آیا پلیمر PERT از نظر کیفیت نسبت به پلیمر PEX برتری دارد و اگر این چنین نیست پس چرا مصرف این پلیمر تا این حد زیاد است ؟
برای پاسخ به این سئوال بهتر است ابتدا ساختار این دو پلیمر و دسته بندی آنها در صنایع پلیمر بازگو گردد 

لیمر PERT از خانواده پلی اتیلن های سنگین می باشد , با تغییری که در ساختار این پلیمر داده شده می تواند نسبت به سایر پلی اتیلن های سنگین دمای بیشتری را تحمل نماید , میزان حداکثری تحمل حرارتی این پلیمر در بلند مدت 65 درجه سانتیگراد است .
این ماده جزو پلیمرهای ترموپلاست یا گرما نرم می باشد یعنی پلیمری که در اثر گرما نرم و حالت پذیر می باشد و پس از سرد شدن حالت جدید خود را حفظ می نماید .
شاید تا بحال بسیار تصاویر زیر را بر روی اجناس پلیمری و در اصلاح عامیانه پلاستیکی دیده باشید.

مرکز فروش لوله های پنج لایه

این تصویر همان چرخه بازیافت است که فقط پلیمرهای ترموپلاست یا گرما نرم دارای این چرخه می باشند.
از نظر شکل ساختاری نیز ساختمان PERT به مانند رشته های نخ می ماند که بدون هیچ اتصالی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و همانطور که در علم پلیمر بیان می شود دامنه ذوب پلیمرها در این حالت به طول رشته و میزان نیروی بین ملکولی باز می گردد , که با توجه به ساختارش می تواند نسبت به سایر پلیمرهای سنگین مقدار بیشتری تحمل حرارتی داشته باشد . 

پلیمر PEX :
این پلیمر از خانواده پلیمرهای پلی اتیلن سنگین که دارای ساختمان مشبک یا شبکه ای بوده و در دسته پلیمرهای گرما سخت یا ترموست قرار می گیرد .
پلیمر PEX همانطور که از نامش مشخص است براثر حرارت نرم و حالت پذیر نبوده و بعلت مقاومت بالا در برابر حرارت دارای بازیافت نمی باشد.
با توجه به مشخصات فوق نام این پلیمر در صنایع پلیمر به طلای پلیمر معروف شده است.
در حال حاضر معدود کشورهایی در دنیا توان ساخت این پلیمر را دارند که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران یکی از این کشورهاست که به این تکنولوژی دست یافته است .

فرایند فرضی مشبک شدن


سئوالی که در اینجا مطرح می شود اینست که چرا سایر تولید کنندگان لوله پنج لایه در داخل کشور این پلیمر را وارد نمی نمایند و با آن لوله تولید نمی کنند .
جواب این سئوال به محدودیتهایی که در مصرف این پلیمر وجود دارد باز می گردد که در اینجا چند مورد آن اعلام می گردد .

الف : این پلیمر دارای زمان مصرف می باشد یعنی از زمان تولید این پلیمر در کارخانه تولید کننده تا لحظه مصرف در کارخانه مصرف کننده تولید لوله پنج لایه یا تک لایه , زمان مشخصی وجود دارد , علت آن هم به ساختار پلیمر باز میگردد چرا که در ابتدا این پلیمر جزو پلیمرهای گرما نرم است و چون عملیات مشبک شدن در این پلیمر مشمول زمان می شود و به مرور این پلیمر از حالت گرما نرم به گرما سخت تبدیل می شود , در همین زمان کوتاه باید مورد استفاده قرار گیرد .

ب : یکی از محدودیتهای دیگری که این مواد دارد حساسیت به رطوبت هوا است , بطوری که رطوبت هوا تاثیر مستقیمی بر عملیات شبکه سازی پلیمر دارد و زمان مصرف را به سرعت کاهش می دهد , بنابراین بسته بندی این مواد باید در شرایط خاص و از نوعی خاص باشد که در نهایت باعث بالا رفتن قیمت تمام شده مواد اولیه می شود و همین امر باعث عدم مصرف این مواد در تولید لوله توسط تولید کنندگان می شود .

ج : از دیگر عواملی که می توان در عدم مصرف این مواد توسط تولید کنندگان نام برد شرایط سخت تولید و اضافه شدن مراحلی همچون بخار دهی در سالنهای بخار جهت شبکه سازی پلیمر است .

چرا که با اضافه شدن این مراحل و سختی کار و بالا رفتن قیمت تمام شده محصول هر چند که این لوله دارای کیفیت برتری نسبت به لوله های از جنس PERT است اما هر تولید کننده ای به سمت تولید  PERT می رود .

حال آنکه با توضیحاتی که داده شد پلیمر PEX نسبت به PERT دارای تحمل حرارتی به مراتب بیشتری است .

یکی از دلایلی که قیمت لوله های PEX در بازار بالاست بدین خاطر می باشد که با توجه به توضیحات فوق این لوله اغلب ساخته شده وارد کشور می شود .







تاریخ : پنج شنبه 90/11/6 | 8:18 صبح | نویسنده : مهندس سجاد شفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.